از عاشورا همدلی بیاموزید
عاشورا درس عبرت، ایثار گری و مقاومت و... در برابر مظالم است که توسط حضرت امام حسین و اهل بیت رسول اکرم محمد مصطفی (ص) از اعتقاد و عبادت بمیدان کار و زار جامه عمل پوشید 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۸    ۱۳۹۶/۷/۸ کد خبر: 139317 منبع: پرینت

باز این چه شور است که درخلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
عاشورا درس عبرت، ایثار گری و مقاومت و... در برابر مظالم است که توسط حضرت امام حسین و اهل بیت رسول اکرم محمد مصطفی (ص) از اعتقاد و عبادت بمیدان کار و زار جامه عمل پوشید.
عاشورا درس است و نه عنعنه
عاشورا پیام آور صلح، صمیمت و مساوات بین مردم و جوامع اسلامی است؛ نه منشاء و سرچشمه نفاق و شقاق میان مسلمانان که سالانه صدها تن را به این بهانه طعمه خود کند!

در روزهای ماه پربرکت محرم، عاشورا و ماجرای پر افتخار عاشورایی (کربلا) سالروز شهادت بزرگ مرد تاریخ و نواسه گرامی رسول خدا حضرت حسین و خاندانش قرار داریم؛ لذا خواستم تا به تاسی و یادی از آن بزرگ مردان تاریخ؛ چشم انداز کوتاهی در سیر تاریخی سنت عاشورایی، پیام ها، دست آوردها و.... داشته باشم.

مفهوم و ماهیت عاشورا؛ برای خیلی از ما گنگ و پوشیده مانده است و جوهره آن کاملا به گرد آلوده و کم کم رنگش تیره و تار گشته و به فراموشی سپرده شده است و از آن صرف به عنوان یک حادثه تاریخی و یا افسانه ای می نگریم که در یک وقت اتفاق افتاده و بس. بدون اینکه در آن تاملی داشته که این واقعه چه پیامد و دست آوردی از خود بر جای گذاشته است و بسیار از ما به چشم فرقه ای به آن نگاه می کنند. طوری که بعصی از سنی ها این حادثه را صرف شیعیان می دانند و یا شیعیان آنرا مخصوص خود؛ که متاسفانه هردوی شان در اشتباه هستند.

شیعیان که دست پیروی از آن حضرت را بر سینه خود می زنند؛ صرف این مناسبت برزگ را به برپاداری مراسم، عنعنوی و افسانه ای با پوشیدن لباس سیاه و شعارهای گوناگون همانند آن اکتفا می کنند.
در مقابل سنی ها غافل از آنکه بدانند که عاشورا نه تنها از شیعیان نیست بلکه یک درس زندگی ساز، اساس آزادگی، متعلق و یا افتخار همه ای مسلمانان جهان است.

حال سوال اینجا است که آیا عاشورا یک مناسبت تاریخی است که بنیانگذارش حضرت حسین بوده و مخصوص شیعیان می باشد؟ یا اینکه عاشورا از شهادت آن حضرت؛ دارای این مرتبه والا شده است؟ یا اینکه عاشورا از قدیم الایام – بین ادیان و مذاهب قبل از اسلام و حتی در اسلام - پیش از این واقعه - دارای فضیلت و جایگاه خاص بوده و شهادت حضرت حسین یک امر تصادفی بوده و تنها مربوبوط گروه خاصی نمی باشد؟ یا اینکه عاشورا از قدیم تا کنون به همین رویش بوده که است و یا اینکه دستخوش تحولات شده است؟ در این نوشتار کوشش می شود تا به این همه سوال ها تا حدی جواب ارایه شود.

عاشورا یک کلمه عربی است که معنای کلمه معادل "ده " فارسی را می دهد و یکی از سنن دینی در تمام ادیان و مذاهب قبل از اسلام دارای اهمیت و جایگاه خاص بوده که روز دهم ماه محرم را عاشورا گويند، زيرا عدد ده را در عربي عشر مي گويند و اين كلمه به چند لفظ مختلف در كتابهاي لغت عربي ذكر شده است مانند عاشوراء - عشوراء - عاشورا - عشورا- عاشور ، در بعضي از كتاب هاي قاموس عربي، عاشورا روز نهم محرم را نيز گفته اند و علماي لغت در اصل كلمة عاشورا اختلاف دارند، بعضي مي گويند عاشورا كلمة عربي است و بعضي ديگر عاشورا را كلمة عبراني خوانده اند.

در مورد نامگذاري اين روز به نام عاشورا اقوال و روايات متعددي ذكر شده است بعضي مي گويند كه سبب نامگذاري عاشورا به اين نام همانا دهم ماه محرم است و اين قول واضح تر و نزديكتر به دهم ماه محرم است، و گفته شده است كه عاشورا روزي است كه خداوند تعالي ده پيامبرش را با ده كرامت افتخار بخشيده است كه از قرار ذيل است:

اول: در اين روز، خداوند موسي را نصرت بخشيد، در دريا راه را برايش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات يافت و فرعون با لشكرش غرق گرديد.
دوم: در اين روز كشتي نوح با سلامتي در جودي استقرار يافت.
سوم: در اين روز يونس از شكم نهنگ نجات يافت.
چهارم: در اين روز خداوند توبة آدم را پذيرفت.
پنجم: در اين روز يوسف از قعر چاه تاريك بيرون آورده شد.
ششم: در اين روز عيسي به دنيا آمد و در همين روز به آسمان برده شد.
هفتم: در اين روز خداوند داود را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
هشتم: در اين روز ابراهيم چشم به جهان گشود.
نهم: در اين روز چشمان يعقوب دو باره روشن گرديد و بينا شد.
دهم: در اين روز ... گذشته و آيندة پيامبر بزرگ اسلام (ص) بخشيده شد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عاشورا
امام حسین
نظرات بینندگان:

>>>   ن اشکبار‎ heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
از انتخابات گوسفندی تا انتحاری گوسفندی!

تروریستان حتا بالای حیوانات هم ترحم ندارند؛
انتحاری گوسفندی در کابل، چندین تن شهید و زخمی بر جای گذاشت!
خوشبختانه یک گوسفند دو پای پیش از خود ترقانی زنده دستگیر شد.

>>>   Bagramian

با تآسف با هر دلیل و برهان که استش آقای بشردوست تا کنون نمی داند یا نمی خواهد بداند که هویت تاریخی چیست؟
آیا دانشگاه ها و فرود گاه که از روز ایجاد و ساختمان شان که توسط دولت ساخته شده اند شش تا هفت دهه سپری نمی گردد جز اماکن تاریخی می‌گردند یا نامهای تاریخی کوچه ها و منطقه های شهر کابل که بعضآ برابر با نام کابل سابقه دارند؟
افسوس به حال مردم شهر کابل که بشر دوست را نماینده خویش بر گزیده اند!

>>>   Paiez
روشن ترین ودقیققترین حرف همین است.
به تعبیر دیگر:
این که می گویند مشکل افغانستان، بسیار پیچده و چنین وچنان است؛ امریست ظاهری؛ مادر تمام مشکلات این کشور؛ ففط و فقط فاشیزم است... آنهم سیاسی نیست؛ بل، تاریخی، فرهنگی وهوییتی است...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است