افغانستان کشور وابسته و شکننده
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۳۹۶/۸/۱۳ کد خبر: 141038 منبع: پرینت

کابینه افغانستان بودجه سال 1397 را تایید کرد.

افغانستان کشوری با اقتصاد ورشکسته، بجایای اینکه رو به توسعه باشد، رو به عقب گرایی است. بودجه عادی و بودجه توسعه آن یک میلیارد دالر از سال گذشته کمتر شده.
بودجه سال 1397 پنج میلیارد دالر (5.1 ) است. 2.3 میلیارد آن از عایدات داخلی و 2.7 میلیارد دالر آن از کمک های خارجی تمویل می شود. به این ترتیب بیش از نصف بودجه کشور را خارجی ها می دهند.

اگر شرایط سیاسی یا مالی یک کشور دهنده تغییر کند و کمک خود را قطع کند، چه می شود؟ چگونه معاش کارکنان دولت، مهمانی های گزاف و مزد سرسام آور لشکر مشاورین ارگ، پروژه های اقتصادی پیش برده خواهد شد؟

از اینجا است که گفته می شود افغانستان مستقل نیست کشور وابسطه است. یک لحظه تصور کنید که اگر ترامپ وعده های انتخاباتی خود را عملی می کرد و کمک های امریکا به افغانستان را قطع یا کاهش می داد چه می شد؟

از همین حالا بودجه 1397 نسبت به سال قبل یک میلیارد کمتر است یعنی کمک های خارجی تقلیل یافته است. در پهلوی بودجه 5 میلیاردی دولت، بیش از 5 میلیارد دالر (معادل کل بودجه دولت) مصارف ارتش و پولیس افغانستان را ناتو و امریکا پرداخت می کند. افغانستان نه تنها کشور وابسطه است بلکه کشور شکننده نیز می باشد.

پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
بودجه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اینها دروغ میگویند.
در کنفرانس توکیو و وارسا قبلآ بودجه عادی و انکشافی و نظامی افغانستان، با در نظر داشت عایدات داخلی و کمک های خارجی به افغانستان، تا سال دوهزار بیست، در نظر گرفته شده است و تصویب شده است.
اینها اجازه ندارند که بودجه های تخصیص شده بر هر بخش راازدیاد و یا تنقیض بدهند و یا از یک بخش را به بخش دیگر انتقال دهند.
البته باید مصارف آن بصورت دقیق از طرف تمام ارگان های نظارتی داخلی و خارجی، بصورت دقیق نظارت شوند تا جلو حیف و میل و خورد و برد آن گرفته شود و بصورت دقیق در بخش های در نظر گرفته شده با در نظر داشت عدالت در تخصیص آنها به تمام ارگانها و ولایات و مناطق افغانستان، به مصرف برسد.

>>>   هرچه بودجه بیشتر، حرص افراد دولت ازکوچک وبزرگ بیشتر. این پولها مال مردم وبه قول معروف بیت المال است که به هر افغانی آن یتیمان، فقیران، بیوه ها، گدایان، بیوه ها، مریضان، حتی دیوانه ها و... شریک است، پس کسیکه ازین پولها سوء استفاده، یا دزدی واختلاس کند بدترین وکثیف ترین پول را بخانه خود برده ویا به عیال خود خورانده است، پناه برخدا ازخوردن این نوع پولها. باکول


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است