مافیا و ناامنی بهانه عدم برگزاری انتخابات
در این سرزمین در بخش های مختلف با گروه های مافیا مواجه هستیم. این گروه های مافیا بخصوص برخی قوماندان ها زورمند هستند و انتخابات شفاف را زیر سوال قرار می دهند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۰    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140927 منبع: پرینت

کمسیون انتخابات اعلام کرده است که بدون تامین امنیت، برگزاری انتخابات ناممکن است و نهادهای امنیتی از مداخله زورمندان در انتخابات سال آینده جلوگیری نمایند. در همین حال رییس امنیت ملی و وزیر داخله طی یک کنفرانس مطبوعاتی، وعده داده اند که امنیت انتخابات را تامین کرده و از همین حالا برای تامین امنیت انتخابات برنامه ریزی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امین حیدری، استاد دانشگاه در برنامه «نگاه» گفت: اگر انتخابات آزاد و عادلانه بخواهد برگزار شود، نیازمند این است که هم به لحاظ امنیتی باید امنیت تامین شود و هم به یک نحوی نباید در این سرزمین در انتخابات مداخله صورت بگیرد و از آن طرف کمسیون باید بسیار بی طرفانه وظایفی که محول شده است، را به یک نحوی به سرانجام برساند.

وی، ادامه داد: این مساله بستگی به این دارد که اولاً، یک اجماع سیاسی در کشور ایجاد شود تا زمانی که اجماع سیاسی در کشور ایجاد نشود انتخابات آزاد و عادلانه بسیار سخت خواهد بود. بخصوص که ما با چالش های امنیتی زیادی مواجه هستیم و حدود حداقل شصت درصد کشور به لحاظ امنیتی دچار مشکل است که انتخابات در این مناطق بسیار سخت خواهد بود. اینکه مقام های امنیتی، وعده داده اند یک مساله است و واقعیت های عملی که ما در کشور مشاهده می کنیم، چیز دیگری است. بنابراین در قدم اول باید یک اجماع سیاسی شکل بگیرد و این اجماع سیاسی بستگی به این دارد که یک مشارکت واقعی و عادلانه در این سرزمین بوجود بیاید. با توجه به اینکه انسان های قرن بیست و یک دو دغدغه اساسی دارند. یکی اینکه باید مشارکت صورت بگیرد و در تعیین سرنوشت کشور خود شریک شوند. مساله دوم پذیرش تنوع و تکثر در کشور است. با توجه به اینکه افغانستان یک جامعه چند قومی و چند فرهنگی است. اجماع سیاسی، قدم اولی است که باید صورت بگیرد.

حیدری، در خصوص راه های تامین امنیت در کشور بیان داشت: در این صورت قدم بعدی این است که از مداخله در نهادهای امنیتی جلوگیری صورت بگیرد. اگر مداخله در نهادهای امنیتی صورت بگیرد، معنی اش این است که این نهادها به سمت فساد کشیده می شوند. نهادهایی که باید بیطرفانه صرفا فقط وظایف تامین امنیت و دفاع از قلمرو به عهده بگیرند به یک نحوی به سمت یک جریان خاص کشانده می شوند که همین پروسه انتخابات را دچار مشکل می کند و هم کشور را به سمت بحران و بی ثباتی بیشتر حرکت می دهد. همچنین با فساد اداری که در نهادهای امنیتی بوجود باید مقابله صورت بگیرد افرادی که دچار فساد هستند باید کشیده شوند و به کسانی که صادقانه در این سرزمین در نهادهای امنیتی، کار می کنند پاداش داده شود و مورد تقویت قرار بگیرند. در این صورت احتمال این وجود دارد که ما به سمت امنیت و ثبات بیشتر در کشور حرکت کنیم و نهادهای امنیتی در این صورت بتوانند یک امنیت نسبی را برای انتخابات آینده فراهم کنند.

استاد دانشگاه معتقد است، ابتداباید زمینه های انتخابات سالم بوجودبیاید و افزود: تا زمانی که این مسایلی که گفته شد، اتفاق نیفتد، مسایل امنیتی هم نمی تواند امنیت را در سال آینده تامین کند. اگر امنیت نسبی شکل نگیرد و اجماع لازم بوجود نیاید، انتخاباتی که با این شرایط برگزار می شود انتخاباتی سالم نخواهد بود. یعنی به یک نحوی مانند انتخابات گذشته جامعه را دچار بحران می کند. از این جهت لازم است که اولا افرادی که در کمیسیو ها جذب می شوند یه یک نحوی توانمند باشند و متخصص باشند و از آن طرف هم تعهد داشته باشند که در این نهاد حساسی که قرار گرفته اند، بی طرفانه کار کنند. گزارش هایی که برای ما رسیده نشان می دهد، افرادی که جذب شده اند، حدود صد و بیست نفر در کمیسیون دفتر مرکزی بی طرفانه نیامده اند. به نظر می رسد از یک بخش خاصی حمایت می کنند و وقتی در آغاز، پروسه با این مشکلات مواجه باشد بسیار بعید است که اینها بتوانند یک انتخابات سالم را که در واقع هم مورد قبول مردم و شهروندان باشد و هم مورد قبول جامعه بین المللی قرار بگیرد، بسیار بعید است که اینها بتوانند این دو را انجام دهند.

وی در اخیر گفت: در این سرزمین متاسفانه ما در بخش های مختلف با گروه های مافیا مواجه هستیم. این گروه های مافیا در مناطق خود، بخصوص برخی قوماندان ها زورمند هستند و در این مناطق، انتخابات شفاف و عادلانه را به یک نحوی زیر سوال قرار می دهند و این بستگی به این دارد که دولت در سطح ملی یک اجماعی ایجاد کند و از آن طرف رابطه را با جامعه بین المللی برقرار کند که بتواند جلو این قوماندان ها و این افرادی که در جامعه به دنبال بی نظمی است را بگیرد. اما اگر وضعیت با آشفتگی مثل امروز باشد و تنش های سیاسی حاد باشد در این صورت بسیار بعید است که نهادهای امنیتی بتواند اینها را مهار و کنترل کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مافیا
نظرات بینندگان:

>>>   همین آقای حیدری قبلا چندین بار اظهار داشته بود که با آمدن گلبدین صلح در کشور حاکم می شود! حالا واقعا صلح آمد یا وضع بدتر شد؟ حکمتیاری که باالذات جنایتکار و خونریز است نمی تواند صلح را تحمل کند. حکتیار برلای اهداف خاص خود وارد کشو شده تا بهتر بتواند کارش را انجام دهد. همین حکمتیار نمی گذار فضای امن برای انتخابات تأمین شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است