فروپاشی بانک رای در شمال کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140889 منبع: پرینت

جمعی از سران ترکتباران که با رییس‌جمهور ملاقات کرده بودند، روز گذشته در نشستی با سفیر آمریکا از راهبرد جدید آن کشور در افغانستان حمایت کردند. سران ترکتباران در این نشست در مورد جای خالی نخبه‌های این قوم در حکومت و ناامنی در ولایات شمال با سفیر آمریکا صحبت کرده اند. هوگولارنس سفیر آمریکا نیز ضمن حمایت از برنامه‌های سران ترکتباران از اقدامات جدی نیروهای ناتو برای سرکوب گروه‌های دهشت‌افکن در شمال خبر داده است.

منابع موثق می‌گویند که سفیر آمریکا به سران ترکتباران گفته است که به دو رهبر حکومت غنی و عبدالله توصیه می‌کند تا در گماشتن چهره‌های جدید و موثر از میان ترکتباران در پست‌های مهم حکومت اقدام کنند. این جریان که بتازگی راه افتاده و خلاف میل جنرال دوستم عمل می‌کند، تلاش دارد تا جای خالی دوستم از آدرس ترکتباران را در حکومت پر نماید.

سفارت آمریکا، رییس‌جمهور غنی و رییس اجرایی شدیدا مخالف برگشت دوستم به کابل و ادامه کار او بحیث معاون اول رییس جمهور هستند. تحرکات اخیر نشان می‌دهد که بانک‌رای در شمال فروپاشیده و دیوار محکمی به نام "دوستم" درز کرده است.

چهره‌های تاثیرگذار ترکتباران در حالی در تلاش بدست آوردن امتیاز از حکومت هستند که جنرال دوستم در تبعید بسر برده و مصروف نوشیدن قهوه در کاخ مجلل‌اش در ترکیه است.

شاکر کارگر، محمد عالم ساعی، محمدالله بتاش، جماهبر انوری، هاشم اورتاق، نظری ترکمن، سید کامل عنایت، سید نورالله سادات، داکتر نقیب‌الله فایق، سید انور سادات، همایون خیری، اسماعیل غضنفر و شماری دیگر از موافقان و مخالفان جنرال دوستم از جمله اشتراک‌کنندگان این نشست بوده اند.

وفایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکتباران افغانستان
شمال افغانستان
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   بدنامترین این چهره ها شاکر کارگر است. موزه پاک اتمر پروژه اتمر اما هردوی این دو شخص خواب می بیند از اینها کاری ساخته نیست

>>>   بنده یک شخص خیر اندیش به این کشور هستم و در مورد اقوام معرفت عمیق نداشتم ولی در طول 20 سال شاهد بودم که ظرفیت اقوام افغانستان به کدام حد قابل دقت و محاسبه برای تأمین امنیت و رفاه افغانستان است.
برادران ازبک که اسم شانرا تحت نام ترک تباران تغیرداده اند واین موضوع بخاطر است که کشورترکیه بعد از سالها که در خدمت اسرائیل قرار داشت به فضل خدای متعال و بلاثر تلاشهای احزاب اسلامی توانستند این کشور را در سطح جهان به یک کشور مدرن اقتصادی تغییر دهند بنا ازبکهای افغانستان نیز از این فرصت استفاده نموده خود را تحت نام ترکتباران تغییر داده است. دوم اینکه ازبکها بعد از شکست حکومت مزدور نجیب به یک قدرت تبدیل شد که با هر رهبر و هر حکومت وقت معامله گری نمودند و یک شخص بنام دوستم که جاهل ترین انسان است را رهبر تعیین نمودند. در انتخاب دوستم به حیث رهبر ازبکها و صرف نظر نمودن از شخصیتهای بزرگ مانند عبدالستارسیرت،شهرانی استاد بلخی و دیگر شخصیتهای ملی و دینی ثابت ساختند که این مردم هیچ عقل ملی و سیاسی ندارند و فقط به دنبال معامله گری و داغ نمودن موضوعات قومی هستند بهر حال دوستم جاهل که داد از غیرت و نظامی بودنش میزند چطور امکان دارد که حتی طالبان در ولایت جوزجان یعنی مسقط راس دوستم نیز حضور و فعالیت داشته باشد. در دستگاه دولتی بالاثر بی اتفاقی که در میان نخبگان سیاسی ما وجود دارد افراد دوستم زیادی از چوکی ها را بناحق که اهلیت و شایستگی اش را ندارد تصاحب نموده است البته میخواهم بگویم که پست ها را به اشخاص ازبک باشد ولی ظرفیت داشته باشد باید داده شود.
بااحترام
قرنی

>>>   سفير امريكا گفته كه به در رهبر (!) حكومت وحدت ملي "توصيه" ميكند كه نظريات و تقاضاي سران تركتبار را در نظر بگيرند !
آيا اين سفير در ديدار رسمي اش عبن كلمهء 'توصيه' را بكار برده است يا مشكل در خبرنگاري و ترجمهء اين خبر است؟! هرچند رهبران حكومت وحدت ملي ، از جانب دولت امريكا ، اوباما و جان كري ، مجبور ساخته شده اند كه مشتركاً كار بكنند ولي من منحيث يك شهروند افغان ، به خود ترامپ و دولت امريكا اجازهء توصيه را نميدهم چه رسد به ان سفيرك بيچاره اش كه در پشت موانع و حفاظ هاي سمنتي سفارت خود در كابل ، از ترس ، پمپر ميبندد!
اگر عبدالله و غني ، شهامت و غيرت داشته باشند در صورت صدق اين مطلب ، از دُم اين سفير گرفته و او را از سفارت به بيرون پرتاب بكنند .

>>>   وقتی یک سفیر به زعمای کشور توصیه کرده، وای به حال آن مردم بد بخت.
کشور اشغال شده است و مردم خواب.
تیز بین

>>>   باز توطیه یی در راه است ترک تباران باید متوجه خود باشند. فاسد ترین ترک تبار شاکر کار گر نزدیک ترین فرد غنی در میان ترک تباران است پس کجا است صداقت به ترک تباران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است