خط دیورند از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۱    ۱۳۹۶/۷/۲۰ کد خبر: 139906 منبع: پرینت

آقای کرزی امروز در کنفرانس خبری اش گفت: "من هیچگاه خط دیورند را به عنوان مرز رسمی نمی پذیرم و هیچگاه نخواهم پذیرفت"

آقای کرزی می داند که بحث خط دیورند از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است، به لحاظ تاریخی زمان زیادی از آن گذشته است. آقای کرزی می داند که پاکستان از مرز دیورند هم این طرف تر آمده است و این که افغانستان بتواند پیشاور، اتک و چترال را به خاک افغانستان ملحق بسازد ناشدنی و امکان ناپذیر است. پاکستان مرز را سیم خاردار کشیده و شروع به حصار کشی کرده است. چرا کرزی با پاکستان اعلام جنگ نمی کند، اگر این قدر جسور است؟

آقای کرزی و شوونیست ها فقط و فقط نگران این هستند که اگر این مرز بسته شود از ملیشه ها و نیروهای قبایلی آن سوی مرز نمیتوانند برای سرکوب اقوام دیگر استفاده کنند.

مشکل کرزی مشکل قدرت طلبی و تحکیم سلطه طلبی قومی است. من این را به خوبی می دانم و برای همین در برابر همه ی شوونیست ها منجمله کرزی ایستاده ام و مقابله می کنم.

باور من این است که جاری شدن قانون بر این مرز که از نظر این جانب، کنگره ی ملی و اکثریت قاطع مردم افغانستان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است، امکان ادامه ی سلطه گری به وسیله ی شوونیست های پشتون بر اقوام دیگر، یا به شدت تضعیف می گردد، روبه به افول می گذارد و یا هم منتفی می گردد. با توجه به این موضوعات و نیز اسناد حقوقی مرز دیورند مرز رسمی است و ما برای جاری شدن قانون بر این مرز مثل مرزهای دیگر کشور مان تاکید می کنیم.

آقای کرزی!
اگر به آن چه می گویی باور داری و منافقت نمی کنی، اگر قواله و سند شرعی و حقوقی در باره ی این مرز در دست داری چرا به سازمان ملل و قدرت های که در کابل هستند رسماً و کتباً شکایت نمی کنید و اقامه ی دعوا نمی نمایید؟ دو دوره رییس جمهوری بوده اید چرا همان زمان تکلیف این مرز را روشن نکردید؟

بگذارید آشکارا بگویم همینجا هم دروغ می گویید و مردم را فریب می دهید.

لطیف پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   گلبدین چی گفته ببینید:
خبرنگار از او می پرسد: نظرشما درمورد دیورند چیست آنطرف مرز مربوط افغانستان است یا پاکستان ؟
گلبدین : تازمانیکه در پاکستان حکومت اسلامی است مابا مرز دیورند مشکلی نداریم واگر درپاکستان حکومت غیر اسلامی بود مربوط افغانستان میشود اگر درهردوطف حکوومت اسلامی باشد اسلام مرز ندارد
ر

>>>   السوالی های سرحدی جنوب دریک جیب شان تذکره پاکستانی ودر جیب دیگر شان تذکره افغانستان است

>>>   شما باید به یک چیز معتقد باشید که کشور چین با توسعه بزرگ اقتصادی که دارد و پلان های بزرگ توسعه راه ها و شاهراه های انتقالاتی و تجارتی و راه های بحری و راه ابریشم و پیوستن آن به قاره اروپا و افریقا و در حقیقت در مجموع پیوست دادن تمام جهان با یکدیگر ار راه های اقتصادی.پبامد های سیاسی و نظامی و کلتوری و فرهنگی و در نهایت جابجایی یک و نیم ملیارد نفوس خویش در سراسر جهان خواهد بود.
ازین تهاجم اقتصادی و سیاسی و نظامی و فرهنگی و کلتوری،تمام کشور های منطقه.بشمول آسیای میانه و روسیه و افغانستان و پاکستان و شاید هم تا اندازه بی هند متاثر شود.
بنأدور جدید قدرت چنگیز خان در جهان،منتهی ابن مرتبه ار جانب چین صورت خواهد گرفت.
نمونه بارز آن در مناطق ابالت خود سنکیانگ چین است که هرچند در مرحله اول با در نظرداشت احترام و آزادی به عقاید مردم منطقه به شدت بار سازی ها پیش میرود،اما در پهلویش مهاجرت ها نبر از مناطق دیگر چین در منطقه به شدت جریان دارد و مردم هر روز شاهد تنگ شدن عرصه هوبتی خویش میشوند و بخصوص نسل جوان دیگر به اعتقاد های بزرگان شان عقیده مند نیستند.
بنأ موجودیت و با عدم موجودیت خط دبورند،کدام تغیری در سیاست های اقتصادی و جیوپولبتبکی چین در منطقه ندارد و در آینده تمام منطقه و بطور کل جهان ار آن متاثر خواهد گشت.

