از قانونگذاری تا باشگاه مشت زنی
جز اقلیتی نماینده باقی یا وابسته به حکومت و جناح هستند و یا قاچاقچی مواد مخدر و تروریست و حال، ابتذال این روزهای مجلس توسط مهره های ارگ برای به حاشیه راندن ضعف های امنیتی است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۶/۸/۴ کد خبر: 140620 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مجلس نمایندگان طی روزهای اخیر همچنان که صحنه پرتاب الفاظ رکیک میان نمایندگان و زورآزمایی جناحی بود نشان داد که نظام فاسد حکومتی چگونه توانسته تمامی نهاد و بخش های کشور را آلوده کند.

اینکه چرا پس از سپری شدن هفته ای سخت و خونین امنیتی باید نمایش نبرد درون مجلسی را شاهد باشیم همان سیاستی است که نگاه ها را از سوی رهبران جنگی و بخصوص استانکزی و اتمر برداشته و معطوف به زورآزمایی نمایندگان کند.

مجلسی که مملو از نمایندگان فاسد، معامله گر و جناحی است که آشکارا به دفاع از گروه های تروریستی می پردازند و در بدل رشوه به نامزد وزیران رای می دهند به سادگی نیز با مشت و فحش به استقبال یکدیگر رفته تا بتوانند باردیگر از امتیازهای حکومتی برخوردار شوند.

در تقابل رییس مجلس و معاون اول که یکدیگر را متهم به فاسد مالی و ادرای می کنند بدون شک پای ارگ در میان می باشد، همایون که از سوی دیگر نماینده به دزدی آرشیو تلوزیون پارلمان متهم شد خطاب به ابراهمیی گفته است که در سال آینده با زور به چوکی ریاست می نشیند.

اینکه استفاده از الفاظ رکیک و برخورد فیزیکی در شان نماینده مجلس نیست برای افغانستان صدق نمی کند زیرا نمایندگان مجلسی که در دو سال کاری غیرمشروع به سر می برد از قاچاق مواد مخدر گرفته تا همدستی با گروه های تروریستی و زدو بندهای سیاسی دست دارند.

به طور قطع آنچه در مجلس رخ داده و تبعات گسترده آن را در روزهای آینده نیز شاهد خواهیم بود نشان می دهد که با سرآمدن تاریخ مصرف رییس مجلس، اکنون مهره ای سوخته است که باید برای به ابتذال کشیدن مجلس و ایجاد هرج و مرج استفاده شود.

از سوی دیگر، حکومت با نفوذ بالایی که در مجلس دارد هم توانایی خریدن آرای نمایندگان و تحقق اهداف ارگ را دارد و هم با ایجاد تفرقه می تواند صحن مجلس را به میدان زدو خورد بدل کند و در این میان، دیگر اعتباری برای مجلس نمانده که کسی نگران از میان رفتن مشروعیت آن باشد.

از سوی دیگر، نهاد قضایی و کمیسیون های حقیقت یاب که اکنون باید به میدان آمده و پرونده ها را بررسی کند خود یک سر فساد این نظام آلوده می باشد و بسیار پرونده ها که در نفوذ سیاستمدارن مخدومه شده است.

سران حکومت وحدت ملی که حتی در ملاقات با وزیر خارجه امریکا در بگرام با دستکاری عکس این دیدار، سادلوحانه خواهان فریب افکار عمومی بوده و هیچ شرمی از رسوایی ندارد به طور حتم از هر روشی برای ایجاد فضای پرتنش برای از میان بردن فشار ها از رهبران امنیتی استفاده می کند و چه بهتر، مجلسی که توسط معامله گران و وابستگان اشغال شده است.

رییس مجلس که با تکیه بر حمایت جنرال دوستم توانست به ریاست مجلس برسد آن زمان که به حامی خود پشت کرد در سراشیبی سقوط قرار گرفت زیرا در نظام قدرت افغانستان هیچ مقامی نمی تواند بدون پشتوانه و وابستگی در امتیاز و قدرت باقی بماند.

و از آنجا که مهم ترین پست های حکومتی در میان مقام های وابسته به اشرف غنی اشغال شده و نهادهای مهم پولیس، قضایی و مجلس نمایندگان غرق در فساد و هیج اراده ای برای قانونگذاری و اصلاحات ندارند زمینه برای گسترش دامنه نفوذ گروه های تروریستی محیا و ارگ به اهداف پشتونیزمی خود خواهد رسید.

