در نشست های سازمان ملل هیچ سودی نمی بریم
در نشست هایی که از طرف سازمان ملل برگزار می شود، هر کشوری استفاده ای می کند به جز افغانستان که هیچ استفاده ای به نفع خود نمی کنیم و باز هم کشور ما میدان رقابت های کشورهای جهان می شود 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۳    ۱۳۹۶/۷/۱۹ کد خبر: 139815 منبع: پرینت

اشرف غنی رییس جمهور کشور در جریان سفرش به آمریکا با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیدار کرد. در این دیدار سرانی دو کشور در خصوص مبارزه با تروریزم و دهشت افکنی، تامین امنیت، توسعه اقتصادی و تجهیز و تمویل ظرفیت ها وقربانی های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. دونالد ترامپ گفت هم اکنون در افغانستان بیست گروه هراس افکن فعالیت دارند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر آنها می جنگند. ترامپ تاکید کرد که آمریکا صد در صد برای تامین امنیت و مبارزه با تروریزم در افغانستان متعهد است. رییس جمهور غنی در این دیدار گفته است که استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و منطقه این فرصت را مهیا ساخته است که در زمینه تامین امنیت و مبارزه با تروریزم اقدام جدی را روی دست گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، نقیب الله هاشمی عضو شورای ولایتی کابل در برنامه «چشم انداز» گفت: راهبرد جدید آمریکا با شعارهای زیادی اعلام شده است اما بر سر عملی شدن آن بحث می کنیم که کدام یک از آنها را ترامپ عملی می کند یا نمی کند. باید به رییس جمهور افغانستان که تا این حد عجولانه استراتژی را مورد قبول و تایید قرار می دهد گفت که آیا بعد از اینکه استراتژی جدید آمریکا اعلام شد واقعا تغییرات بزرگی در میدان آمده و حس می شود؟ جواب خیر است. نباید بیش از پیش خوشبین باشیم.

وی معتقد است حکومت ما هیچ برنامه ای برای امنیت افغانستان ندارد و هر برنامه ای را به راحتی قبول می کند و گفت: نیروهای امنیتی ما یقینا با تمام توان مقابله می کنند. ای کاش ما راهکار و برنامه و پلان درست داشته باشیم. ما هیچ شک و شبه هایی بر سر نیروهای امنیتی نداریم که توان ندارند و وجدان کاری ندارند، دارند. مشکل ما این است که در رده های بالای امنیتی پلان و برنامه و استراتژی درستی نیست. راهکاری که آمریکا درست کرده است هیچ عملی در آن نیست و نسخه ای نمی باشد که درد مردم افغانستان را دوا کند. رییس جمهور آمریکا می گوید که به امنیت افغانستان متعهد است آیا اگر آمریکا به این موضوع متعهد بود، این همه سال افغانستان اینطور بی ثبات می ماند؟ آیا این استراتژی جدیدی که ایجاد کردند با منطقه تفاهم شده بود؟ در حالیکه کشورهای منطقه در امنیت افغانستان بسیار مهم و تاثیرگزار هستند. در حالیکه استراتژی، تک سالاری و فرد محوری بوده است. چرا که وقتی استراتژی اعلام می شود پاکستان موضع جداگانه می گیرد، چین جداگانه و روسیه جداگانه موقف می گیرند و هر کس برنامه ای جداگانه طرح می کنند.

هاشمی در ارتباط با کمک خود آمریکا به تروریست پروری می گوید: در این سیاست و استراتژی جدید در مورد پاکستان گفته اند که این کشور بهشت تروریستان است و از هند در این استراتژی کمک خواسته اند و در این میان پاکستان و چین و روسیه را با ما مخالف ساخته اند. فعلا آمریکا مدعی است که تا سال 2002 سی و سه میلیارد دالر فقط به پاکستان کمک کرده است. آن را هم به این نام کمک کرده اند که پاکستان هراس افکنی را از بین ببرد اما مشخص است که این فقط حرف است و خودشان این کمک را در اصل برای تمویل تروریست داده اند.

عضو شورای ولایتی کابل در خصوص پذیرش استراتژی جدید توسط سران کشور اظهار داشت: کشور ما هم عجولانه بدون اینکه راهبرد جدید را بررسی کنیم کورکورانه و عجولانه می گوییم که به نفع کشور ما است. در حالیکه امکان دارد اگر نقطه مثبتی دارد نقاط ضعف بسیاری هم داشته باشد. اگر همین را توسط خود افغان ها یک استراتژی درست ایجاد می کرد می توانستیم تروریست را کنترل کنیم. در همین نشست هایی که از طرف سازمان ملل برگزار می شود، هر کشوری به آنجا می رود استفاده ای می کند و بر می گردد به جز افغانستان که می رویم اما هیچ استفاده ای به نفع خود نمی کنیم و وقتی برمی گردیم باز هم کشور ما میدان رقابت های کشورهای جهان می شود. ما انتظار داشتیم اوضاع طوری پیش برود که کشورهایی که در این نشست شرکت می کنند برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان برنامه ای واقعی بچینند اما آنها حالتی را آوردند که اگر چهار کشور را دوست افغانستان ساختنند پنج کشور را دشمن ما کردند. وقتی ما در این حالت قرار بگیریم این نسخه و این استراتژی به درد ما نمی خورد و ما نمی توانیم که در افغانستان توسط این نسخه ثبات بیاوریم. ما وقتی می توانیم به ثبات و آرامش فکر کنیم که به عنوان یک کشور مستقل و با اراده ای قوی پیش برویم و استراتژی آمریکا را در چوکات قانون و منافع علیای کشور بپذیریم. اما ما عجولانه برای هر چیزی تصمیم می گیریم. در حالیکه می توانستیم اندکی بر استراتژی آمریکا تامل کنیم و صد در صد موافق آن نباشیم و خود را بیشتر از قبل بدبخت و بیچاره نسازیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همین نفع که از وکالت میبری برایت کافی است

>>>   محمد فرهنگدوست هروی

اینجا مردی آرمید که دانشنامه علوم چاپ مسکو در مورد آن نوشته: ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده‌است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و تالار کتابخانه‌ها نهاده و لقب «استاد جاوید» به او داده‌اند. (دانشنامه ویکپدیا)
حاکمان افغانستان به این دانشمند همه قرون با حقارت نگاه کردند. به همان دلیل همخداوند افغانستان خوار ذلیل کرد.
حاکمان تا توانستند نسبت به دانشمندان پارسی دری تعصب ورزیدند و تبعیض رواداشتند. این هم یک نمونه از تبعیض و تعصب حاکمان.
دولت افغانستان پول روان میکند تا قبر دو شاعر پاکستانی خوشحال خان ختک و رحمان بابا آباد شود. از این جهت گفتم پاکستانی که آرامگاه هردو در پاکستان است. پشتونهای پاکستان هم این بزرگواران را پاکستانی میدانند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است