مردم خسته از حکومت و خارجی ها در پناه طالبان
فساد در حکومت وحدت ملی سرچشمه قدرت ارگ و ظهور مافیای جدید است که باعث شده مردم خسته از خشونت و بی عدالتی ها راهی جز بازگشت تلخ به طالبان نداشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۳۹۶/۷/۵ کد خبر: 139258 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، دوران حاکمیت طالبان که همراه با قوانین سخت و قرون وسطایی بود سبب انزجار بخش عظیم مردم از این گروه افراطی شد اما فضای ایجاد کرد برای ریشه دواندن آنان در مناطق جنوب که با گذشت 16 سال همچنان تهدید بزرگ برای امنیت است.

حضور 150 هزار نیروی امریکایی و ناتو نه تنها منجر به شکست طالبان نشد بلکه تلفات بسیار برای غیرنظامیان داشت در کنار تعداد 165 هزار نیروی امنیتی و 150 هزار پولیس که حتی موفق به کنترل این گروه تروریستی نشدند.

این در حالی است که طالبان طی سه سال گذشته با تغییر در استراتژی خود موفق به انتقال میدان جنگ از جنوب به شمال و شرق افغانستان شده و ولایت های مهم را یا با تهدید سقوط مواجه کردند و یا پیروز میدان جنگ بوده اند اما در مقابل نیروهای امنیتی چنان از هم گسسته و ضعیف عمل کرد که عملا منفعل در پایگاه ها منتظر حمله طالبان هستند و با تلفات بالا عقب نشینی می کنند.

طالبان بنا به گزارش سیگار 40 درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل دارند و با استفاده از فساد گسترده در حکومت وحدت ملی، وجود نفوذی در رده های مختلف دولت و اختلاف های قومیتی عمیق در فضای سیاسی تبدیل به ابر قدرتی در کشور شده اند و طرف گفتگوی کشورهای قدرتمند منطقه ای.

از میان تمامی آنچه سبب زمینه قدرت یابی این گروه در افغانستان شد فساد نقش بسزایی دارد، قوه قضایی و پولیس به عنوان مجریان قانون از فاسد ترین نهادها می باشد در کنار یک حکومت معامله گر که مردم را از هر چه قانون و عدالت بوده بیزار کرده است و می ماند گروه های تروریستی و حامیان داخلی و خارجی که به سادگی به اهداف خود دست می یابند.

از جانب دیگر، مردم چنان از عمق فساد در حکومت خسته و آسیب دیده اند که در برخی مواقع از حضور طالبان استقبال و برای حل اختلاف ها به آنان مراجعه می کنند که با توجه به اختیارات فراقانونی و خشونت های ملیشه ها و پولیس محلی دور از انتظار نیست.

اشرف غنی و تیم ارگ که همواره از قدرت جبهه شمال در هراس بوده اند، نسبت به دامنه جنگ در این منطقه که حتی در زمان حاکمیت طالبان به جبهه مقاومت معروف بوده و در امنیت به سر می برد، با بی تفاوتی برخورد می کند تا با تضعیف رهبران آنان زمینه برای محو کامل از قدرت محیا و حکومت از مخالف تهی شود.

در همین راستا، جنوب افغانستان به عنوان منطقه تحت کنترل طالبان در حمایت از این گروه عمل می کند، قوم پشتون به عنوان حامی طالبان از زمان ظهور تا اکنون که افغانستان در 16 سال گذشته در نبرد با این گروه بوده اند روابط تنگاتنگی دارد و برخی قبایل مرزی پاکستان و اقوام پشتون مامنی برای نیروهای طالب است.

خشونت های روز افزون چه از جانب گروه های تروریستی و چه از سوی نیروهای امنیتی حکومت و مقام های مسوول مناطق مختلف بر مردم سبب موجی از بی اعتمادی های گسترده در جای جای افغانستان و دوری کردن مردم از حکومت وحدت ملی به طوری که اشرف غنی تبدیل به رییس جمهوری منفور شده است.

امریکا به عنوان ابرقدرتی که به بهانه نبرد با تروریسم به پایگاه های دایمی در افغانستان دست یافت با صرف میلیادها دالر هزینه و لشکر نظامی نتوانست به کاهش قدرت طالبان دست یابد که ریشه در مناسبات سیاسی پیچده ای دارد که باید جنگ مدام باشد تا منافع حفظ شود.

هرچند روسیه به عنوان دشمن دیرینه واشنگتن سعی دارد که از میان گفتگو با طالبان فشاری بر امریکا باشد و زمینه نفود خود در افغانستان را محیا کند اما جز مشروعیت بخشیدن به این گروه تروریستی نتوانست به موفق برسد در حالی که پاکستان به عنوان حامی اصلی و مامن طالبان نمی توانست بدون اختیارات از سوی امریکا چنین افغانستان را ناامن کند.

حال باوجود حکومتی معامله گر و بی صلاحیت در مقابل قدرت نمایی طالبان، روز به روز بر خشونت ها افزوده و تلفات غیرنظامیان افزون خواهد شد و راهی که برای گریز از این بحران می توان یافت: کاهش فساد است، همان فسادی که بقای قدرت دولتمردان اکنون می باشد و دلیلی برای تداوم جنگ افغانستان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
خارجی ها
نظرات بینندگان:

>>>   ما در واقع از حکومت اشرف غنی و عبد الله خسته شدیم.علت خسته گی ما اینست که با اعلانات تجارتی خود مردم را فریب دادند.وهیچ نوع خدمات را انجام ندادند.

>>>   کسانی که بر علیه آمریکا و دموکراسی شعار و تبلیغ می کنند در اصل به گسترش گروهها و ارگانهای تروریستی خونریز و ویرانگر مانند طالبان و القاعده و غیره کمک می رسانند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است