حکومت فاسدتر است یا مجلس؟!
حال که توپ فساد از حکومت به میدان وزارت داخله پرتاب شد و پس از چند صباحی، میان ارگ و پارلمان سردرگم، این سوال به وجود می آید که رییس جمهور فاسدتر است یا مجلس و نمایندگان؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۶/۷/۲۳ کد خبر: 140033 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، افغانستان پس از طالبان با بعدی دیگر از چالش ها مواجه است و در کنار گسترش گروه های تروریستی، فساد حکومتی آن زبانزد جهان و به تعبیری همواره یکی از رتبه های اول جهان را داراست و حال که توپ فساد از حکومت به میدان وزارت داخله پرتاب شد و پس از چند صباحی میان ارگ و پارلمان سردرگم، این سوال به وجود می آید که حکومت فاسدتر است یا مجلس و نمایندگان؟

مهمترین دلیل تداوم چندساله پارلمان ریشه در حضور گسترده نمایندگان امتیاز طلب و معامله گر دارد و خبرهای همچون طالب پرستی، رشوه، معامله و حتی هماهنگی های درونی با گروه های تروریستی از مجلس نمایندگان بر چنین ادعاهایی صحه می گذارد و می ماند پیشکش های حکومتی ها به این نهاد و رای های که به صندوق ها می رود.

اگر اشرف غنی صراحتا به تهدید نامزد وزیران جدید می پردازد که در صورت دادن رشوه به نمایندگان مجلس از کار برکنار می شوند و به یکباره کل مجلس از خشم، ارگ را لانه فساد می دانند، می توان نتیجه گرفت که به همان میزان که فساد در نهاد و شخصی گسترده تر باشد به همان اندازه واکنش به آن بیشتر می باشد.

تنها با در اختیار داشتن چند گزارش از عمق فساد دستگاه های حکومت که در راس آن ارگ با همراهی مجلس قرار دارد که بارها به نشر رسیده است چرا باید نمایندگان از چنین سخن رییس جمهوری که خود تنها دلیل تداوم کاری آنان می باشد، خشمگین می شود، مگر غنی حرفی خلاف رخدادهای جاری بیان کرده است؟

چرا زمانیکه نماینده ای به دفاع از طالبان در صحن مجلس گلو پاره می کند و دیگری پرده از هماهنگی های نزدیک برخی نمایندگان با گروه های تروریستی بر می دارد سبب خشم و یا حداقل واکنش آنان نمی شود اما در مقابل آنچه بر همگان عیان است چنین خشمگین می شوند؟.

از سوی دیگر، پرونده فساد رییس مجلس و رییس دبیرخانه مجلس همچنان عنوان جدیدترین رسوایی پارلمان را دارد که ابراهیمی دم از هتک حرمت و تزلزل جایگاه حقوقی می زند! بهتر است که مجلس با تاملی بیشتر نگاهی به دورنمایی تاریک خود انداخته و باقی دوران کاری را کمتر معطوف به رشوه و زدو بندهایی سیاسی کند.

و می ماند یک ارگ فاسد با رییس جمهوری قبیله گرا که هرچه کرد تنها خلاصه در مصلحت قوم پشتون داشت و گسترش اختلاف های درون حکومتی، کشتار و جنگ، اشرف غنی خود با معامله و تقلب به میدان آمده و هیچ گاه این لکه ننگ از دامن وی پاک نخواهد شد اما سال هایی پیش رو می تواند تهی از فساد و خیانت باشد و جبرانی در برابر یک ملت خسته از جنگ و تروریسم.

دلیل فساد پارلمان، وزارت ها، پولیس و هر نهاد حکومتی دیگر شخص اشرف غنی به عنوان رییس جمهوری است که به دلیل منافع تباری و شخصی خود درگیر با فساد شد و چشم پوشی هایی که بر مقام های خاین کرد و نمی تواند هم مقام و وزیر بی کفایت و آماده به فساد را انتخاب کند و همزمان به تهدید آنان بپردازد.

