ذلت و زیان در قوم و زبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۶/۸/۱۱ کد خبر: 140965 منبع: پرینت

کشورهای جهان امروزی در عالم انسانیت، صاحب همه چیز شدند ولی ما همه چیز را ازدست دادیم. آنها صاحب هویت، ملت، عزت و بالاخره صاحب قدرت شدند اما ما تنها صاحب نفرت و ذلت ماندیم. اگرذلیل و زبون نمی شدیم، جنجال های انتخاباتی مان توسط آمریکا حل نمی شد، اختلافات المپیکی مان توسط اروپا فیصله نمی شد و نهایتا زبان مان توسط انگلستان به دری و فارسی تقسیم نمی شد.

ما با کشورهای جهان فقط یک تفاوت داریم و آن اینکه آنها معتقد به ارزش های انسانی و بشری باقی ماندند و ما حتی قادر به درک ارزش های اسلامی مان نشدیم. ما نخواستیم بدانیم که ارزش های اسلامی، عبادت و بندگی، شفقت و مهربانی، همکاری و همدیگرپذیری و احترام و سازندگی است نه ظلم و دشمنی، نه برتری جویی و ستیزه جویی، نه تخریب، و ویرانکاری و نه قوم وزبان پرستی.

برداشت غلط مان از اسلامیت و انسانیت باعث این شد که ما نه صاحب دین شدیم و نه صاحب مذهب، نه صاحب ملت شدیم و نه صاحب هویت، نه صاحب عزت شدیم و نه صاحب قدرت. به این معنی که ما متاسفانه هویت، ملت، عزت و قدرت را تنها و تنها در قوم، قبیله، سمت و زبان خود دانستیم نه در ماهیت خود، نه در ماهیت انسانیت و اسلامیت بنا این امر مهمترین دلیل برای ذلت و بدنامی، نفرت و تباهی، جنگ و ناامنی و جهل و عقب ماندگی مان شده است که هنوز هم در همان مسیر در حرکت ایم.

خداوند ما را اشرف مخلوقات نام کرد، ما را گروه و فرقه ساخت تا همدیگر را بشناسیم، ما را به عبادت، صلح، صمیمیت، اخوت، برادری و همدیگرپذیری امر کرد، برای ما یک هویت محترم و مقدس بخشید یعنی آدم و بهترینی مان را در زیبایی اعمال مان دانست اما ما هویت مان را تغییر دادیم، خود را به قوم و سمت تقسیم کردیم، بهترینی مان را در پشتو، فارسی و دری دانستیم، انسانیت را زیرسوال بردیم.

نی افغانیـــــم ونی تُرک وتتاریم
چمن زادیــم و از یک شاخساریم
تمیز رنگ و بو بر ما حـــرام است
که ما پرورده یک نوبـــــــهاریم

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزش های انسانی
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   آقای جواد رحیمی !
با سیاده دل چه سود گفتن واعظ نخلد میخ آهنی در سنگ .
شیطان ابلیس و برادر آن انگلیس بیشتر از قرن است آنقدر در دلهای مردم افغانستان رخنه کرده و افکار شان را به قوم گرائی قبیله گرائی و ملیت پرستی سیاه کرده که حتی از دین و مذهب خود صرفنظر نمود و از قبیله گرائی و قوم پرستی خود زره ئی منصرف نخواهند شد. خداوند یا این ملت را به برادری و همدیگر پزیری هدایت کند یا بکلی از روی زمین نیست ونابود شان کند.

>>>   از روزیکه اشرف غنی ریس جمهور توافقی در چوکی ریاست جمهور خود را رساند مسله قومیت و زبان بیشتر نزداش اهمیت پیدا کرده و در تعین و انتخاب اش در پست های کلان همین مسله قوم و زبان را در نظر گرفته اشخاص وافرادی که مربوط بقوم وزبان خودش تعلق داشته باشد ارجیعت قایل است و از چند ماه که گلبدین را بکابل اورده مسله قوم و زبان بیشتر بالا گرفته و همین گلبدین راکتیار خاین در یکی از بیانت اش قوم پشتون را 65 فید نفوس کشور بدون هیچ سندی معتبر گفته و علاوه کرده که در چوکی های دولت پین فیصد سهم داده شده بقوم پشتون واز روزیکه اگلبیدین خاین جاسوس ای اس ای وارد شهر ویران کرده خودش کابل اورده شده اعضای ان نیز مسایل قومی را دامن میزنند و خوهان این هستند که در تذکره های الکترونیکی ملیت تمام اتباع کشور افغان نوشته شود در حالیکه قانون مربوط به ان و خواست اکثریت مردم چیزی دیگری است بارکزی وکیل ارزگان چنان چیغ در صحن پارالمان میکشید که ملیت همه افغان نوشته شود که خشتک کشال اش از چیغ زیاد تر شده بود و لنگوتی اش از سراش بزمین افتید بود .

>>>   یکی از علت های که مردم دنیا به آموختن آن علاقه مند میشوند ازدیاد گوینده گان قوی بودن اقتصادوموجودیت اثار علمی میباشد .درغیر آن هیچ کس حاضر به آموختن آن نمی باشد. مثال زنده آن چالش دالر.وازدیاد کورس های انگلیسی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است