کرزی، سایه نشین دَین امریکا
کرزی چنان زیر دَین امریکا است که در قدرتی دگرباره می تواند یک کشور را قربانی کند و زمانی که پشتون هم جبهه موافق را اشغال کرده و هم مخالف، انتخابات آینده نبرد درون پشتونی است و میان کرزی و غنی 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۲    ۱۳۹۶/۷/۲۰ کد خبر: 139908 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی که زمام امور افغانستان را پس از سقوط طالبان به عهده گرفت به دلیل گمنامی با تردید جامعه ای مواجه شد که خواهان رییس جمهوری شناخته شده بودند اما حمایت رهبران جهادی از وی در کنفرانس بن، نفوذ امریکا بود که دگرباره حکومت قبیله گرای پشتون را برازنده افغانستان دانست.

رییس جمهوری با خط و مشی امریکا که از در مصالحه با طالبان خواهان ادغام آنان در بدنه حکومت و قدرت بود اما با نزدیک شدن به پایان دوران کاری به یکباره تبدیل به منتقدی سخت برای کاخ سفید شد.

انتقادهای شدید کرزی از سیاست امریکا در افغانستان حتی باورپذیر در میان مردم عادی نیست چه برسد کشورهای همسایه و قدرتمندی چون روسیه که شناختی کامل و جامع از سیاستمدران کشور دارد.

دیپلماسی پشتون خلاصه در سلطه بر قدرت است و اگر چه این قوم در اختلاف درونی به سر می برد اما در زمان تهدید از سوی دیگر اقوام تبدیل به متحدی زیرک و هوشیار می شود که حکومت را میراثی از آن خود می داند.

از سوی دیگر، رهبران پشتون راه بقای خود را در گرو سلطه بر تمامی جنبه های قدرت و سیاست می دانند و به عبارتی، هم موافق از آن این قوم می باشد و هم مخالف و اگر غنی همپیمان امریکاست کرزی نقش مخالف را به خوبی ایفا می کند.

کرزیِ تعلیم یافته در غرب چنان زیر دین امریکا می باشد که هیچ گاه نمی تواند بدون پشتوانه این کشور در سیاست دوام یابد و حال با اجرای نقش مخالف سرسخت، ذخیره حکومت داری آینده می باشد.

از سوی دیگر، رییس جمهور سابق برای باورپذیرکردن سیاست خود سعی دارد در قالب دوستی با روسیه درآید و از موضع این کشور، سیل انتقادهای خود را روانه کاخ سفید می کند در حالی که مسکو به خوبی از ریشه های امریکایی این سیاستمدار آگاه است.

اما چرا فریبکاری های آشکار کرزی در سطح سیاستمدارن قابل قبول است و از دوستم گرفته تا مسعود و خلیلی وارد چنین بازی می شوند، ریشه در امتیاز طلبی و مقام خواهی رهبران دارد، اتحادهای ناهمگون و ایتلاف های از سر اجبار در جامعه سیاسی افغانستان نه رویکردی تازه بلکه به تکرار صورت می گیرد و آنجا که دشمنان برای تحقق اهداف شخصی گردهم می آیند به همان سرعت به یکدیگر پشت می کنند.

هرچند کرزی سیاستمداری هوشیار و استعداد بلقوه ای در همراه کردن مخالفان دارد اما زمانی که حکومت سیزده ساله وی ناکام و سبب گسترش دامنه جنگ و قدرت یابی طالبان شد چگونه می تواند اعتماد ملی را برای دوره ای دیگر جلب کند؟

افغانستانِ زیر سلطه امریکا و حکومت وابسته به کمک های واشنگتن است به تلخی حقیقت جنگ می باشد، کشوری سراسر وابسته که آسیب پذیر در برابر هر تهدید و تجاوز خارجی است و به همین منظور، حکومت قبیله ای و پشتون طلب توانست نزدیک به 17 سال در قدرت باقی بماند و جنگ تبدیل به امری مدام شود.

اگر غنی نتوانست اختلاف های درون حکومتی را سامان بخشد و اعتماد مردمی را جلب کند با مهره ای همسو با سیاست کاخ سفید جایگزین می شود که بهترین گزینه، کرزی است.