آنچه در مجلس نمایندگان رخ داد نه تنها غافلگیرانه نبود بلکه نشان داد، کسانی به وسیله رشوه و تقلب پا به خانه مردم گذاشته اند که تروریست تر از هر تروریستی ریشه امنیت و ثبات را خشکانده و بزر نفاق کاشته اند.

و درست زمانی که مردم هراسان از عمق ناامنی ها و انتحاری های مرگبار هستند و نمایندگان نیز به مانند مقام های بلندپایه حکومتی سرگرم نبردهای درونی می باشند نه تنها انتخاباتی صورت نخواهد گرفت بلکه این مجلس همچنان بهترین گزینه برای غنی و یا هر رییس جمهورای خواهد بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
وقتی سردارانِ زنده سازندۀ تاجیکان را بکشند و به جای شان یک غیرتاجیک را جانشین بسازند و بپذیرانند، اسکان کوچیها در مناطق تاجیکان یکی از هزاران پیامد ویرانگر آن خواهد بود!
از تاجیک‌دشمنان گله یی نیست. گله از آن تاجیکانیست که عقل شان را باد چوکی برده است و همت شان را توفان دالر که سر تسلیم به آستان این دو بت خماندند و هستی مردم را فدای حرص و آز خود کردند.
ننگ، ننگ، ننگ!

>>>   Ariaie
دشمن مردم هزاره ، خود هزاره هاست!
دشمن مردم پشتون ، خود پشتون هاست!
دشمن مردم تاجيك ، خود تاجيك هاست! دشمن مردم ازبيك خود ، ازبيك هاست!
دشمن مردم افغانستان ، خود مردم افغانستان هستند!
اگر ما دشمن خود نبوديم خيانت پيشه گان هرگز به سرنوشت ما معامله نمى توانستند.

>>>   رکز بین المللی مطالعات
بهترین دست اورد حکومت دو ساله اشرفغنی نفاق انداختن بین خود قوم ازبگ و خود تاجکها و هزاره ها بود
اشرفغنی کاری کرده که هر قوم در بین خودش مشغول جنگ‌و جدال باشد
دست اورد دومش اوردن گلبدین جنایتکار بود بعد ازینکه گلبدین به پروسه صلح پیوست تروریستها قدرتش چند برابر شد

>>>   Paiez
نامهء رسمی ای از سوی این دولت " واگرای" غیر ملی مزدور در صفحات فیسبوک به نشر رسیده که خواندن آن سوال بر انگیز است. در آن نامه به مسوولان تاکید گردیده که برای کوچی ها در ولایاتی مثل تخار، سمنگان وپروان وپنجشیرو... تذکرهء تابعیت داده شود. چرا باید در این ولایات؟
اول بنده باور دارم که نفوس کوچی ها در افغانستان، به صد هزار نمی رسد...ولی دولت های قوم گرا، همیشه به بهانهء کوچی ها و آمار ملیونی موهوم ونا دقیق از آنها واز نام آنها، در مجلس نمایندگان امتیاز می گیرد؛ بعد یک وزارت بیهوده با بودیجه وتشکیل بی سروپا برای هدر دادن نقدینه های بسیار وکار های مخفی دیگر، که اکثریت مردم افغانستان، نمی دانند که این وزارت چه می کند؟ وچه بر نامه های به نفع سایر اقوام دارد؟ وزیر همین عنوان ها(کوچی ها، قبایل و...) هر چه که دلخواه شان است می کنند...
پنجشیر یک درهء تنگ بی زمین وکوهستانی ای ست که نفوس اصلی خودش، از ملیون و صد ها هزار دیگر، تجاوز کرده وباشندگان آن در مرکز وسایر ولایات کشور، بی خانه وبی زمین، روز گار سختی را سپری دارند؛ پس چرا این دولت، اینقدر مصر است که به کوچی ها در پنجشیر جا وتذکره داده شود؟
چرا آنان را در هزاران هزار هکتار زمین بی سکنهء غرب و شرق و جنوب کشور جابجا نمی کنند؟!

