حلقاتی از ارگ به دنبال ناامنی بلخ
حلقاتی درون حکومت به صورت سازمان دهی شده در جهت ناامنی های بیشتر شمال هستند و امنیت نسبی را که در ولایت بلخ وجود دارد هدف گیری کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۴    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140871 منبع: پرینت

والی بلخ خطاب به حنیف اتمر و معصوم استانکزی می گوید که با طرح توطیه های خود بلخ را ناامن نسازید. عطامحمدنور والی بلخ می گوید این دو فرد با طرح پروژه های توطیه آمیز بلخ را که از امنیت و آرامش نسبی برخوردار است ناآرام نسازید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، سید علیرضا محمودی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: متاسفانه چنان بی اعتمادی در حکومت وحدت ملی زیاد شده و حلقات مشخصی درون ارگ به دنبال بی ثبات سازی افغانستان هستند که حتی ولایت با ثبات نسبی مانند ولایت بلخ هم در برنامه شان از طریق های مختلف به دنبال این هستند که کشور را ناامن بسازند.

وی افزود: عطامحمدنور والی بلخ یکی از شخصیت های قدرتمند عرصه سیاست افغانستان است و به باور من نخواسته است که مانند بعضی از اشخاص به طرف کلی گویی ها برود. حتما اسناد، معلومات و یا آنچه را که در جریان آن بوده خواسته است با مشاور امنیت ملی کشور و با رییس امنیت ملی به صورت مستقیم شریک بسازد و از آنها بخواهد که از بی ثبات سازی ولایت بلخ دست بکشد. برداشت من این است که حلقاتی در کابل همانطور که به صورت کل درصدد ناامنی ها و بیشتر ساختن آن در شمال کشور هستند، امنیت نسبی را که در ولایت بلخ وجود داشته هدف گیری کرده اند.

محمودی در خصوص ماجرایی که در بلخ رخ داده است بیان داشت: حالا هم به خاطر کسی که چندین ماه است بر سر وظیفه اش حاضر نمی شده و مشکل حقوقی با نهادهای عدلی و قضایی دارد این جریان ها شروع شده است. اما باید گفت وی مدتی را در کابل سکونت داشت ولی ارگان های عدلی و قضایی اقدام به گرفتاری آن نکرده و هر روز به پولیس بلخ مکتوب می دادند که این فرد را بنابه این دلایل بازداشت کنید. وقتی یک مجرم یا کسی که از طریق نهادهای عدلی و قضایی حکم گرفتاری اش داده می شود اما ما می بینیم که اشخاص مشخصی در حمایت آن بر می آیند، این نشان دهنده این است که عده ای به دنبال جلوگیری از نفوذ قانون و سرو صداها و توطیه های سیاسی هستند. همانطور که ما شاهد بودیم بعد از قضیه ایشجی و انداختن وی به جان معاون اول رییس جمهور و قضایی که پیش آمد، شمال افغانستان در یک ناامنی قرار گرفته و ما هر روز شاهد سقوط مناطق و جغرافیا و ولسوالی ها و مناطقی به دست دشمن هستیم و امروز که یک ثباتی در ولایت بلخ وجود دارد حلقات مشخصی می خواهند همین ثبات را از بلخ هم بگیرند.

وی ادامه داد: مساله گرفتن این شخص فراری یک مساله حقوقی بوده است و مساله ای است که باید آن را می گرفته اند و یا باید بگیرند اما کشاندن آن به سمت مسایل قومی و سیاسی یک نوع بازی است. این در حالی است که پولیس بلخ قصد گرفتاری وی را داشته است و وارد شده است که این شخص را دستگیر کند اما این حلقات مشخص کار خود را انجام می دهند و به این بهانه ها به دنبال ناامن سازی بلخ هستند.

این آگاه سیاسی معتقد است این ماجراها همه با هدف ناامنی کشور صورت می گیرد و می گوید: همه می دانیم که پروژه ناامن سازی و انتقال ناامنی ها از جنوب به شمال افغانستان از مدت ها پیش کلید خورده و اقداماتی برای مبارزه با چنین حوادثی صورت نمی گیرد. به طور مثال در قضیه میرزاولنگ، غور، سرحوض فاریاب سقوط هاصورت گرفت اما هیچگونه کمکی از طریق نهادهای مربوط نمی رسد. بعد از اینکه آن مناطق سقوط می کند و مردم قتل عام می شوند و خانه های مردم خراب می شود و به آتش کشیده می شود بعد از مدت چند روز حکومت اقدام می کند و نیروها را توظیف می کند و آن مناطق مخروبه را دوباره پس می گیرد. گمانه زنی هایی وجود دارد که حلقاتی درون حکومت به صورت سازمان دهی شده در جهت ناامنی های بیشتر شمال افغانستان هستند و متاسفانه بعضی ها بسیار ناجوانمردانه توطیه هایی از قبیل ایشجی، از قبیل مهمند رت به راه می اندازند که رقبای سیاسی خودشان را حذف کنند. باید گفت که بعد از قضیه ایشجی این قضیه دیگر کارآمدی ندارد و بهتر این است برای اینکه افغانستان بیشتر از این به طرف بی ثباتی نرود بیایند بنشینند و این مشکلات را حل کنند.