کرزی که در سال های پس از ریاست جمهوری با اشغال جبهه مخالف هم اهداف رهبران پشتون را محقق کرد و هم راه استراتژی امریکا در افغانستان را هموار، یک سوی انتخابات آینده ریاست جمهوری است که دگرباره قدرت خلاصه در پشتون می شود و رهبران دیگر اقوام در بدل امتیازهای ناچیز، نقش صندوق های رای را خواهند داشت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   مجیب الرحمان عارض در برنامه مهمان يار تلوزيون طلوع از سيك افغانستاني پرسید "شما اصلیت تان از کدام کشور است؟" او تبسم معنادار گفت: "ما از هیچ کشوري ناآمدیم، از همین کشور هستیم و صاحبان اصلي اين منطقه ميباشيم، در گذشته ها اینجا زردشتیان و سیک ها زندگی میکردند، پس از فتوحات اسلام يك تعداد زردشتیان و بوداييان مسلمان شدند و یک تعداد هم مانند ما دین خود را نگهداشتند، اما امروز آدم های تازه وارد خود را از این منطقه و اين كشور میدانند، در حالي كه مهاجراني بيش نيستند"

پ.ن: بلی او راست میگوید، سیک ها پناهنده های پاکستانی، پشاوري و يهودي نیستند، آنها فرزندان اصیل این سرزمین هستند. تاریخ این سرزمین را بخوانید درک میکنید که این ها از همان نسل بوداییان آریانا و خُراسان زمين هستند كه از مالكان اصلي اين كشور محسوب ميشوند. اما برعکس امروز يك عده شترچران هاي بيابان گرد انتحاري كه از پشاور و مومند ايجنسي به جرم رهزني و جنايت فرار كرده و در اينجا پناه آورده اند، با بي شرم و ديده درايي تمام خودشان را اصل و ديگران را بدل و ﻣﻬﺎﺟر خطاب ميكنند.

ناهيد

>>>   Haroon Mutaref
اينجا كشورِ قانون مدار است، نه آزمايشگاه جرگه هاي عنعنوي كه هر خان قبيله بيايد به ميلش جرگه هاي شخصي برگزار كند و قانون و دموكراسي را به مسخره بگيرد. متوسل شدن در ٢٠١٧ به «جرگه هاي قبيله يي» برگشت به قرون وسطا و بدويت است. كشور بايد از سياست هاي قبيله يي و قرون اوسطايي به دموكراسي نوين و شهروند محور گذار كند. مردم افغانستان به كسي اجازه نمي دهد كشور را به لجن زارِ بدويت و آزمايشگاه جرگه هاي قبيله يي تبديل كند.

>>>   کرزی صاحب اینک لست 25 گروه ترورست رابخوان تا بشناسی :
یست گروه‌های تروریستی که در افغانستان می جنگند

پولیس ملی افغانستان بتاریخ ۲۴ حوت سال ۱۳۹۵ فهرست تمام گروه‌های تروریستی فعال در کشور را به سازمان پولیس انترپل تسلیم کرد. این گروه‌ها علاوه بر اینکه علیه دولت افغانستان می‌جنگند اکثر شان مجرمان بین‌المللی بوده در قتل هزاران انسان شریف جهان دست دارند.

۱.

طالبان مربوط ملا منصورو شورای کویته ۳۵۰۰۰ نفر رهبر هیبت اله

۲.

طالبان مربوط ملا رسول مستقل ۲۵۰۰۰ نفر

۳.

داعش: مستقیم با داعش ارتباط دارد ۳۴۰۰ نفر

۴.

تحریک طالبان پاکستان: علیه دولت پاکستان و آمریکا می‌جنگد. مؤسس بیت اله مسعود. همکار با القاعده، آمو، تحریک طالبان، پاکستان، سپاه صحابه، لشکر جهنگوی، حرکت والاجهاد الاسلامی اند. ساحه فعالیت کنرهارحدود ۲۵۰۰۰نفر در پاکستان فعالیت دارد. ضد شعیه مذهبان می‌باشد
۵.

القاعده ۸۰۰

۶.

(امو) یا جنبش اسلامی اوزبيکستان ۳۰۰ نفر

۷.

حرکت الجهاد الاسلامی: در سال ۱۹۸۴ جنگ افغان شوروی توسط فضل الرحمان خلیل و قاری صفی اله اختر تأسیس شده. خاص علیه آمریکا اسراییل بنگلادیش و زیلاند جدید می‌جنگد. در افغانستان یک گروه ۱۵ نفری آن علیه آمریکا می‌جنگد

۸.

حزب اسلامی افغانستان که فعلاً با دولت متحد شد

۹.

حزب اسلامی خالص: اکثراین گروه با دولت افغان شریک است. انورالحق خالص پسر مولوی خالص برای هیبت اله رای داده با ۱۰۰۰ نفر خود در صفوف طالبان پیوست.

۱۰

. لشکر طیبه: خطرناکترین گروه پاکستانی و کشمیری رهبر آن حافظ سعید است. درشمال افغانستان فعالیت دارند

۱۱.

لشکر اسلامی: مربوط خیبر اجنسی مؤسس مفتی منیرشاکر رهبرموجود منگل باغ

۱۲.

