داعش از کجا و چگونه تجهیز می شود؟
عربستان سعودی و امارات متحده عربی سلاح‌های سنگین که در اروپای شرقی تولید شده‌اند را به وسیله خطوط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان به نام «هواپیمایی سیلک‌وی» به دست گروه‌های مسلح تروریست در عراق و سوریه از جمله داعش رسانده‌اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۶/۷/۲۹ کد خبر: 140302 منبع: پرینت

این گزارش بر اساس، گزارش رادیو صدای آلمان و برخی منابع دیگر تهیه شده است.
خبرنگار بلغاری از همکاری امریکا، عربستان، امارات، جمهوری آذربایجان و بلغارستان برای انتقال تسلیحات به گروه‌های تروریستی در پوشش پروازهای دیپلماتیک پرده برداشت و از کار خود اخراج شد.

نتیجه تحقیقات یک خبرنگار بلغاری نشان می‌دهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی سلاح‌های سنگین که در اروپای شرقی تولید شده‌اند را به وسیله خطوط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان به نام «هواپیمایی سیلک‌وی» به دست گروه‌های مسلح تروریست در عراق و سوریه از جمله داعش رسانده‌اند.

بر طبق گزارش «دیلیانا گایتانزیف»، علاوه بر امارات و عربستان، چندین کشور از جمله ارتش امریکا در این اقدام دست داشته‌اند و به این منظور، از واسطه‌ها و اقدامات دیپلماتیک مختلفی استفاده شده است تا مبدا و مقصد انتقال این تسلیحات مخفی باقی بماند. گروه‌های مسلح در آفریقا از دیگر اهداف انتقال این تسلیحات بوده‌اند.

وی می گوید که اسناد مربوط به حمل و نقل تسلیحات توسط این شرکت هوایی توسط یک فرد ناشناس به حساب توییتری وی ارسال شده‌ است.
اسناد افشا شده شامل مکاتبات بین وزارت خارجه بلغارستان و سفارت آذربایجان در صوفیه است که به پیوست آن قراردادهای تسلیحاتی و مجوزهای دیپلماتیک مربوط به این حمل و نقل می باشد.

خطوط هوایی سیلک‌وی، پروازهای دیپلماتیک را برای شرکت‌های خصوصی و تولید‌کنندگان سلاح از مریکا، بالکان، اسراییل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی فراهم می‌کند. نیروهای نظامی آلمان و دانمارک در افغانستان و سویدنی‌ها درعراق و فرماندهی عملیات ویژه امریکا (USSOCOM) از دیگر کشورها و اهدافی هستند که این شرکت‌ هوایی به آنها خدمات ارایه می‌دهد. پروازهای دیپلماتیک از پرداخت مالیات و بازرسی معاف هستند و این یعنی شرکت سیلک‌وی به صورت رایگان و بدون هیچ نظارت قانونی، تسلیحات را به نقاط مختلف جهان حمل کرده است.

مدت زمانی که هواپیماها در محلی فرود می‌آمده‌اند هم از چندین ساعت تا یک روز متفاوت بوده و دلایلی هم که ذکر می‌شده است چندان منطقی نبوده‌اند از جمله اینکه هواپیما به سوخت نیاز دارد.
(خطوط هوایی سیلک وی که متهم به انتقال اسلحه به داعش است)

بر طبق قوانین مربوط به حمل کالاهای خطرناک مربوط به سازمان بین‌المللی حمل‌و نقل هوایی (یاتا)، محموله های خطرناک نباید با هواپیماهای مسافربری حمل شوند.

این گزارش در روزنامه «ترود» که پرتیراژترین روزنامه بلغارستان است، منتشر شده و اینطور تشریح شده که در طول 3 سال گذشته، دست‌کم 350 پرواز این تسلیحات را به نقاط بحرانی جهان منتقل کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که وزارت خارجه جمهوری آذربایجان دستورالعمل‌هایی را برای سفارت‌خانه‌های خود در بلغارستان و بسیاری از کشورهای اروپایی فرستاده است تا بر طبق آن درباره پروازهای سیلک وی از لحاظ دیپلماتیک شفاف‌سازی صورت گیرد. این سفارت‌خانه‌ها هم نکات دیپلماتیک را برای وزارت خارجه فرستاده‌اند. وزارت هم در نهایت مطلبی را که به امضای مقامات محلی در بخش هوانوردی رسیده را برای آنها فرستاده است که در آن به موارد معافیت مربوط به وسایل خطرناک اشاره شده است.

