سفر غنی با تیلرسون به هند پر از تنش بود
سفر رییس جمهور با وزیر خارجه آمریکا به هند پر از تنش بود. اصلا چرا اینها مشترکا به هندوستان بروند؟ ملاقات حکومت با وزیر خارجه آمریکا از مزخرف ترین ملاقات هایی است که حکومت وحدت ملی داشته است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۷    ۱۳۹۶/۸/۳ کد خبر: 140562 منبع: پرینت

سفر رییس جمهور غنی به هندوستان شاید در میان شکل گیری تعاملات کلان اما پیچیده و چالش زا برای افغانستان در اوج تنش ها میان کابل و اسلام آباد چه تبعاتی خواهد داشت. حمله های اخیری که در افغانستان صورت گرفت انگشت انتقاد حکومت باز هم به سوی پاکستان بود که هراس افکنان را کمک می کند. در نگاه دیگر سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان، هند و پاکستان با چه هدفی انجام می شود و افزایش فشار ها بر پاکستان و سیاست هند محور آمریکا در راهبردش برای جنوب آسیا این سفر اشرف غنی نشان گر چیست؟ نقش سیاسی هند در افغانستان تلاش این کشور با افغانستان برای پایان تهدید تروریزم موثر خواهد بود یا اوضاع را پیچیده می سازد؟ چیزی که پاکستان از آن همواره نگرانی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معین معین استاد دانشگاه در برنامه «حاشیه خبر» گفت: استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا دارای دو بعد است. بعد اصلی اش بر می گردد به سیاست خارجی آمریکا در منطقه و اینکه آمریکا به دنبال شریک های جدیدی می گردد که هند از این گزینه ها است که یک روابط عمیق اقتصادی و سیاسی و امنیتی را با هند به پیش ببرد و به هند به عنوان یک هژمون فراخوان داده است. اینگونه که شما می توانید شریک استراتژی ما در امر مبارزه با تروریزم باشید. این یک بخش است.

وی افزود: بخش دیگر این است که دولت افغانستان چقدر می تواند از این استراتژی به سود خود استفاده کند. من بعید می دانم که حکومت وحدت ملی و سران حکومت بتوانند از این استراتژی به نفع خود استفاده کنند. چرا که این قدرت و توانایی را ندارند که حتی آن بندهایی که به طور مستقیم می تواند به نفع شان باشد را تطبیق کنند. چه برسد به این که این استراتژی که فقط به نفع خود آمریکا طراحی شده است و در این میان منافع افغانستان به هیچ عنوان در نظر هم گرفته نشده است بتوانند آن را به نفع خود تغییر دهند. شش ماه وقت داشتند که حکومت وحدت ملی برنامه استراتژیک خود را در امر مبارزه با تروریزم همسو با استراتژی آمریکا بسازد سه ماه گذشته و هنوز خبری نیست فقط عالی جنابان توصیف می کنند که این استراتژی استراتژی خوبی است.

معین در خصوص استراتژی آمریکا و بی کفایتی و نداشتن نقش حکومت افغانستان در آن می گوید: همه می دانیم که این استراتژی به سود ما نیست. اما رهبران ما به به و چه چه می کنند که این خوب است. وقتی آمریکایی ها در این استراتژی به هندوستان فراخوان می دهند. حتی در این استراتژی آنقد که ما شتاب زده هستیم هندی ها شتاب زده عمل نمی کنند. در حالیکه بسیار اشتها و شوق دارند پس از یک دوره بسیار وخامت در سیاست خارجی خود در دل جنگ سرد با آمریکا حالا سقوط می کنند به طرف استراتژی های غربی و آمریکایی. حتی هندی ها واکنش نشان نمی دهند. حتی هندی ها شتاب زده عمل نمی کنند. که حالا آمریکایی ها از ما دعوت کرده اند و در امر مبارزه با با تروریزم فراخوان داده اند. اما دولت افغانستان و حکومت وحدت ملی یا به عبارتی رژیم وحدت ملی هنوز کدام دکترین مشخص یا استراتژی مشخص نظامی در این موارد ندارد و با جهت باد به هر طرف روان است.

