تاجیکان از فقدان دیدگاه استراتژیک رنج می برند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140896 منبع: پرینت

تاجیک ها ضرورت اساسی به احراز هویت و اعلام دیدگاه راهبردی خود دارند.

ما امروز بیش از هر زمانی دیگری پراکنده تر، نامنسجم تر و فروپاشیده تر هستیم. اگر کمی دقت کنید تاجیک در شرایط فعلی از فقدان دیدگاه استراتژیک رنج می برد و در میان اتفاقات و حوادث سرگردان است و مانند راه گم کردکان هر روز به دنبال کاروانی و هر ماه در مسیری سرگردان است!؟

برای سخنرانی دیگران کف می زند؛ در مراسم عقد سیاسی همسایگان به رقص می آید؛ در جنازه دیگران اشک می ریزد؛ روزگارش به واکنش حوادث سیاسی و فرهنگی ضایع و باطل می شود و زمانی هم که خسته است فال حافظ می گیرد.

در راس قدرت و بدنه سیاسی و نظامی مملکت حضور دارد اما حرف‌ها و درد دل‌های خود را به جای آنکه در میز تصمیم گیری بزند، در چهار سوق بازار فریاد بر می آورد و علنا مى پذيرد كه در قدرت است اما قدرت تصميم گيرى ندارد.

از نقد خود فرار می کند؛ از فاسد و مافیای خودی می هراسد؛ قدرت تولید فکر ندارد و هزار سال است که نشخوار می کند؛ با فاسدان خودی قدرت و جرئت مبارزه ندارد و الگوی جوانان اش لندکروزر، خانه و پول است.

از بيان چهار ستون اصلى هويت خويش عاجز است و مى هراسد كه بگويد: او وارث اصلى زبان فارسى، مكتب حنفى ، عرفان اسلامى و جغرافياي خراسان می باشد. در كابينه و در شوراى امنيت ملى نيم جین نماينده دارد اما وقتى اسفزار مقدس با ترمينالوژى فاشيسم افغانى تقسيم مى شود، صدايش خفه مى گردد و خفقان مى گيرد.

جرئت تجليل از مولانا و ابن سينا و بيرونى و غزالى و خوارزمى و بهزاد و زردشت و سنايى و جامى و فارابى و... را ندارد اما براى تجليل از نظريه پردازان فاشيسم حاضر است بجاى چارپاره قصيده بسرايد.

تحريف تمدن، تاريخ، هويت، زبان، فرهنگ و جغرافياى خود را به تماشا نشسته است و خود بر تثبيت آن مهر تاييد مى نهد. شرم آورتر اين است كه به يك مجموعه ابن الوقت سياسى تبديل شده است و براى گرمى بازار سياسى ديگران سرود مى خواند و رقص مى كند.

آری برادر... دفترآشفته دیوان حال ما مپرس
خط غلط، املا غلط، انشا غلط، معنی غلط

خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکان افغانستان
استراتژیک افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   دزد های شمالی چطور میشه ؟؟

>>>   ای زبان فارسی، ‌ای درّ دریای دَری ای تو میراث نیاکان،‌ ای زبان مادری
در تو پیدا فَرّ ما، فرهنگ ما، آیین ما از تو برپا، رایتِ دانایی و دانشوری
کابل و تهران و تبریز و بخارا و خُجند جمله، ملک توست تا بلخ و نشابور و هری
جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری
فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری
شعر حداد عادل:

>>>   تاجیک ها مردم بومی آسیای مرکزی
تاجیکان آریایی وازسکنه قدیم بومی آریانا هستند. قوم تاجیک به عنوان یکی از کم جنجالترین ، صلح طلب ترین ، بامعاشرت ترین وبا فرهنگی ترین و عدالت خوا اجتماعی تاریخ کهن افغانستان هستند. تاجیک ها از دیدگاه اخوت و همدلی در درازای تاریخ در قرن هجدم میلادی خراسان قبیله ای غژدی نشین کوه سلیمان را در آغوش خود گرفته است و برای اسکان در این سرزمین زیبا خراسان پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.
بنابرین قوم تاجیک تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند . شخصیت های فرهنگی و قهرمانان تاریخ سرزمین خراسان کهن و افغانستان امروز مانند اَبومُسْلِمِ خُراسانی ؛ احمد بن اسماعیل سامانی ، أبو علي ابن سينا بلخی ، مولانا جلال الدین بلخی ، مولانا عبدالرحمن جامی ، رابعه بلخی ؛ عبدالله جعفر بن محمد متخلص به رودکی و مشهو ر به استاد شاعران نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای حوزه تمدن ایار نا در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن خراسان زمین است.
هموطنان این یک حقیقت تاریخ است که ظهور و شناسایی پشتونها را کوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد اراِ يه نموده اند. ابوریحان در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردندوتابه حودود رودخانه سمندر میرسد.
، این مطلب را من به نشر رساندم که تا نا دانان جاهلان قبیله تاریخ آمدن شان را به سرزمین زیبای خراسان افغانستان امروز بدانند و متعصبین نادان و جاهل قبیله با افکار بد ناشایسته خود تعصب قومی را در تلویزون ژوندون ستار سادت ناقل ملتانی طاقت حرام زاده و اسمعیل یون فایست در جامعه مسایل قومی را دامن می زننند، تعصب قومی تباهی ، بی برکتی ، فقر گرسنگی ، ناداری را در کشور به وجود آورد است.
چه زیبا در مورد آدب گفته خداوندگار بلخ مولانا جالاالدین بلخی در مثنوی ازخدا جوییم توفیق ادب
بی آب محروم کشت از لطف رب
بی آدب تنهانه خود را داشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
شعر مولانا در مورد اشرف غنی او بچه ....، من بچه ...باشم صد ق می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است