روسیه سلاح های شیمیایی خود را نابود کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۵    ۱۳۹۶/۷/۸ کد خبر: 139333 منبع: پرینت

روسیه اعلام کرد در هفته جاری کلیه سلاح‌های شیمیایی خود را نابود می‌کند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از آمریکا خواست این اقدام روسیه را سرمشق قرار دهد. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از این اقدام روسیه قدردانی کرد.

دولت روسیه روز چهار‌شنبه (5 میزان/ 27 سپتامبر) اعلام کرد که باقیمانده جنگ‌افزارهای شیمیایی خود را نابود خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، از هزاران تن مواد شیمیایی جنگی یاد کرد که 3 سال زودتر از موعد مقرر منهدم می‌شوند.

پوتین این اقدام را حادثه‌ای تاریخی برای کشورش نامید. سازمان منع جنگ‌ افزارهای شیمیایی (OPCW) نیز این اقدام را نقطه عطف مهمی ارزیابی کرد. احمد اوزومچی، مدیر این سازمان با خوشحالی از همکاری دولت روسیه تقدیر کرد و از ناظران غیردولتی که بر نابودی این سلاح‌ها نظارت دارند، تشکر کرد.

به گزارش دویچه وله، پوتین نابودی زرادخانه شیمیایی کشورش را با انتقاد از آمریکا همراه کرد و گفت آمریکا "متاسفانه" برنامه‌های مقرر برای انهدام جنگ‌افزارهای شیمیایی خود را به موقع انجام نمی‌دهد.

او گفت برنامه‌های انهدام سلاح‌های شیمیایی آمریکا 3 بار به خاطر مشکلات مالی به تاخیر افتاده است. پوتین از آمریکا خواست این اقدام روسیه را سرمشق خود قرار دهد و سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم کند.

آمریکا و روسیه موافقت کرده‌اند باقی‌مانده سلاح‌های شیمیایی خود را که متعلق به دوران جنگ سرد هستند، منهدم کنند. بر مبنای اطلاعات منتشرشده توسط "سازمان منع سلاح‌های شیمیایی" دولت روسیه باید انهدام این سلاح‌ها را تا سال 2020 و آمریکا تا سال 2030 به پایان رساند.

کنوانسیون بین المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی در سال 1993 منع سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد و قرار شد موازین این کنوانسیون از سال 1997 اجرایی شود. برمبنای این کنوانسیون هرگونه توسعه، ساخت و تملک سلاح‌های شیمیایی و دادن آنها به کشوری دیگر ممنوع است.

سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی (OPCW) مراقبت از اجرای صحیح مفاد این کنوانسیون را به عهده دارد. این سازمان در سال 2013 جایزه نوبل صلح را به دلیل "تلاش‌های گسترده برای از بین‌بردن جنگ‌افزارهای شیمیایی در سطح جهان" از آن خود کرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
شیمیایی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است