حکومت بازهم پلان شوم بدست گرفت
حضور حکمتیار در جمع اعضای رهبری کمیسیون انتخابات و نادیده گرفته شدن احزابی که 16 سال در کشور زحمت کشیدند با این هدف است که رقابت های ناسالم ایجاد شود و زمینه برگزاری انتخابات ناممکن شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۶/۸/۱۵ کد خبر: 141138 منبع: پرینت

حضور حکمتیار بعنوان منتقد اما دوست حکومت در جمع نشست خبری اعضای رهبری کمیسیون انتخابات، بازی دیگر حکومت برای تشنج آفرینی و به بیراهه بردن مسیر انتخابات است تا از واکنش جریان های سیاسی فعال در کشور بهره برده و عدم اراده خود را در برگزار نکردن انتخابات به گردن جریان های سیاسی بیاندازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در گفتگو با "محور" درخصوص پیامدهای اظهار نظر رهبر حزب اسلامی در ترکیب کمیسیون انتخابات در نشست خبری گفت: آمدن حزبی که به ارزش انتخابات و ساختارهای آن باور نداشت در ترکیب کمیسیون انتخابات، تغییر موضع 180 درجه انها را نشان می دهد اما بعد منفی قضیه بسیار بیشتر از مثبت آن است.

ایوب زاده می گوید: وقتی یکی از احزاب مخالف دولت به داخل نظام می آید و مستقیما در مساله ای مثل انتخابات خو د را دخیل می کند و صبحت های ضد و نقیض می کند، خطرناک است. حزب اسلامی از یکسو می گوید که کمیسیون را قبول دارد و از سوی دیگر می خواهد روی اصلاحات آن کار کند. این ضدو نقیض گویی ها به کوچک کردن خودشان در ذهن عامه و جامعه جهانی می انجامد.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان درخصوص آمدن حزب اسلامی به کمیسیون انتخابات و نادیده گرفته شدن دیگر ساختارهای سیاسی که 16 سال در کشور زحمت کشیدند و طرح دادند اظهار کرد: چند وقتی است که با باج گیری و باج دهی زمینه ورود حزب اسلامی به داخل نظام فراهم شده است و این رابطه ها سبب شده است که این حزب در کنار کمیسیون انتخابات قرار بگیرد و صحبت کند درحالیکه دیگر احزاب در اولویت قرار نگرفتند که در حضور رسانه ها در کنار کمیسیون انتخابات طرح بدهند.

چندی پیش شورای تفاهم جریان های سیاسی درخصوص انتخابات، موضع گیری خود را اعلام کرد و آورد که تمام روسا و کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی باید عزل شوند و افراد جدید بجای آنها گماشته شود و اگر این اخطار نادیده گرفته شود شورا برنامه های بعدی خود از جمله کمپین "نه به انتخابات" در موجودیت کمیشنران فعلی را به راه می اندازند؛ این درحالی است که حکمتیار هشدار داده است که هیچ تغییری در کمیسیون پذیرفتنی نیست و کمیسیون با ترکیب فعلی را قبول دارد.

ایوب زاده درخصوص تقابل جریان های سیاسی با موضع حزب اسلامی بیان کرد: تقابل و تضاد انتخابات را به خطر می اندازد و حکومت باز هم پلان های شوم را روی دست گرفته است. حکومت با لشکر کشی احزاب سیاسی که از نظر فکری و عملکرد با هم در تضاد هستند می کوشد که به انتخابات صدمه بزند و هر چه به انتخابات نزدیکتر شویم به دامنه اینگونه لشکرکشی ها اضافه می کند.

وی افزود: حکومت پذیرفت که با آمدن حزب اسلامی به داخل نظام به این حزب باج بدهد و اگر قرار باشد کمیسیون انتخابات نیز زمینه باج دهی به این حزب را فراهم کند ممکن است عکس العمل های خیلی زشت و دشواری را از آدرس دیگر ساختارها و ایتلاف ها ببینیم.

این مقام انتخاباتی، درخصوص تحلیل صحبت های حکمتیار در نشست خبری در کنار کمیسیون انتخابات گفت: توقع مردم این بود که حکمتیار از سطح بالا صحبت کند اما متاسفانه دانشی که وی از مقوله انتخابات دارد در سطح بسیار پایین قرار دارد و متوجه شدیم که این حزب به آن بزرگی که به باور خودشان در سطح جامعه دارند نیستند و موضع گیری رهبری این حزب بیانگر دانش پایین وی از مسایل انتخاباتی بود.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان افزود: اینکه حکمتیار بحث مسایل کلان و تکنیکی انتخابات را کنار می گذارد و بر سر برکناری چند کمیشنر صحبت می کند نشان می دهد که دست هایی از بیرون، از حکومت و از آدرس کمیشنران وجود دارد که برای حضور وی در آن نشست زمینه سازی کرده اند.

