اتمر از مهره های سوخته طالب چه می خواهد
آزادی زندانیان طالب در پاکستان یک بازی انگلیسی است. ادعای اینکه بخواهند از طریق زندانی ها طالبان را به صلح بکشانند، یک فریب است چرا که آنان بیش از 12 سال است که از رده طالبان خارج هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۷    ۱۳۹۶/۷/۲۶ کد خبر: 140207 منبع: پرینت

چندی پیش، خبر سخنگوی شورای امنیت مبنی بر درخواست محمد حنیف اتمر از خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست سازمان ملل از این کشور برای آزادی 5 زندانی طالب از بند پاکستان علنی شد. با توجه به اینکه این افراد بیش از 12 سال در بندهای پاکستان بسر می برند بسیاری آزادی آنان را در پیشبرد اهداف صلح بی ثمر می دانند و هیچ توجیه مثبتی براین اقدام مشاور شورای امنیت نمی یابند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، حکیم تورسن، تحلیلگر مسایل سیاسی در گفتگو با "آریانا" درباره درخواست شورای امنیت مبنی بر آزادی 5 زندانی طالب در پاکستان گفت: ادعای اینکه سیاسیون بخواهند از طریق این زندانی ها، بقیه طالبان را به صلح بکشانند، یک فریب است چرا که آنان بیش از 12 سال است که در زندان بسر می برند و از رده طالبان خارج هستند.

تورسن با بیان اینکه چرا همیشه باید فریب بخوریم می گوید: چرا این پیشنهاد باید از طرف حکومت ما مطرح بشود؛ مگر از این مهره های سوخته چه چیز بدست می آید؟

این تحلیلگر سیاسی می گوید: درست است که دفاع از اتباع کشور، جزو وظایف حکومت است اما نباید فریب پاکستان را خورد. گفته هایی است که فشارها بر پاکستان افزایش می یابد اما آنان ضعف دولت و دولتمردان را می فهمند و بدنبال استافده از این نقاط ضعف هستند.

وی، درخصوص تاثیر آزاد شدن زندانیان طالب در بند پاکستان اظهار می کند: آزادی آنان هیچ تاثیر مثبتی ندارد. طالبان همراه پدران و فامیل هایشان در افغانستان هم هستند اما چرا نهادهای امنیتی و نهادهایی که برای صلح و ثبات کار می کنند به آنها مراجعه نمی کنند و از آنان تقاضای صلح نمی کنند. این یک بازی خطرناک است که انگلیسی ها به راه انداخته اند.

تورسن افزود: صحبت هایی که مردم درباره پاکستان، سیاستمدران و نظامیان و استخباراتی های آنان می کنند از سرعقده نیست و در حقیقت آنها چوچه های انگلیس هستند. این بازی را نیز انگلیسی ها به راه انداخته اند و می خواهند دولت مردان ما را بفریبند و در حال فریب دادن نیز هستند.

این آگاه سیاسی می گوید: در کنار فعالیت پاکستانی ها، یک تعداد اشخاص هم در داخل کشور هستند که جاسوس انگلیس هستند و به نفع کشور خود کار نکرده اند و نخواهند کرد و برای فریب دولت کار می کنند.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که با رهایی این زندانیان ما خود شبکه حقانی را تقویت کرده ایم و می افزاید: نیروهای کشور هر روز در جنگ با تروریزم کشته می شوند چرا باید برای رهایی آنان تلاش کنیم؟ نفع ما در چیست و 5 مهره سوخته در بند به چکاره ما می آید؟ این کار جفا در حق مردم است و اتمر اشتباه می کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم هستم حنیف اتمر متوجه اشتباهش بشود اضافه می کند: آزادی آنان خواست پاکستان، انگلیس و کشورهای مغرض است. اینکه تمام جهان متوجه شده اند پاکستان، لانه امن تروریستان است، آخرین شانس مردم و حکومت است؛ حالا که این شانس مساعد شده است چرا بخاطر کشور نیاندیشیم و به نفع پاکستان و انگلیس بیاندیشیم!

