مجلس سنا تحت هیاهوی بیرون قرار نگیرد
حکومت در قانون ثبت احوال نفوس با درج واژه های ملت، قوم و دین تعدیلاتی را به شورای ملی پیشنهاد کرده بود که از سوی مجلس نمایندگان رد و از سوی مجلس سنا تایید شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۶/۸/۱۴ کد خبر: 141069 منبع: پرینت

وقتی یک قانون یا یک مصوبه ای رای اکثریت را در پارلمان می برد همه اعضای پارلمان ملزم به دفاع از آن هستند چرا که مصوب پارلمان می شود. ما با احترام با نظریات مخالفی که در همه ابعاد وجود دارد بالاخره در یک جایی باید توافق داشته باشیم و آن هم رای اکثریت است.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان رد فرمان تقنینی رییس جمهور را از سوی اکثریت اعضای مجلس در پیوند به درج واژه های ملیت، قوم و دین از روی شناسنامه ها خیانت می گویند. شمار دیگری از نمایندگان مردم در مجلس درج این واژه ها را انگیزه ای برای جدایی و نفاق افکنی می دانند و هر گونه ابراز نظر روی مصوبه های مجلس را خلاف قانون می گویند. تصمیم اکثریت اعضای مجلس نمایندگان اکنون با دیدگاه های مخالف و موافق شماری از اعضای این نهاد روبرو شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «همگام» گفت: هر فرمان تقنینی الزاما باید از فیلتر پارلمان و مجلس نمایندگان رد شود. فرمان تقنینی زمانی می تواند عملی شود که پارلمان وجود نداشته باشد یا در رخصتی به سرببرد و برای همین موقع هم فرمان های تقنینی تجویز شده است. هر فرمان تقنینی را چنان که قبلا اشاره کردم در زمانی که پارلمان دایر می گردد باید به آرا گذاشته شود و بررسی و ارزیابی های خود را روی آن فرمان داشته باشد. حالا که پارلمان در مورد این فرمان چنین تصمیمی گرفته است پس باید اجرایی گردد و دیگر روی آن اعتراض های دیگری انجام نشود.

وی ادامه داد: بحث قانون ثبت احوال و نفوس حدود سه سال است که متاسفانه در دهلیزهای پارلمان، ریاست جمهوری، وزارت عدلیه و خیلی از جاهای دیگر خاک می خورد اما متاسفانه تا هنوز حتی یک گام مثبت برای عملی شدن آن برداشته نشده است اما چندین سال است که در انتظار صدور تذکره های الکترونیکی هستیم. این قانون ثبت احوال و نفوس سه سال پیش تصویب شد با جنجال هایی که وجود داشت و بحث ها و کش و قوس های فروانی که وجود داشت با همان شرایط قبلی و چند روز قبل هم در پارلمان تایید شد اما متاسفانه در گیرودار و کش و قوس دفاتر ریاست جمهوری و ریاست اجرایی دستخوش تعدیلاتی گردیده و باز هم با همان تعدیلات روانه پارلمان شد. پارلمان این بار هم با همان پروسیژرهای لازمه ای که دارد قانون را به کمیسیون ها تکثیر کرد. کمیسیون ها ارزیابی های خود را داشتند. جلسات مشترک دایر شد تا اینکه بالاخره روز دوشنبه به صحن عمومی پارلمان آمد تا به رای اکثریت گذاشته شد به آرای عمومی گذاشته شد تا رای اکثریت بر کدام است. شاهد بودیم که رای اکثریت بر مصوبه قبلی پارلمان قرار گرفت.

اعتمادی می گوید که رای اکثریت پارلمان قابل اجرا است و مصوب است پس دیگران نباید نسبت به آن جبهه بگیرند و اوضاع را متشنج کنند و افزود: تصورم این است که وقتی یک قانون یا یک مصوبه ای رای اکثریت را در پارلمان می برد همه اعضای پارلمان ملزم به دفاع از آن هستند چرا که مصوب پارلمان می شود. ما با احترام با نظریات مخالفی که در همه ابعاد وجود دارد بالاخره در یک جایی باید توافق داشته باشیم و آن هم رای اکثریت است.

