رهبران جهادی به میدان بیایند
تنها راه حل، سپردن امنیت مناطق به رهبران جهادی است که با تعریف مشخص از دوست و دشمن بار دیگر جبهه مخالفِ طالب را قدرت بخشند تا دیگر مسوولیت ثبات افغانستان در گرو معامله گری رییس جمهور و امنیت ملی نباشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۵ کد خبر: 140639 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مخالفان مسلح در دور تازه حمله ها، حساب شده و با تکیه بر هماهنگی های درون حکومتی عمل کردند: در پکتیکا مقر فرماندهی پلیس، غزنی مقر فرماندهی پلیس و دفتر ولسوال، قندهار پایگاه ارتش و کابل مسجد شیعیان، حال این سوال در برابر رهبران حکومت وحدت ملی قرار می گیرد که چنین رخدادهای خونباری از ضعف مدیریت جنگ نشات می گیرد یا حکومت در هماهنگی کامل با تروریستان است؟

افکار عمومی در برابر حمله های گسترده و کشتار سربازان در کنار نمازگزاران با نیروهای امنیتی همدردی کردند و بیش از همه نسبت به حکومت وحدت ملی و شخص رییس جمهور و ارگ نشیان ناامید و مایوس تر شدند.

اشرف غنی به عنوان رییس جمهوری با سیاست پشتونیزمی حتی از فدا کردن مردم خود نیز باکی ندارد چه برسد به قتل عام قوم هزاره و پیروان مذهب شیعه، هرچند طالبان از میان قوم پشتون برخواست اما مردمان این قومیت نیز در برابر عملکرد رهبران خود هم قربانی شدند و هم در میانه ناامنی، مواد مخدر و افراط گری محاصره.

اما از آنجایی که رییس جمهور و تیم ارگ همگام با طالب بر دامنه جنگ می افزاید، مناطقِ بی دفاع را پیشکش تروریستان و طالب جنگ و ناامنی هستند، افغانستان چگونه می تواند در برابر چنین سیاست کثیفی قد علم کرده و به سوی ثبات گام بردارد؟.

راه حل لطیف پدرام معطوف به محلی شدن امنیت است و به تعبیری، سپردن امنیت مناطق به رهبران جهادی همان قومیت و ولایت که با تعریف مشخص از دوست و دشمن و تجهیز نیروهای مخالف طالبان در جنگ و دفاع حضور یابند و دیگر مسوولیت تام و اختیار امنیت افغانستان در گرو معامله گری رییس جمهور و امنیت ملی نباشد.

چنین راه حلی برای افغانستان نه تنها تازگی ندارد بلکه خروجی مثبتی نیز داشته و دارد، نمونه بارز و آزمون پس داده را می توان در ولایت بلخ و عطا محمد نور دید که توانست با تمرکز قدرت و کنترل کامل منطقه، امنیت را در این ولایت حفظ کند.

عطا محمد نور را می توان شاخص امنیتی دانست که از جهادی بودن وی برمی خیزد که به مانند جنرال دوستم، توانایی مقابله با افراط گری و طالبان را در منطقه تحت حاکمیت خود دارد اما تنها دلیلی که معاون اول ریاست جمهوری را به انزوا کشاند نیز همین دلیل می باشد، دوستم یک فرمانده جنگی و مخالف طالب است که چندان دور اندیش در سیاست نمی باشد و زمانی که مشغول تامین امنیت مناطق ازبک نشین شمال بود توسط ارگ به تبعیدی اجباری رفت.

رهبران جهادی با وجود گذشته ای تاریک و ابهام های بیشمار در جنگ داخلی، افغانستان را در باتلاق افراط گری رها کردند و در دولت پشتونی کرزی و غنی یا ترور شدند و یا در پست های تشریفاتی به انزوای سیاسی رفته اند اما اکنون تنها گزینه پیش رو برای مقابله با طالبان و حفظ همین نیم بند ثبات می باشند.

