از عزل تا بحران و از نصب تا تقلب
غنی با برکناری رییس دارالانشا در پی به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی و سپس ریاست جمهوری است زیرا قبل از اینکه به حمایت غرب تکیه کند می تواند با ایجاد هرج و مرج، حکومت خود را دوام بخشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۲    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140926 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،روزهای سخت امنیتی همراه با کشتار مردم و سربازان در جای جای افغانستان سبب هراسی دگرباره و افزایش هرج و مرج سیاسی شد اما اشرف غنی بی اعتنا به خون و انتحاری و طالبانی که به قلب کابل نفود کرده، چشم به انتخابات و تداوم قدرت دوخته است.

درست زمانیکه نمازگزاران کابل باردیگر هدف حمله طالبان و نیروهای امنیتی قربانی انتحاری های به تکرار می شود، رییس جمهور با عزل رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات نشان داد که در پی تحقق سیاست کلانی است.

برکناری محمد وریماچ که دومین مقام مهم کمیسیون انتخابات است و نقش بسزایی در انتخابات دارد و از آنجایی که پارلمان به دلیل برگزار نشدن انتخابات، دومین سال کاری غیرقانونی خود را می گذارند با برکناری رییس درالانشا و برخی از اعضای کمیسیون شکایات، تعهد کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات مجلس در هاله ای از ابهام است.

این در حالی است که تیم های انتخاباتی ریاست جمهوری همواره در پی نفوذ در این کمیسیون بوده و از نقش بسزای نمایندگان در راه اندازی معامله و تقلب ها غافل نمی شوند و اگر غنی و عبدالله نتوانند بر سر تعیین فرد جایگزین به توافق برسند ادامه کار کمیسیون انتخابات برای برگزار کردن انتخابات پارلمان بلاتکلیف می ماند.

از سوی دیگر، وریماچ و دیگر اعضای کمیسیون، پس از دو سال کشمکش میان دو سوی حکومت وحدت ملی با دخالت مستقیم و سلیقه ای رییس جمهور و کنارآمدن عبدالله تعیین شد و حال چگونه ریاست جمهوری مقامی که خود برگزیده با اتهام کم کاری، برکنار و سبب اختلال در کار کمیسیون انتخابات می شود.

کمیسیون انتخابات که درگیر با ضعف و بی کفایتی های بسیار و دخالت های حکومت سبب نقدهای بیشمار، اکنون بار دیگر در اقدام اشرف غنی زمین گیر شده است و سرنوشت آن در گرو خواست اشرف غنی و تعیین اعضای جدید می باشد.

سنگ اندازی های حکومت بر سر راه شناسنامه های الکترونیک تا اصلاحات انتخاباتی تنها دلیل هرج و مرج سیاسی جاری می باشد، غنی اشراف کامل بر دامنه اختیارات کمیسیون انتخابات دارد زیرا اعضای فاسد کمیسیون گذشته سبب شدند که وی در انتخاباتی گوسفندی به راس قدرت دست یابد و عبدالله در مقام ابهام برانگیز ریاست اجرایی ابقا شود.

همزمان با گسترش دامنه ناامنی گروه های تروریستی، اختلاف های عمیق درون حکومتی و سطح بی سابقه نارضایتی مردم از وضعیت امنیتی می توان نتیجه گرفت که اشرف غنی با برکناری رییس دارالانشا در پی به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی و سپس ریاست جمهوری است زیرا قبل از اینکه به حمایت غرب تکیه کند می تواند در فضای ناامن و هرج و مرج افغانستان پایه های حکومت خود را دامدار کند.

رییس جمهور همانگونه که با سیاست معامله و فساد توانست پارلمان را زیر نفوذ خود قرار دهد و اهداف قبیله گرایی ارگ را توسط نمایندگان مجلس وجهه قانونی ببخشد با سلطه بر کمیسیون و عزل و نصب های به تکرار سعی در مدیریت انتخابات آینده دارد.

با تجربه تلخ افغانستان از انتخابات بحران آفرین ریاست جمهوری گذشته، وی نمی تواند به مانند سه سال گذشته با عزل و نصب و سنگ اندازی در مسیر انتخابات، حکومت خود را به مانند پارلمان در عدم برگزاری انتخابات دوام بخشد زیرا دیگر نه مردم حامی دولت وحدت ملی است و نه مخالفان چنین فرصتی را ایجاد خواهند کرد.

و می ماند معامله های سیاسی گسترده تر و کشوری که با هزینه بحران باید شاهد رقابت سیاستمدارانی باشد که هیچ ابایی از ایجاد هرج و مرج و کشتار مردم ندارند.

در این میان، هرچند خیزهای انتخاباتی غنی با حمایت حکمتیار و وابستگان حکومت در حال به بحران کشیدن افغانستان است اما تیم کرزی نیز در میانه تجمع رهبران قومیت ها در پی پایان دادن به حکومت وحدت ملی و رسیدن به قدرت می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   همانکه انتخابات برگزار نشود بهتراست
بااین وضعیت کهامروز حاکم است
شریفی هرات

>>>   بنده هم موافقم. این دولت واین پارلمان همه ملت را بازیچه منافع خود کرده و چه بد میراثی است برای آیندگان.
صفری از مشهد.

>>>   قبیله به دموکراسی یا مردم سالاری واقعی باور ندارد. این بدوی ها مانع مردم سالاری واقعی میشوند همانگونه که مانع سرشماری شدند و مانع اصلاحات انتخاباتی شدند.

