عدم استقلال کمیسیون انتخابات دلیل عدم موفقیت آن
متاسفانه کمیته از ابتدا و از مرحله استخدام اعضا شفاف نبوده است و کسانیکه در آنجا آمده اند و اینکه تا چد حد ظرفیت خاص داشتند و از نهادهایی که در آنجا کار کرده اند برای ما سوال برانگیز بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۶/۷/۲۰ کد خبر: 139887 منبع: پرینت

نادرست بودن شرکت اماراتی پارالوجکس مهمترین علتی بود که مانع بستن پیمان خرید فناوری های برقی برای کمیسیون انتخابات شد. نهادهای ناظر انتخابات از کمیسیون انتخابات و حکومت می خواهند تا هرگونه حرکت در این نهاد باید بگونه ای شفاف انجام شود. اکنون کمیسیون مستقل انتخابات سندهای شرکت پارالوجکس را برای بررسی های بیشتر به کمیسیون تدارکات ملی فرستاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، یوسف رشید رییس نهاد فیفا در برنامه «همگام» می گوید: دقیقا همانطور که ما هم از کمیته نظارت کرده ایم، اسناد این شرکت مطالعه شد و مشخص گردید که در آنجا برخی مشکلات موجود است و نمی تواند پاسخگوی نیازمندی های کمیسیون انتخابات برای تطبیق درست پروسه ثبت نام رای دهندگان بر اساس یک روند شفاف بایمتریک باشد. به همین دلیل کمیسیون تصمیم گرفته است که این کمپانی را برای این پروسه غیر معتبر بداند.

وی افزود: در عین حال باید تصمیم مجدد گرفته شود که برای آینده چه کاری را انجام دهند. آیا با همان اعلانی که در گذشته داشتند با همان شکل پیش بروند یا در مشخصاتی که قبلا ترتیب کرده اند تغییر بیاورند و یا بر اساس کدام پروسه تدارکاتی که مقید باشد یا منبع واحد باشد این تصمیم هنوز گرفته نشده است.

رشید در خصوص علت نقص در کار کمیسیون انتخابات می گوید: از لحاظ زمانی کمیسیون یک مدت بسیار طولانی را در این راستا سپری کردند. از شروع این پروسه با این شرکت مشکلاتی وجود داشت. همین ایجاد کمیته ای که این وضعیت را مطالعه کند بسیار شفاف نبود. اعضایی که در آنجا کار می کردند مشخص نبود که چه کسی و در کجا استخدام شده است. در عین حال گزارشی که کمیته ترتیب کرده است گزارشی نبوده است که با وضعیت فعلی افغانستان سازگار باشد و مطالعه درستی کرده باشند. به این معنا که مطالعات آنها فقط روی این بود که تکنولوژی در کدام حالات می تواند استفاده شود. اما اینکه افغانستان در این مسیر با چه چالش هایی مواجه می شود و وضعیت از لحاظ تکنیکی و سیاسی مطالعه شود وجود نداشته است. و اینکه ما در افغانستان از کدام تکنولوژی می توانیم استفاده کنیم، مشخصاتش را کمی ترتیب می کردند، این موضوعات و کمبودهایی بود که در گزارش همان کمیته موجود بود. بعد از آن حکومت در این مساله دست باز داشت. کمیسیون از طرف حکومت راهنمایی درست نشد که پروسه را چگونه به پیش ببرد. خواستند که یک روندی را به کار ببرند که در آن اداره تذکره الکترونیکی و هم تجهیزات اداره شود.

رییس فیفا عدم استقلال کمیسیون را از علت های مهم ناموفقیت آن می داند و می گوید: اگر واقعا در کار کمیسیون مداخله صورت نمی گرفت و فرمایشات دیگری در این پرسه ترتیب و تنظیم نمی شدند و کمیسیون به اختیار خود این پروسه را به پیش می برد در همکاری با کمیسیون تدارکات ملی ما شاید از قبل به این نتیجه می رسیدیم و امروز کمیسیون وارد خیز عملی می شد و ما از این اتلاف وقت رها می شدیم.

رشید، عدم شفافیت را نیز از مشکلات بزرگ کمیسیون دانسته و افزود: متاسفانه کمیته از ابتدا و از مرحله استخدام اعضا شفاف نبوده است و کسانیکه در آنجا آمده اند و اینکه تا چد حد ظرفیت خاص داشتند و از نهادهایی که در آنجا کار کرده اند برای ما سوال برانگیز بوده است. و گزارشی هم که تهیه کرده اند گزارشی بسیار عمومی است. یعنی با جزییات و تفصیلات و مشخصاتی که کمیسیون را کمک کند نبوده است ولی اینکه کمیسیون نتوانسته استقلال عمل را به عنوان یک کمیسیون مستقل حفظ کند.

وی ادامه داد:بنابراین زمانی که فرمایشات دیگران به این پروسه تحمیل می شود، اعضای آن درست راهنمایی نمی شوند، ادارات مختلف در این پروسه دخالت می کنند و شامل می شوند و پیچیدگی این پروسه را بیشتر می کنند. فرمایشات و اوقات هر اداره در این اداره بارزتر می شود و خود همین روند به یک بروکراسی بسیار عمیقی داخل می شود. حال آنکه در پروسه انتخابات شما اگر شاهد باشید پروسه ها باید بسیار ساده و بسیط و در عین حال شفاف باشد و برای مردم قابل قناعت باشد. پروسه انتخابات تابع یک قوانینی است که در وقت محدود باید فیصله و انجام یابد اما این کار انجام نشده است و کمیسیون انتخابات اعتبار خود را از دست داده است و پاسخگوی مردم نبوده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   سخنان دلچسب حکمتیار!
==============
* از جمله ۴ ملیون مهاجر بیش از ۹۸ درصد آن پشتون ها اند...
* تمام جنگ ها در مناطق پشتون ها جریان دارد...
+ + +
نسل جوان کشور بیدار شوید:
جنگ بر سر لحاف ملانصرالدین است، شعار از «اسلامیت» و عمل از «افغانیت»...
همان تیوری غنی: متعادل سازی در زندان ها و بمباران ها...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است