جز این، چرا باید رهبران پشتون با تمامی توان خواهان دور ماندن رهبران جهادی قومیت ها از ساختار قدرت بوده و با هر معامله و فتنه ای دست به مرگ سیاسی آنان می زند همچون جنرال دوستم در تبعید، اسماعیل خانِ خانه نشین و محقق و خلیلی دلخوش به مقام های تشریفاتی (گلبدین حکمتیار در این دسته قرار نمی گیرد).

در این میان، عطا محمد نور با سیاستمداری توانست خارج از دایره معامله های ارگ با حکمرانی پانزده ساله بر بلخ، این ولایت را تبدیل به امن ترین منطقه در ساختار امنیتی با مرز مشخص میان دوست و دشمن کند.

اگر امنیت هرات با اسماعیل خان، مناطق ازبک نشین با جنرال دوستم، ولایت بلخ و تاجیک نشین در اختیار عطا محمد و رهبران این قومیت، مناطق مرکزی با حزب وحدت و ولایت های پشتون نشین با رهبران پشتون باشد، طالب یا هر گروه تروریستی دیگر توانایی به چالش کشیدن توان نظامی و یا اقدامات خونباری همچون کابل را ندارد.

در میان خون و جنگ که دیگر هیچ منطقه ای از گزند تروریستان در امان نیست با واگذاری مسوولیت امنیتی به رهبران جهادی و قوماندانان محلی می توان امید به ثبات را داشت زیرا تا زمانی که طالب پرستانِ ارگ نشین بخش های مهم امنیتی، وزارت دفاع و داخله را در اختیار داشته باشند هر روز باید شاهد کشتار مردم در مساجد و خیابان ها و قتل عام سربازان در پایگاه و جبهه ها داشت.

رهبران جهادی باید با گذر از اختلاف های عمیقِ کهنه در پی اتحاد و بازگشت به قدرت باشند تا حداقل با برقرای امنیت و دفاع از مردم قومیت خود، مرهمی بر زخم های بیشمار جنگ های داخلی شده و خواب را بر طالب پرستان و طالبان حرام کنند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جهاد
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   چقدر پیشنهاد خوب و موثر..

>>>   رهبر یا زالو صفتان که دهه ها است خون ملت را به بهانه جهاد و اسلام میخورن ! اینها کسانی هستند که به فکر مردم نیستن و منافع شخصی را بر منافع کشور و مردم ترجیح میدهند
حبیب الله یوسف زی

>>>   عامل تمام این جنایات موجود در کشور رهبران جنایتکار .....است. طالبان خود بقایای جهادیها است. همین اکنون تجاوز بر ناموس مردم، تجاوز بر اطفال معصوم، غصب زمینها، مال و منال مردم، جنگ و جدال بین اقوام و "شر و فساد" در کشور زیر سر جهادیها است که خداوند تخم شان را نیست و نابود کند. دور نمیرویم در همین نزدیک در پغمان سیاف و برادرزاده اش در پغمان تمام زمینها را غصب و برادرزاده اش در قرغه صاف و ساده مر..
گ.. خانه ساخته است!!! مردم عقیده دارند که تا وقتی یک رهبر .....در این مملکت صلاحیت داشته باشد درین مملکت روز خوبی را دیده نمیتوانید!! همین جنایتکاران در خانه خدا قسم خوردند که دیگر به جنگ و جدال دست نمیزنند ولی همینکه پای خود را از خانه خدا بیرون کردند تمام جنایات جنگی را دوباره بیشتر از پیش شروع کردند!! خلاصه جهادیها، طالبان، داعشیان و تمام افراطیها از یک منبع آب میخورند!!!

