نه عبداللهی برای عبدالله می ماند و نه نوری برای عطا
با موضع گیری قاطع عبدالله که برای ترک نور از ولایت بلخ و تعیین جانشین وی ضرب الاجل تعیین کرده است؛ باید شاهد یک نزاع درونی و بازی دو سر باخت برای هر دو جانب باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۶/۸/۱۶ کد خبر: 141197 منبع: پرینت

اگر پیش از این در تمام ادوار گذشته ی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و شوراهای ولایتی و برای سهمیه بندی قدرت و چوکی ها، می شد حزب جمعیت اسلامی و تاجیک ها را وزنه ای سنگین و ذی حق به شمار آورد که آرای مردم در شمال و غرب را درو می کند؛ این اواخر متاسفانه چنین نیست.

چند دستگی و تشتت آرایی که در حال حاضر میان سران و چهره های شاخص این قوم بزرگ و این حزب با سابقه ی بیشترین عظمت و بیشترین قدرت به چشم می خورد و تخم تفرقه و نفاقی که در میان آنان که باید نمایندگان و الگوهای قوم خود باشند و نیستند پاشیده شده؛ وضع را وخیم تر از قبل کرده است.

می توان به جرات مدعی شد که اتحاد و همبستگی میان عطا محمد نور والی مقتدر بلخ و عبدالله در جایگاه ریاست اجرایی دولت وحدت ملی، تاکنون بارها و بارها تیم های رقیب و رییس جمهور را وادار به عقب نشینی در مواضع خود و نیز تسلیم مطالبات تاجیک ها کرده بود و اگر چنین ادامه می یافت می توانست...

می توانست جایگاه های بهتر و بیشتری در تقسیم بندی یا حتی انحصار قدرت و باز پس گیری ریاست جمهوری از پشتون ها بدست دهد اما چنین نماند و روزبروز بر خود رأیی و خودمحوری سران و بزرگان حزب جمعیت اسلامی اضافه می شود و زمینه ورود موریانه های بیگانه را بر چهارچوب و شیرازه ی تاجیک ها فراهم می سازد.

نظر به اینکه عطا محمد نور داعیه ی ریاست جمهوری در سر می پروراند و به دیدار اهل فن می شتابد تا حمایت بزرگان را به خود جلب کند و در همین راستا موضع قاطع عبدالله که برای ترک نور از ولایت بلخ و تعیین جانشین وی ضرب الاجل تعیین کرده است؛ باید شاهد یک نزاع درونی و بازی دو سر باخت برای هر دو جانب باشیم.

بدیهی است که چنین موضع گیری های شتابزده، خودسرانه و بدون آینده نگری که از سوی چهره های شاخص تاجیک ها اعمال و اختیار می شود؛ در روزهای آتی و در انتخابات آتی، هر دو شخص مذکور را از صحنه ی رقابت ها حذف می نماید و بنابراین نه عبدالله جایگاهی در حکومت بعدی خواهد داشت و نه می توان چوکی قدرتی برای عطا محمد نور متصور بود. این درحالی است که همچنان که بارها گفته اند و گفته ایم تیم رقیب درحال وصعت وحدت و اتحاد داخلی و جلب حمایت خارجی است و لحظه ای باز نمی نشیند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   اختلاف درون گروهی تاجیک ها همه آنها را نابود می کند.
نه عطا و نه عبدالله هیچکدام به آینده قوم خود نمی اندیشند
بقیه سران تاجیک هم که سر در لاک خود فروبرده و نظاره گر نابودی خود هستند
شیما کابل

>>>   اینهارا مردم خوب می شناسند که جز منافع ضخصی وفامیلی خود به هیچ جیز دیگر فکر نمیکنند، در طول سی سال اینها همه فکر وپلان تلاش شان بخاطر چوکی برای خود واقارب فامیلی شان بوده در هر حکومت تازمانیکه اینهاباشند عدالت و قانونی وجود نخواهد داشت
ر

>>>   جمعیت وعبدالله هردو خاصیت خودرا نزد مردم باخته اند.

>>>   به زودي يك اپوزسيون سياسي،إعلام موجوديت خواهد كرد
با محور ملي اپوزسيون دولت يكجا شويد تا بتوأنيم از مردم سالاري و بازگشت مشروعيت سياسي به نظام پاسداري كنيم و زمينه را براي برگزاري انتخابات شفاف و دموكراتيك فراهم سازيم.