گروه تروریستی هندی بنام عبدالعظیم و شهید بری گیت

۱۳.

جنبش ترکستان شرقی (اویغورستان)

۱۴.

جهیش محمد: گروه آزادی‌خواه کشمیر ساخت پاکستان. اکنون علیه دولت افغانستان می‌جنگد

۱۵.

شبکه حقانی: در مراحل اول با تحریک طالبان متحد بود سپس از آن جدا شده با اردو پاکستان پیوسته علیه دولت افغانستان و آمریکا می‌جنگد

۱۶.

اعمارات اسلامی وزیرستان گروه طالبان پاکستانی بود که توسط حقانی رهبری می‌شد

۱۷.

سپاه صحابه پاکستان

۱۸.تحریک نفاز شریعت محمدی (سواد) ضد پاکستان. صفی محمد صلح با دولت پاکستان نمود



۱۹.

اتحاد جهاد اسلامی

۲۰. لشکر جهنگوی: مؤسس حق نواز جهنگوی درسال ۱۹۹۶ از سپاه صحابه جدا گردیده حدود ۲۰۰ نفر در افغانستان علیه شیعه مذهبان فعالیت دارد. رهبر آن قاری محمد یاسین می‌باشد. انفجاردهمزنگ توسط همین گروه صورت گرفته‌است. مرکز این گروه وزیرستان است

۲۱.

حرکت المجاهدین

۲۲.

گروپ ملا داداله

۲۳.

بریگارگوریلائی ۰۵۵ اعراب مربوط القاعده- (۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰) نفر

۲۴.

امارات قفقاز (توسط چیچینی‌ها اداره می‌شود)

اکنون نیم از این گروه‌ها در شمال افغانستان به همکاری یکتعداد مزدوران داخلي در ولایات بدخشان تخار بغلان و قندوز جوزجان و سرپل جا بجا شده‌اند تا فعلاً حدود دو هزار سرباز از این گروه‌ها به آنطرف دریای آمو نقل مکان نموده‌اند. گروه‌های چیچین آمو و جنبش اسلامی اوزبيکستان همه به داعش پیوستند در بدخشان و تخار مستقر هستند. از جمله ۲۴ گروه‌های تروریستی۳ آن علیه پاکستان بوده از این ۳ گروه یک گروه آن با دولت افغانستان قبلاْ متحد بوده حمله را در مکتب نظامی پاکستان در پشاور اجرا نمود.

( ر )

>>>   گپ یک غلام تاثیر ندارد ..
تو سر باداران خود شکایت نکن بلکه خودت شریک تمام جنایات هستی...

>>>   کرزی باید تست IQ بدهد چون میگوید : وقتی طالبان را ترورست میگوئیم بمبارد امریکارا هم ترورست بگویئم !
اگر طیاره امریکائی بمبارد میکند ودر نتیجه 4 طالب سه پاکستانی دو عرب یک چیچینی کشته میشوند آیا این ترورست هست؟؟
عرب برای چی آمده اینجا؟ پاکستانی وپنجابی برای چی آمده ؟
اگر خارجی ها بروند بازهم عرب ترورست وپنجابی نمیرود تابرما حکومت جهالت را بقبولاند
وقتی بوجی های دلر امریکائی را از سی آی ای میگرفتی بین خود ورهبران تنظیمی تقسیم میکردی ترورست نبودند؟

>>>   جناب کرزی امپراطور سرمایه در دبی !
صرف ده هزار دالر دارد و بس !!

>>>   ما ها پیش اریانا سعید با ۲۵ نفر دیگه کرزی را به اسمی بابای ملت نام گزاری کرد حالا هیچ کس
کرزی، را بابا خطاب نمیکند کرزی دلش نا خوشه
جاغوری

>>>   من امشب خو اب دیدم و یک از علمای بزرگ برایم گفت که شما کرزی را کمک نماید زیرا وی به خداوند نزدیک شده و کرزی صا حب کغر و یهود را بد می بیند در غیر ان همه افغان ها به طرف کفر و الهاد می روند

