کنفرانس امنیتی یا تمسخر هراتی ها؟
برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی هرات دایه ای مهربان تر از مادر برای مردم افغانستان شده و با برگزاری این نشست بر ریش هرات و هراتیان خندیده و صدها هزار دالر از کمک های جامعه جهانی را به جیب زدند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۷/۲۲ کد خبر: 139951 منبع: پرینت

یکبار دیگر سناریوی تکراری و مضحک (کنفرانس امنیتی هرات) در این شهر برگزار و بر ریش هرات و هراتیان خندید.

بدون شک دور از انصاف است که نفس اینگونه کنفرانس ها را به بوته نقد گرفت؛ معایب اش را گفت اما از مزایایش لب به سخن نگشود. نقد منصفانه در ارتباط به یک موضوع یا پیرامون یک رویکرد آن است که هم مزایا وهم معایب اش را بدون هیچگونه علایق فکری وسیاسی عنوان داشت و در اخیر نیز این مخاطبین هستند که پیرامون نقد انجام شده قضاوت نموده و ممکن است که آنان را به کنش و واکش وا دارد.

اولا برگزاری از این دست کنفرانس ها در ارتقای ظرفیت و بالا بردن وجهه و پرستیژ هراتیان بسیار مناسب و قابل تقدیر است.
دوما حضور نمایندگان بیش از 21 کشور منطقه و جهان در ششمین دور از کنفرانس امنیتی هرات می تواند فرصت مناسبی را برای شناساندن فرهنگ و هویت این مرز و بوم فراهم نماید. البته باید گفت اگر مجریان این طرح واقعا در این راستا همت بگمارند که دور از ذهن خواهد بود.
اما در این برهه از زمان که وضعیت بد امنیتی دامنگیر جامعه افغانستانی شده و در مقاطع مختلف مصیبت های فراوانی را بهمراه داشته که می توان به حوادث هولناک اخیر در مسجد جامع جوادیه بکرآباد، مسجد جامع صاحب الزمان کابل، حادثه دلخراش یکاولنگ و صدها نمونه دیگر که از چشم رسانه ها و افکار عمومی مقفول واقع شده، اشاره نمود.

در این فجایع، دشمنان قسم خورده افغانستان به دلیل ضعف در سیستم مدیریتی نیروهای امنیتی، صدها تن از هموطنان عزیز ما را به خاک و خون کشیدند و هزاران خانواده را داغدار کردند. کجا بودند مجریان اینگونه طرح ها (کنفرانس امنیتی هرات) لااقل با ابراز همدردی و محکوم نمودن ظاهری، مرهمی بر زخم های رنج دیدگان آن حوادث باشند؟
اما صد افسوس که این امر محقق نشد و حالا هم دیده می شود که برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی هرات دایه ای مهربان تر از مادر برای مردم افغانستان شده و با برگزاری این نشست بر ریش هرات و هراتیان خندیده و صدها هزار دالر از کمک های جامعه جهانی را به جیب زدند.

در اینجا سوالی مطرح می گردد؛ باوجود برگزاری پنج دوره متوالی از سری کنفرانس های امنیتی هرات، آیا تحول محسوسی در عرصه تامین امنیت در افغانستان رونما گردیده است یا خیر؟ این سوال را باید مجریان برپایی کنفرانس امنیتی هرات پاسخ بدهند. چرا که همچنان ملت افغانستان با بحران امنیتی دست و پنجه نرم می کند.

چنانچه در مراسم افتتاحیه ششمین دور کنفرانس امنیتی هرات دست اندرکاران این طرح به تشریح ابعادی از کارکرد های شان پرداخته و ناکامی های پنج دوره اخیر را لاپوشانی نمودند. مسوول برگزاری این کنفرانس در قسمتی از صحبت هایش گفت: کنفرانس امنیتی هرات همه ساله در این ولایت به هدف بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان برگزار نگردیده و هیچگونه دست آوردی به همراه ندارد بلکه هدف ما نزدیک نمودن دیدگاه بازیگران منطقه و نظام بین الملل در ارتباط به موضوع افغانستان است و بس.

