حکومت اراده ای برای میرزاولنگ ندارد
داعش در حال قوی شدن است و این نشان دهنده یک طرح شومی است که در آن می خواهند شمال میدان رقابت های جهانی باشد و داعش روزبروز تقویت شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۶/۸/۱۶ کد خبر: 141189 منبع: پرینت

بیجا شدگان دره میرزاولنگ از حکومت مرکزی می خواهند که برای پس گیری در راس طالبان عملیات نمایند. خبرنگاران که با شماری از این بیجا شدگان گفتگو کرده اند می گویند که این بیجا شدگان در وضعیت بد اقتصادی و بهداشتی به سر می برند و اگر حکومت مرکزی از بهر رفتن آنان به خانه هایشان کمک نکنند یک بار دیگر فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، علیرضا محمودی رییس مجمع عمومی مردم افغانستان در برنامه «محور» گفت: بعد از سقوط میرزاولنگ و فاجعه انسانی و حادثه خونینی که در آنجا اتفاق افتاده تعداد زیادی از هموطنان ما شهید شدند و صدها نفر آواره شدند، با بوق و کرنا صدها نفر از نیروهای مسلح رفتند و عملیاتی را سامان دهی کردند ولی متاسفانه موفق نشدند که آن منطقه را پاکسازی کنند. تا زمینه برگشت مردم در آنجا فراهم شود و همچنین در حال حاضر ما شاهد هستیم که طالبان بسیاری از خانه های مردم را آتش می زنند و مهاجرینی را هم که از آنجا بیجا شده اند چه در مزکر ولایت سرپل جوزجان و بعضی هم در ولایت بلخ با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی معتقد است برای گرفتن امنیت منطقه میرزااولنگ اراده ای وجود ندارد و بیان داشت: مسوولیت دولت حمایت از اتباع است. میرزاولنگ هم اکنون تحت تسلط دشمن است و تا وقتی که این منطقه پاکسازی نشود مورد تهدید دشمن قرار می گیرد. با تاسف اراده ای برای این وجود ندارد که این مناطق از وجود دشمن پاکسازی شود. به محضی که این مناطق کاملا پاکسازی شود، پولیس محلی و مردم ولایات آن منطقه با کمترین امکانات حاضر هستند که امنیت خود را بگیرند و به مناطق شان برگردند. با تاسف نه در حکومت محلی ولایت سرپل چنین اراده ای وجود دارد و نه در حکومت مرکزی. همه چیز منحصر به ارگ و شورای امنیت شده است. اگر شورای امنیت اجازه ندهد در آنجا کسی نمی تواند قدمی بردارد. اگر شورای امنیت اجازه ندهد، نه والی کاری می تواند کند و نه فرماندهان امنیت و نه مقام های دفاعی و امنیتی که در محل هست و نه صدها نیروهای امنیتی که در آن منطقه وجود دارند.

محمودی، در خصوص علت جنگ در قسمت شمال افغانستان می گوید: مردم میرزاولنگ خانه های خود راترک کرده اند و آواره شده اند و دیگر توان گرفتن خود را ندارند و میرزاولنگ نمونه ای است که دنیا را و افغانستان را به تکان آورد و فاجعه انسانی که ایجاد شد رسانه ها انعکاس دادند و یک موضوع جهانی شد. امروز میرزاولنگ های زیادی در مناطق مختلفی در ولایات شمال وجود دارد. و شمال جولانگاه تروریستانی شده است که دولت هیچگونه اراده و انگیزه ای را برای مبارزه با اینها ندارد. من شاهد بودم که در جوزجان جنگ های سخت و خونینی درگرفت و حکومت افغانستان به هیچ وجه این اراده را نداشت که علیه آنها عملیات کند. متاسفانه حکومت نظاره گر این مسایل بود و کاری نکرد. در یک منطقه می بینیم داعش پیشروی می کند، در یک منطقه دیگر طالب پیشروی می کند و آنها هستند که این قلمروها را دست به دست می کنند و حکومت افغانستان نظاره گر است. برداشت مردم شمال این است که داعش در حال قوی شدن است تا جغرافیایی را که طالب و داعش در اختیار دارد، در اختیار خودش بگیرد و این نشان دهنده یک طرح شومی است که در آن می خواهند شمال میدان رقابت های جهانی باشد و داعش روزبروز تقویت شود.

وی، معتقد است استراتژی آمریکا هم در کشور ما بر مبنای جنگ استوار است و افزود: و این جنگ جنگ مردم افغانستان نیست. برداشت هایی است که آمریکا با یک برنامه جدید آمده است و در افغانستان به دنبال جنگ های رقابتی و نیابتی است. آنچه را که ما می بینیم در این استراتژی آوردن هند در قضایای افغانستان و بیشتر دخیل ساختن آن مسلما مخالفین هند در افغانستان را به این وا می دارد که دامنه جنگ را فراتر بسازند و ما مردم افغانستان قربانی شویم. دولت افغانستان به هیچ وجه به دنبال این نیست که راهبرد جدید را طوری مدیریت کند که به نفع مردم افغانستان باشد. ما شاهد این هستیم که انتحار و انفجار هر روز در کابل و دیگر شهرها بیشتر می شود و مردم هر روز کشته می شوند. این چطور حمایت آمریکا از ما است. در گذشته هم جنگ های داخلی وجود داشته اما مردم افغانستان این همه قربانی نداده اند. صبر مردم افغانستان از این اوضاع لبریز شده است و دیگر توان دیدن قربانی شدن فرزندان خود را و آواره شدن را ندارند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میرزاولنگ
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   مردم برعلیه این دولت مصلح شوند سربازان خودرا به مردم تسلیم کنند خود مردم امنیت خود را بگیرند

>>>   به نویسنده اولی
این مردم که ميگوهي بعداز آن که مهمات شان تمام شد .میشود در آن نزدیک ها آدرس کارخانه مهمات سازی ((نه نه) ات را بدهید که مردم برای گرفتن مهمات به آن جا مراجعه نمایند
( مهاجر

>>>   ....آن روزها تمام شد که مردم برای خودشان تصمیم ميگرفتن تیم تشکیل می دادند یاغی گری میکردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است