زنان و سيستم سهميه بندي براي رسيدن به قدرت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۲ کد خبر: 140504 منبع: پرینت

سيستم سهميه بندي مسيرتازه اي را پيش روي زنان افغانستان كه دهه ها در خانه ها حبس شده بودند و نقش هاي رهبري و سياست ايشان به نقش هاي سنتي تقليل پيدا كرده بود، باز نمود.

تنها ميكانيزمي كه مي توانست به زنان افغانستان كمك كند تا از فضاي مردسالا، سنتي و جنگ زده همراه با تعاريف غلط از حقوق زن عبور كند و شامل مشاركت سياسي شوند، سيستم سهميه بندي بود.

اما با توجه به سطح پايين سواد و توانمندي زناني كه از اين سيستم بهره بودند، اين زنان به موقف هاي كلان در قدرت و سياست دست پيدا كردند بدون اينكه معاني واقعي مشاركت در قدرت و سياست را درك نمايند.

بنابراين با همان نقش هاي سنتي كه در خانواده به عهده داشتيد فقط با عناوين كلان ، سر ميزها و ديالوگ هاي ملي و بين المللي حضور پيدا كردند و با ارايش و پيرايش ظاهري خود را اراسته نمودند. ولي به هيچ عنوان نتوانستند صداي خفته نيمي از پيكره اجتماع باشند. نيمي از اجتماع كه در واقع حيات و تربيت همه جا معه در گرو رشد و توانمندي ايشان است.

اما خوشبختانه نسلي از زنان هدفمند، بلند نظر و دانسته و مدير تربيت شده اند كه مي توانند فضاي موجود مشاركت سياسي زنان را سر فصلي نو باشند.

عارفه پیکار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سهمیه قدرت
زنان
نظرات بینندگان:

>>>   زن به درد سیاست نمیخورد زیرا سیاست کاری سنگین است و در توانایی زنان نیست و باید مرد در سیاست باشد تا بتواند مانند گاو نر فشارها را تحمل کند از قدیم گفتند این زمین گاو نر میخواهد و گاو آهن و زمین سیاست هم گاو نر میخواهد و گاو آهن - زنان نه عقل سالم دارند و نه توانایی کشورداری زن باید در خانه شوهر داری کند و بچه ها را تربیت و نگهداری کند و پخت و پز کند برای شوهر تا شوهر که از بیرون آمد غذا بخورد و چای آماده باشد تا چای بخورد و به شوهر رسیدگی کند
متخصص علوم و فنون اسلامی - هرات

>>>   حقوق زن وحقوق زن گفته گفته آخر این وطن را خراب خواهید کرد بی ناموس ها زن را در کله مرد بالا می کنید که مرد عصبانی شده زن خود را بکشد وبا این در گیری وجار وجنجال های خانواده گی شما خارجی ها وسایر عمال بد بخت تان این وطن را نابود کنید.وخون ملت را بچوشید ....بر شما فساد پیشه گان وفتنه انگیزان شرق وغرب با این همه فتنه وفساد بی کران تان در ین وطن مظلوم وبی در وپیکر .
اریا از کنرونه

>>>   عارفه: فضاي مردسالا، سنتي و جنگ زده همراه با تعاريف غلط از حقوق زن عبور كند و شامل مشاركت سياسي شوند، سيستم سهميه بندي بود.
عارفه جان به چند نکته توجه کنید:
1ـ مرد ستیزی اقدام درستی نیست. هیچ زنی نباید بدون مرد باشد
2ـ مدرن سازی افغانستان توسط زنان از نوع ستاره اوغان خواهد شد.
3ـ در کشور موجود مردان جرئت ورود در مشارکت سیاسی را ندارند زنان باید احتیاط کنند.
4ـ زنان بلند همت یا دون همت؟ بلند نظر یا تنگ نطر؟ مدیر یا غیر مدیر؟ هیچ کدام عارفه نخواهند شد

>>>   خدا خیر کند! سهمیه بندی حکومت "وحدت ملی" به زنان هم سرایت میکند!!!!!!

>>>   اګر در افغانستان زن در سیاست سهیم شد بدانید که نرخ پوقانه ضد حاملګی ده برابر میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است