ولی سوال اینجا است که درطول این مدت (شش دوره) دیدگاه کدام بازیگران منطقه و جهان در قبال افغانستان به هم نزدیک شده است؟
به نظر شما آیا مسایل امنیتی افغانستان از شش سال به اینسو پیچیده تر و چالش برانگیزتر از گذشته نشده است؟ و صدها سوال دیگر که متاسفانه در راستای همین کنفرانس ها بی جواب باقی مانده است.
من نمی دانم که چرا سیاست زده ها فقط از هرات و هراتیان برای پیشبرد اهداف شان مایه می گذارند و بر ریش هراتیان می خندند.

با همه ی این اوصاف، ششمین دور از کنفرانس امنیتی هرات هم با هزینه های هنگفت بدون هیچگونه دست آوردی به کارش پایان خواهد داد و صد ها هزار دالر را حیف و میل خواهد نمود. این را هم اضافه نمایم در حالیکه مجریان این طرح مدعی ایجاد راهکارهای برای مقابله با بد امنی در افغانستان هستند اما هیچگونه درک و دغدغه ای در زمینه ای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان را ندارند.

باید گفت کسانی می توانند ادعای همدردی با جامعه ی افغانستانی را بنمایند که با گوشت و پوست خود آلام و درد های این جامعه ی مصیبت دیده را حس نمایند نه این که یازده ماه دور از جامعه و مردم در کشورهای اروپایی بسر ببرد و یکماه به منظوربدست آوردن غنایم (فند) از دونر های بین المللی وارد افغانستان شده و کاسه داغ تر از آش برای جامعه افغانستان شوند.

باید گفت مسوولین برگزاری این کنفرانس با ملعبه قصد استیصال جامعه ما را دارند. آنان بصیرت در نظر و شجاعت در عمل ندارند فقط هدف شان به جیب زدن دالرهای کمک شده از جانب جامعه بین الملل به افغانستان است.
لذا برگزاری اینگونه کنفرانس ها مستلزم رویکردی شفاف و آسیب شناسانه در عرصه بهبود وضعیت امنیتی می باشد.

در پایان هردوره الزاما طرحی شفاف و روشن برای آینده بهتر امنیتی افغانستان ارایه گردد که متاسفانه اینگونه همایش ها بدون هیچگونه طرزالعملی با یک سری دیالوگ های مضحک و تکراری به کارش پایان می دهد.

از سوی دیگر برگزاری کنفرانس امنیتی که خیلی مضحک هم است هیچگونه سنخیتی در فرهنگ سیاسی افغانستان نداشته و جایگاهی نیز نخواهد داشت چرا که اینگونه کنفرانس ها برای کشورمان واقعا وجه پارادوکسیکال داشته و تطور ذهنی برای توده های جامعه بهمراه می آورد.

اطاله کلام این که باید در برابر مافیای سازمان یافته تابو شکنی کرد تا باشد جامعه ما به سوی تعالی و ترقی گام برداشته و دیگر به اینگونه کنفرانس های نمایشی و پوشالی که صدها هزار دالری که باید در قسمت تجهیز و تمویل سیستم امنیتی کشورمان به مصرف می رسید ولی متاسفانه به جیب مافیای سازمان یافته واریز می گردد؛ وقعی نگذارند.

اسد حبیب زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس امنیتی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   این یک انمجو است که فقط پول بدست آورد به حال هرات چهسود دارد غیر از این که بگوید در هرات کنفرانس دایر شده است

>>>   من تعجب میکنم که مردم افغاتستان چه هراتی یا غیر هراتی منتظر اند تا کسی بیاید و کاری برایشان بکند.
دست و آستین بر بزنید و خود کار خود را انجام دهید.
درقانون اساسی گفته شده که شورای شهر باید انتخابی باشد.این دولت ودولت های بعدی این کار را نمیکنند.پس شما خود گرود هم جمع شوید یک کمیسیون انتخابات شورای شهر ایجاد کنید طرزالعمل اش را بسازید و یک روز را هم روز انتخابات تعین کنبد و شورای شهر تان را انتخاب کنید.
لعد همه کارهای شهر را زیر نظر شورای شهر و از طریق شهر داری انجام دهید. هیچ جای این کار غیر قانونی نیست
یا الله
دا گز و دا میدان
اگر دولت گفت تدویر انتخابات کار من است بگویید بسم الله
دا گز و دا میدان ما نی تو راه بینداز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است