استاد دانشگاه در خصوص کشیده شدن پای هند در مساله افغانستان بیان داشت: در خصوص استراتژی آمریکا هم این کشور در این مورد با افغانستان هیچ مشورتی نداشته است. در همین استراتژی وقتی که آمریکا به هندوستان به عنوان یک شریک استراتژیک فراخوان می دهد که در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان بیایید آیا دولت افغانستان به این فکر نکرده است که این موضوع پر از تنش است. در اینجا چه مداخله ای داشته است؟ اگر شریک بوده است که باید تبیین می کرد که این استراتژی شما در فلان زمینه برای ما مشکل ساز است. شما این را در نظر گرفته اید که اگر پای هند در این استراتژی کشیده شود پای ما هم کشیده می شود و در اینجا تنش خلق می شود و افغانستان آسیب می بیند و هندوستان آسیب نمی بیند.

وی در ادامه گفت: مساله بعدی این است که در همین استراتژی گفته است که حملات مشترک کماندوهای آمریکایی و افغان در خاک پاکستان. خب کجا هست؟ آیا اَستراتژی جدید افغانستان در این زمینه چیزی برای گفتن دارد؟ آیا چنین است؟ اینها به سود مردم افغانستان است؟ یا به ضرر مردم افغانستان است؟ من فکر می کنم که حکومت وحدت ملی در یک توهم محض قرار دارد. این سفر آقای رییس جمهور با وزیر خارجه آمریکا پر از تنش است. اصلا چرا اینها مشترکا به هندوستان بروند؟ همچنین ملاقات حکومت با وزیر خارجه آمریکا از مزخرف ترین ملاقات هایی است که حکومت وحدت ملی داشته است. این یعنی توهین به ملت افغانستان. اصلا حکومت افغانستان باید مشخص بسازد که شما چه لزومی داشت که به وزیر خارجه آمریکا در یک سفر مشترک به هندوستان بروید و در افغانستان در یک جای نامشخص که هیچ کس خبر ندارد یک ملاقات کاملا خلاف عرف دیپلماتیک انجام دهید. این یعنی چه؟ اینها را شما عرف دیپلماتیک و استراتژی می دانید؟ آیا اینها می تواند یک رهیافت خوب برای برون رفت از یک وضعیت بحرانی باشد یا نه؟ اینها پرسش های بنیادینی است که حکومت افغانستان باید پاسخ دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Badry
اوغان ، اوغان است ! اگر شاخش به آسمان هم بخورد اوغان است .
قوم و خویش های کوچی بابا داکتر احمدزی سفیر کبیر تازه وارد و دیپلومات های اوغانستان در کشور شاهی هالند .
شرم هم خوب چیز است اگر کسی داشته باشد .

>>>   Raheel
وقتی سردارانِ زنده سازندۀ تاجیکان را بکشند و به جای شان یک غیرتاجیک را جانشین بسازند و بپذیرانند، اسکان کوچیها در مناطق تاجیکان یکی از هزاران پیامد ویرانگر آن خواهد بود!
از تاجیک‌دشمنان گله یی نیست. گله از آن تاجیکانیست که عقل شان را باد چوکی برده است و همت شان را توفان دالر که سر تسلیم به آستان این دو بت خماندند و هستی مردم را فدای حرص و آز خود کردند.
ننگ، ننگ، ننگ!

>>>   من محمد طیب هوتک از شهر مزارشریف و محصل سال اول حقوق و علوم سیاسی روابط بین الملل در کشور ترکیه هستم من در باره اینکه سفر رییس جمهور غنی به تنش کشیده شده و مسله دیگر اینکه امریکا افغانستان را ویران کرد حالی میخواهدسیاست خود را بالای کشور هند که از نگاه اقتصاد و نفوس کشور مهم در جهان شمرده میشود امریکا میخواهدبه هند بیاید تا بتواند به خوبی ایران و چین زیر تصرف خود داشته باشد نظر من از دیدگاه محصل علوم سیاسی..
بااحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است