>>>   270ســال است که این مردم خاین است هم خاین وهم خاک فروش وطن فروش

>>>   Zahir Ariaie
ارگ تلاش دارد تا قبل از به ثمر نشستن ستراتژى ترامپ براى نابودى طالبان ، مهره هاى زيادى از انها و مربوط به گلبدين را جذب ارتش و دولت كند تا بقاى دولت ديكتاتورى قومى را به زعم خودشان در صورت چالش ، ضمانت نماييد!

>>>   Rafi
عجب بی منطق رهبرانی است در نصف کشورت پول رایج اش کلدار است این مزدور ها امدن فرق بین فارسی و دری را به مردم نشان داده رایستن

>>>   سال ها و سده هاست که با این نام و نیرنگ اواغنه ما سرکوب شده ایم . حتی بزرگان ما هم به این جال بند مانده اند که از سنگ آواز می برآید و ازین ترسو ها نی

>>>   نظام وطنفروش و مخالفین خائن!

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.

>>>   دولت میراث پدر اشرف غنی نیست- او زمان ها را گاو خورد-

>>>   غنی در نتیجه یک خیانت ملی و تقلب سازمان یافته بقدرت رسید و ادامه حکومت او هم پر از خیانت و تقلب خواهد بود۰

>>>   حکومت ومردم میخواهد که این طویله فساد دیګر بسته بشود و تمام ګاوهای وحشی دیګر در این طویله تجمع نکند و بهترین سیستم ریاستی است که حکومت میتواند خود تمام تصامیم خود را بکیرد وبه این ....ضرورت نیست که به ملیونها دالر مصرف بیجا بدهد و باز هم از یک دیګر خود رشوت بګیرد

>>>   Mehr
انگار كه اشرف غني باز بسادگي توانست تا رقيبانش را از سر راهش در انتخابات آينده دور بسازد
و هر كدامشان را پشت همان نخود سياه شناخته شده بفرستد 😀
انگار كه همه اين ها بنام رهبران، تنها منتظر گشاده شدن پيشاني، اشرف غني هستند، تا براي معامله با ايشان از همديگر شان پيشي بگيرند
كسانيكه برنامه راهبردي و هدف أساسي نداشته باشند، ناگزير اند تا بخاطر چيز هاي كم ارزش، هم خود را فريب دهند و هم ملت را مصروف

>>>   سیستم ریاستی امتحان خودش را داده و ناکام است. بهترین سیستم حکومتداری برای کشور سیستم فدرالی پارلمانی غیر متمرکز است تا تمام مردمان کشور در تعین سرنوشت خودشان خود را سهیم ببینید نه اینکه بجا کننده اوامر مرکز باشند.

>>>   جامعه جهانی دیگر برای تقلب کاران، بخاطر برگزاری انتخابات قلابی و تقلبی پول ندارد.
این بدان میماند که پول خود را در تنور داغ بیاندازند و بسوزانند.

>>>   بس است جیل کردن کار طفلان است انتقام جویی کار اطفال است لطفا مصالح کشور را مدنظر داشته باشید جناب ګرامی
قیام

>>>   انتخابات برگذار نشود تا شما دایمی باشید؟؟؟

>>>   من حرف های شمارا قبول دارم خداکند که شما هم از همان گل که اشرف غنی ودار دسته اش ساخته شده شما هم ساخته شده باشید وبخاطر فریب دادن مردم این حرف هارا تحریر کرده اید
وطن دوست

>>>   در حالت کنونی افغانستان چه انتخابات برگزار شود چه نشود، در وضعیت اسفبار مردم تغییری نمی آید. هرگز این اتفاق نمی افتد و اگر انتخابات پارلمانی صورت هم بگیرد فقط چهره ها تبدیل می شوند.

>>>   همین وکلای کمیشن کار به طور غیر قانونی به کمیشن کاری شان دوام میدهند خود اینها هم نمیخواهند انتخابات برگذار شود چون دیگر مردم به اینها رای نمیدهند

>>>   انتخابات تقلبی بدرد نمیخورد چرا تقلب کار سر قدرت هستند.سرکرده شان کرزی است حالا در روز 100 تا پنجاه نفر درمهمان خانش مردم وچاپلوس جاسوسان نان می خورد این مصرف از کجا میشود .
مسافرجبری

>>>   با تاسف باید ګفت که هرج مرج بی قانونی و هر کار ناروا را لندغران دزد میکند و اینکه شما هم به این نوشته های لاوبالی تان دوام دهید همان قدر نفرت و انزجار مردم در مقابل تان زیاتر میشود و این را برای تان اطمینان میدهیم که هیچ چیزی از دست تان نخواهد شد و خواب ریاست جمهوری. و باز موقع دزدی و چور را از سر دور نماید.

>>>   اختلاف در ذات مردم افغانستان است، حتی اگرحکومت فیدرالی شود، چونکه آن زمان بین رهبران داخلی هرحکومت محلی برسر قدرت وریاست اختلاف میشود، آن زمان خودخواهی وقدرت طلبی بیشتر می شود.
باکول

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   تجزیه بهترین راه است تا از گیر این وحشی های انفجاری انتحاری جاهل و بیفرهنگ خلاص شویم۰ خدا کند هرچه زودتر تجزیه شود۰

>>>   این بار بازی روشن است
یا انتخابات عاری از تقلب
یا اعلام خود مختاری هر ولایت
مردم هر ولایت از ولایت خود دفاع کند و سباز و افسر ولایت خود شود
طالب دوستان میتوانند در ولایات خود بیرق طالبی بلند کنند
و طالب دشمنان بیرق افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است