>>>   لطیف پدرام:

طعنه بر ما مزن ای دوست که خود معترف ایم
دف زنان بر سر بازار به رسوایی خویش

مجلس نمایندگان با این رسوایی ی که به آن گرفتار شده است، بعد از این چه گونه می تواند وزیران را استجواب و استیضاح یا سلب صلاحیت نماید؟ نظارت بر کارکرد های حکومت از وظایف اساسی مجلس است. اما این مجلس که از صدر تا ذیل متهم به اختلاس مالی،فساد، رشوه ستانی و دلالی است چه گونه میتواند مرجع امید هزاران شهروندی باشد که به أن باور کرده بودند.
گمان می کنم کار مجلس تمام است و دیگر مشروعیتی هم ندارد. اما آن چه مهم است و باید مردم بدانند تفکیک عده ی اندک نماینده ی خوب با بقیه است، خواهش من این است دادستانی کل کشور تمام اسناد و اوراق و اتهاماتی را که اعضای مجلس بر یکدیگر وارد کرده اند مورد بررسی دقیق قرار بدهد. و نام و هویت نمایندگانی را که در این مدت قرارداد ها گرفته اند، کمیشن کاری کرده اند، از وزیران پول گرفته اند،بدون استحقاق وابستگان خود را به زور در ادارات دولتی مقرر نموده اند، دست به اخاذی زده اند و متهم به قاچاق مواد مخدر و غیره اعمال نادرست هستند، افشا نماید و از طریق مطبوعات اطلاع رسانی کند. تا حق یک عده از وکلایی که با معاش قانونی شان در مجلس روزگار سپری کرده اند و باشرف و تعهد کار خود را انجام داده اند تلف نشود.

>>>   Khurasani
فرمان اسكان كوچی ها در پنجشیر
کوچی شهروند متمایز و فوق‌العادهٔ کشور افغانستان !؟
حکومت افغانستان از بدو تشکیل تا امروز از کوچی ها به عنوان یک ابزار سیاسی و قومی در جهت تثبیت تفکر فاشیسم افغانی سؤ استفاده سیاسی و ابزاری نموده است و هر گز حاضر نیست تا مطابق قانون اساسی برای همیشه به پدیدهٔ کوچی گری نقطه پایان بگذارد.
مطابق فرامین و تصامیم رئیس جمهور ؛ کوچی ها در حالیکه مالیات نمی پردازند، آدرس مشخص ندارند و فاقد شناسنامه می باشند، اما دارای امتیازات فوق العاده هستند و مالک تمام افغانستان محسوب می شوند.
در حالیکه کوچی ها عملاً هویت شهروندی کشور را ندارند اما امتیازات آنها از شهروندان افغانستان به مراتب بالاتر است، چرا؟
حکومت بجای اینکه با تصویب قانون در اسکان کوچی ها مطابق مادهٔ چهارده قانون اساسی گام بردارد، با صدور فرامین تقنینی و اجراات اداری سعی می نماید کوچی ها را به منظور تغییر هویت قومی در استان‌های موردنظر خود مطابق استراتیژی فاشیسم افغانی جابجا نماید.
یکی از استان‌ های که در سیاست راهبردی فاشیسم افغانی برای تغییر هویت قومی در اولویت قرار دارد، استان پنجشیر است و البته تمام استان‌های تاجیک نشین شامل این پروژه می باشد.
به مکتوب اداره امور ریاست انسجام کوچی ها از نهاد ریاست جمهوری و وزارت داخله به فرمانده پولیس استان پنجشیر توجه نمایید.
مادۀ چهاردهم: دولـــــت بـــــرای انكشـــــاف زراعـــــت و مالـــداری، بهبــود شــرایط اقتصــادی، اجـتـمـــــاعی و معیشــــتی دهقانــــان و مالـــدارن و اســـكان و بهبـــود زنـــدگی كـوچـیــــان، در حـــــدود بـنـیــــه مـالـــــی دولــت، پــــروگــرامــــهای مـؤثر طـرح و تطبیق می نماید.

>>>   من میگویم تمام کوچی های افغانستان که تذکره افغانستان را دارند و واقعن کوچی هستند و رمه و گله دارند 1000 نفر هم نیست. اگر غیر این است بیایید ویک انتخابابات به شرط داشتن تذکره در بین کوچی ها راه اندازی کنید ببینید نتیجه چه میشود.

>>>   اشزف غنی که قبلن احمدزی بود باید به یک سوال جواب بگوید و آن اینکه آیا کوچی است یا نی؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است