مردم تاوان اعتماد به غنی و عبدالله را می دهند
مردم کوهستانات تاوان اعتمادی را که به رییس جمهور و رییس اجرایی کرده اند را می دهند. مردم کوهستانات، در این فصل سرد بدون پناه باقی مانده اند در حالیکه دشمنان آنها اکمال و پروار می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۴    ۱۳۹۶/۸/۱۵ کد خبر: 141156 منبع: پرینت

بیجا شدگان دره میرزاولنگ سرپل از حکومت مرکزی می خواهند که برای پس گیری این دره از طالبان عملیاتی را راه اندازی نماید. این بیجا شدگان در وضعیت بد اقتصادی و بهداشتی به سر می برند و اگر حکومت زمینه برگشت آنان را به خانه های شان فراهم نسازد یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نصیر کشاورز فعال جامعه مدنی در ولایت سرپل در برنامه «همگام» گفت: همانطور که در جریان هستیم ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل حدودا دو سال می شود به دست مخالفان دولت سقوط کرد و تمام ناامنی هایی که در ولایت سرپل است و در شمال افغانستان است، ریشه اش بر می گردد به کوهستانات سرپل که آنجا به یکی از پایگاه های اصلی طالبان در شمال افغانستان مبدل شده است.

وی افزود: زمانیکه کوهستانات سقوط کرد تلفات زیادی از مردم گرفته شد. بنابر تقاضاهای مکرر مردم فقط برای یک بار معاون نخست رییس جمهور برای عملیات به آن منطقه رفت و بنابر محدودیت هایی که وجود داشت آنها نتوانستند عملیات خود را به صورت درستی انجام دهند و کوهستانات را تصفیه کنند و عملیات شان نتیجه داشته باشد و فقط تنها چند قریه را توانستند پس بگیرند. کوهستانات بدون اینکه درگیری خاصی صورت بگیرد سقوط کرد. از آن زمان ولسوالی های سرپل، فاریاب، غور، جوزجان و قسمتی از بامیان روی خوشی را ندیدند و امنیت در آن مناطق بسیار وخیم شد و از طرف کوهستان تحریکات صورت می گیرد.

به باور کشاورز، مدیریت جنگ در قسمت شمال از جانب حکومت رها شده است و افزود: مدیریت درست از نیروهایی که در آنجا وجود دارد صورت نمی گیرد. نیروهای ما توانمندی دفاع و توانمندی جنگ و مبارزه با مخالفان مسلح حکومت را دارند اما متاسفانه هیچ نوع مدیریت درست از آنها صورت نمی گیرد. اگر یک سرباز تا چند روز و تا چند ماه در خط مقدم نبرد باشد. اینها واقعا خسته می شوند و طولانی بودن جنگ مردم را کلافه ساخته است. فکر می کنم فقط تنها دلیلی که نیروهای ما نمی توانند در مقابل طالبان مقاومت کنند عدم مدیریت سالم از نیروهای موجود در همان ولایت است. این عدم مدیریت درست از مرکز شروع می شود و تا سطح ولایت ها و در خط مقدم نبرد می رسد. در حال حاضر جنگ بسیار پیچیده شده است. یعنی هیچ گونه مدیریتی وجود ندارد. امکان ندارد طالبان قصد تصرف مکانی را داشته باشند و آنجا را تصرف نکنند.

این فعال مدنی، معتقد است حکومت برای پاکسازی ولسوالی کوهستانات از مخالفان کاهلی کرده و افزود: زمانیکه کوهستانات در محاصره مخالفان مسلح دولت قرار گرفت ما فعالان مدنی ولایت سرپل و دیگران و مردم بارها صدا بلند کردیم که پیش از اینکه کوهستانات سقوط کند اقداماتی کنید. اما دولت تجهیزات زمینی و هوایی و اکمالات نظامی نفرستاد و کوهستانات سقوط کرد که در دو دفعه سقوط کوهستانات نزدیک به صد نفر و بالاتر از آن سربازان ما در آنجا شهید شدند. و این واقعا نگران کننده است. نزدیک به چهل درصد از ولایت سرپل در تصرف طالبان است و نزدیک به پانزده درصد بیشتر هم در خط قرمز وجود دارد که مردم نمی توانند از طرف شب گشت و گذار کنند.

وی معتقد است در این جنگ خارجی ها هم به نیروهای امنیتی ما کمک می کنند و هم برای رسیدن اهداف خود مخالفان را اکمال می کنند و گفت: شایعاتی وجود داشت که هلی کوپترهایی خارجی به مخالفان مسلح در ولسوالی کوهستانات اکمالات و غذا می رساند. هرچه بیشتر می گذرد این حرفها از شایعه دور شده و به واقعیت نزدیک تر می شود و برای مردم روشن تر می شود که این حرف ها حقیقت دارد. مردم دارند تاوان اعتمادی را که به اشرف غنی و رییس اجرایی کرده اند را می دهند. مردم در ولسوالی کوهستانات در وضعیت اسفباری به سر می برند و زمستان نزدیک است و مردم بدون پناه باقی مانده اند در حالیکه دشمنان آنها اکمال می شوند وپروار می شوند. حکومت اگر فکری برای این وضع نکند باید فاتحه تمام ولسوالی های اطراف کوهستانات را هم خواند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوهستانات
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   باحکومت باید قاطع ومحکم صحبت شود

