ناامنی بسیاری ولایت ها برای چپاول معادن است
حکومت تنها 8 درصد معادن را استخراج می کند و 92 درصد دیگر توسط زورمندان و مخالفان بطور غیر قانونی استخراج می شود. در تمام افغانستان بیشتر از سه هزار محل معادن بگونه غیر قانونی استخراج می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۹    ۱۳۹۶/۸/۹ کد خبر: 140863 منبع: پرینت

دیده بان شفافیت گزارش داده است که گروه های هراس افکن از استخراج غیر قانونی معادن صدها میلیون دالر در سال به دست می آورند. در کنار طالبان، زورمندان محلی که حمایت مقام های محلی را نیز دارند دست به استخراج معادن به طور غیر قانونی می زنند. اتحادیه اروپا گفته بود که حکومت تنها 8 درصد معادن را استخراج می کند و 92 درصد دیگر توسط زورمندان و مخالفان بطور غیر قانونی استخراج می شود. در تمام افغانستان بیشتر از سه هزار محل معادن بگونه غیر قانونی استخراج می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زلمی زابلی عضو مجلس سنا در برنامه «نگرش» گفت: حکومت در مورد این مسایل همه چیز را خود می داند. آمریکایی ها که به اینجا بعد از سال 2002 آمدند، 330 معدن را در اینجا کشف کردند که مهمترین آن لیتیم و در برخی ولایات طلا بود.

وی در خصوص اینکه چرا حکومت از چپاول معادن توسط تروریزم نمی شود بیان داشت: اینکه چرا حکومت متوجه این چپاول معادن توسط مخالفین مسلح نمی شود برای این است که اشاره هایی از بالا از سوی آمریکا می آید. این آمریکایی ها هستند که دستور می دهند تا طالبان را متوقف نکنند. ما معادن زیادی در بدخشان و هلمند و جلال آباد و ارزگان و فراه چند ولایت دیگر داریم. در این ولایات اکثرا وضعیت امنیتی را متشنج ساخته اند تا به راحتی بتوانند به چور و چپاول ادامه دهند.

زابلی در خصوص نوع پشتیبانی که از مخالفان مسلح می شود بیان داشت: حکومت یا آنقدر قدرت ندارد که به آمریکایی ها بگوید که این منابع را حفظ کنند و یا بگذارند خودمان امنیت شان را تامین کنیم. هر روز آمریکایی ها این معادن را به نام طالبان و قوماندان محلی می برند. متاسفانه در حال حاضر می بینیم که فرماندهان محلی، طالبان و زورمندان در حال استخراج غیر قانونی این معادن هستند و حکومت پشتیبان آنها می باشد و هم قوای خارجی از آنها حمایت می کنند. پشت پرده این وضعیت همین می باشد.

این عضو سنا اظهار می دارد که آمریکایی ها به بهانه تروریزم برای اجرایی کردن برنامه های دیگر آمده اند و در کنار آن به تخلیه معادن نیز پرداخته اند و افزود: برخی پروژه های زیربنایی بوده اند که از سوی ما به خارجی ها برای قبول شان پیشنهاد شده است اما خارجی ها آنها را قبول نکرده اند و اجازه نمی دهند که چنین پروژه های زیربنایی ایجاد شود. چرا که می خواهند افغانستان به آنها وابسته بمانند. در حال حاضر آمریکایی ها ملامت هستند که چرا آنها که برای حکومت سازی و ایجاد ثبات و از بین بردن تروریزم به افغانستان آمده بودند چرا هیچ کاری در اینجا انجام ندادند و بر عکس بی ثباتی، بی امنی، فعالیت های تروریزم بیشتر شد.

وی معتقد است حکومت چون گوش به فرمان غربی ها است، نه تنها کاری نمی کند بلکه با آنها همکار نیز می باشد و افزود: حکومت های ما از زمان کرزی تا به حال همینطور نشسته اند و این وضعیت را تماشا می کنند. آمریکایی ها در مورد برخی معادن به طور مستقیم مداخله کردند و برخی معادن را بردند. در این چور و چپاول، برخی نماینده های پارلمان، فرماندهان محلی و والی های ولایات با خارجی ها همکار و شریک هستند. پس این استخراج معادن باعث رشد و شکوفایی افغانستان نمی شود. بلکه این زر باعث عقب ماندگی و ناامنی در کشور گردیده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ذخایر معدن
استخراج معادن افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   مردم سخت در چمبر دسایس فاشیست ها گیر افتادیم و گیر مانده ایم ! رهبران ما هیچ کدام فکر همدستی ظاهرخان و آمریکا و عاقبت کار را نکرده بودند ، در حالیکه فاشیست ها از همان ابتدا فکر اینروز ها را کرده بودند و برای عاقبت کار یعنی همین چند سال آخیر برنامه ریزی و خیلی دقیق داشته اند ؛ به شکرانه همین پلانهایشان اکنون کاملا بر اوضاع مسلط شده اند و بزودی مراحل بعدی برنامه های فاشیستی شان که تصرف مناطق و سر زمین های مخصوص تاجیک ها و واگذاری آنها به کوچی های آنطرف سرحد می باشد ؛ به مرحله ای اجرا خواهند گذاشت ...
افسانه دیورند و دست اندازی های پاکستان هم در همین راستا صورت می گیرد و جز دسایس برای حاکمیت مطلقه ای فاشیست های قبیله می باشد !
رهبران و نخبه گان ما باید متوجه دغلی ها و صورت سازی های فاشیست ها باشند و در این مرحله اساس و سرنوشت ساز در فکر منافع مردم خودم ما باشند و انگاره های فاشیزم قبیله را شناسایی کنند !

>>>   بدانیــد که ســتم مــلی یعنــی چی؟

حکومت مستبد داود خان از طاهربدخشی بزرگ خواست که ستم ملی را برایشان تعریف کند.
بدخشی درپاسخ گفت: آیا چک وردک والسوالی است؟ مستنطق گفت بلی.
بعد پرسید که آیا بدخشان ولایت است؟ مستنطق گفت بلی.
بدخشی بزرگ گفت: پس شما قضاوت کنید که فعلأ از یک والسوالی چک وردک هفت والی ایفای وظیفه می میکنند، و شما یک حاکم از از سراسر ولایت بدخشان ندارید.
آیا این ستم ملی نیست؟

از خاطرات "عبدالحمید محتاط"

>>>   در هلمند نا امنی برای چور و چپا ول انگلیس ها و امریکای ها برای معا دن افغا نستا ن است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است