>>>   مردم افغانستان بیش از هفده سال است در زیر سلطه و حاکمیت چند تا دزد جنایتکار و تکنوکرات "جلالتماب" دست و پا میزنند!!
دیروز در میان اسناد و اوراق خود بصورت تصادفی چشمم به موافقتنامه سیاسی میان اشرف غنی احمدزی و احمد ضیاء که بتاریخ 28 ثور1393 امضاء گردیده ، افتاد.
درین موافقتنامه مضحک و خنده دار بخصوص دو مورد بسیار دلچسپ است:
1. درین موافقتنامه که 4 صفحه است و 10 ماده دارد غنی و ضیاء 14 مرتبه خود را "جلالتماب"!!! زخطاب کرده اند!!!!!!
2. بعضی از چیزفهمان ما در جریان چند سال اخیر شکایت داشتند که بعضی از مفاهیم و از انجمله مفهوم "وحدت ملی" تعریف " نشده اند. اینک در ماده 8 این موافقتنامه "وحدت ملِی" بصورت کامل تعریف شده است !!!!:
ماده هشتم:
"در جریان کمپاین تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور، طرفین موافقه مینمایند که بمنظور تمثیل وحدت ملی تصویر جلالتماب!!
احمد ضیاء مسعود را در کنار تصاویر جلالتماب!! داکتر اشرف غنی احمدزی و معاونان محترم شان ( معاونان جلالتماب نیستند!!!!) چاپ و نشر نمایند"
اینک تعریف "وحدت ملی" چاپ و نشر تصاویراحمدضیا در کنار اشرف غنی را گویند!!!!!!!!

>>>   مردم افغانستان بیدار شوید.
زمان لوی جرگه های عنعنوی گذشته.
اگر مچلس مشاوره ملی که به پشتو مبشود لویه جرگه وجود دارد از مجرای قانون اساسی است.
اول باید کرزی محاکمه شود که چرا در زمان قدرتش که دو بارانتخابات صورت گرفت انتخابات شورای ولسوالی را راه نینداخت. این سر پیچی از قانون اساسی است.

>>>   درباره کرزی صاحب باید از هنرش نیز بگوئیم :
1 -چگوارا از دنبال کردن حرفه پزشکی چشم پوشید و از طریق بولیوی، پرو، اکوادور خود را با موتور به گواتمالا رسانید. در آنجا پرزیدنت خاکوبو آربنز زمین های کنسرن امریکائی یونایتد فروت را ملی و میان روستائیان بی زمین تقسیم کرد.
2 - حامد کرزی برای بدست گرفتن رهبری جنبش ضد طالب از کویته الی ارزگان توسط موتور یا موتر سایکل سفرکرد
بنا حق دارد که بگوئیم کرزی چگوارای افغانستان است
گیلگمش

>>>   کرزی یک منافق است و حالا همه مردم میدانند

>>>   چی کسی شایسته است بانی انقلابی برای رفع مشکل کشور؟
گفته های زهرا فرخنده نادری درعملی پیاده نشد و متفکر دو جهان داکتر صاحب اشرف غنی کشتی لرزان افغانستان را در طی سال به سائل کشیده نتوانست.
چی کسی شایسته است ، کشور را از عقب ماندگی تاریخی، جهل، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوزِ چند دهه‌یِ پسین، بیرون آورد و به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت و امنیت رهنمون کند. هموطنان در بسیاری از کشورجهان نشانداده است که سپردن کار به اهل کار آن در جامعه تحول ایجاد می کند .
داکتر یارمحمد حیدر زاده
داکتر علوم در بخش محیط زیست

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
بنیاد تعصب و تبعیض در همه امورات کشور چه در قسمت استخدام و چه در بازسازی، در زمان زمامداری دلقک ترین ریس جمهور کشور حامد کرزی، بنیانگذار فاشیزم قومی به شیوه مدرنش شکل و پایه گذاری گردید.
کابینه او نیز از فاشیست ترین چهره های حیله گر و پیمان شکن مانند زاخیلوال، اتمر، کریم خرم، احدی، وردک، غنی احمدزی و به صد ها تن دیگر شکل گرفته بود.
هر آنچه بدبختی که امروز داریم و دامنگیر مردم بیچاره کشور مان است، ثمره کشت و کار کرزی و همفکران اوست.

>>>   گیلکمش صاحب!
چند روز پیش اقای قانونی بامخاطب ساختن ربانی به حیث نیلسن ماندیلای افغانستان به ماندیلا توهین بزرگ کرد!!! و حالا شما با مقایسه کردن کرزی، یک جاسوس دیگر، با چه گوارا به چه گوارا بزرگترین توهین را روا داشته اید
میتوانم بپرسم که چرا؟؟؟؟؟؟

>>>   جناب داکتر یارمحمد اکثرا مطالب علمی درحل مشکلات اقتصادی مردم مطرح میکردند.نظریات شان صرفنظز از پلان دولت مورد استفاده متشبث قرار میکرفت.
دردیدگاه اخیر شان راه ترکستان نشان داده مرا مایوس ساختند.
ماباید بجای توقع ازدیگران توقع ازامکانات خود داشته باشیم که افراد همچو داکتر یارمحمد پیشتاز کار و منشا امید اند.
توقع است بازهم مددگاری قبلی شانرا ادامه فرمایند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است