>>>   اقای پدرام! به یا داری که خط بین تاجک وروس تمام یافته محسوب میشد و دیګر نام تاجکستان ازاد نبود ! اما امروز است ! ایا از برکت همان تاجکان رستمی اما چای ناخورده و مرز را مثل تو تمام شده حساب میکرد یا از جهاد مردم افغانستان به رهبری همین پشتون !!!!!! ما پشتونها امید ازادی و همت ازادی را هیچګاه از دست نمیدهیم اما خاک به دهن تو دلاک بی نسب!!!!!!

>>>   Haroon Mutaref
اينجا كشورِ قانون مدار است، نه آزمايشگاه جرگه هاي عنعنوي كه هر خان قبيله بيايد به ميلش جرگه هاي شخصي برگزار كند و قانون و دموكراسي را به مسخره بگيرد. متوسل شدن در ٢٠١٧ به «جرگه هاي قبيله يي» برگشت به قرون وسطا و بدويت است. كشور بايد از سياست هاي قبيله يي و قرون اوسطايي به دموكراسي نوين و شهروند محور گذار كند. مردم افغانستان به كسي اجازه نمي دهد كشور را به لجن زارِ بدويت و آزمايشگاه جرگه هاي قبيله يي تبديل كند.

>>>   کشیش بریتانیایی – لارنس سوپیر که تا هنوز در کوسووا به سر می برد ، بطور قطعی گناه خود را انکار می کند. او متهم به آزار جنسی بالای 19 پسر خردسال است.
به گزارش اسپوتنیک، پلیس بریتانیا کشیش 74 ساله لارنس سوپیر را به آزار جنسی کودکان متهم نمود ، اما او توانست از پنجه قانون فرار کند و از حساب بانک واتیکان 18 هزار پوند استرلینگ را خارج کند. اکنون این کشیش در کوسووا تحت پیگیرد قانون قرار دارد

>>>   کرزای حیله گر ملاحظه کار و بسیار خطرناک می باشد. اما سک کرزی بر غنی شرافت دارد.
اما من مخالف این نظر کرزی هستم.

>>>   تو اگر بپذیری یا نه پذیری سیم خاردار گرفته شد نه از لر صدایی بر آمد و نه بر.
من نشنیدم که یک پشتون پاکستانی اعتراض کرده باشد یا مظاهره شده باشد وقتی آنها مشکل ندارند ما چرا بیهوده گریه میکنیم.
من حیفم در این می آید که پاکستان با استفاده از فرصت انگورهده را از خود کرد و در متباقی قسمت ها هم به ده ها کیلومتر از مرز دیورند به طرف افغانستان سیم خاردار را لغزانده و اگر همین جریان دوام کند تا صد سال دیگر چند ولایت سرحدی ما شناختی کارت خواهد داشت به جای تذکره.

>>>   تو اگر بپذیری یا نه پذیری سیم خاردار گرفته شد نه از لر صدایی بر آمد و نه بر.
من نشنیدم که یک پشتون پاکستانی اعتراض کرده باشد یا مظاهره شده باشد وقتی آنها مشکل ندارند ما چرا بیهوده گریه میکنیم.
من حیفم در این می آید که پاکستان با استفاده از فرصت انگورهده را از خود کرد و در متباقی قسمت ها هم به ده ها کیلومتر از مرز دیورند به طرف افغانستان سیم خاردار را لغزانده و اگر همین جریان دوام کند تا صد سال دیگر چند ولایت سرحدی ما شناختی کارت خواهد داشت به جای تذکره.

>>>   کرزی یک موره کاملا سوخته است که چهره اصلی این هیولا برای اکثریت مردم افغانستان و جامعه جهانی آشکارا شده است. کرزی کسی است که در تمامی فساد ۱۶ سال آخیر بطور مستقیم و غیر مستقیم دخیل است. بجز از فساد هیج چیزی به ارمغان نیاورد.

و مثله خط دیورند یک بهانه یی است که میخواهد آنعده از مردمی که از لحاظ شعور سیاسی در فقدان بسر میبرند با این مسله تحریک گردیده تا باشد در دور بعدی انتخابات به کرزی رای دهند. کرزی که امروزه بد و بیراه را نثار دولت امریکا مینماید؛ فراموش نموده است که تمامی هست و بود خودش و فامیلش از طرف حکومت امریکا تامین گردیده است. و اگر امروزه در افغانستان کسی کرزی را میشناسد به خاطر همین حکومت امریکاست. و جای انصاف نیست که نوکر به بادار خویش توهین کند. اکر حکومت امریکا واقعا میخواهد که طالبان را از بیخ و بن از بین ببرد پس مشکل این غلام از خویش بیخبر در کجاست.

