نماینده پروان، مستقیم از طالبان حمایت می کند
ما متاسفانه دل خوشی از نمایندگان نداریم. اما برخی از نمایندگان مستقیما از طالبان حمایت کرده اند و اینهم بر مردم افغانستان پنهان نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۰    ۱۳۹۶/۷/۱۲ کد خبر: 139523 منبع: پرینت

ولایت پروان در شمال پایتخت افغانستان در ماه های پسین دستخوش تحولات و دگرگونی های امنیتی شده است. ظاهرا مهاجمان مسلح و جنگجویان وابسته به گروه طالبان و گروه های دیگر در افغانستان در ولسوالی سیاه گرد روزهای گذشته حملات گسترده ای را انجام دادند و شماری از پیکارجویان وابسته به این گروه ها در اینجا حمله انجام دادند. در عین زمان در این درگیری که صورت گرفته است، مقداری از تجهیرات به دست طالبان افتاده است. طالبان ظاهرا از این مساله تصاویری هم به رسانه های اجتماعی پخش کرده اند. گفته می شود قدرت گرفتن طالبان در این ولایت ناشی از حمایت های سیاسی از داخل نظام از طالبان می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رامش نوری استاد دانشگاه و فعال سیاسی در برنامه «مثبت و منفی» در خصوص ناامنی های پروان گفت: برای ریشه های ناامنی در ولایت پروان چهار عامل به عنوان کلیدی ترین عامل ها بررسی شده است. عامل اولی، ضعف حکومت وحدت ملی در عدم تامین امنیت است که متاسفانه حکومت وحدت ملی در دیگر نقاط افغانستان هم این مشکل را دارد. عامل دوم عدم کفایت کاری حکومت محلی است و یک ترکیب نامتجانس که حکومت محلی پروان دارد. متاسفانه نتوانسته است که بحران ها را مهار بسازد. عامل سوم هم برخی از نماینده ها و حلقاتی است که به نحوی از مردم رای می گیرند و در لباس نمایندگی مردم با طالبان در طول سال های متمادی همدستی و همیاری داشتند و در مقاطع مختلف آنها را حمایت کردند که این بر مردم افغانستان پنهان نیست. عامل چهارم هم عامل حزبی است.

وی در قسمت عامل نمایندگان می گوید: ما متاسفانه دل خوشی از نمایندگان نداریم. اما برخی از نمایندگان مستقیما از طالبان حمایت کرده اند و این هم بر مردم افغانستان پنهان نیست. مثلا در سال های گذشته بحث دفاع از طالبان و جعل سازی ویدیو که توسط یک نماینده خاص مردم افغانستان بویژه نماینده ولایت پروان در رسانه ها درز کرد نشانگر این بود که دقیقا حامی مستقیم طالبان بوده است. مثلا جعل ویدیویی که آقای خواصی به عنوان یک نماینده افغانستان کرد و بعدها مشخص شد که حمله هوایی که صورت گرفته بود در فرد مظنون که قوماندان طالبان بود با بادیگاردهایش در یک خانه با استفاده از زور وارد یک خانه شده بودند و نیروهای هوایی بین المللی هم همان خانه را بمباران کردند. بعدها معلوم شد که در این عملکرد متاسفانه حلقاتی درون غوربند نقش داشتند که زمینه رافراهم کردند و در گذشته ها هم دیده شده است که به نفع این حلقات نفرت پراکنی در میان مردم افغانستان کردند و بارها بحث جهاد علیه رسانه های شما را و بحث جهاد علیه نیروهای همکار در قالب نیروهای بین الملل در جامعه بین المللی که در افغانستان حضور دارند از سوی این حلقات داده شده است که برای این موضوع اسناد متعددی هم وجود دارد.

