متحدان آمریکا به فکر دستیابی به سلاح هسته‌ای
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۶/۸/۸ کد خبر: 140763 منبع: پرینت

شک و تردید متحدان واشنگتن درباره توان آمریکا برای دفاع از این کشورها در قبال تهدید هسته‌ای کوریای شمالی، افکار عمومی کشورهای شرق آسیا را به سوی در اختیار گرفتن سلاح هسته‌ای سوق داده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، همزمان با شتاب کوریای شمالی در ساخت سلاح‌هایی که می‌توانند شهرهای آمریکا را تهدید کنند، همسایگان این کشور نیز به فکر بررسی مساله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای افتاده‌اند.

پیشرفت سریع قابلیت‌های (هسته‌ای) کوریای شمالی نه تنها منجر به بررسی دوباره محاسبات نظامی در سرتاسر منطقه شرق آسیا شده است بلکه موجب شک و تردید درباره توان امریکا برای کنترل این «جن اتمی» شده است.

در همین راستا، برای اولین مرتبه طی سال‌های اخیر، در کوریای جنوبی و جاپان مباحثات روزانه‌ و گاهی عمومی درباره (دستیابی) به گزینه هسته‌ای مطرح می‌شود، مساله‌ای که ناشی از نگرانی این 2 کشور از تردید آمریکا برای دفاع از این کشورها در مقابل کوریای شمالی است.

در کوریای جنوبی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که 60 درصد جمعیت این کشور موافق برخوردای از سلاح‌های هسته‌ای است و 70 درصدشان خواهان این هستند که امریکا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را بار دیگر به منظور استفاده در عرصه نبرد آماده کند، موردی که حدود 25 سال پیش از فهرست گزینه‌های آمریکا کنار گذاشته شد.

در جاپان هرچند حمایت عمومی از تسلیحات هسته‌ای اندک است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر کوریای شمالی و کوریای جنوبی هر دو مجهز به زرادخانه هسته‌ای شوند، مساله می‌تواند به سرعت تغییر کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر جاپان از هواداران تقویت توان نظامی در برابر تهدید کوریای شمالی است؛ جاپان نیز ذخیره مواد هسته‌ای قابل توجهی دارد که می‌تواند برای ساخت 6 هزار سلاح هسته‌ای به کار آید. وی یکشنبه گذشته بود که توانست همراه با حزبش پیروز مطلق انتخابات پارلمانی این کشور شود و امیدها را برای تغییر قانون اساسی مسالمت‌آمیز جاپان زنده کرد.

این محاسبات بی‌رحمانه برای پاسخ به کوریای شمالی در منطقه‌ای رخ می‌دهد که کشورهای متعددی مواد، فناوری، تخصص و پول لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را دارند.

فراتر از کوریای جنوبی و جاپان، در استرالیا، میانمار، تایوان و ویتنام نیز مباحثاتی بر سر اینکه اگر دیگر کشورها مسلح به سلاح هسته‌ای شوند، غیرهسته‌ای باقی‌مانده معنا دارد یا خیر در گرفته است؛ مساله‌ای که موجب گسترش هراس از این موضوع شده است که اقدامات کوریای شمالی ممکن است منجر به یک سلسله واکنش هایی شوند که هر کشور پس از دیگری احساس تهدید کند و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای برود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
هسته
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است