وی، معتقد است ما نباید همه چیزمان را به آمریکایی ها بسپاریم و افزود: در حال حاضر در افغانستان عده ای می نازند به اینکه آمریکایی ها در اینجا حضور دارند و پیوسته به گوش هستند که سیگار چه می گوید و آمریکا چه می گوید. حتی به خاطر آنها علیه مجاهدین افغانستان نیز برنامه طرح می کنند. باید بگویم که ما قبل از آمریکا در افغانستان زندگی کرده ایم، حال هم زندگی می کنیم و بعد از این هم فرزندان ما زندگی می کنند. اینکه کسانی بخواهند از ابزارهای آمریکایی، علیه هموطنان خودشان استفاده کنند یا آن را به رخ دیگران بکشانند. اینکه آمریکا در یک شرایطی آمد و به ما علیه تروریزم کمک کرد به این معنی نیست که ما غلام حلقه به گوش آمریکا تا ابد باشیم. آن کشور هم منافع خود را داشت افغانستان هم منافع خود راتا ابد خواهد داشت و این یک هدف مشترک بوده است.چیز دیگری که هست، متاسفانه با حیله گری رقیب های سیاسی، ثبات در این کشور نمی آید. همگی می دانیم که مجموعه هایی که مهمند را در چنین شرایطی به مزار می فرستند برای هدف مشخصی است و یک نوع حیله گری سیاسی است. بعد هم نهادهای امنیتی می آیند وی را گرفتار کنند که در اینجا مقابله می شود که بعد قضیه از دست نیروهای امنیتی خارج می شود.

وی با بیان اینکه منشا ناامنی بلخ بدون ارتباط با ارگ ریاست جمهوری و حلقات خاصی در کابل نیست، افزود: آنچه را که ما در شمال می بینیم این است که دست هایی پنهان درصدد هستند که آنجا را حتما ناامن کنند. متاسفانه اینگونه شده است که از هر کسی که خوششان نیامد و با هر کسی که رقابت سیاسی داشتند می آیند و به نامش فساد و جنایت راه می زنند و آن را استناد به گزارش فلان موسسه آمریکایی و سیگار اعلام می کنند. این فاصله ها و نفاق ها و شکاف های قومی و سمتی هر روز ما را پوندیده تر می سازد و دیگر کسی نمی تواند آن را جمع کند و افغانستان را به پرتگاه سقوط می رساند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناامنی شمال
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   اتمر و ستا نکزی هر گز به نور صقایسه نکیند نور صا حب تمام عمر در جهاد و مقا ومت بوده مگر اتمر و ستا نکزی غلام حلقه به گوش انگلیس و امریکا بو ده است

>>>   در اصل اشرف غنی ترسو وبی غیرت است که توان برکناری یک اشرار دزد واوباش مثل عطا نوررا ندارد
کابلیان اصیل

>>>   حنیف اتمر و معصوم استانکزی این دو شطان کمونست های سابق که با مجاهدین سخت در تضاد بودند و هستند با تکتیک اموزش دیده از کا جی بی خود را به راست و چپ اشرف غنی احمد زی که سخت علاقمند قومگرایی و انهم قوم وزبان خودش است چسپانده بی حراس دست بکار های شیطانی شان میزنند و میخواهند که یکبار مجاهدین را بطور کل از نظام دور سازند و بجای انها چنانی که کرده اند رفقای حزبی خودشان را جابجا کنند سر انجام پای و دست غنی احمدزی را بسته کرده و سلب صلاحیت کردن اش اسنتر از دور زدن مجاهدین است و بزیر نام دولت اسلامی اعمال خاینانه و کمونستی شانرا عملی کنند اما این دور کردن تمام مجاهدین مقاومتگر مدافعین حقیقی کشور کار ساده و اسان نبوده خواب است و خیال است و جنون بلاخره این کار شیطانی شان باعث ازبین رفتن خودشان خواهد گردید چاه کن خود در چاه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است