کرزی باید بفهمد که خط دیورند یک مسله کاملاْ حل شده بوده و خواهد بود. امروزه هر بدبختی و ذلتی را که مردم افغانستان و مردم آنطرف خط دیورند متقبل میشود بخاطر همی خط لعنی دیورند است که توسط پدر کلان های کرزی و امسال هم به خاطر شهرت و قدرت و پول به دولت وقت انگلیس فروخته شده است. و دعوای این خط به مثابه مرداری میماند که بعد از مدفوع شدن دوباره بخواهی آنرا نوش جان کنی.

امروزه اگر از مردم آنطرف خط دیورند بپرسید که آیا میخواهید که جز آفغانستان باشید جواب شان بجز نی! چیزی دیگری نیست. پس چرا این آدم کودن میخواهد آن مردم را به خویش محلق کند در صورتی که آنها نمیخواهند. کرزی در طول ۱۵ سال حکومت خویش برای مردمان این طرف خط ( ولایات جنوبی همجوار خط دیورند) چی کاری را انحام داد که برای مردمان آنطرف آنجام دهد. جای شرم و خجالت است که در ولایت های خوست و پکتیا و پکتیکا یک داکتر زن وجود ندارد. در تمامی سال تحصلی ۱۰۰ دختر از این ولایات شامل دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی نمیگرددند. جناب خرزی٬ اول بیا این طرف خط را آباد کن بعد دعوای و سر و صدا را بخاطر آنطرف خط به راه بینداز.

خطاب من تمامی مردم سمت جنوب و جنوب شرقی افغانستان هستند که بنده همیشه نه منحیث یک افغان بل منحیث یک انسان دلم برایشان درد میکند. خصوصاْ برای خانم های محترم شان. چرا دختر جنوبی بخاطر نداشتن داکتر زن جانش از بین برود. چرا دختر سمت جنوب شرق اجازه ندارد تا به تحصیل کند. و چرا تمامی زنان و دختران افغان امروزه از تحصیل که حق مسلم هر انسان میباشد محروم شوند. بیا آقای کرزی تا این انرژی را که بخاطر چیز های از دست رفته مصرف میکنی بخاطر تحقق علم و دانش این طرف مرز به خرچ بده. بجای اینکه به فکر خط دیورند باشی به فکر آباد کردن چند تا مکتب دخترانه به این طرف خط از همان پول های به غارت برده توسط خود و فامیلت باش. افسوس که این متن را نمیخوانی اگر نه از شرم خواهی مردٍ٬ اگر شرمی در وجود کثیفت باقی باشد.

امروز عکسی از یک دختر خوستی را در انترنت دیدم که خیلی قشنگ بود ولی افسوس که این دختر قشنگ٬ از قشنگی های دیگر که درس و تعلیم و حقوق انسانی اند محروم است. امروزه کرزی و فامیلش بخاطر همین رای مردم مرزی به و جنوبی به ملیارد ها دالر دست یافتند ولی آنها چی. وطنشان مورد وحشیان قرن یعنی طالبان بر علیه سایر اقوام استفاده شد و اولادهایشان بجای درس و تعلیم٬ درس قتل و غارت و تعصب در مقابل سایر اقوام برایشان داده شد. بجای داکتر و انجینر و وکیل٬ انتحاری و ملا و متعصب تربیه شدند و دختران شان فقط و فقط منحیث ابزار بهره جنسی و ماشین تولید چوچه استفاده شدند. در سایر نقاط کشور هم چیزی جز این نیست ولی در جنوب این نرخ مراتب بیشتر از شمال و غرب کشور است.

اگر در یک خانواده مادر با سواد باشد تمامی اطفال فامیل باسواد به بار میبایند. پس بیاید که تمامی مادران این کشور را تشویق برای درس و تعلیم نمایم تا ذهن شان را در باره خط دیورند و ماهده گندمک معطوف بداریم.