>>>   اعضای برجسته حزب جمعیت که ضعف‌های سیاسی رییس اجرایی را در این سال‌ها شاهد بوده ‌اند به هیچ عنوان دیگر به او تمکین نخواهند کرد.
طرفداران عطامحمد نور از واکنش قصر سپیدار سراسیمه شده‌ اند ولی من نهایت خوش‌حال هستم. این واکنش در اثر باخت سیاسی ابراز شده است ورنه اگر موج بر مراد عبدالله مثل پیش در حرکت بود هرگز لب به سخن نمی‌گشود.
ع

>>>   حزب جمعیت اسلامی افغانستان از گذشته چندین بربر پرقدرت شده واز حمایت اقشار بزرگ مختلف مردم برخوردار است و استاد عطامحمد نور ریس اجرایی حزب جمعیت ووالی بلخ که پشتوانه قوی مردمی را باخود دارد و انسان مردم دوست وطن خواه مرد قول وقرار و صادق به کشور و ازادی وانسانیت و ترقی خواه و پیشرفت وطن مست به همین اساس همه اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی با یکصدا بشمول داکتر عبدالله از نظریات و خواست برحق ان اظهار امتنان و همبستگی شانراابراز کرده اند .

>>>   نجیب بارور
این‌که آرمان احمدشاه مسعود فراموش شده است، گپی نیست. این‌که مکتب مسعود به چند کرسی و قصر شیک فروخته شده است، آبی از آب تکان نخورده است. این‌که راه مسعود را در پشت اشرف‌غنی می‌روند، مهم نیست چون برای‌شان دالر مهم است نه خط‌مشی. این‌که از مسعود چیزی جز یاد در خاطر معامله‌گران نمانده است باز هم گپی نیست. اما منتظر هستند که سگ زرداد در پیشانی عکس احمدشاه مسعود عکسش را بچسباند تا این‌ها کمی سر و صداهای فیسبوکی کنند. منتظر هستند که کسی به کدام تصویر قهرمان ملی بی‌حرمتی کند تا این‌ها واکنش‌های نمایشی بدهند. منتظر می‌مانند کسی به لقب مسعود بی‌احترامی کند تا این‌ها اعلامیه صادر کنند. حالا همه ورخطا شده‌اند که کمیسیون شورای حراست و ثبات که دو تن از یاران مسعود پایه‌های قوی این شورا هستند عکس مسعود را از خیمه لویه‌جرگه پایین کرده است، هشدار می‌دهند و اکت می‌کنند.
اما، مسعود عکس نبود که با آویزان بودن در دیواری بماند یا نابود شود. مسعود آرمان بود، استراتژی بود و راه بود. دشمن مسعود چارتا عقده‌مند نیست که با عکسش چه کار می‌کنند و چه کار نمی‌کنند. دشمن مسعود یاران و ادامه‌دهندگان راهش هستند. مسعود را شما فروختید ورنه با بودن و پایین‌کردن عکسش از جایی چیزی از شان او کم نمی‌شود

>>>   با ام المشاغل یا نورالعین آشنا شوید
استاد شفیق شرق:
داکترمصطفي مستور ‌كه مثل داكترعبدالله عبدالله در رشته‌ي طبابت درس خوانده است، يكي از كادرهای خوب در ریاست اجراییه محسوب مي‌شود. مي‌گويند او شخصيت با ظرفیتی‌يست، مديريت دولتي را بلد است و از همین‌رو هم‌زمان چند مسووليت مهم را به عهده دارد:
1. معیين وزارت ماليه
2. مشاور ارشد داكترعبدالله
3. نماينده‌ي خاص داكترعبدالله
به نقل از منابع، ايشان حاجبِ دربار اند و در بسياري مواقع به گونه‌ي غیر رسمی به حيث قائم‌مقام داكترعبدالله نيز نقش ايفا مي‌كنند.
داكتر مستور كه خواهرزاده‌ي داكترعبدالله عبدالله مي‌باشد، تكيه‌گاه خوبي براي مامايش شده است.
در شرايطي که افغانستان با قحط الرجالي دست و پنجه نرم مي‌كند، گزيدن ِخواهرزاده در چند پُست مهم به معناي شخصي سازي نهاد حكومتي نيست. وقتي يكی از رهبران حکومت، خواهرزاده اش را نماينده‌ي تمام الاختيار تعيين مي‌كند، قصد سوي استفاده از مقامش را ندارد، بلكه مي‌خواهد به توانمندي‌هاي بي حد و حصرِ يك فرد هرچه بيش‌تر ارج بگذارد.
به کسی که هم‌زمان چندوظيفه داشته باشد "ابوالمشاغل" می‌گویند.
اين ضرب‌المثل امروزه چندان كارايي ندارد:" دو خربوزه در يك دست گرفته نمي‌شود."
"ع و غ" نام اختصاری رهبران حکومت وحدت ملی می‌باشد. نامِ ديگر داکتر مستور را می‌شود "نورالعين" گذاشت.

