استقبال سرد پاکستانی‌ها از وزیر خارجه آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۶/۸/۴ کد خبر: 140587 منبع: پرینت

وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد خاک پاکستان شد که مقام های این کشور استقبال سردی از او به عمل آوردند.

بعد از ورود «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به فرودگاه نظامی در شهر راولپندی پاکستان، تنها یک هیات سطح متوسط از سوی وزارت خارجه این کشور به استقبال وی آمد.

پس از آن رکس تیلرسون با یک کاروان از موترهای لندکروز در تدابیر شدید امنیتی به سفارت آمریکا در منطقه دیپلماتیک اسلام آباد رفت.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود با «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان و ژنرال قمر جاوید باجواه فرمانده ارتش این کشور ملاقات کرد.

عباسی در جریان این دیدار به تیلرسون گفت: ما به جنگ علیه تروریسم متعهد هستیم و توانسته ایم در این جنگ به نتایج خوبی برسیم.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: خواستار ادامه همکاری با آمریکا و برقراری روابط با این کشور هستیم.

همچنین تیلرسون نیز گفت: اسلام آباد یک هم پیمان مهم برای آمریکا در منطقه محسوب می شود بنابراین تمام تلاش خود را برای حفظ و گسترش روابط با این کشور به کار خواهیم برد.

تیلرسون گفت: پاکستان برای اهداف مشترک ما به منظور ایجاد صلح و امنیت در منطقه اهمیت زیادی دارد و همچنین برای ایجاد فرصت ها به منظور گسترده تر کردن روابط اقتصادی نیز مهم است.

به گزارش دیلی پاکستان، «خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان بعد از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد: رفتار واشنگتن فرق نکرده و این کشور مطالبات گذشته خود را تکرار می‌کند که از نظر اسلام‌آباد قابل پذیرش نیست.

وی افزود: آمریکا به جای تکرار درخواست خود برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره و اقدام علیه شبکه حقانی دست از فشار به پاکستان بردارد و به دنبال اعتماد سازی با این کشور باشد.

گزارش‌ها حاکی از این است که «قمرجاویدباجواه» فرمانده ارتش پاکستان با رکس تیلرسون ملاقات نکرد این در حالی است که مقام های نظامی و دولتی این کشور به ظاهر رفتار خوبی داشتند اما استقبال گرمی از وی نکردند.

دولت پاکستان به وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا باید اقدامات لازم را علیه گروه هایی انجام دهد که در خاک افغانستان مستقر شده اند و در فعالیت های تروریستی علیه پاکستان دست دارند.

در ادامه این گزارش آمده است، دولت پاکستان همچنین راهبرد خود را برای همکاری بیشتر با آمریکا در جنگ علیه تروریسم نهایی کرده و در تبادلات اطلاعاتی و همکاری های امنیتی با آمریکا، منافع ملی را مد نظر قرار می دهد.

بر اساس راهبرد جدید پاکستان، از این پس تنها نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان در خاک این کشور عملیات انجام می دهند و هیچ عملیات مشترکی با نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان انجام نمی شود.

دولت پاکستان استراتژی آینده خود، برای همکاری با آمریکا را نهایی کرده و مهم ترین اصل آن تن ندادن به خواسته های بیشتر آمریکا است و اسلام آباد تلاش خواهد کرد روابطش با واشنگتن را بر اساس این اصل پیش برد.

بر این اساس، پاکستان تنها در زمینه تبادل اطلاعات محرمانه همکاری با آمریکا را تقویت خواهد کرد که آن هم بر اساس منافع خود این کشور خواهد بود.

واشنگتن باید اطلاعات لازم درباره تروریست‌ها را برای اسلام‌آباد فراهم کند و این نیروهای ارتش پاکستان هستند که علیه شبه‌نظامیان وارد عمل می‌شوند.

تیلرسون روز گذشته ابتدا در سفری غیرمنتظره به «کابل» پایتخت افغانستان سفر کرده بود و قرار است در ادامه نیز به هند برود.

این در حالی است که اخیرا واشنگتن فشارها را بر پاکستان به دلیل آنچه که حمایت این کشور از شبه‌نظامیان طالبان با دادن پناهگاه‌های امن به آنها خوانده افزایش داده است.

بعد از آزادی خانواده آمریکایی از چنگ شبکه حقانی با اینکه ابتدا واشنگتن از پاکستان برای همکاری در این زمینه تشکر کرد اما بار دیگر 2 کشور دچار اختلاف شده‌اند.

سازمان سیا اعلام کرد که خانواده گروگان گرفته شده آمریکایی از ابتدا در پاکستان نگهداری می‌شدند و این کشور می‌توانست قبل از این مدت طولانی یعنی 5 سال آنها را آزاد کند.

اسلام آباد واشنگتن را تهدید و اعلام کرده است: اگر آمریکا بازهم بخواهد در داخل خاک پاکستان حمله های پهپادی انجام دهد با واکنش سخت اسلام آباد روبرو خواهد شد.

علاوه بر این پاکستان نه دخالت هند و نزدیک شدن بیش از اندازه افغانستان به این کشور را خواهد پذیرفت و نه اجازه می‌دهد آمریکا یا هر کشور دیگری در مورد منافع مشترک اسلام آباد و پکن به خصوص کریدور اقتصادی چین و پاکستان صحبت کند.

وزیر دفاع آمریکا چندی پیش گفت: قبل از اینکه ترامپ به گزینه‌هایی روی آورد که مربوط به حمایت پاکستان از تروریسم است بار دیگر همکاری با این کشور در خصوص افغانستان را امتحان خواهیم کرد.

چندی پیش ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بعد از تعیین استراتژی خود در افغانستان گفت: پاکستان با ادامه اقدامات خود در پناه دادن به افراط‌گرایان در آینده بسیار ضرر خواهد کرد زیرا این کشور به تروریست‌هایی پناه می‌دهد که با واشنگتن می‌جنگند.

سخنان ترامپ واکنش شدید پاکستان و لغو دیدار مقام های 2 کشور را به دنبال داشت.

کارشناسان پاکستانی معتقدند سفر تیلرسون به پاکستان چندان دستاوردی برای آمریکا نداشته است و بی‌اعتمادی بین 2 کشور همچنان ادامه دارد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
پاکستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است