تاکید غنی بر ایجاد شبکه شهرداران منطقه ای
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۶/۷/۲۹ کد خبر: 140309 منبع: پرینت

موقف تمدنی و جایگاه اصلی افغانستان به لحاظ جغرافیایی احیا گردد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور روز جمعه 28 میزان 96 در مراسم افتتاح دوازدهمین نشست شهرداران راه ابریشم گفت: با تلاش‌های مشترک منطقه ای تا 20 سال آینده، تمدن آسیا از مفکوره به یک ابر اعظم اقتصادی مبدل می شود.

رییس جمهور ضمن تاکید بر ایجاد شبکه شهرداران منطقه و شبکه شهرداران کشور بیان کرد باید شبکه‌های شهروند محور ایجاد گردد تا مردم خود را در تفکر و پلان‌های شهرسازی ببینند؛ بخاطر تشریک دیدگاه ها این شبکه باید منسجم گردد.

بگفته وی، ایجاد یک چهار راه منطقه ای به چهار راه دیگر خطر نیست بلکه یک فرصت است و در ختم نشست شهرداران راه ابریشم، طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت ارایه شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست شهرداران
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر یار محمد «حیدر زاده»
راهکاری برای پالایش هوای کابل

آلودگی هوای کابل در ساعت اول صبح و نزدیک شام، افزایش می یابد و دود گرد و خاک غلیظی فضای شهر کابل را می پوشاند.

باشندگان به جای هوای پاک و سالم عاری گرد غبار، هوای آلودگی به دود، گرد و خاک تنفس می کنند. مقام های مسوول رهبری اداره ملی حفاظت محیط زیست و شهرداری و به خصوص اداره هواشناسی توانایی پیش بینی پتانسیل افزایش آلودگی را ندارد و از چندین سال بدین طرف در خصوص پتانسیل آلوگی هوای کابل اطلاع دقیق از سبب کم دانشی در امور حراست از محیط زیست نتوانسته است برساند. گزارش نیویورک تایمز، در برس بانک توسعه آسایی آمده که میزان هوای کابل به 600 هزار مورد اضافی حمله اسما منجر می شود.
تلفات باشندگان کابل روزانه دو برابر میزان و مرگ در جنگ در اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوای کثیف و از آب شرب آب های زیر زمینی اسیدی جان می سپارند.

راه های تلاش پالایشگری کم و بیش هوای کابل برای مقابله با آن با کاستن از تولید دود و گرد و خاک که باید مسوولان اقدام نمایند:

دور کاری کار خانه جات و سایر دستگاه های تولید کننده دود رها کن از محل زندگی منازل مسکونی و اداره های دولتی می توان مفید و مهمترین راه کاستن دود باشد.
ممنوعیت کم کردن تردد موتورهای کهنه بنزینی و دیزلی از داخل شهر یکی از راه دیگر کاستن دود گاز کشده دی اکسید کربن است.

ممنوعیت فابریکات چرمگری بوت سازی، سنگتراشی، فلزکاری و البی سازی از داخل شهر نیز باعث کاهش بوی بد و آلودگی صوتی می شود.

از همه مهمتر ایجاد بستر مناسب سرپنا رفاهی برای شهروند اعم نیاز های مادی و معنوی و روانی را در حد مقدورات برآورده می سازد و آنها را از نظر جسمانی و روانی سالم نگاه می دارد.

رفاه شهروندان همواره باعث بالا رفتن انگیزه درک و فهم آنها خواهد بود. توجه دولت به رفاه شهروندان تقویت روحیه شان از دو مسیر امکان پذیر است یکی مسیر بیشتر جنبه مادی و تامین نیازهای رفاهی دارد و مسیر دیگر از طریق قوت بخشیدن به ارزش های مثبت شهر نشینی و اخلاقی اجتماعی است که در واقع جنبه معنوی قضیه می باشد.

ممنوعیت رشد شتابان و بیرویه شهر کابل که شبه به قشلاق اغلب به عنوان رشد بی قواره ازنظر کارشناسان محیط زیست توصیف شده است و زمانی قابل توجه است که آمدن آب باران گل آلود از ناوه های پشت بام میلیون خانه گلی خود سر از کو دامنه ها شهر در نبود مجاری ورودی فاضل آب به لوله و کانال ها وخط سیستم شبکه انتقال فضل آب به تند با خراشیدن سنگ گل لای از کوچه های خام به طرف پاین به سرک های اسفالت وجاده ها می ریزد و در کف سرک و جاده ها فرش می شود و بعد از خشک شدن خاک و گرد آن به هوا می رود و غبار آن باعث آلودگی هوا شده و به یک چالش جدی محیط زیستی مبدل شده است.

کابل تپه های بسیار را در دل خود جای داده است مانند بی مهرو، مرنچان، خاک بلخ، خزانه، کلوله پشته که تپه مرانجان از نظر ساحه و سعت از همه بزرگ است. تپه های بسیار زیبایی در شهر کابل بشگلی طبیعی است که در هیچ شهر نیست. اگر شهر داری و اداره حفاظت محیط زیست بتوانند برنامه ای را روی دست گیرند، در قسمت زیبایی آنها به غرس درختان زینتی به پردازند وسرسبز سازند می تواند در کاهش آلودگی صدا و سایل نقله سرسبزی موثر می باشد.
ممنوعیت گشت گذار رمه گسفندان در شهر کابل و اطراف کابل به دلیل اینکه روند تغیر و فشردگی خاک زیر تاثیر سم گوسفندان مشخصات تراکم خاک به دست می آید که این فشردگی باعث حرکت و خیزش گرد و خاک می گردد.

داکتر یار محمد «حیدر زاده»
داکتر علوم محیط زیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است