>>>   این که پدرام میگه جایگاه تاجیکان در این حکومت در کجاست راست است.

>>>   چون صلاحیت عبدالله و ریاست اجرایی فقط در چار چوکات قصر زیبای سپیدار است جناب ابوالمشتغل نیز با وصف تعدد شغل به همه ی آنها به خوبی رسیدگی میتواند چون وسعت اجرایی و صلاحیت اجرایی محدود و متمرکز به چند در و دیوار زیبای قصر سپیدار است.

>>>   عطا محمد نور بيشتر به خويشتن داري و تحمل ما نياز دارد، تا حمايت
مردم ما براي عبدالله عبدالله بيشتر از چهارده سال وقت معامله گري و امكان رهبري را دادند و هنوز هم ميدهند. اين نه منصفانه و نه عاقلانه است كه در برابر عطا محمد نور كه برخواسته از همين مردم است اين همه عجله وبي صبري به خرج بدهيم. حالا كه عبدالله در تمام معامله ها ما را فروخته است و آب را از سر ما بيشتر از صد نيزه هم گذشتانده است، چي فرقي ميكند كه براي كسي ديگري يك امكان بدهيم. من نميگويم كه عطا محمد نور فرشته است، اما از نظر سابقه و استعداد از عبدالله عبدالله برتري هاي دارد. طرفداران عبدالله فكر ميكنند كه رهبري و نمايندگي مردم مادام العمر به وي تعلق دارد. شايد عطا محمد نور همان كسي باشد كه ما منتطرش بوديم. بر فرض اينكه عطا محمد هم مناسب نخواهد بود، اما هرچه باشد اول اينكه از عبدالله عبدالله بهتر است، و دوم اينكه هر كسي ديگريكه هم كه ادعاي نمايندگي چنين شكي در موردش وجود خواهد داشت. پس چرا چنين بي انصافي در حق عطا محمد نور بكنيم. براي ما چيزي نگذاشته اند كه از دست بدهيم. پس يك كمي هم وقت به آقاي نور بدهيم.

>>>   عطا محمد نور خوب میداند چه کار کند. امروز اکثریت مردم 5 شیر جنرال هستند و هر کدام موتر زد گلوله میگردانند ولی سرباز بدخشانی. تخاری و فاریابی مفت هم توسط دولت کشته میشود. هم توسط طالب و داعش وهم توسط مردمان سمت جنوب . ولی داکتر عبدالله بشمول قانونی. پسر فهیم خان. صالح. احمد ضیا و امسال شان ک شان قند میخورد و خ شان نبات. چه لازم است بخاطر چهار خود فروخته که با طالب طالب اند با داعش داعش و با دولت وزیر هستند خود را قربانی نمایم؟ عطا محمد نور رهبر تمام تاجیکان است ولی عبدالله و دیگران شان فقد رهبر یک ولسوالی که تازه ولایت شده است
بدخشانی

>>>   منظور داکتر عبدالله از اشتباهات تاریخی چیست؟
ایا او بقدرت رسیدن امیر حبیب الله کلکانی و استاد برهان‌الدین ربانی را اشتباه تاریخی میداند و یا مبارزه ی حق طلبانه اقوام برای مشارکت سیاسی را اشتباه میداند؟
این سوال را با توجه به عملکرد داکتر عبدالله در زمان‌ کار اعزاز و خاکسپاری امیر شهید مطرح ساختم.
Parwani

