تاخیر در روند شناسنامه‌های برقی زیان‌آور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۶/۸/۹ کد خبر: 140843 منبع: پرینت

وقتی رییس جمهور غنی قانون ثبت احوال نفوس را توشیح کرد، حلقاتی به منظور فشار و امتیاز‌گیری‌های سیاسی غنی را متهم به خیانت کردند و دعوای درج «اسلامیت و افغانیت» را به روی شناسنامه‌های برقی راه انداختند که قضیه جنبه سیاسی را به خود گرفت.

سرور دانش و جنرال دوستم و حلقات مربوط به حزب جنبش به منظور امتیازگیری‌های سیاسی به بهانه درج نام قوم ازبک در شناسنامه در همسویی با مدعیان تجدیدنظر در قانون ثبت احوال نفوس قرار گرفتند.

جناح دیگر با درک تهدیدها و شرایط امنیتی ذکر نام «ملت» و «قوم» را در شناسنامه‌های برقی غیر ضروری عنوان نمودند و از تجربه تلخ تصفیه‌های قومی در بالکان برای افغانستان هشدار دادند. آنان تاکید بر اجرای قانون توشیح شده ثبت احوال نفوس که به تصویب پارلمان رسیده است، شدند. سرانجام حکومت به هدف شکستاندن بن بست سیاسی با صدور فرمان تقنینی تعدیلاتی را در قانون یاد شده وارد کردند که اکنون این فرمان با اکثریت آرا از سوی مجلس نمایندگان رد شد.

حالا که پارلمان با رد فرمان تقنینی رییس جمهور تاکید روی قانون مصوب و توشیح شده قبلی در زمینه توزیع شناسنامه‌های برقی دارند، نهادهای زیربط هرچه عاجل به اساس فیصله نمایندگان مجلس آنرا به منصه اجرا قرار دهند چون تاخیر در روند توزیع شناسنامه‌های برقی پیامد ناگواری برای آینده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور خواهد داشت.

محجوب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   هر لاف و پتاقی که عین و غین زده فقط و فقط گ...ر شمرده میشود!!!!!!!!!!!!!!

>>>   تو رو خدا ویل کنید این شناسنامه برقی رو ، همه رو برق گرفت اما ؟چند ساله که این برنامه کفتی که حال همه رو گرفته و مردم نا دان رو سر کار گذاشته ، یرید بنویسید افغان امریکایی ، قال قضیه رو بکنید و نفس راحت بکشید ، جناب غنی هم همینه می خاد .

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است