هیچ قومی حذف شدنی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۳    ۱۳۹۶/۷/۱۰ کد خبر: 139415 منبع: پرینت

وقتی به تاریخ نه چندان دور یعنی بعد از ورود ملی گرایی در کشور های تحت استعمار انگلیس در اوایل قرن نوزدهم و در مرحله بعد از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد نگاه می اندازیم، میبینم در این سرزمین پهناور یهودیان، مسیحیان، سیک ها و سایر مردمان که اکنون فقط نشانی از کنیسه ها، کلیسا و معابد آنها به چشم میخورد، زندگی می کردند شاید در آن زمان هم اوضاع گل و بلبل نبوده باشد اما همین که این جمعیت های متنوع از لحاظ قومی، زبانی و مذهبی در کنار همدیگر میزیستند، آدم را به تعجب وا میدارد که چگونه است آدمهایی آن دوره قدرت تحمل همدیگر را داشتند.

شاید به دلیل انکه ارزش های اخلاقی آن دوره از دین سرچشمه میگرفت و دولت نیز از روی منفعت و مکلفیت دینی مجبور به عمل به آن بود( سوره حجرات، "ای مردم ، بی تردید ما همه ( افراد نوع ) شما را از یک مرد و زن آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. پس در میان شما برتری نژادی نیست بلکه (گرامی ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست)

اگر این دوره ها را با تاریخ اروپا که اکنون برای جهان نسخه های حقوق بشری میپیچند، مقایسه کنیم با پدیده های وحشتناکی روبرویم،دادگاه های تفتیش عقاید، کوره های آدم سوزی و...
اکنون که دنیا به سمت جهان وطن گرائ در حرکت است، ملی گرای به عنوان یک پدیده کهنه، ما را از خود بیگانه کرده است این نگاه نادرست به مساله، حتی در بین به اصطلاح روشنفکران و قشر با سواد نیز رسوخ کرده است و به پای پایه های لرزان این جغرافیا افتاده است و آن را مثل خوره، می خورد.
باید به این بیندیشیم که هیچ قومی چه از لحاظ فیزیکی و هویتی حذف شدنی نیست

امیدواریم که حکومت با نگاهی تازه و محکم در برابر این حرکات از خود واکنش نشان دهد و راه را به سمت ثبات سیاسی و حفظ جغرافیای و جامعه پلورالیستی هموار کند!
پی نوشت : بهار، دختر على احمد جلالى وزیر داخله حکومت کرزی و سفیر کنونی در آلمان، در فشانی کرده است و گفته: هزاره ها جاسوس اند و بايد به مغولستان بروند!

یعقوب قریشی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم
جلالی
نظرات بینندگان:

>>>   مقصد او کدام چیز بد نبود،بلکه مقصد اش این بود که در مغولستان مجسمه بزرگ جد شان از آهن شمشیر به دست در روی اسپ نشسته در بالای موزیم اش ساخته شده است،بنأ هزاره ها میتوانند یگان وقت به زیارت جد شان به مغولستان بروند.
اگر همین حالا بت های بامیان ساخته شود،مردم از هندوستان به زیارت این بت ها خواهند آمد.پس چرا دولت مغولستان زمینه را برابر نمی کند که هزاره های افغانستان به زیارت جد شان بروند.

>>>   بهاره نامزد ثواب الدین میخ کش است ، برجاهلان خــــرده گرفتن عاقلانه نیست !

>>>   همه فرزند حضرت آدم هستند آخر این ها چقدر جاهل ونادان هستند اگر دولت تداوم میخواهد باید این طور آدمک هارا بر کنار نماید.

>>>   پشتونها لطفا به پاکستان وتاجیک ها به روسیه بر گردند.

>>>   اسرائیل باید برای ما اقلا اجازه بازدید از بیت المقدس یا معبد ایشتار را بدهد
ما هم باید درپیداکردن صندوق گمشده همکاری کنیم

>>>   از هموطنان ودوستان خواهش میکنم تا از تعصبات دست بردارند و هرکس از هر گرو و مربوط هر قوم که باشد باید نکوهش گردد تا پند برای دیگران باشد.
بعضی ها هستند که خود به انداز ه تعصب دارند، اگر زمینه برایش مساعد گردد خون دیگران را می نوشد و وقتی دیگران تعصب نشان میدهند باز اولین انتقاد از طرف همان متعصبین میباشد.
تا حال از همچو مسایل کی ها بهره برده همه گی میدانند ولی عبرت نه میگیرند.
من هم یک فرد مثل افراد این جامعه تعصب دارم با کسانی که علیه قوم ام تعصب نشان میدهد زیرا دریک قوم وملیت هرنوع انسانها خوب و بد شامل است و تعصب ما باید علیه اشخاصی باشد کی درمقابل ما تعصب دارد.
شریف

>>>   در افغانستان قومی مستقلی به نام مغول وجود دارد وحتی ازبکها به مغول بودن خود افتخار میکنند
وواقعا مغول بودن هیچ عیبی ندارد ومغولان بیشترازخیلی اقوام فعلی افغانستان خدمات فرهنگی وتمدنی و...دراین کشور انجام داده اند.
اما نميدانم چرا انگ مغول بودن فقط به هزارهدکه یکی از اقوام قدیمی این کشور میباشند زده میشود؟ ؟؟؟؟
هر چند قدیمی و جدید بودن هیچ تفاوتی در داشتن حق مساوی به عنوان شهروندان این کشور نیست.

>>>   به نظردهنده اول : پس شماها هم یگان چکر به اسرایل بروید زیارت مسجدالاقصی ثواب دارد

>>>   پشتونهاها بايد به اسرائيل يا حد اقل به كوه هاى سليمان بروند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است