>>>   من نمیدانم نویسنده این پست با کدام دید باز و عقل سلیم این پست رو نوشته پدر جان ما از دست همین جهادی ها خسته شدیم اینها با طالبان چه فرقی دارند؟
هم طالب هم رهبران جهادی همه دید جهادی و جنگ طلبانه و قدرت طلبانه خرابکارانه دارند و از جنگ هم آبادی بر نمیخزه به نظر من باید نسل جوان و تحصیل کرده در علوم نظامی و سیایت وارد میدان بشه و اگر شده حتی به زور قدرت رو به دست بگیرن نسلی که با طالب و خارجی دشمن خونی باشه و پدر کشتگی داشته باشه و از همه مهمتر تمام مردم کشور خراسان به جز پشتونها رو با دید انسان ببینه و برای آبادی تمام کشور بدون دید قومگرایانه در قالب حکومت فدرالی آباد کنند و امنیت رو تامین کنند من خودم با 30 سال سن اولین کسی هستم که حاضرم وارد میدان بشم و با دیدی انسانی به تمام اقوام خراسان عزیز و با حمایت مردم رنج دیده کشورم کمر به نابودی طالب و پشتون ببندم هرکساز نسل جوان که قلبش برای کشور خراسان میطپه وارد میدان بشه تا یک بار برای همیشه ریشه ترور رو از کشور ریشه کن کنیم و دست اجانب رو هم قطع کنیم

>>>   پدرام از راه ممکن و ناممکن می خواهد، یکی از ولایات شمال را تصاحب شود. زمانی که دید، که خواست او جهت تجزیۀ افغانستان جائی را نگرفت، فدرالی شدن افغانستان را مطرح کرد. زمانی که دید که این نظر خریدار بیشتر ندارد، حالا از راه پسکوچه (به نام مجاهین) آرزوی به دست گرفتن قدرت را در یکی از ولایات در سر می پروارند.
به هر رنگی که جامه بپوشی، من از خرامت....

>>>   مردم هردوی شانراتجربه کرده اند حاجت به تکرارتجربه نخواهد بود
ونیز باید گفت که درفرماندهی پکتیکا نبود بلکه پکتیا بود

>>>   باز خیال چور را در ذهن دارید تا وقتیکه این فکر در سر تان باشد که باید همیشه دزد و بیسواد در راس باشد امنیت نخواهد امد و همین بی سرو سامان بودن حکومت دلیل بزرګ اش همین دزدان و لوطی ها است از اینکه عطا چور و دوستم امنیت را در دست بګیرد باید اولتر محکمه شود وجواب این تمامی چور قتلها ولواطت های خود را بدهد این دزدان بی وجدان میخواهد که افغانستان را لز بد بدتر نماید کسیکه خواهان این کار است باید ګفت که مسلمان نیست و از جمله منافقین است و میخواهند که منافقین بی دین را یک بار دیګر برای چور و چپاول اماده بسازند.
باید ګفت که اینها بد تر از طااب هستند طالب صرف میکشد ولی این منافقین میکشد و مال مردم را چور میکند.

>>>   اصلاٌ عامل بد امنی وبد بختی افغانستان همین هااند . برخیز صبح شده

>>>   این به این معنی است که هرکس در هر نقطه افغانستان قدرت داشته باشد ،از گروپ های سابق مجاهدین باشد ،بدین معنی که یک حکومت ملکوالطایفی در افغانستان باشد خان خانزاده وقومندان قدرت داشته باشد و دولت ضعیف باشد ،این مطلقأ غلط چیزی خیالی است بهتر خواهد بود که از اختلافات تان دوری کنید وحکومت قوی را تشکیل داده ،فساد دزدی بیحیایی از جامعه دور سازید ،لطیف پدرام مطلقأ آدم دیوانه وعاری از اخلاق اسلامی است بسار کم به درد جامعه افغانستان میخورد .
عبدالله ریحان

>>>   مزه رهبران جهادی را تمام ملت افغانستان چشیده مه فکر میکنم پدرام این موضوع را به درستی میداند

>>>   اصلا باید خلقی ها وپرچمی ها بیایند تابا پاکستان ومزدورانش بجنگند وفسادرا محو کنند

>>>   خیالها و افکار پدرامی و دولتداری؟ ها ها ها.....