تورسن، درباره 5 زندانی طالب در پاکستان می گوید: زندانیان مذکور، مهره های سوخته ای هستند که به کشاندن طالبان دیگر به صلح اصلا ربطی ندارند. ملا برادر که جزو زندانیان مذکور است، سالها پیش درگیر مرض قند شدید بود و اصلا معلوم نیست که وی زنده باشد یا خیر. چنانکه پاکستان یک سال بدون ملا عمر (رهبر سابق طالبان) جهان و طالبان را فریب داد. باید بدانیم که وارد یک بازی انگلیسی می شویم.

این تحلیلگر، ادامه اینگونه درخواست ها را بازی به نفع پاکستان می داند و می افزاید: پاکستان با این بازی ها می تواند از فشارهای خود کم کند و خود را مدعی صلح در منطقه نشان بدهد درحالی که همه می دانیم این کشور جزیی از برنامه های دهشت افکنی و تروریستی در منطقه است و یکی از وظایفش این است که برای ترویج هراس افکنی کار کند.

وی می گوید: از حکومت می خواهیم که فریب پاکستان را نخورد و کوشش کند فشارها بر این کشور جنبه عملی بگیرد. هرچقدر در خصوص درخواست آزادی زندانیان طالب در پاکستان توسط مشاور امنیت ملی در نیویورک ارزیابی کردم متوجه موضوع نشدم و تعجب کردم که چه نفعی در اینکار است؟! اینکار نه برای تامین صلح است و نه برای بهبود روابط با پاکستان در آینده و تنها آب به آسیاب دشمن ریختن و مصروف کردن خود برای چندین ماه است.

تورسن بیان کرد: نشست های چهار جانبه فریب است اما چرا ما باید خودمان را هم فریب بدهیم؟ و حکومت خود را مصروف فریب پاکستان کند؟ مهمتر از صلح با طالبان خارج از کشور، صلح در میان خود است، زمانیکه مشکلات بین خود را رفع کنیم مطمین باشید که 4 ولگرد به نام های طالب و داعش نمی توانند تهدید باشند اما کشیدگی های میان ما تهدید است.

این آگاه سیاسی راه حل پایان گرفتاری ها در کشور را صداقت می گوید و اظهار می کند: باید بین خود صلح بیاوریم. کسانیکه که ما را قبول ندارند از مقامشان به دور انداخته شوند تا کسانیکه مردم و صلح را می خواهند روی کار بیایند. چالش بزرگتری از هراس افکنی کسانی هستند که به نام قوماندان، لیدر و رهبر سلاح های غیرقانونی دارند. حکومت و جامعه جهانی باید سر این مساله تلاش کند. در قانون احزاب آمده است که هیچ حزبی حق ندارد افراد مسلح داشته باشد اما بدبختانه تمام احزابی که خود را مطرح می گویند و قدرت دارند همگی مسلح هستند و مردم و حکومت را تهدید می کنند.

وی بیان کرد: اگر ما از پاکستان صداقت می خواهیم از این کشور بخواهیم تا شوراهای کویته، پیشاور، میرانشاه و حقانی را ببندد و درستی اش را ثابت کند؛ مهره های سوخته را می خواهیم چکار؟ اگر غنی پیش از دیدن اینگونه دستاوردها به پاکستان سفر کند، فریب می خورد و مشت بر هوا می زند.