ایوب زاده، حضور حکمتیار در نشست رهبری کمیسیون انتخابات را مهندسی شده می خواند و اظهار می کند: حکومت نمی تواند انتخابات پیش رو را مدیریت کند و اراده هم برای آن ندارد و با هدف اینکه اوضاع را بدتر کند یکی از راه ها این است که رقابت های ناسالم ایجاد کند و زمینه برگزاری انتخابات را ناممکن بسازد.

وی درخصوص همکاری تعدادی از کمیشنران در به چالش کشیدن انتخابات نیز بیان کرد: تعدادی از کمیشنران، حفظ کرسی هایشان را برای خود موفقیت می پندارند و به افزودن چالش های انتخاباتی دامن می زنند. حضور حکمتیار در نشست کمیسیون انتخابات، حمایت غیرمستقیم از کمیشنران برای حفظ کرسی هایشان بود اما آن کمیشنران پیام های غیرمستقیم این حضور را متوجه نشدند تنها نمایشی به راه انداختند که حساسیت ها را 8 ماه مانده به برگزاری انتخابات بیشتر کنند.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان علاوه کرد: کمیسیون می خواهد خود را به شرکای انتخاباتی وابسته بسازد و آنها را در ناکامی خود شریک کند. کمیسیون می گوید که احزاب می توانند نظرات خود را برای آنها ارایه کنند اما آیا آنها ظرفیت هضم نظرات را دارند؟ یا انیکه زمان کافی برای استفاده از نظرات برایشان باقی مانده است؟

ایوب زاده تصریح کرد: کمیسیون بجای اینکه مصروف نمایش ها ، جنگ های روانی و سیاسی و لشکرشی باشد کار تکنیکی کند. کمیسیون مسوول کار احزاب سیاسی نیست و آنها خود باید در رقابتی سالم بدرخشند و بازیگر انتخابات شوند اما متاسفانه که معلوم است کمیسیون انتخابات در ماموریت خود ناکام است و می خواهد همه را در ناکامی خود شریک کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   جناب ایوب زاده تو اولا بگو چیکاره استی که بالای یک شخص باعزت و رهبر اتقاد های بی موجب میکنی دوم بایت از گلم بیرون نکنید چرا به اشخاص مثل نور و غیرهاانتقاد نمیکنی اگر به فایده ات باشد خو همه خوب است اگر در نظرت بد امد هر چی بد است بشت اش میگویید این را باید به فهمید که حزب اسلامی از هر نگا نسبت به جریان های دزد و غارتگر بهتر و قوی تر است خزب اسلامی خار چشم همه شده خصوصا از شمالی تلواله یا شر و فساد

>>>   گلبدین اگر عزت میددشت نوکری خارجی ها را نمیکرد . بی عزت ترین شخصیکه تا حال میشناسم فقد گلبدین است.
داود

>>>   بلی حزب اسلامی که درروی زنان افغانستان اسید میپاشید با قول دادن دخترانش با کارمندان سفارت امریکا در افغانستان دوباره در افغانستان راه پیدا کرده و مقدم و مقدس شمرده میشود. لعنت به کسانی که بدون معلومات در گیر جنگ های سرد میشوند. کسیکه تا دیروز افغانستان را زیر دود . باروت های انتحار غرق کرده بود امروز بالای انسان های جاهل و فریب خورده موج سواری میکند و از قدرت حرف میزند و مانند من و تو را گول زده به قدرت دروغین تکیه میزند

>>>   اوضاع فعلی گلبدین نمیتواند ازین بهتر باشد گلبدین دیگر آن قدرت و عظمت سابق را ندارد که مستقل در جریان سیاست مملکت اعمال قدرت نماید او مجبوراست در نقش سگی پاچه گیر برای حکومت و یا اشخاص سیاسی بلند مرتبه از قوم خودش خوش خدمتی نماید وگرنه دوباره میفرستنش که بره به همانجاییکه دیروز ازش آمده بود و تا آخر عمرش بصورت گمنام زندگی نکبتبار خودش را که حاصل جنایات گذشته اش است را دوباره از سر بگیرد هر ظالمی شاید بتواند چند صباحی در افغانستان جولان بدهد اما اینهم ثابت شده که اوضاع و شرایط در افغانستان پایدار نیست و خیلی زود زود درحال تغیر میباشد و آنگاه بایدمثل گلبدین یا برود کنار از صحنه سیاست یا در نقش دلقک برای این شخص یا آن شخص دربیاید مرددم دیگر آگاه شده اند سیاسیون باید متوجه رفتار و عملکرد خودشان باشند گلبدین برایتان آیینه عبرت است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است