طالب پذیری یا مرکزگرایی
مردم همچنانکه از طالبان متنفر هستند در انزجار به مراتب بیشتر از حکومت به سر می برند و حال یا باید طالبان را از آن ملت دانست و پذیرفت یا در پی حکومت مرکزی با اقتدار بود و قبیله ستیزی 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۶/۷/۲۷ کد خبر: 140244 منبع: پرینت

پس از فاجعه پکتیا و فراه و ... امروز خبر کشته و زخمی شدن نزدیک به یکصد تن از سربازان مدافع این وطن در میوند قندهار به نشر رسید. اما همچنان طالب برادر است و شورای صلح مشغول به (اصطلاح) رایزنی!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت وحدت ملی یک نظام شکست خورده ای است که سبب شکاف عمیق اختلاف های قومی و بحرانی بس بزرگ برای کشور شد: از هم گسستگی سیاسی.

حکومت غرق در فسادی که توان هم سو کردن بالاترین مقام ها را ندارد و هر وزیر و والی بر اساس منافع خود عمل می کند در میدان های نبرد نیز به معنای کلمه، ضعیف است و حال، کدام ارتش و یا سربازی خواهان جان دادن برای حفظ این نظام فاسد است؟

نیروهای امنیتی که با جان دادن در برابر گروه های تروریسم ایستادگی می کنند نه برای حکومت بلکه در جهت تامین امنیت مردم بی دفاعی هستند که قربانی سیاست ارگ می شوند و حفظ مرزهای افغانستان.

از سوی دیگر، مردم در نفرت از طالبان به سر می برند و انزجار جامعه از حکومت وحدت ملی به مراتب بیشتر می باشد و در حالی که اشرف غنی و تیم ارگ با تمامی توان در تلاش برای ادغام طالبان در ساختار حکومت هستند و از جانب دیگر درگیر با جناح قدرتمند، امید به ثبات و امنیت در دورترین نقطه از این سرزمین قرار دارد.

حکومت بدون کمک های امریکا حتی عاجز از تامین هزینه های داخلی است و مغلوب سیاست تروریست پروری پاکستان و بدون روابط اقتصادی با ایران همین اقتصاد ناچیز را نیز از دست می دهد و حال بماند که فساد چه بر سر کشور و دولت آورده است.

در این میان، شوق و استقبال سران حکومت از استراتژی جدید امریکا نشان می دهد تا چه میزان کشور در خلا رهبری مقتدر و با سیاست در تنگنای تروریسم به زانو در آمده است و جز این، راهبرد ترامپ سرانجامی جز شکست به مانند دوران اوباما ندارد زیرا با طراحی یک جانبه و بی تفاوتی نسبت به قدرت های منطقه ای چون روسیه، چین و ایران، ضعیف و ناکارآمد می باشد.

رییس جمهور با تیم ارگ نشین سعی کرد طالبان را به بهانه هم تباری به صلح کشانده و در قدرت شریک بسازد و در این راه تاوانی بس گران داد، از بی اعتمادی گسترده مردم نسبت به حکومت تا ایتلاف های مخالف متشکل از قدرتمندترین رهبران دیگر اقوام اما در این میان به تنها دستاوردی که رسید همراهی حکمتیار بود.

طالبان نه زیر پرچم رهبران پشتون جزی از حکومت خواهند شد و نه از صحنه سیاسی حذف بلکه همانگونه که خود را از این ملت و کشور می دانند در پی بازگردان امارت افراط گرایان در افغانستان هستند و برهمین اساس، فاتحانه از امتیازهای بیشمار درون حکومتی برخوردار و حتی کمبودهای نظامی خود را از دولت تامین می کنند.

فساد همانگونه که به بقای حکومت اشرف غنی انجامید، بهشتی ساخت برای گروه های تروریستی که در راس آنان طالبانی قرار دارد که با ترفند گفتگوهای صلح هم زمان برای تامین نیرو به دست می آورد و هم در مناطق غیر پشتون گسترش می یابد.

ایتلاف مخالف حکومت که در برابر سلطه گری ارگ تضعیف و از قدرت به دور، نتوانستند به مانند گذشته از مناطق تحت حاکمیت خود حفاظت کنند که نشان از هم گسستگی حتی در جناح مخالف دارد.

شاید زمانی جبهه مقاومت شمال در تاریک ترین دوران افراط گری سدی در برابر طالبان بود اما اکنون چنان در هجوم تررویستان قرار گرفته که صحنه تکان دهنده ترین رویدادهای کشور و نسل کشی های دگر باره شده است.

تا زمانی که حکومت تهی از فساد و فساد پیشگان و سیاست اشتراک در قدرت جایگزین قبیله گرایی نشود، افغانستان در آتش جنگ و افراط گری می سوزد که حتی حاشیه امنی برای رهبران این سرزمین باقی نمی گذارد.

حکومت مرکزی با اقتدار که در آن تمامی اقوام سهمی از قدرت داشته و تعریف درستی از دشمن ارایه شود، می تواند راه برون رفت از بحران جاری باشد که خود زمان طولانی می طلبد و اراده ای ملی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالب
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   ریاست امنیت ملی افغانیتان همه حوادث را پیش از وقوع کشف وخنثی میکند!!!
اگرنه هر روز بیست سی چهل سرباز اولاد مردم شهید وضایع میشوند

>>>   از این دولت و حکومت چیزی ساخته نیست.