>>>   همين حكومت وحدت ملي چه معني دارد؟؟؟؟
شايد معني اش تنها در روان بودن تجارت هاي عطا در بيرون و درون كشور، و تداوم بي آبرو ترين چوكي براي بي عزت ترين شخص يعني عبدالله باشد
ما پيش از جنگيدن با غني و ديگرانش بايد به حساب دو سرطان سرنوشت خويش رسيدگي نماييم (عبدالله و عطا) زيرا در موجوديت اين دو نفر، و جنجالهاي دروني شان، سرنوشت ملت ما هر روز بيشتر از روز ديگرش با تحقير ها و توحين ها روبرو شده ميروند
تحقير توسط طالبان يعني نماينده هاي غني، كرزي و أتمر در داخل كشور و تحقير توسط غني در نشست هاي جهاني و بيروني
پس سهم پنجاه درصدي چه ميشود؟؟؟؟؟؟
فكر كنم كه پنجاه در صد سهم عبدالله در درون معده دبل عبدالله و در إيزار دبل عطا و امرالله صالح موقعيت دارد، چون هيچگاهي اين پنجاه درصد سهم دروغين اينجاها ديده نميشود!!!!!!!
عبدالله و عطا براي عروج كردن به مقام بانوي نخست، شديدا باهم در رقابت ....پرداخته اند تا از يكسو غني براحتي بتواند چهره .... حكومت تك قومي اش را به رخ جهانيان بكشاند و از سوي ديگر تيم هاي فاشيستي داخلي اش، طالبان را براي كوچاندن تاجيكان بيشتر از ارتش ملي تجهيز نمايند

>>>   بزک بزک نمور تا جو لغمان برسه
عطاکگ را به پاچاهی چی؟ یک آدم ....مانند میایه و از پاچاهی سخن میگویند.

>>>   جالا مردم هوشیار شده اند و جوصله داکتر عبدالله را هم دیدند و بی جوصله گی استاد عطا را هم ما هردویشان را دوست داریم اما داکتر صاجب را لایق رهبری میدانیم

>>>   در سیاست داشتن هدف برنامه استراتیژی و تاکتیک مهم است.
تنها سجایای نیکو و اخلاق و حوصله کار ساز نیست هرچند که داشتنش به از نداشتنش است اما به تنهایی کافی نیست.
غیر از آقای نور اگر کسی هست پا پیش گذارد تا وزنش معلوم شود.

>>>   به همین بز والا بگوید وقت پادشاهی تیر شده برخیز بیدار شو.

>>>   استفاده که نور از ع کرد برابر به نیم فیصد استفاده که غ کرد هنیست

>>>   سیاست مدار زبون و بی اراده به درد افغانستان نمی خورد ونه سیاست مدار معامله گر و دروغ گو. مردم و کشور ما به خدمت و صداقت نیاز دارد به کسی نیاز دارد که افانستان شمول باشد

>>>   قراراست که آقای نور را بحیث رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی بگمارد.
ع

>>>   سر نوشت عطا محمد نورطرف حبیب الله کلکانی رفت اما بایک تفاوت که حبیب الله شهید شد ولی عطا محمد اسیر ورنگ زرد وبدنام تاریخ. وظیفه عبدالله درین پروزه ختم است.م.ا.کابل

>>>   سرنوشت کاخ سپیداراز نخست مبهم بود- آریایی

>>>   این تاجک را هم چرب کردندمانند اگر تاجک ها... ما تاجک ها به غیر از شعر گفتن و .... پرستی دگر هیچ چیز را بلد نیستیم. جزای ما ازین بد تر. عطا نور را هم در توطعه یی از بین خواهند برد.

>>>   اشرف غنی فکر میکرد که با صلح با گلبدین و آوردن او به افغانستان، شورای نظار و جمعیت و جنبش شمال را بترساند.
اما از آنجایی که جمهوری خواهان در امریکا قدرت را به دست گرفتند، پلان صلح با طالبان و گلبدین منحل شد، حالا اشرف غنی در پی ایجاد اختلافات بین جمعیت است، تا خودشان سبب نابودی خودشان شود. بنأ با روابط خوب با عطا محمد نور و وعده و وعید ها به او، میخواهد او را در مقابل داکتر عبدالله بشوراند.
چنانچه کرزی نیز در مقابل دوستم که به پوست تشریفاتی وزارت دفاع قناعت نداشت و صلاحیت ولایت بلخ نیز از اوگرفته شده بود، چنین سیاستی در پیش گرفت و نزدیک بود او را بندی کند، اما به وساطت کشور ترکیه، ازین عمل خود داری کرد و دوستم نیز از تقاضای قدرت خواهی خویش صرف نظر کرد.

