تهاجم آمریکا یک بازی هدفمند بود
جنگ، یک برنامه هدفمند بود تا کشورهای ذیدخل در منطقه تحت تاثیر قرار بگیرند. اگر برنامه نجات افغانستان بود با هزینه های هنگفتی که شد باید در هر ولایت شاهد تاسیسات زیر بنایی و فرصت های کاری فراوان می بودیم 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۶    ۱۳۹۶/۷/۱۵ کد خبر: 139640 منبع: پرینت

جنگ آمریکا در افغانستان امروز شنبه 15 میزان 96، 16 ساله شد. با گذشت 16 سال از آغاز حمله های هوایی آمریکا در افغانستان واشنگتن هنوز درگیر این جنگ است. هرچند که گفته می شود آمریکا بیش از 100 میلیارد دالر برای این جنگ هزینه کرده است اما تا هنوز اقتصاد کشور درحالت ورشکسته است و حدود 39 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، اجمل زرمتی، آگاه روابط بین الملل در گفتگو با "محور" درخصوص سالروز 16 ساله شدن جنگ آمریکا در افغانستان گفت: داستان جنگ افغانستان از حادثه 11 سپتامبر و 17 سال قبل از امروز شروع شد. در آن زمان اداره دولت آمریکا تحت رهبری بوش به هدف مبارزه با تروریزم وارد جنگ شد و با رد تسلیم بن لادن به آمریکا این جنگ عملا آغاز شد.

زرمتی گفت: در کنار تهاجم نظامی به افغانستان با هدف نابودی طالبان و القاعده دو خواست دیگر یکی نابودی کشت و قاچاق مواد مخدر و دیگری حکومتداری خوب نیز عنوان شد، اهدافی که تاکنون نمی توان باوری به عملی شدن هیچ یک از آنها داشت.

این آگاه روابط بین الملل، درخصوص عوامل شکست آمریکا در جنگ افغانستان اظهار کرد: می توان گفت این جنگ، یک برنامه هدفمند بود تا با استفاده از موقعیت ژئوپلتیک افغانستان کشورهای ذی دخل در منطقه تحت تاثیر قرار بگیرند. شاهد بودیم که با صرف بیش از 100 میلیارد دالر در 16 سال گذشته اکنون وضعیت کشور به چه حال است. اگر این مقدار در 34 ولایت کشور در هر ولایت تنها 3 میلیارد مصرف می شد هر ولایت شاهد تاسیسات زیر بنایی و فرصت های کاری فراوان بود اما اینها اتفاق نیافتاده است.

وی، درباره اینکه مشکل با راهبرد جدید آمریکا حل می شود یا خیر اظهارکرد: مشکل این راهبرد این است که در آن تاکید بیشتر بر جنگ تا بر دیپلماسی فعال! و تنها مورد خوبی که در آن به چشم می خورد فشار بر پاکستان است آن هم اگر حقیقت داشته باشد.

بعد از نشست اجلاس سازمان ملل در نیویورک بسیار گفته شد که رییس جمهور آمریکا موضوع بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر با رییس جمهور در حاشیه این نشست مطرح کرده است موضوعی که اخیرا قطر نیز به آن چراغ سبز نشان داده و اعلام کرده است که درصورت خواست دولت های افغانستان و آمریکا دفتر سیاسی طالبان دراین کشور را می بندد. این آگاه سیاسی در این خصوص معتقد است: یگانه آدرس دقیقی که می توان با طالبان مذاکرات مستقیم داشت همان دفتر قطر است. در زمان کرزی آدرس های متفاوتی برای طالبان بود و امکان مذاکرات درست وجود نداشت.

وی می گوید که بسته شدن دفتر قطر تاکید بیشتر بر جنگ است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حماقت از این بیشتر نمیشود که ما توقع داشته باشیم که دیگران لرای ما فکر کنند و برای ما برنامه داشته باشند.
آنچه مهم است این است که ما برنامه خود را داشته باشیم و هر آن آماده باشیم تا از فرصت های که میسر میشود در تطبیق آن استفاده کنیم.
مثال کردکی اش این است که اگر با مال و آل خود کنار سرک ایستاده بودیم احتمال اینکه یک وسیله نقلیه که همجهت مسیر ما روان است ما را هم تا جایی با خود ببرد در غیر آن کسی در کنار سرک منتظر ما نمیماند تا ما آماده سفر شویم.

>>>   بهروز جلال آبادی
سیاسیون تاجیک باید با روسیه و چین نزدیک شوند
امریکا فاشست های ارگ را بطور مستقیم و گروه طالب و داعش را بطور غیر مستقیم حمایت میکند !

>>>   Ayendagan
#_طالب،
با اين لباس در گوچه و بازار ميگردد، در خانه هاى مردم سنگر ميگيرد، ارگ حمايت و پشتيبانى اش ميكند ، تلويزيون ژوندون و شمشاد برايش تبليغ ميكند، كرزى بيشرمانه از آن دفاع ميكند و اتمر مردم را تحديد به مجازات ميكند....