>>>   با سلام خدمت نگارنده موضوع را گفتید ولی کامل نگفتید شما بیان داشتید که دشمن از طرف نیروهای خارجی و از طریق هوایی اکمال میشوند البته این امر با نشان دادن چراغ سبز حکومت ممکن است و اینطوری میشه برداشت کرد که دولت خودش در سقوط دادن مناطق کوهستانات و میرزا اولنگ نقش داشته که البته این هم درست است و واضع است که حکومت خواسته مناطق یادشده به تصرف دشمن در بیاید حکومت در باز پس گیری مناطق تصرف شده سهل انگاری عمدی میکند دیگر این عمل حکومت برکسی پوشیده نیست پس شما باز چطور از دولت میخواهید که اقدام به باز پس گیری مناطق از دست رفته بکند من اینجا مقاله شمارا اینطوری اصلاح میکنم که مردم دست حکومت که در راس آن اشرف غنی و اتمر و استانکزی قرار دارند با طالبان در یک کاسه است و دیگر فریب این دلفکان قوم پرست و تروریست پرور را نخورید همت کنید و خود از مناطق تان دفاع کنید اعتماد به این حکومت اشتباه محض است و بس با ایتلاف های مخالف دولت که بتازگی شکل گرفته بخاطر بقا و دفاع از غیرت و شرف تان همکار و همسو شوید و دست این وطن فروشان و دلقکان که به هر ساز امریکا و انگلیس و پاکستان و عرعرستان میرقصه را از افغانستان کوتاه کنید پشتون های باشرف و غیرتمند هم باید همکاری و پشتیبانی کنند ایتلاف اپوزیسیون را تا از مملکت خود در مقابل اجانب و اللخصوص پاکستان دفاع کنیم و انشالله که پیروز میدان خواهیم بود زنده باد افغانستان و ملت افغانستان نابود باد دشمنان افغانستان

>>>   حکومت افعانستان توجه به حالت بد مردم ندارد اصلا گوش دولت سال ها پیش شنوایی خود را از داد دولت فقط هدف عملی کردن بر نامه های خود را دارد ولو که به قیمت جان انسان ها تمام شود .
جلو پشتونیزه کردن افغانستان را خون آدم های بی گناه هم گرفته نمی تواند .

فقط اتحاد همه اقوام در مقابل قوم متعصب کارا است بس .
جوان ها باید از تعصب دست بکشند اگر ازبک است یا هزاره و یا هم تاجک دست همکاری برای از بین بردن تعصب قوم پشتون باهم بدهند تا جلو کار بد پشتون ها گرفته شود .

>>>   دیگر هم به جاسوسان اعتماد کنند و ببینند!!!

>>>   اقای کشاورز !
گرچه در افغانستان تنها مرزا ولنگ نیست اما اینجا نیز یک خطه ای از خاک کشور است مملکتی که اشغال گردیده وبازیگران سیاست های کلان دنیابرای رسیدن به اهداف استراتیجی وجهان بینی های دراز مدت خویش وطن وهم وطن های مارا هدف گرفته از اینجا به حیث یک تخته ای خیزتارسیدن به مقاصد خویش استفاده بعمل می اورندمانند ما تنگ نظر ونزدیک بین نیستند خیلی دورترک ها را مینیگرند شاید موضوعات امروز جهانی را میدانید ان را کاملا بیان نمیدارید ویا همین قدر دانسته اید که اداره وکنترول جنگ در دست نماینده های خارجی ها وممثلین بیرونی ها در کشور نبوده هر انچه به وقوع می پیوندد ازبیرون هدایت ورهبری گردیده انهای که ظاهرا زمام حکومت را برای شان سپرده اند اختیارات جزءی واندک هم ندارند وحیثیت گدی های پلاستیکی بیش را نداشته همه امر ونهی واجرای پلانها را فقط خارجی ها کنترول میکنند
باید هم چنین باشد انهای که تمام مخارج کشور را عهده دار گردیده اند مگرهوش ندارند که به فکر مرزا ولنگ باشند ویا ملت مارا ناز بدهند ویاری رسانند طبعا هرگز این خواسته ها خواب وخیال بیش نیست وانها العیاذابالله گردانندگان امور منطقه وجهان اند الا ما شا ااالله که بعض پروگرامها را به عنوان بازی موش وپشک قصدا رها نمایند ویا ان ندانم کاری ها هم بخش از سیاست هاشان باشد که اختلاف ها ودر گیری های منطقوی را تشدید کنند ما را تشویش دنیا گرفته وشما هنوز در پی ارامش مرزا ولنگ هستید وانها میخواهند دنیارا در حیطه ای قدرت بیاورند ما وشما در محدوده ای نقشه ای کوچک افغانستان سرگردان شده ایم یگانه ارزو وامید مستضعفین ظهور امام مهدی{ع}است تا به حسای انهابرسد واین قلدران وزور گو ها را به سر جایشان بنشاند عجل الله الفرجه الشریف بحق سید الانبیا ء والمرسلین
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است