>>>   اغای پدرام ! تا زمانیکه تعصبات مذهبی بین فارسیوان ها (تاجک ، هزاره ، قزلباش ، بیات ، سادات ، عرب ) و زبانی بین فارسیوانها و ازبیک ها ازبین نرود ، اختلافات مذهبی کمرنگ نگردد و این عقده ها و کینه های مذهبی که وجود دارند و توسط مجامع و افراد معلوم الحال حتی متاسفانه افراد مربوط به فارسیوان گسترش می یابد، امکان ندارد که از حلقه اسارت افغانهای این مملکت رهایی یابی، چی آنکه این خط دیورند از طرف کرزی یا کرزی ها به رسمیت شناخته شود یا نشود.
وقتی که انسان میبیند یک فرد فارسیوان به خاطر تعصبات مذهبی با ایران ، فارسی ستیزی میکند ازتعجب کم است که آدم شاخ دربیاره که آخر حماقت تا چه اندازه؟ سوابق تاریخی هر قوم بومی این سرزمین را تا جائیکه امکان داشت از بین بردند تا هر زمانیکه زبان به شکوه و شکایت بگشایی و از بی عدالتی های اجتماعی فریاد بکشی ، خیلی به راحتی برایت گفته شود اگر این وضعیت را دوست ندارید بروید به همان مسقط الراس تان که اخیرا در کنار تاجکستان ، ازبکستان، ترکمنستان و قبرستان، کشور مغولستان توسط بهار جلالی افزوده شد آخر توی فارسیوان چرا بیخ و ریشه زبان و فرهنگ خود را با دست خود از بین میبری؟ چرا نمیفهمی که از عقاید مذهبی تان بر علیه خود تان استفاده میشود؟
چه کسی ثابت میتواند که پیروان کدام مذهب اسلامی به بهشت میرود ؟ مگر نمیدانی که هر یک از پیروان 73 فرقه اسلامی فرقه خود را فرقه ناجیه میداند؟ پس با این وضعیت بهتر نیست که دنبال کلمات چون شیعه، سنی ، موحد و مشرک را رها کنیم و راه ورود شیطنت دشمن را مسدود سازیم؟ فارسیوانهای عزیز مطمئن باشید که پیروان این 73 فرقه نابود شدنی نیست و تا روز قیامت خواهد بود و لو به تعداد اندک و مخفی پس چی لزومی دارد که تعصب نمائیم و دست خود را به ظلم و ستم و یا ریختاندن خون همنوع خود آلوده کنیم که شاید همان فرد مورد ستم ما عضو از همان فرقه ناجیه باشد و آنوقت نتیجه عمل ما روسیاهی در رو سیاهی . برای آوردن یک جامعه عاری از ظلم و ستم و خونریزی ، جامعه عدالت مند که همه اقوام به شمول افغانها ( پشتونها ) همه با هم در کنار هم در صلح و ارامش زندگی کنیم لازم است تا راه های نفوذ دشمنان عدالت اجتماعی که یک دروازه عمده نفوذ آنها همین تعصبات مذهبی است را ببندیم از کلمات نفرت انگیز متعصبانه دوری کنیم و هر کس در هر لباس ( ملاه ، سیاستمدار ، معلم ، دکتور ، کسبه و ... ) که حرف از کلمات تفرقه انگیز بزند جلوش را بگیریم و فرصت شرارت و فتنه انگیزی را برایش ندهیم .
جناب داکتر صاحب پدرام با ملا صاحب های قوم با دانشگائیان قوم با جوانان قوم صحبت نمائید تا آنان راه برادری با همدیگر را پیگیری کنند . البته بنده را اگر درست یا نادرست و یا ناقص چیزی نوشتم خوانندگان عزیز به بزرگواری خود ببخشند.

>>>   اگر از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است یک سند ولو بسیار کوچک ارایه کنید، آقای پدرام!!!!!
قوشخانه های بدخشان را بپالید شاید پیدا شود.

>>>   پدرام صاحب!
یک پشتون بعد از ۱۰۰ سال انتقام خودرا ګرفته بود ولی میګفت: عجله کردم!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پشتون تسلیم نمی شود!!!!!!!!!!!!

>>>   یک سند بزرگ خود معاهده دیورند است.
یک سیمینار علمی بگیرید و در حضور داشت مورخین و حقوق دانان آنرا بررسی کنید تا نتیجه چه مبشود.
دیگر اینکه دولت افغانستان در یک نشست بین ا لمللی از دولت انگلیس بخواهد که مفاد قرارداد دیورند را ملغی اعلان بکند چون قرارداد با انگلیس است نه با پاکستان .
اگر این هم نه شد و آن هم نشد فعلن مرز را ستر کنید و رسمیتش ببخشید و هروقت که زور تان رسید باز لاهور و اسلام آباد پیشکش تان

>>>   نزد انسانهای وطن فروش تمام شده است ونزد اکثریت افغانها تمام شده نیست تاکه یک افغان هم زنده باشد ووجدان داشته باشد دیورند را تمام شده نخواهد خواند

>>>   هر فردیکه مرز افغانستان وپاکستان را به رسمیت نمی شناسد خواهان ادامه کشمکش وجنگ درافغانستان وپاکستان است

>>>   روباه ب امید ...............قچ
منتظر باشید تا نصیب تان شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است