کرزی هنوز هم آمریکایی است
مردم هنوز احساس نمی کنند که کرزی یک ضد آمریکایی است و اظهاراتش را ناشی از حرکت های مقطعی می دانند. مردم فکر می کنند کرزی با این اظهاراتش سعی دارد جای خالی یک سیاستمدار ضد آمریکایی واقعی را پر کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۳۹۶/۷/۱۸ کد خبر: 139775 منبع: پرینت

اتهامات تازه حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان مبنی بر حمایت آمریکا از گروه داعش در افغانستان. آقای ترامپ سعی در گفتگو با بی بی سی، آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده است و گفته است که این کشور نمی تواند با دشنام دادن به ایران مشکلات منطقه را حل کند. رییس جمهور پیشین افغانستان به این نتیجه رسیده است که آمریکا بانی افراط گرایی در منطقه است و از افراطیت مانند گروه داعش حمایت می کند. کرزی در واکنش به راهبرد تازه آمریکا گفته است از طریق لوی جرگه به همسایه های افغانستان باید اطمینان داده شود که از طرف افغانستان به این کشورها تجاوز صورت نمی گیرد.

گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، نظری پریانی روزنامه نگار در برنامه «بازنگاه» گفت: سخنان سیاست مداران در افغانستان سخنانی همیشه ثابت و روی یک خط نمی باشد. کرزی به عنوان یک بازیگر و سیاستمدار در طول دوران کاری سیاسی اش در هفده سال اخیر چه در دوران ماموریت چه در بیرون از آن در برابر آمریکا اظهارات متضاد داشت. در سیزده چهارده سال حکومتش از حامیان منافع آمریکا بود و آمریکا را خیر و صلاح افغانستان قلمداد کرد. به یاد دارم که کرزی در حضور احمدی نژاد گفته بود که آمریکا به خاطر منافع خودش و افغانستان به اینجا آمده و این مطابق با منافع ملی افغانستان است و ما در مسیر اهداف آمریکا در منطقه گام می گذاریم.

وی معتقد است اظهارات کرزی راجع به آمریکا مقطعی و گذرا است و بیان داشت: اظهارات اخیر کرزی مسلما اظهاراتی معنادار است اما به هیچ عنوان تاثیر آنچنانی روی ایجاد یک موج ضد آمریکایی نمی گذارد. این اظهارات معنی دار یعنی اینکه به هیچ عنوان ایشان در این برهه ای که در حکومت نیست و مسلما شریک قدرت آمریکایی ها فعلا کرزی نیست. کرزی یک ادبیات برای خود خلق کرده است و با این ادبیات می خواهد همیشه بازی کند. کرزی از زمانی که به ادبیات ضد آمریکایی مبادرت ورزیده نتوانسته است اعتماد مردم افغانستان را نسبت اظهارات خودش برانگیزد. مردم افغانستان هنوز احساس نمی کنند که کرزی یک ضد آمریکایی است و اظهاراتش را ناشی از برخی حرکت های مقطعی می دانند. مردم فکر می کنند که کرزی با این اظهاراتش سعی می کند که جای خالی یک سیاستمدار ضد آمریکایی واقعی را پر کند.

پریانی افزود: کشورهایی مانند چین و روس و ایران و همه شرکای تعاملات افغانستان شخصیت های سیاسی افغانستان را از خودشان نسبت به خودشان بیشتر می شناسند. برخورد این کشورها با اظهارات کرزی یک برخورد بسیار تحمل گرایانه نخواهد بود.

این روزنامه نگار می گوید: اما در قسمت وجود اهدافی که در استراتژی آمریکا در قبال منطقه وجود دارد شکی نیست که استراتژی آمریکایی ها یک استراتژی معطوف به افغانستان نیست. بلکه معطوف به منطقه و علی الخصوص جنوب آسیا است. که قدرت های حریف آمریکا را در بر می گیرد. و افغانستان به عنوان نقطه تعامل طبیعی است که از این استراتژی غایب هم نیست. از طرف دیگر پاکستان به عنوان یک کنشگر فعال و به عنوان یک بازیگر توانا در منطقه هم می تواند با ابزار تروریزم در پی تامین منافع خودش باشد و هم می تواند دولت افغانستان را در محور منافع خودش قرار دهد و هم می تواند قدرت روسیه را در کنار خودش داشته باشد و هم می تواند با رفیق استراتژیک تاریخی خودش یعنی چین تعامل همیشگی خودش را داشته باشد. این توانمندی پاکستان را نشان می دهد.

پریانی معتقد است در استراتژی آمریکا هیچ ضدیتی علیه پاکستان نیست و گفت: یک اشاره هایی در استراتژی آمریکا معطوف به هند شده است که آن هم زیاد معنای ضدیت قاطع آمریکا در برابر پاکستان نیست. پاکستانی ها هنوز اهمیت فوق العاده را برای آمریکا دارد و آمریکایی ها هنوز برای اینکه پاکستان را در منطقه ای که چهار طرفش قدرت های بزرگ هسته ای که هر کدامشان هم حریفی در برابر آمریکا هستند از خود برانند آماده نیستند.

وی افزود: پاکستان می خواهد به عنوان یک قوت چیره بر کل منطقه حاکم باشد و در این مسیر از هیچ ابزاری دریغ نمی ورزد. علت ارتباطات پاکستان با کشورهای همسایه این مساله است نه اینکه دلیل این باشد که چون آمریکا وی را از خود رانده است. آمریکا هنوز همچنان شریک استراتژیک و همکار قوی اش پاکستان است و هرگز این کشور را از دست نخواهد داد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حامد کرزی
آمریکایی
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس قدرت به او بدهد همان است مثلا اگر روسها بتوانند دوباره اورا بقدرت برسانند (رفیق ) میشود اگر امریکائی ها بتوانند ( دموکرات ) میشود اگر این کارا پاکستانی ها کنند ( مجاهد) میشود

>>>   همه کسانی که در دولت کار میکنند، دولتی هستند و کسانی که خارج دولت هستند، اپوزیسیون هستند.
یک تعدادی هم که در دولت هستند ،اما به حقوق شان قانع نیستند، نیز اپوزیسیون تقلبی بخاطر حقوق و امتیازات بیشتر اند.

>>>   نظری پریانی یکی از کمترین خبرنگاران کشور است که از اوضاع کشور و سخنان کرزی درک درست دارد. دیگران فقط تکراری سخن می گویند.

>>>   والله به نظر من آمریکایی بودن و به آزادی و حق حاکمیت مردم و قوانین حقوق بشر جهان معتقد و پایبند بودن هزار بار بهتر از وحشیهای اسلامی مانند طالبان و حکمتیار و غیره در افغانستان می باشد،

>>>   برادری که این مت را نوشتی هنوز خودت طفل استی ونو میدانی که سیاست چی از روز اول که امریکا کرزی را به میدان اورد با خاینینش او وقت مردم دانست که کرزی دست نشانده امریکاه است وبرادر که بی خکمتیا را گفته از موتر شوی ها ونداف ها کرده شاید خوب باشد یکی شان خدمت به این مردم نکرده همگی شان خاین به این وطن بودن واستند بیطرافانه قضاوت کنید هر کسی که نظر مینویسد پشتی از خاینید نکنید و پله بین نباشد

>>>   کرزی صاحب پاسپورت امریکائی خودرا درحضور عبدالله عبدالله پاره پاره کرده وسوگند یادنموده که دیگر هرگز حتی انگلیسی صحبت نکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است