وی در خصوص نقش آقای خواصی نماینده پروان در ناامنی های ای ولایت می گوید: دو سال پیش خانه آقای خواصی بررسی می شود و از خانه اش جلیقه های انتحاری پیدا می شود. حالا پرسش این است که این جلیقه های انتحاری برای چه و برای که بوده است. قبلا هم اسناد انتحاری ها در خانه اش بوده است که اسناد و ویدیوهای مربوط آن موجود است. بحث دیگری که می ماند این است که وقتی می گوییم که وی دست در ناامنی ها دارد اگر از بعد سیاسی آن بحث کنیم هم به نتیجه می رسیم و اگر از بعد اقتصادی آن هم بحث کنیم به نتیجه می رسیم. هم اکنون نه پروژه در غوربند از نگاه اقتصادی جریان دارد و وی نه پروژه را به برادرش عبدالله داده است و هیچ شرکتی نمی تواند در ساحه طالب نشین فعالیت کند به جز پروژه و شرکت برادر آقای خواصی. در جایی که دیگر شرکت ها در آنجا نمی توانند بروند اینها می آیند نه پروژه از آن را می گیرند. در اینجا هم فساد اداری وجود دارد و هم نشان داده می شود که آقای خواصی به نحوی رابطه هایش با طالبان خیلی خوب است.

نوری، در ارتباط با ارتباط تنگاتنگ خواصی با حکومت بیان داشت: آقای خواصی و نماینده های پارلمان مصونیت امنیتی دارند و هیچ کس هم نمی تواند آنهارا دستگیر کند. این یک موضوع است. موضوع دیگر این است که ساختار قدرت در افغانستان یک ساختار سنتی است و ساختاری است که بر اساس سنت های اجتماعی استوار است و روابط انسان ها با هرم قدرت خیلی نقش دارد و ما نمی توانیم از روابط آقای خواصی با نظام کنونی و نظام های قبلی سرسری بگذریم. این روابط چنان نزدیک است که چندین نفر به جرم رابطه با طالبان دستگیر شده اند اما با ضمانت آقای خواصی رها شده اند.

این استاد دانشگاه معتقد است مانند روز ارتباط خواصی با طالبان روشن است و افزود: در زمان ولایت آقای سالنگی در مقر ولایت جلسه ای برگزار می شود و در این جلسه نماینده سازمان ملل، بزرگان شمالی، آقای خواصی حضور داشتند و ریاست جلسه را آقای سالنگی داشت. پس از برگزاری جلسه، آقای سالنگی در مقابل همه اسنادی مبنی بر متهم بودن آقای خواصی در ناامنی های غوربند و حمایتش از طالبان افشا می کند و با خواصی درگیری لفظی می کند به اندازه ای که آقای خواصی از مجلس فرار می کند که مستند است و ویدیوی آن موجود است.

وی ادامه داد: در کل این موضوعات موضوعاتی است که ما را واقعا نگران ساخته است. در بگرام هم شایعه ای شد که گویا نیروهای آمریکایی قرآن ها را سوزانده اند. آقای خواصی فردی را به آنجا می فرستند و سازمان دهی مظاهره را می کند و بر ولسوالی حمله ای می شود که بیرق های طالبان هم بلند می شود. در اینجا هم رابطه اش با طالبان مشخص می شود. اما تابحال متاسفانه نه حکومت تعقیب عدلی و قضایی می کند و نه هم نهادهای بین المللی. مردم پروان از نهادهای بین المللی تقاضا می کنند که بر موضوعات اینچنینی رسیدگی کنند که متاسفانه آنها هم هیچ عکس العملی ندارند. زد و بندهای قدرت در سطح کلان مبتنی بر نگرش های سنتی، قبیله ای و وقومی است برای همین این افراد همچنان به حیات سیاسی خود ادامه می دهند و هچنان کشور را به سمت ناامنی و هرج و مرج پیش می برند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
نماینده پروان
نظرات بینندگان:

>>>   ..شیر مادر حلالت بانو آرزو "نوبهار"
رهبران فاشیزم را در لندن سرشکستی
بانو آروز نو بهار، امید شاهد خت های خراسانی از شیر زنان پاسدار فرهنگ باستانی و فریاد گر درد های آرمانی مردم درکنفرانس لندن نقاب را از رخ لبرالیزم و دموکراسی قلابی حامدکرزی و زلمی خلیل زاد بر انداخت ، حامیان اصلی داخلی تروریزم وطالبان را در کشور ما افشا کرد.
بانو نو بهار گفت :مسولیت این همه خون ریزی ها درکشور بدوش شما آقای کرزی و آقای خلیل زاد برادران اصلی ویا ناتنی طالبان می باشد .
صراحت لهجه در برابر کرزی که من خواهر تونیستم تو برادر طالبان استی !
آرزو نوبهار میراثدار رابعهء بلخی دین مادر وطن را ادا کرد شیر ما در، حلالت بانوی پرافتخار پاسدار فرهنگ خراسانی .
دستی که برای نابودی فاشیزم بلند می شود قابل بوسیدن است .
زبانی که به افشای فاشیزم وتروریزم درسراسر جهان سخن می زند ، ستودنیست .
محمداسلم سلیم

>>>   شروع فلم است، منتظر شهامت دیگر قهرمانان هستیم تا یک تغیر مثبت.

