آمریکا می‌خواهد همه را تنبیه کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۷/۲۵ کد خبر: 140101 منبع: پرینت

به عقیده کارشناسان، سیاست اعمال تحریم‌های آمریکا ایران، روسیه و حتی چین، ممکن است سیستم مالی در خود امریکا و نقش دالر در عرصه اقتصادی جهان را دچار آسیب جدی کند.

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: دولت آمریکا بیش از پیش از تهدید اعمال تحریم ها بعنوان ابزاری برای اعمال فشار بر روسیه، ایران و حتی چین استفاده می کند. از دید "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا که یک تاجر است، ماشین اقتصاد آمریکا قادر به «خرد کردن» رقبای خود است و فعلا نیازی به تعجیل در اقدام نظامی علیه آنها نیست. البته در دورنمای درازمدت، تحریم‌ها می توانند برای خود آمریکا نیز تهدیدآمیز بوده و نقش دالر را در عرصه اقتصاد جهانی، کاهش دهد.

جمعه گذشته دونالد ترامپ با انتقاد دوباره از توافق هسته ای با ایران، این کشور را بار دیگر به اعمال تحریم های جدید تهدید کرد. هنوز مشخص نیست که واشنگتن چه تحریمهایی را در نظر دارد.

رییس جمهوری آمریکا به مشاورین خود دستور داده تا به این مساله بپردازند. البته موضع گیری دونالد ترامپ مورد انتقاد همه رهبران جهانی، از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان، چین و روسیه، قرار گرفته است.

مواضع همه کشورها یکی بوده و مبتنی بر این است: تا زمانی که ایران همه تعهدات خویش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت می کند، تهدیدات ترامپ فقط می تواند اوضاع را وخیم کرده و مشکلات تازه ای را برای جامعه جهانی، بخصوص در منطقه خاورمیانه، بوجود آورد. "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران از هم اکنون هشدار داده که کشورش ممکن است در صورت اعمال تحریم های جدید، از توافق هسته ای خارج شود.

وضعیت نامشخص برجام، بدترین خبر برای تجار غربی
ناظرین سیاسی بر این عقیده هستند که شک و تردیدها در خصوص لغو توافق هسته ای، بدترین خبر برای تجار و شرکت های بازرگانی غربی است که سعی می کنند جایی در بازار ایران برای خود باز کنند. وضعیت نامشخص مالی که بعد از سخنان ترامپ بوجود آمده، یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که رسانه های گروهی مالی غربی، این روزها به بررسی آن پرداخته اند.

دور جدید تحریم ها علیه ایران، تنها تنبیه مالی در نظر گرفته شده از سوی واشنگتن برای شرکای بین المللی خویش نیست. این در حالی است که یک رقابت مالی بسیار شدید نیز بین واشنگتن و پکن وجود داشته و به دلایل واضح، آمریکا در این رابطه کاملا تهاجمی برخورد می کند.

این در حالی است که واشنگتن، طی ماه های اخیر تحریم های شدیدالحنی را نیز علیه کوریای شمالی اعمال کرده است که نه تنها به این کشور، بلکه به چین که اصلی ترین تامین کننده مالی پیونگ یانگ محسوب می شود، هم آسیب زیادی رسانده است. برای اینکه 60 الی 90 درصد مبادلات بازرگانی کوریای شمالی، تنها با کشور چین است. البته در واشنگتن روی مشارکت اقتصادی عمیق بین آمریکا و چین حساب می کردند، برای اینکه طبق منطق حاکم بر تحریم های آمریکا، مقام های پکن بشدت به کسب درآمد در خاک امریکا علاقه مند هستند. و اگر این تهدید وجود داشته باشد که شرکت های چینی ممکن است درآمدهای آمریکایی خود را از دست بدهند، مقام های پکن موافقت خواهند کرد تا در خصوص کوریای شمالی حاضر به دادن امتیاز شوند.

چین و روسیه هم بخاطر عدم همکاری با آمریکا تنبیه می‌شوند
در ماه آگوست و بعد از تشدید تحریم ها علیه کوریای شمالی، یک سری از شرکت های چینی، به خاطر نقض رژیم تحریم ها، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفتند. مقام های آمریکایی هنوز هم تهدید می کنند که اگر پکن همکاری لازم را برای اجرای تحریمها علیه کوریای شمالی نداشته باشند، تنبیه های جدید مالی علیه آنها در نظر گرفته خواهد شد. شرکت های روسی نیز به دلیل نقض رژیم تحریم ها علیه پیونگ یانگ، در فهرست سیاه آمریکایی ها قرار گرفته اند.

البته به عقیده کارشناسان مسایلی مالی، سیاست تحریمی واشنگتن در اوضاع مالی خود آمریکا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در واقع سیاست های تحریمی زمانی بکار گرفته می شوند که اقدامات دیپلماتیک کارآمد نبوده و جنگ نیز مورد تمایل نبوده و یا ممکن نیست، مانند شرایطی که روسیه و چین برای آمریکا دارند.

البته تشدید تحریم ها در طولانی مدت هم می تواند اعتماد به دلار آمریکا را در سیستم مالی جهانی از بین ببرد، برای اینکه پایه و اساس این تحریم ها بر نقش دالر در مبادلات بازرگانی است، ولی در نهایت می تواند باعث تضعیف خود دالر شود. در چنین شرایطی، تقاضا برای سیستم جایگزین مالی مطرح خواهد شد و اگر این تقاضاها گسترش یابند، این دالر آمریکا و سیستم مالی این کشور خواهد بود که دچار آسیب می شود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
تنبیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است