تورسن افزود: پاکستان خوب فهمیده است که سیاسیون ما بی نهایت ضعیف هستند و با دو جمله فریب می خورند اما آنها چوچه های انگلیس هستند و بسیار زیرک. حکومت نباید برای بار دیگر فریب این کشور را در این برهه از زمان بخورد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   طالب مهرۀ سوخته است؟ این چگونه مهرۀ سوخته است که در یک حملۀ برق آسا ده تن پولیس به شمول یک جنرال فرمادۀ پولیس را در یک ولایت از بین میبرد؟ چندین تن را رد غزنی از بین میبرد؟ پاسگاه های امنیتی اطراف ارگ را با بمب دستی مورد حمله قرار میدهد و مثال های دیگری؟
بجای اینکه طالب را مهرۀ سوخته به حساب آورده و ذهنیت نیروهای امنیتی را اغفال مینمائید، لطف نموده اصل وجود، قوت، پشتیبان و قدرت استخباراتی عقب طالبان را مورد ارزیابی قرار داده مطابق به آن پلان استراتیژیکی امنیتی تانرا ترتیب و عملی نمائید! طالبان هیچگاهی با مهرۀ سوخته مخاطب شدن، مهرۀ سوخته نمیشوند و قدرت هجومی شان یک واقعیت است که نادیده گرفتن آن موجب تلفات بیش از حد در میان نیروهای امنیتی شده است!
میهن زرغون

>>>   آزادی AZADI
فقط در یک روز
انفجار پکتیا 41 تن شهید 158 نفر مجروح
انفجار غزنی 30 تن شهید 55 نفر مجروح
انفجار ولسوالی جغتو میدان وردک 2 تن شهید 2 نفر مجروح
انفجار جلال آباد 1 تن شهید 2 نفر مجروح
انفجار پل باغ عمومی کابل 1 تن شهید 2 نفر مجروح
انفجاردر 4 راهی منار ترینکوت 10 نفر مجروح بجا گذاشت.

>>>   دزد ها باز به تحرک در آمده اند!!
آیا مردم افشار جنایات سیاف و خلیلی را که باعث کشتن اطفال در گهواره شدند فراموش کرده اند؟؟
آیا آن حرفهای سیاف را در روزهای اول آمدن اش "شیعه ها" را کافر میدانست فراموش کرده اند؟؟؟
میگویند که خلیلی نزد پشم الله خان رفته و زاری کرده که به لحاظ خدا چند حدیث در تقبیح "لویه جرگه عنعنوی" و تقدیس شورای "حل و عقد" جور کو اگه نی در به در میشیم وگلیم "جهاد" ساختگی ما جمع میشه و باز ما را هم "گیلم جم" میگن!!
گفته میشه که اشرف غنی،گلمرجان، خلیلی و سیاف موافقه کرده اند که برای جلوگیری از جور شدن لویه جرگه هرچه زودتر شورای حل و عقد دایر شود. البته درینمورد از جان کری هم کمک خواسته اند.

>>>   طالبان دربند مهره نیم سوخته اند، اما با آزاد کردن آنان وحساب بازکردن دولت ویا افراد دیگر نسبت به آنان، سوختگی آنهارا درمان ودوباره به آنها شخصیت وموقعیت داده و وارد معامله وزدوبند های سیاسی ونظامی میکنند، زندان هرگز عقائد آنان را تغییر نداده وحتی جان شان رافدای عقائد خودشان میکنند.زندان تنها راه برای جلوگیری ازوحشیگری وشرارت آنان است، آزادی آنان بمنزله درمان زخمهای مارهای سمی می باشد که درهرصورت زهرخود را برمعالج خود خالی خواهد کرد. چون مارعقل ندارد، طبیعت او نیش زدن است.
باکول

>>>   تا وقتي كه ملت افغان خودشان در حالت خود تغير نيارند، و در مقابل همه طغات مانند اتمر، ع و غ، اتمر و خلق و پرچم، نظاري و مزاري، وحدتي و غيره ايستاده نشوند، و خود حق خود را از اين اجيران اجنبي نگيرند، نه أمريكا و نه طالب و نه داعش كاري را براي ما اجراء خواهند كرد.

>>>   این کدام پادوان است که خود را اګاهی سیاسی میداند ایا جوی دو خر را جدا کرده میتوانید. طالب دور و یا نزدیک باز بالای این کله سیاسی تان لنګی بسته میکند و بحایی پنج وقت نماز شش وقت بالایت میخواند تو میګویی مهره سوخته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است