>>>   جای تاسف است که حالا هر اسیا بان و نداف دو ورق را خوانده ویا ناخوانده. استاد پوهنتون شده و اګاهی سیاسی ولایت پروان از هزاران دزد و جاسوس پر است چرا از یکی انها سخن به زبان نیاورده اید همین سالنګی را همه میشناسد که این سقاو کوه باغ بالا بود و جاسوس ایران. و به همه مردم معلوم است و حالا که بالای تان زور امده ګیریان دارید و افراد با رسوخ را تهمت میزنید که هیچ کس قبول نخواهد کرد و خودرا ذلیل و احمق میسازید

>>>   خاین ترین انسان وطنفروش و همفکر با طالبان همین خواصی است که از شیطان لعنت شده رحمن بدتر عمل میکند تا خود و اقاربش را صاحب پول و مال کند که تا حال از پول حرام و وطنفروشی بخود و برادراش جمع اوری کرده است در صورتیکه یک وکیل بنام نماینده مردم اگر هر جرمی را بشمول وطنفروشی و همکاری با استخبارات بیگانه و کمک به جنایتکاران جنگی در چنین حالتی که کشور ما با دشمنان اش در جنگ قرار دارد این کدام عقل و منطق ویا کدام قانون خواهد بود که چنین خاینین ملی مانند خواصی را دستگر و زندانی نسازد وهنوز هم با وصف اسناد و شواهد ازادانه به خیانت وجنایت اش دوام بدهد و بیشتر خون سربازان کشور ما ریختانده شود .

>>>   چون پشتون هستند در هر منطقه که پشتون زنده کند انجا داعش است ِ تروریست است پاکستانی ها هستند هر جرم و جنایت نیز همانجا هستند پس پشتون چطور از این گروها طرفداری نکنند برادرشان ِ بچه کاکایشان خلاصه هم تبارشان یا طالب است یا داعش چون اینها نه عقل دارند نه منطق.

>>>   واقعا ننگ به این بی کفایت های ....بخاطر جیب خودشان برسرملت چی آورده این وضعیت قابل تحمل نیست یکمی بفکر ملت باشید بفکر مهاجرین باشیدبیایید تو مرزها ببیند چی خبره مهاجرین بد بخت گشت و قربانی شده ازیکطرف زخمزبانها بی حرمتی ملتهای دیگ ازطرف آواره گی شماغیرت ندارید عزت مردم برای شما مهم نیست مردم دچار افسردگی بیماریهای روانی شده ازخدابترسید .... کند کسانیراکخ بخاطر منفعت شخصی عزت مردم را معامله میکند