>>>   بهروز جلال آبادی
یک گوساله را پرسیدم اوغان استی !
اول گفت نه ، من هزاره هستم و بعدا گفت بلی اوغان هم هستم ؟
گفتم : اوغان درجه ۳ استی و یا چهار ؟
گفت : اوغان بودن درجه ندارد !
گفتم : وقتیکه درجه ندارد آیا یک هزاره اوغان ریس جمهور شده میتواند ؟!
گفت : نه والله ، خو بهتر است پشتون ریس جمهور باشد تا پشتونها از جنگ دست بکشند !
گفتم : در دوصد سال از جنگ دست کشیدن ؟
دهن گوساله باز ماند و برای گفتن چیزی نداشت !
بلی امروز ما شاهد تعداد زیات اینطور گوساله ها در اقوام غیر پشتون هستیم که بنام وحدت سمبولیک ملی بطرف نابودی در حرکت اند !

>>>   بهروز جلال آبادی
باور کنید هر وقت صفوف اردو و پولیس از ستون پنجم و پشتونهای فاشیست تصیفه و بجایش تاجیک هزاره و ازبک جا بجا شد باز شما خواهید دید که یک سرباز اردوی ملی شهید نخواهد شد.
مشکل اینجاست که همین جنرال های پشتون به طالب ها کمک میکنند.

>>>   Kakar
پشتون كه طرفدار مرگ طالب باشد، او را در عرف وعادات فرهنگ پشتونوالي ما حرامي ميگويند. زيرا او طرفدار كشتن پشتون، و يتيم سازي و بيوه سازي پشتونها ميباشد. چنين پشتون؛ اگر از آسمان هم برايش بزبان پشتو وحي نازل شود، مردم عوام پشتون به او حرامي ميگويند

>>>   محمد یونس قانونی:
کرزی را که من در دوره کوتاه معاونی‌ت ریاست جمهوریم شناختم ! کینه جو پاس ناشناس ،گستاخ ودارای یک سر وچندین زبان جاه طلب تشنهء قدرت انتقامجوو فرزند اصیل قبیله بود برای نیل به قدرت از هر عمل روا ، نا روا قانونی وغیر قانونی اصولی وغیر اصولی دریغ نه میکرد ،
کرزی تشنه ء قدرت سیاسی ودارای یکسر وچندین زبان وچندین پهلوبود دوست ودشمن را بگونه ملا عمر به یک چشم میدید برای نیل به مقاصد تاکتیکی ، ستراتیژی را به آسانی قربان میکرد .
کرزی با چنین خصلتهای فرصت طلبانه سیاسی ، نخست به تحریک جورج بوش ودیگر مقامات رهبری کننده آمریکا توطیه کودتا ی راعلیه مارشال فهیم فقید طرح ریزی کرد و ایشانرا در یک مهمانی تعرفی مسموم ساخت. با اینکار پشتیبانی تعدادی از افراد سر شناس قسم ضرار احمد مقبل و اقبال صافی و تعداد دیگری را به دست آورد. وسرانجام تعدادی از کدر‌های سر شناس مجاهدین در هر مقام چوکی که بودند بعد از وفات ماشال صاحب مجبور به استعفا شدند.
در ماههای آ خر رهبری حکومت حامد کرزی قرار داشتیم که از من خواست اگر به هر دلیلی خبر شده بودم از کاندیداتوری داکتر عبداللّه حمایت کرده بودی با یک عدد طالب انتحاری به زندگیت پایان خواهم بخشید.

>>>   Raheel
یک بار دیگر باید گفت و پافشاری کرد که دشمن اصلی و عامل همه جنایات فاشیزم قومیست. تروریزم در جیب فاشیزم وارد پایگاهها می شود و خانۀ های امن ترور و جنایت زیر چپن و لنگی فاشیزم است. تا زمانی که فاشیزم اختیار امور کشور را به دست دارد، پاکستان در تداوم جنایت، ترور و ویرانی در کشور با هیچ مشکلی برنخواهد خورد.

تا زمانی که به این مشکل با شهامت و بدون هرگونه تجاهل و دهن پرآبی صحت نشود و ریشه های این برنامۀ خونین برون آورده نشود، شاهد قربانی فرزندان مان در سراسر کشور خواهیم ماند.

فاشیزم و محملهای فاشیزم، مزدوران فاشیزم، همدستان فاشیزم، نواله خوران دربار فاشیزم، چاکران بیمغز و کش‌وفش‌گرای فاشیزم و تمامی عوامل تداوم دهندۀ حاکمیت فاشیستی باید از دولت برون رانده شوند. رسیدن به امن و امان تنها و تنها از همین راه می گذارد و بس!

>>>   طندار هموطن
فواد جان خون عسکر تاجک ارزانتر از نرخ کچالو به ما چی ربط دارد چقدر تسلیت بگوهیم وقتی تو بی غیرت برای تحکیم قدرت غنی احمد زی برادر طالب خود را به کشتن میدهی به من چی ربط دارد خود کرده را نه درد است نه درمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است