چین به آمریکا درباره نزدیک شدن به هند هشدار داد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۶/۷/۲۹ کد خبر: 140284 منبع: پرینت

وزارت خارجه چین در بیانیه ای در تارنمای خود که منتشر شد به آمریکا در خصوص نزدیک شدن به هند برای مقابله با پکن هشدار داده است.

این بیانیه پس از آن منتشر می شود که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که خشم چین را به دنبال داشت اعلام کرد کشورش برای اینکه پکن را مهار کند به هند نزدیک می شود.

این بیانیه می افزاید که چین محوریت سازمان ملل را در امور جهانی در نظر می گیرد و به نظم بین المللی پایبند است و اظهار نظرهایی از این دست ارسال پیام هایی نادرست می باشد که پیامدهای خوبی برای روابط 2 کشور ندارد.

تیلرسون در اظهارات این هفته خود بارها از پکن انتقاد کرد و آن را به موازات دهلی نو مورد توجه قرار داد و گفت که این کشور در کنار هند است اما کمتر از هند مسوولیت پذیری دارد.

وی همچنین از اینکه چین در دریای جنوبی مدعی حق مالکیت بر 90 درصد از این پهنه آبی می باشد ، انتقاد کرد و گفت که نفوذ چین در آسیا و برای کشورهای منطقه نگران کننده است و یک عامل تضعیف برای آمریکا محسوب می شود.

این سخنان در شرایطی مطرح می شود که او قصد دارد از هند دیدار کند و گفته است که در سال های آینده روابط راهبردی مشارکتی 2 کشور در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام قوی تر خواهد شد.

روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا می نویسد که آمریکا برای تحت نظر گرفتن چین سال هاست تلاش می کند روابط نزدیکتری با هند، جاپان و استرالیا داشته باشد.

به نظر می رسد که در آستانه سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به چین که از هشتم نوامبر آغاز می شود ، این کشور درصدد افزودن بر فشارها بر پکن برای گرفتن امتیازات بیشتر اقتصادی و مالی است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
هند
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است