>>>   اگر عطا محمد نور فریب غنی کوچی را بخورد و بلخ را رها کند. دیگر سرنوشت عطا محمد نور از سرنوشت دوستم و عبدالله بدتر خواهد شد.

>>>   این جنگ سالاران به برادر خود هم وفادار نیستند فقط یک لحظه برایش مساعد شد ازهمه چیز میگذرد هیچ عهد وپیمان وصداقت دربین اینها وجود ندارد یعنی فرصت طلب
ر

>>>   اقای عطامحمد نور والی ولایت بلخ چنانی که دشمنانش توطعانه چیز های نادرست و دور از شان اقای نور مینویسند اینکار دشمنان وخاینین است که میخواهند درز ونفاق را بین داکتر عبدالله عبدالله و جناب عطامحمد نور والی مقتدر بلخ ایجاد کنند و خودشان از ان بهره ببرند ضرورت به دلایل دیگر نیست همین کفایت میکند کهدر مجلس یادو بود از سالروز استاد ربانی شهید در حضور حامدکرزی بیان کرد و گفت کرزی صاحب در زمان ریاست جمهوری اش مرا خواست وبرایم گفت که جوان هستی بیا که باهم یک گروپ بسازیم و باهم کار کنیم من برایش گفتم که من از خود رهبر دارم بدون مشوره ان هیچ کاری را نمی کنم وقتیکه کرزی صاحب دید من حاضر به حرف های ان نشدم در اخر برایم گفت که نر خو هستی پس اگر اقای نور قدرت طلب میبود هر مقامی را که از کرزی میخواست برایش میداد اما اقای نور مرد سنگر مرد وفادار به حرف وتعهد اش و مرد مقاومت و مرد ایستادگی در برابر دشمنان خاک ومردم وخدمتگذار مردم اش و کشور اش است اما خار چشم دشمنان جاسوسان بیگانه است دز هر زمان وهر موقع توطعه و شایعات شانرا پخش ونشر میکند به ارزوی اینکه اگر بتوانند شخصیت انرا زیر سوال برند اما بر عکس دوستان جدید دیگری در جمع دوستان اقای نور افزوده میگردد با خدا دادگان ستیزه مکن که خدا داده را خدا داده .

>>>   همه اين تبصره ها ميان خالي است، حقيقت افشا شدني است، عبدالله نه در دوران وزارت خارجه و نه در دوران رياست اجرائيه كاري براي ملت، تاجك، جمعيت و شورواي نظار انجام داده است و نه در فكر كس بغير از شخص خودش بوده و ميباشد، هيچ كس در حق او ملامت نيست، چون خودش استعداد كار و رهبري ندارد، از جبر تاريخ و ظلم زمان يك باره بالا پريد، و حالا وقش سقوطش رسيده، براي عبدالله رياست شفاخانه نور هم بسيار مسؤليت بزرگ است، برادر عطاء نور هم تجربه جهادي و هم تجربه كار مردم داري را و هم استعداد رهبري را بيشتر از همه تاجكها و جمعيت اسلامي تاجكان دارد، مزار را خارجي آباد نكرده اند، اگر مديريت درست عطاء نميبودمثل ديگر شهر هاي افغانستان ميماند. حالا غني بايد بداند كه از او و اسماعيل خان بايد در امور باز سازي افغانستان استفاده نمايد، لجاجت هاي اطرافيان افغان ملتي و چپي هاي ارگ را مد نظر نگيرد، اين دورشخصيت مخلصتر از همه بوده اند، هرات و مزار را همسيال كشور هاي همسايه ساخته بودند، در حاليكه كثافات مركز كابل زيادتر از قديم شده ميرود.

>>>   لطفاً از خیال پردازی ها بپرهیزید. این صدا های دروغین را مردم منافق پخش میکند. استاد عطا عنوان حزب جمعیت بر عملی شدن توافق نامه وارد گفتگو می باشد و بس،او سیاستمدار زیرکی است به تیر دو شکار کرد. هم اشرف غنی را برای عذر خواهی به شهر مزار کشاند و هم رفیبش را آقای دوستم در گریه و اشک ریختن رساند.