براساس این گزارش، درخواست مربوط به شفاف‌سازی دیپلماتیک هم شامل اطلاعاتی درباره نوع و جنس وسایل خطرناک، تسلیحات سنگین و مهمات می‌شود. با این حال مقامات مسوول بسیاری از کشورها از جمله بلغارستان، صربستان، رومانیا، جمهوری چک، مجارستان، اسلوواکی، لهستان، ترکیه، آلمان، انگلیس، یونان و...به این موضوع توجهی نشان نداده‌ و به پروازهای دیپلماتیک اجازه داده‌اند که چندین تن از تسلیحات به وسیله هواپیماهای مسافربری را جابجا کنند.

عربستان در این زمینه نقش پر رنگی داشته است.به طوری که در فاصله سالهای 2016 و 2017، هم 23 پرواز دیپلماتیک تسلیحات را از بلغارستان، صربستان و آذربایجان به مقصد جده و ریاض منتقل کرده‌اند.

گایتانزیف که به دلیل پرداختن به این موضوع و انتشار این مطلب اخراج شده می‌گوید: «عربستان سعودی این تسلیحات را برای خودش نخریده است. ریاض فقط از تسلیحات غربی برای خودش استفاده می‌کند. بلکه این تسلیحات را به دست گروه‌های تروریستی در سوریه و یمن رسانده است.»
وی درباره اخراجش در حساب توییتری خود نوشت: فقط به خاطر اینکه واقعیات درباره انتقال تسلیحات به تروریست‌های سوریه با پروازهای دیپلماتیک را گفتم از کارم اخراج شدم.

در اطلاعاتی که این خبرنگار به دست آورده، به جزییات پروازها اشاره شده است. مثلا یک فروند هواپیما پر از خمپاره و نارنجک ضد تانک شامل SPG-9 و GP-25 یکماه قبل به وسیله ارتش عراق کشف شد. این تسلیحات در اختیار گروه تروریستی داعش قرار داشتند.

شرکت‌های امریکایی تحت پوشش انتقال تسلیحات برای ارتش امریکا در طول 3 سال گذشته به این شیوه یک میلیارد دالر سلاح منتقل کرده‌اند. برای همه این اقدامات هم از هواپیماهای شرکت سیلک‌وی استفاده شده است. در مواردی حتی نیروهای هوایی آذربایجان هم برای انتقال تسلیحات به کار گرفته شده‌اند و این در حالی است که سلاح‌هایی که به این شیوه منتقل شده‌اند هرگز به آذربایجان نرسیده‌ است.

ششم ماه جون 2015، یک تبعه امریکایی به نام «فرانسیس نورولو» که برای شرکت پرپل‌شول کار می‌کرد در جریان انفجار آر پی جی در نزدیکی روستای آونو واقع در بلغارستان کشته شد. این حادثه به زخمی شدن 2 امریکایی دیگر و 2 تبعه بلغار منجر شد. در این راستا، سفارت امریکا در بلغارستان بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که این افراد پیمانکاران دولت امریکا بودند که در قالب برنامه ارتش این کشور برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه‌رو فعالیت داشتند.
سفیر واشنگتن در صوفیه هم بلافاصله از کار برکنار شد. البته بعدها تسلیحاتی از این دست در شهر حلب سوریه مشاهده شد در حالیکه در اختیار گروه تروریستی جبهه‌النصره قرار داشتند.

سید باقر سجادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
سعودی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر چنین است آیا ادای مراسم حج در وجود حکام وهابی در عربستان، حتمی است؟

>>>   تمام دالرهای نفتی عربستان سعودی و امارات خرج خرید سلاح برای تروریستان میشود سالانه بالغ بر ده میلیارد دالر صرف خرید سلاح از کشورهای گوناگون میکنند - همین طالبان - داعش را هم سعودی ها بوجود آوردند با پشتیبانی امریکا
شیرخان - کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است