این نماینده مجلس در خصوص نظر مجلس سنا در این مورد می گوید: در مرحله بعد این قانون به سنای کشور می رود اگر سنا آن را تایید کند کار تمام است و قابل اجرا می باشد اما اگر سنا آن را تایید نکند، آن زمان باید قانون مختلط تشکیل شود از سنا و مجلس نمایندگان و رای سوم و رای بهتر انتخاب شود اما خوب است که سنا هم این قانون را تصویب نمایند و تحت تاثیر افکار و عقاید و هیایوی بیرون قرار نگیرند چراکه ما در شرایطی نیستیم که تشنج ها بیشتر از این شود. هرچه کشمکش ها بیشتر شود اوضاع مردم و کشور بدتر می شود و این وضع اصلا به صلاح مردم نمی باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره الکترونیکی
مجلس سنا
قانون ثبت احوال و نفوس
نظرات بینندگان:

>>>   در راس مجلی سنا اقای مسلمیار دریور ریس امر بالمعروف زمان طالبان در جلال ابادنشسته و همراه با ارگ و به اشاره ارگ حرکت میکند چنانیکه قبلا خودش گفته که در مجلس سنا ما این فرمان تقنینی ریس جمهور را تایید میکنیم امیدی از مجلس سنا به ارتباط تایید مصوبه صدور یافته اکثریت وکلای مردم در خانه ملت امیدی نیست و امیدوار کننده از جانب مجلس سنا که تعداد زیادی اعضای انرا اقای مسلمیار بطرفداری از عمل کرد ریس جمهور غنی با خود همراه کرده است و به اینده بهتر کشور و مردم علاقه چندانی ندارند تایید مصوبه متذکره بیعید بنظر میرسد با انهم دیده شود دیده شود که نتیجه کار شان چه خواهد بود .

>>>   انشاء الله موضوع را طالبان از ریشه حل کرد. صد افسوس که طالبان در حکومتداری و سایر اعمال خود افراطی بوده و خونریزی میکنند. در غیر آن میتوانستند حق حکومت دو سره را در کف دست شان بگذارد.

>>>   آقای اعتمادی!
آیا مجلس نمایندگان حق دارد مثلا ماده دوم قانون اساسی را که میگوید: "دین دولت جمهوری اسلامی افغانستان، دین مقدس اسلام است.
به رای بگذارد و آنرا تعدیل یا رد کند؟؟؟؟
گرچه طالبان به جنجال تذکر دین، ملت و قوم خاتمه دادند!!!

>>>   اپس از اعلامیه طالبان در مورد دین، ملت و قوم زنگ بسیاری از وطنفروشان و از آنجمله "صاحب نظری"؟؟!! بنام مولانا بیخی کر شد!!!!

>>>   پدرام حالا بگوید که "افغان" نیستم و استعمال کلمه "افغان" به معنی دشنام پدر برای من است!!!!

>>>   بح نظر دهنده اول!
"رئیس جمهور غنی" یک اپورتونیست و غلام امریکا است اوهیچ عمل کرد روشن ندارد برای او امر امریکا نظر به امر خدا بسیار اهمیت دارد او حاضر است حتی ماده اول و دوم قانون اساسی را ، اگر بتواند، بامر ترامپ تغیر دهد!!!!

>>>   های! مردم!
از رای دادن به "متفکر دوم جهان"؟! خو خیر ندیدید! بیایید این بار به "احمق دوم جهان رای" بدهیم!!!!

>>>   یک سوال از رسانه های تصویری آزاد!
از اخطار طالبان در مورد ذکر کلمه "افغان" در تذکره قریب یک هفته میگذرد چرا صاحب نظران مخصوصا "مولانا" را درین
مورد به تلویزیونهای تان دعوت نمیکنید؟؟؟؟
میگویند بسیاری مخالفان کلمه افغان مصروف شستشوی تنبانها و پطلونهای خود هستند!! آیا این گپ راست است؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است