>>>   چند گپ پوست شده!
خواست و انتظار ما از عطا محمد نور، كنش هايي بود كه فعلا انجام مي دهد؛ اما چرا به اين پيمانه انزجار و نفرت عليه وي راه افتاده است؟
كي و كدام آدرس ها، موجي از تخريب و نفرت پراكني را در برابر عطا محمد نور مديريت مي كنند؟
در آخرين ديداري كه با استاد عطا محمد نور داشتم، يكي از خواسته هاي جدي ام از وي اين بود كه از مركزگرايي مفرط پرهيز كند؛ مركزي كه چند پارچه، بي برنامه، تنبل و بيچاره و وامانده است.
در اين ديدار، پيام جمعي از نخبه هاي ديگر را نيز مبني بر همين محتوا برايش رساندم.
از وي خواستيم كه اگر برنامه دارد، ظرفيت و فهم سياسي دارد، تيم دارد و مي خواهد در آينده كشور نقش و سهم برجسته داشته باشد، چرا خود به حيث محور سياسي و چانه زني و معامله قرار نمي گيرد.
ديگر هر گونه توقعي از داكتر عبدالله جفا و خيانت بزرگ است. او ديگر بر نمي گردد، تغيير نمي كند و شجاعت سياسي بخرچ نمي دهد. داكتر عبدالله هر چي فرصت و امكان و حمايت خواست، برايش از حوزه بزرگ ما فراهم شد و در اختيارش قرار گرفت. او از اين پس شدني نيست. او همه فرصت هايش را هدر داده است. قلعه صعود سياسي اش نيز همين رياست اجراييه مي باشد.
چرا عطا محمد نور به دنبال اين مرده سياسي بگردد و ده ها فرصت و زمينه ديگر را در پاي و اراده سست وي قرباني كند.
اگر عطا محمد نور، داكتر عبدالله را دور زده است، خداوند پدر و مادر و بستگانش ره بيامرزد. از وي حمايت جدي مي كنيم. اي كاش اين كار را دو سال و سه سال قبل مي كرد.
عطا محمد نور واضح گفت چرا از داكتر عبدالله دلخور است و از وي انتقاد دارد...
داكتر عبد الله به إندازه يك نخود، شأن و خواست و عزت و حقوق مردم ما را تمثيل نكرده است.
اما خواسته اساسي ما از عطا محمد نور اين است كه، بازي ضعيف نكند. بي برنامه راه نرود. شم و درايت و هوشياري سياسي كسب كند. ارزان نخرد و فرصت و امكانات سياسي و بشري ما را ارزان مفروشد.
مردم ما را از بن تا اكنون به حراج گذاشته اند و ارزان فروخته اند، از بن تا اكنون معامله هاي كثيف شخصي و خانوادگي كرده اند. به همين دليل، همه فرصت ها و توانمندي هاي ما را نابود كرده اند..
به عطا محمد نور فرصت دهيد و از وي، به إندازه جايگاه اداري و سياسي اش، توقع داشته باشيد.
وي تا اكنون يك فيصد خيانت و معامله ي، خيانت كاران و معامله گران بن، اداره انتقالي، اداره موقت و قانون اساسي و پانزده سال اخير را نكرده است!

>>>   استاد عطا و آزمون بزرگ!
واقعیت تلخ همین است که به دنبال تسلمیی ها و بیکارگی های داکتر عبدالله، خواست نسل جوان و پیروان اصیل جبهه مقاومت از استاد عطا همین بود که خودش در میدان عمل ایستاده شود، ابتکار را به دست گیرد و نسل جوان را رهبری نماید...
هر یک از ما در چندین فراخوان بطور مستقیم و غیرمستقیم از استاد عطا خواستیم که در پشت صحنه بودن بس است، یا در میدان ایستاده شو و یا برای همیشه کنار برو...
اکنون که ابتکار را به دست گرفته و در میدان مبارزه و کارزار ایستاده است، باید برایش فرصت داده شود و عملکرد هایش زیر ذره بین گذاشته شود که چه می کند...
زیرا:
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته به جاست...
ای خوش آن نغمه که مردم بسپارند به یاد!
حال در عمل دیده خواهد شد که استاد عطا یا به رهبر واقعی مردم تبدیل می شود و یا در میدان سیاست، قدرت و ثروت غرق می شود...
باید منتظر «زمان» و «عملکرد» های ایشان بود...
اما،
از «قهرمان سازی» ها و «شیطان سازی» های بی مورد و بی اساس باید پرهیز کرد!
به یاد داشته باشید:
«همه» را می توان برای «مدت کوتاهی» فریب داد و «بعضی» ها را برای «همیشه»؛ اما «همه» را نمی توان برای «همیشه» فریب داد!