>>>   چیزی برای غنیمت گرفتن نمانده است که آنها بیایند

>>>   راه حل بیرون انداختن تمام دو تابعیتی ها از دولت است.
همه آنهاییکه از خارج از افغانستان آمده اند با تشکر از زحماتشان لطف کنند و نزد زن و اولاد خود بدگردند.
افغانستان فعلن به حد کافی ماستر و داکتر در همه عرثه هت دارد.
غرب نشینان برگردند و تمام معشات دالری به پول افغانی شود و بالا ترین معاش باید از رییس جمهور باشدو آن هم باید حد اکثر 30 چند پایین ترین معاش باشد.
به امید بربادی طالب و بادارانش

>>>   کدام رهبران
همان رهبران که بعد از پیروزی در افغانستان مشغول کشتن پنج میلیون شهید شد . همان رهبران که در خانه خداوند قسم خوردن که دوباره در افغانستان جنگ نمیکنیم . همان رهبران که خون لک ها مردم بیچاره را خوردن .. همان رهبران که سگ های امریکا > پاکستان هستند .. همان رهبران که همین حالا هم مشغول کشتن مردم بیگناه هستند . همان رهبران که دختر و پسر شان در امریکا و دیگر کشور ها زندگی و تحصیل و فحش میکنند ... افسون به حال شما که از نام پاک جهاد اسفتاده کردین و اسلاام را در سرتاسر جهان بدنام کردین .
....به شما و همکاران شما .

>>>   نظرچهارم درست است ولی بایک نقطه به اقوام خودترجیح داده وباقوم که نقش کلیدی در سیاست کشوردارد اشاره نادرست کرده به نظرمن برادرتاالحال جامعه افغانستان راازلحاظ ساختارقومی درک نکرده باید بداندتازمان که نظرپشتونهانباشد هیج قومی نمیتواند بحران افغانستان راحل کند .

>>>   در جواب شما برادری که در مورد نظر چهارم یعنی نظر من نظر دادید باید عرض کنم بله من درک کاملی از جامعه و اقوام خراسان عزیز ندارم چون به لطف آتشی که این پشتونها نجس تو کشور بپا کردن پدر و مادرم مجبور به مهاجرت شدن و من در غربت متولد و بزرگ شدم برای همین درک کاملی از نوع تفکر اقوام کشورم ندارم اما با تمام این خوب میدونم که برای این مشکلی که شما فرمودی چکار باید کرد ما باید اول یک رهبر خادم بی طرف داشته باشیم که شبانه روز با تعدادی مشاور از هر قومی بجز پشتون در حال برنامه ریزی مدام باشه برای مشکلات موجود ما باید یک حس برادری واقعی و یک نقطه اشتراک که باعث وصل اقوام در کشور میشه رو ایجاد کنیم و به تبه اون اتحاد ایجاد خواهد شد سپس همه اقوام بر علیه پشتونها جبهه بگیرند برادر من کار نشد نداره فقط باید اول یک نقطه اشتراک ایجاد کرد این رو همیشه یادت باشه در دنیا بن بستی وجود نداره یا راهی خواهیم یافت یا رای خواهیم ساخت این حرفی که شما در مورد پشتونها زدی هم باید به عرضتان برسانم من پشتونها رو عددی حساب نمیکنم که بخواهند در روند برنامه ها صاحب نظر باشند وقتی مردم با هم متحد بشن پشتونها که هیچ رهبرانشونم با سیل مردمی از بین خواهند رفت فط باید اتحاد داشت من از همینجا همه ی مردم خراسان عزیز رو به اتحاد در مقابل پشتونها دعوت میکنم و این رو هم بدونید من هم کنار شما هستم و جانم رو سپر بلای شما خواهم کرد شاید پیشکش کردن جان ناقابلم جرقه ای باشه در دل اقوام برای روشن کردن شمع اتحاد یا حق

>>>   این رهبران اکسپرشده اند درهمه جهان رهبران جوان به صحنه آمده اند شما هنوز عتیقه پرست هستید در سویدن فراتسه اتریش ایتالیا رهبران جدید شان هیچکدام حتی به سن چهل نرسیده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است