فرار دیپلمات ها به وزارت خارجه صدمه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۶/۷/۲۵ کد خبر: 140109 منبع: پرینت

عدم بازگشت دیپلمات های افغانستان پس از پایان ماموریت های خارجی اعتبار افغانستان را پایین می آورد و به جایگاه این کشور نزد جامعه جهانی صدمه می زند. وزارت خارجه اعلام کرد: 203 دیپلمات این وزارتخانه پس از پایان ماموریت خارجی شان به کشور بازنگشته اند و وظایف خود را در وزارت خارجه ترک گفته اند. بر اساس گزارشات، این افراد یا در کشوری که در آن ماموریت داشتند و یا درکشور دیگر پناهنده شده اند.

آگاهان امورسیاسی می گویند عدم کفایت و تجربه کاری و فشار کار باعث فرار شماری از دیپلمات های افغان درخارج از کشور شده است.

زلمی حقانی سفیر افغانستان در فرانسه، عبیدالله عبید سفیر در هالند، زاهده سفیر در بلغاریا، عزیزالله امین جنرال قونسل در آلمان، ملیحه ذوالفقار سفیر سابق در آلمان، جبار جاوید سکرتر سفارت افغانستان در برلین، عبدالرحیم سفیر در کویت، عبدالکریم خدام سفیر در ترکمنستان، کریم رحیمی سفیر در کوریای جنوبی، زلمی عزیز سفیر در سوییس، محمدالله حیدری سفیر در لبیا، سید محمد سفیر در اردن، عبدالحی حیدر سفیر در پولند از جمله سفیرانی هستند که به وظایف خود در وزارت خارجه باز نگشته اند.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه برنگشتن این افراد به وظایف شان در وزارت خارجه را تایید می کند اما می گوید که برنگشتن این دیپلمات های ارشد و پایین رتبه به معنای پناهنده شدن اکثر آنها نیست بلکه برخی از آنان مصروف کارهای دیگر در داخل کشور شده اند.

گفتنی است که از این میان تنها کریم خدام مدتی بحیث معاون شورای صلح و اکنون بحیث والی سمنگان گماشته شده و بسم الله بسمل نیز در هرات زندگی می کند، پرداخت نکردن دو ماه معاش ماه های آخر ماموریت خارجی دیپلمات ها، گرفتن ضمانت و پرداخت معاش تشویقی از جمله راهکارهایی است که وزارت خارجه برای جلوگیری از فراردیپلمات ها در نظر دارد.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیپلومات های افغان
وزارت خارجه
نظرات بینندگان:

>>>   دیپلماتها نیستند اقارب جنگ سالارها وغاصبان وکمیشن کاران هستند بجای آنها یک عضو دیگر فامیل شانرا سفیر بسازیئد برای وکلا بگوئید تا دیگر اعضای فامیل واقارب خودرا معرفی کنند سهمیه تنظیم هارا بدهید

>>>   آقای منجم زاده موضوع که شما نوشته اید مورد تأیید است ولی عوامل اصلی این قضیه را باید نوشته میکردید که قرار ذیل میباشد:
1-مقرریهای غیر قانونی که در طول 16 سال در وزارت خارجه جریان دارد.
2-مقرری افراد وابسته به وکلای فاسد،وزرای فاسد،خانواده فاسدکرزی و غیره.
3-مقرری تابعته ها که بشکل صریح و واضح بر خلاف قانون خدمات دیپلومات عمل میگردد.
4-مقرری جواسیس و مرتجعین تحت نام سهم قومین و سمت بخصوص برادران و خواهران ما از ولایتهای مشرقی در خدمت آی ایس آی و هزارگان در خدمت ایران.

5-موجودیت ده ها جاسوس کشورهای غربی دروزارت خارجه در بدل معاشات گزاف دالری.
6-زیرپا نمودن قوانین از طرف برخی از سفراء و روسای وزارت خارجه در موضوع تقرری خویشاوندان خویش در وزارت خارجه.
7-مقرریهای افراد بیسواد و فاسد بخاطر سوء استفاده های سیاسی و حصول رای در انتخابات برای مقامات.
8-مداخله بیشرمانه وزیر مالیه و حنیف اتمر در امورات وزارت خارجه و نیز تقرریهای برخی از کارمندان ارشد،سفراو غیره توسط اینها.

شما که در آلمان هستید بخاطرحقیقت یابی این موضوع یکی از موسسات خیریه آن کشور را تشویق نماید تا مقرری های غیر قانونی وزارت خارجه را دقیق و بیطرفانه افشا نماید و همچنان راهبرد درست را غرض تخفیف کمکها بشکل مجازات در مقابل قانون شکنی ها که در صدر فساد قرار دارد تنظیم نماید و خود کشور آلمان نیز کوشش نماید که جواسیس خود را از وزارت خارجه خارج و کسانیکه تابعیت آلمان را دارند به انها امر ترک وظیفه یا تابعیت المانی را بدهند. به همین گونه انشا الله مقداری وزارت خارجه قانون مند خواهد شد.

بااحترام
گدا عرفان زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است