>>>   شما گفتيد "عبدالله معرفت بين المللي دارد و عطا معرفت داخلي"
به نظرم شما زياد نگران نباشيد، چون هنگاميكه اگر استاد عطا هم در جايگاه عبدالله تكيه بزند هم مشروعيت بين المللي كسب ميكند و هم مشروعيت ملي
نقد و حمايت مشروط ما روي يك برنامه اصلاحي و بهبود استوار است
من از دوستانم خواهش ميكنم تا با شگونِ تغير مثبت و بهبود در وضعيت كه دبل عبدالله ايجاد كرده است، يا مؤقتا از انتقاد در برابر عطا باز ايستاده يا دست به انتقاد هاي سازنده ويا بجاي آن، از ايشان حمايت مشروط نمايند، تا ديده شود كه عطا تا چه اندازه ميتواند تغير مثبت ايجاد نمايد
ديگر نبايد يگانه گزينه آينده مردم ما، تنها عبدالله باشد!!!
چون اين عبدالله بود كه همه صلاحيت هاي إجرائي خويش را به كأخ رياست جمهوري سپرد و خودش ماند و همان كالاهاي مُدِلگونه اش در كأخ سپيدار و از سوي ديگر موجي از بي برنامگي هايش نيز ايشان را دارد همراهي ميكند ...

>>>   سلامت باشید دوستان همفکر
وحدت ملی به عنوان حربه نامقدس توسط برتری جویان قبیله پیوسته علیه خواست مشروع تامین عدالت اجتماعی تساوی حقوق
ملیت های غیر پشتون استفاده شده.
عده خود فروش از تبار خودمان هم هنوز ساده لوحانه به صدای همین دهل دلخراش میرقصند

>>>   سلام خدمت تمام دوستان عزیز تقذیم میکنم تا جای که من معلومات دارم و وظیفه های مهم رت دز شمال افغانستان اجرا کرده هم و پسر کاکایم در حکومت پوست مهم دارد از این رو آغای عطا محمد نور را من خوبتر و بیشتر میشناسم .

آغای نور فقط در فکر تعیین کردن مزاری های خود شان در پوست های مهم دولتی اصلا در باره حکومت و دیگر مسایل مهم توجه نمیکند . شمایان خود بخ چشم میبینید که وزیر معارف از نزدیکان عطا یک دیپلومات را تعین کرد در هندوستان یک دیپلومات دیگر را هم در جرمنی تعیین کرد من میدانم که یک ادم لوده در لندن زندگی میکرد و زیاد یک انسان قوم پرست و متعصب میباشد در جرمنی به صفت مستشار وزیر مختار تعیین کرده است . همین قسم در سطع حکومت که متوجه شوید از این قبیل کار ها را زیاد کرده است . پس بر ما است تا متوجه کار کرد های این شخص باشیم تا در اینده مشکلات را متوجه وطن ما نسازد .
وسلام
سید هارون لندن

>>>   شخصیت و لیاقت و درایت و شجاعت اقای عطامحمد نور یک چیزی واضح و روشن است هیچ کسی نمیتواند انرا انکار کند وکسانی که بنام دوست و یا دشمن چیز های نادست در برابر اقای نور مینویسند این کار شخص خودشان و وجدان تاریک ونا سالم شان است واز شخصیت اقای عطامحمد نور والی فداکار بلخ بقدر یک مو هم چیزی کاسته نمیتوانند چنانی که بزرگان گفته به ....دریا مردار نمیگردد .

>>>   انتظارِ قهرماني از آدم هاي بي عرضه، بي هدف و ترسو حماقت بيش نيست.
من ديگر بر رهبران پوشالي، بي جرّأت و منفعل خرده نمي گيرم و از آن ها مي گذرم. بعضي ها حتا در بلندترين منصب توافقي هم كه برسند، وقتي از آنها كاري بر نيايد و عاجز بمانند، به جاي نقد و كوبيدن شان، قابل ترحم و شفقت اند. از آدم ها به اندازه ظرفيت شان توقع كنيم.