>>>   سردمداران فاشیزم درکنفرانس لندن سرشکسته شدند!
کریم " کریم " مرد عیار همیشه در صحنه دین مادر وطن را ادا کرد!
آقای کریم ، کریم مسول کانون تاجیکان -پارسی زبانان ، نیزچهرهء سردمداران فاشیزم را برای جهانیان افشا کرد و خطاب به کرزی و خلیل زاد گفت :
۱- شما به جامعه جهانی بعد از ۱۱ سپتامبر چنین وانمود کردید که افغانستان کشوریست عقب مانده و قبیله سالار.
این حرف در مورد خودتان صدق میکند، نه در مورد فارسی زبانان و باقی ملیت‌ که تمدن شهر نشينى داشته اند .
۲- با این طرز فکر تان ايده دموکراسی و نظام دموكراتيك را عوض کردید با نظام برتری جوی قومی.
-ملیت‌ها را درجه بندی کردید، قانون اساسى را جعل كرديد، از خارج "ریس جمهور " آوردید، نه به اساس لیاقت بلکه به دلیل تعلق داشتن به "قبیله کلان".
شما اقای خلیلزاد در کتاب تان اقرار کردید که در جستجوی ریس جمهور پشتون بودید و موفق شدید.
۳-چنین ریس جمهوریء خط به خط دستورالعمل برتری جویی را طبعاً تطبیق کرد :
-سرود ملی، نام واحد پولی و تمام منابع عمده اقتصادی را تنها امتیاز قوم خودش دانست.
- با بلند کردن ادعای مرزی به آنطرف مرز شناخته شده بین المللی دیورند زمینه اعاده شدن امنیت ملی را برهم زد، در نتیجه بجاى همزيستى مسالمت آميز با همسايه، پاکستان را از طریق طالبان به تحریک و مداخله دوامدار واداشت. درست است که مرز ديورند پشتون‌ها را از هم جدا کرده است، ولی مرز شمال مافارسی زبانان را هم از مراکز تمدنی مان (سمرقند و بخارا) دور ساخته است.
۴- اگر این مناسبات غیر عادلانه دوام کند وحدت ملی به هیچ وجه برقرار نخواهد شود.
نوت : کرزی به این اظهارات جواب داده نتوانست، صرف با پر رویی ابراز داشت که مردم ما کاملا در صفا و صمیمیت زندگی دارند.
خلیلزاد رو به جناب کریم کریم کرده ( دقیقه 4.15 فلم) و تاکید کرد که نیروی های شمال (داکتر عبدالله در راس ) ابتدا پیشنهاد ریس جمهور پشتون را کرد و در کتابش نیز چنین ادعا کرده است.

>>>   تا جایکه من میدانم وی متعصبترین .....ترین شخص است
کابلیان

>>>   بگفته برادرات پشتون ما دودی دلته خوری او توتو په سلامخانه خواصی دول دبل معاش از جیب دولت میگیرد ودفاع از طالبان بی حیثیت میکند باید این دول کته کو...... را از خانه ملت بکشند

>>>   اگر حکومت محترم بخواهد 10 تا مثلی خواصی را پوزش به خاک ميمالد .یا کاسه ای زیری نیم کاسه است یا اینکه تمامی مسوولان دولتی خاين ومرتجع هستند غیری ممکين است که یک نفر چنین خیانت های کلان را به حق مملکت و مردم انجام بدهد و هیچ وقت مورد بازخواست وپيگري قرار نگيرهد. مردمان که کشور خود را و مردم خود را دوست دارند .با شنیدن همچون کار های که از طرفی انسان های پست عملی میشود رنج می برند روحیه شان پژمرده می شود از کجا معلوم شاید هم تعداداز هموطنان ما در گوشه و کنار کشور مابا شنیدن چنین چیزی سکته مغزی و قلبی میشوند.و تعدادی زیادی از هموطنان ما بخاطر کار های خبیثانه ورذیلانه ای همین اشخاص پست و بی شرم خیانتکار و جانی.ذيق می‌کنند درون کوب میشوند افسرده میشوند

>>>   Sadiqie
حق را فرمودید ما همیشه از عقب خنجر مخوریم.گناه از خودمان است چرا که ما با این اشخاص پلید اعتبار کرده بودیم ولی مان را بسوی بدبختی فلاکت وابستگی به افراد مفعول بی سواد کشاند. برادران خواهران بر خیزد از خواب گران دیگر امید از را نداشته باشید که کسی برای تو مدت کند. این غفلت و تنبلی در جسم مان باعث بدبختی و تباهی مان شده است ما از ملاهای که اهمیت حالی چیزی نمی آموزیم. بردارید کتاب و قلم را خود را خودتان وبیاموزانید. مان در جهان قرار داریم که علم به چنان سرعت رشد می کند که از سرعت نور هم کی نزدیک تر.ما چی دست آورد داریم. چرا و تا به چی وقت دست مان به گدایی دراز باشد.

>>>   بهروز جلال آبادی

ارگ در دست فاشست های پشتونیزم !
گروه تروریستی طالبان، فاشست های پشتونیزم !
آدم کشان داعش از قوم پشتون !
وای به حالی یک تعداد گوساله های تاجیک تبار که در سگ جنگی بین قبایل پشتونیزم جان های خوده فدا میکنند !
بهتر نیست رها کنید تا طالب، غنی و گلبدین را به شمول کرزی و اتمر به سرنوشت نجیب دچار کند !
فقط از مناطق تان دفاع کنید و این قوم طالب پرور را رها کنید تا طالب و داعش در مناطق ایشان حاکم باشد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است