حال به جای جنجال بر سر اینکه کدام نهاد، قلب فساد است می توان گفت که عنوان فاسدترین هم به ارگ می ماند و هم به پارلمان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   خانه کمیشن کاران باعث وتولد گاه بساد است درهمه مور مردم وحکومت زیان میرسانند مثلا همه السوالها قوماندانان امنیه که همیشه عقب نشینی تکتیکی میکنند از اقارب کمیشن کاران هستنداز جمله تمام تکتیک های نظامی صرف عقب نشینی رابلد هستند
اگر غصب زمین است کار اینهاست اگر وساطت رشوت واختلاس است کار اینهاست

>>>   طور خلاصه تر میشود نوشت: غ پاسد تر است یا غ ؟
خواجه عبدالروف پاسد تر است یا همایون همایون ؟

>>>   هم ارگ و پارلمان فاسد ترین است
قضایش مفسد روی زمین است
کسی کو برد و باختش گوسفندی است
یقین میدان که فاسد تر همین است

>>>   بر ... قوه قضائیه هم لعنت!!!!!

>>>   مساوی اند

>>>   سگ زرد برادر شغال است.

>>>   در مجموع دولت فاسد است

>>>   كله اى خوك فاسد است يا دم أن ؟

>>>   حکومت فاسد است چون همه منافقین و دشمنان اسلام و مزدوران امریکا در ان شامل است ولی محلس فاسد تر است چون مجلس به یک طویله حیوانات مشابه است چون هیچ انسان در بین ان دیده نمیشود ....

>>>   Davaie
باز ای مغز گنده متفکر امروز فرمان داده اگر کدام وزیر کاندید باپرداخت پول به کدام عضوولسی جرگه وعده پول کند تنها باعزت نامش صرف از لست کاندیدها لغو میشود. قصه سرمگسک. از پای آویزانش کن مزدور فاشیست. فاجعه بزرگ است بدری صاحب قند با داشتن چنین ریس جمهور. خجالت بکشند این مزدوران فروخته شده. فقد کود ۹۵از پدر ای خبیث فاشیست است. که تحفه به بی بی گل جان میدهد

>>>   Noori
مفت خوران زیاد در ارگ آست بیش از صد مشاور چی بد میکنند.
کرزی تمام مصارفش بشمول دفتر دسیسه سازش که ارتباط مسقیم با ای اس آی دارد از پول گدایی ملت تغذیه میگردند

>>>   Rahimy
سند واضح ای دیگر وضع ده فیصد مالیه بر مصرف کننده های شبکه های مخابراتی که قرار آمار گرفته شده طی دوسال بیشتر از پانزده ملیارد افغانی شده بوده و این کار به امر جناب شان عملی شده بود .
حالا پول جمع شده نصف این پول نیست
این پول کجا شده ؟

>>>   یک سوال:
آیا بستر ایجاد و پرورش فاسد و فساد خود مردم افغانستان نبست.
اگر هر محل و قریه و ده و علاقه داری و ولسوالی و ولایت فاسد خود را شناسایی و مورد بازخواست قرار بدهد آیا بستری برای رشد فاسد و فساد باقی میماند؟

>>>   بایــــــد لـویه جـر گه دایرشود تا ثابت سازد که حکومت مفسد است یا کمیشن کاران

>>>   این ها میراث کرزی است ما را پارلمان چه بکار بود هزاران ملیون دالر معاض دزدی رشوه در هر کاری فساد هار بزرگ در پارلمان از چشم هیج کس پوشیده نیست

>>>   هر كس ازين خايين دفاع كند به گنا اغشته ميشود چي تيم اشرف غني باشد چي تيم عبدالله باشد و چي وكيل هاي خود فروخته و جاهيل و بيسواد باشد لعنت به اين مزدورهاي بيگانه ،
لالاهراتي

>>>   اگر حکومت فاسد نمی بود مجلس هیچ وقت فاسد نمیشد
پدر شرابی فرزند هم شرابی وچرسی وچهار عیب شرعیی میشود.
اگر حکومت فاقد همه چیز میبود تا اخرین قدمه اصلاح میبود پس حکومت فاسد است که تا اخرین قدمه در فساد غرق است

>>>   پارلمان فاسد ترین انسان های افغانستان را دارد از جمع 30 ملیون نفوس افغانستان 249 نفر فاسد ترین ها هستند.
اریا

>>>   گل گفتی اریا کجا هستی که یک مدال برت بدم کاش تو رئیس جمهور شوی که کل وکیل ها را زنده به گور کنی اخ دلم کفید از دست این بی ....ها در کل چیز دخالت دارند.
لیسانسه فاریابی بیکار قریب است از بیکاری معتاد شوم

>>>   فساد گسترده در افغانستان باعث کاهش نوسازی در افغانستان شده و مشکلات درونی را گسترش داده و ناامنی را افزایش داده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است