>>>   Moqeem Ahmadi
پانزدهم میزان درست شانزده سال پیش اشغال مستقیم نظامی غرب به رهبری آمریکا که سال ها پیش بوسیله رهبران جهادی و بعدن بوسیله گروه های تروریستی دهشت افگن و به همکاری و حمایت مستقیم پاکستان زمینه سازی گردیده بود آغاز گردید .
این اشغال مدت شانزده سال است که به بهانه مبارزه با تروریزم و با نصب تحمیلی گروه های مزدور شان در حاکمیت ادامه دارد که شور بختانه نه تروریزمی ازبین رفت و نه هم آرامشی در سرزمین ما حکمفرما گردید و هنوز هم در ابهام است که آیا این آرمان مردم مظلوم ما بالاخره پیاده خواهد شد ویا نه ؟
امروز سه پلان شوم کشورهای استعماری جهانی به رهبری آمریکا ، کشور های مغرض منطقه وهمسایه ها و گروه های فاشیستی شیونیست برتریجوی قومی قبیله که با استفاده از فرصت بدست امده(نیرو وامکانات کشور های قدرتمند استعماری) در حال اجرا و عملی شدن است .
نکته قابل مکث اینست که تمامی کشور ها هر کاری که می کنند اگر مداخله و یا اشغال فقط بخاطر تامین منافع ملی شان می کنند .
اما گروه های مزدور حاکم در کشور نام نهاد افغانستان ما همیشه در جریان حاکمیت شان با زیرپا نمودن منافع ملی بخاطر قرار گرفتن در حاکمیت مطلقه مرکزی و تحقق اهداف شوم برتری جویی قومی شان چار دست و چهار پا در خدمت بیگانگان قرار گرفته ، کشور را به میدان رقابت های نظامی و استخباراتی بیگانگان قرارداده و دچار بحران عمیق نموده و به لبه تجزیه و نابودی کشانیده اند .
سوال اینجاست که آیا این گروه های مزدور شیونیست تا چه وقت خواهند توانست به زور بیگانگان بر خلاف منافع ملی خود را بالای مردم مظلوم ما تحمیل نمایند و هم چنان
تا چه وقت این کشور های استعماری خواهند توا نست سرزمین ما را در اشغال داشته باشند ؟

>>>   Kamali
مردم عجب در احساس و عواطف کنک بند مانده اند. گناه شان هم نیست یک کشور عقب مانده فقیر باید همینطور خیالبافی نماید. آنچه عملا" دیده میشود همانا ذلت و بی عزتی کشور های اسلامی میباشد. افغانستان سنگ مسلمان بودن را از همه بیشتر به سینه کوبیدو با لاخره در زیر پای کافران کعصف الماکول گردید. همین حالا افغانستان را نه ایران کمک مینماید و نه عربستان سعودی. فقط افغانستان بکمک مسیحی ها که نه به حدیث باور دارند و نه به پیغمبر نان و روزی داده میشود. شصت و دوفیصد از بودجه دولت افغانستان از پول خیرات کافران تامین میشود. رئیس جمهور افغانستان توسط کافران مقرر میشود. و این برادر ما بعیوض اینکه چشم های خودرا باز کند و به واقعیت های زندگی متوجه شود، در فکر های عجیب و غریب دیگری میباشد. خداوند متعال این برادر مارا بسوی روشنی و کار گرفتن از سنجش و حساب و عقل رهنمائی کند.

>>>   خبرنگاران هرات

چهره واقعی کرزی هر روز واضح تراز دیروز
حامد کرزی با رسانه هندی گفته است برای شکست طالبان دیر شده؛ صلح بهترین گزینه است.
بله ملت به درستی میداند که با 14 سال حضور تو طالبان رشد کرده وقوی شدند

>>>   استخراج خودسرانه معادن شرق افغانستان توسط آمریکا
یک روزنامه افغان گزارش داد که نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان با استقرار ماشین آلات سنگین در حال استخراج سنگ‌های قیمتی و معادن در این کشور است. یک منبع محلی در ولایت ننگرهار به «ویسا» گفت: نیروهای آمریکایی در این ولایت در حال استخراج معادن افغانستان هستند.بر اساس این گزارش، نیروهای آمریکایی با استفاده تجهیزات سنگین برای استخراج سنگ‌های قیمتی و معادن ولایت ننگرهار تلاش می‌کنند.این منبع افزود: روند استخراج معادن و سنگ‌های قیمتی در این ولایت توسط نیروهای آمریکایی از چندی قبل آغاز شده است.

پیش از این نیز، رسانه انگلیسی «رویترز» گزارش داده بود که ترامپ به ثروت معادن افغانستان چشم دوخته تا هزینه جنگ 16 ساله و بازسازی افغانستان را از طریق استخراج معادن در این کشور تامین کند.

ترامپ اخیرا در دیدار با «مایکل سیلور» مدیرعامل شرکت «امریکن المنتس» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فلزات و مواد شیمیایی آمریکا گفته بود که معادن سرشار افغانستان بار دیگر می‌تواند اقتصاد آمریکا را به اوج برساند به همین دلیل باید حضور نظامی آمریکا در این کشور ادامه یابد.

«اسپیوتنیک» رسانه‌ روسی نیز گزارش داده که دلیل ممانعت از ورود مردم افغانستان به برخی مناطق به بهانه «جنگ» برای جلوگیری از برملا شدن تلاش نیروهای خارجی برای استخراج منابع طبیعی در این کشور صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، «وحیدالله شهرانی» وزیر سابق معادن افغانستان گفته بود که متخصصان ارزش ذخایر معادن در افغانستان را تا سه تریلیون دلار برآورد کرده‌اند و برخی از رسانه‌ها نیز معادن افغانستان را با ثروت نفتی عربستان سعودی مقایسه می‌کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است