>>>   اين تيم عبدالله و مودلك هايش سبب بزرگترين خيانت در تاريخ معاصر براي تاجيكان شده،
براي عبدالله:
اول كه زورش را نداشتي كانديد نميكردي، دوم اينكه چهار دانه بي همت را دورت جمع نميكردي، سوم هر معامله ي كردي ولي خيانت و جنايت و معامله گري را تكرار نميكردي.
بلاخره همه به ستوه امده اند، اگر كدام جبهه ي براي مجازات اينها باز شد، نفر سوم براي بسزا رساندن اينها من خواهم بود.

>>>   دوستان عزیز نمی دانم شماازاین یاوه گویی وتفرقه افگنی چی مفادی میگیرید وچطور درموردابرمرد شمال چنین قضاوت منفی مینمایید.
واین شبکۀ به جزازشیطنت دیگرکدام کاری ندارد.
بگونۀ مثال: درقسمتی گفته است که درارگ سخن گفتن به دری ممنوع میشود.آیا این نوع ازشیطنت نیست؟
البته خودبنده ازقوم تاجک هستم ولی این نوع گفتارراشیطنت بیش نمیدانم.
بدرود

>>>   تاجیکها باید بنیروی جوانان اتکا کنند و سازمان و رهبری آینده را بجوانان بدهند و جوانان باید خود را برای مبارزه و سیاست آماده کنند. دوره عبدالله و عطا تمام شده است

>>>   عبدالله همه چيز را.... نمود ولي حداقل اگر در اين مقطع چيزي بدست بيايد بازهم غنيمت است
فايق

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   تمام نگرانی‌هایم در مورد استاد عطامحمد نور رفع شده است، از آن‌جایی که در استواری و مردانگی‌اش شکی ندارم، برای من قول داده است که عزت و شرف مردم ما را به‌هیچ مترسکی واگذار نمی‌کند. عصبانیت‌ها و ضدیت‌های استاد در برابر عبدالله اندکی مرا واداشته بود که در مورد فعالیت‌های سیاسی اخیرش نگران باشم، استاد قول داده است که در هیچ زمینه‌یی کوتاه نمی‌آید. وقتی نقش استاد را در پاگرفتن "اصلاحات و هم‌گرایی" مطالعه کنیم و بعد دونیم‌سال به‌انزوا کشیدنش را توسط رهبری اصلاحات و هم‌گرایی شاهد باشیم، بعد می‌دانیم که مایه نگرانی دیگران هستند نه استاد. من از همین امروز یکی از حامیان برنامه‌های استاد عطامحمد نور در جهت استقرار و احیای دوباره اقتدار مردم ما خواهم بود. هرکسی که در مورد استاد شایعه‌پراگنی می‌کند، به‌ریش خودش می‌خندد. به‌پیش به‌سوی تحول و تغییر بنیادی در حوزه استراتژی فکری و رهبری مردم خود ما
نجیب بارور

>>>   سلام دوباره ما مردم سادات از دست این عطا ....تشویش داریم بخاطری که میخواهد ما مردم را از مزار بیرون کند ما از پدر و پدر کلان های حود در بغلان زندگی داشتیم تمام دار ندار ما را گرفتن من سال های متمادی میشود که در لندن زندگی میکنم.
تمام افرادی که در بغلان هم نارامی را شروع کرده اند مربوط همین ادم میباشد
سید هارون از لندن

>>>   چقدر درآوروننگین است که حتی ما حاضرهستیم با چنین مداح گوی سبکسرانه ،مفهوم انسان و انسانیت را زیر سوال میبریم وبه این واژه توهین میکنیم . باورکنید هرچقدر عرب این مردم را توهین وتحقیر کند ، بازهم الحمدالله میگویند فقط به همان ضرب المثل "سایه سپیدار......." اکتفا میکنند . بلاخره این عرب نبود که مسعود راکشت ؟ ویاهم این عرب نبود که طالب را به رسمیت شناخت؟ یک کمی شرم وحیآ کنید ...چه قدرخودرا ذلیل میسازید.
اینکه توسط پول اعراب رهبرانت کشته میشود ووطن ات برباد شده است کافی نیست .؟
آخراین چه اخلاقی است وکجااین افتخاراست که عبدالله ویا عطامحمد نوربا این آدمکشان وجنایتکاران عصر ملاقات کرده اند؟

>>>   ای کاش دست این چلتار داران خونخور با همه چیزی که مربود أنها میشود از ما و وطن ما کوتاه میبود

>>>   حيف كه حافظه تاريخي تان بسيار ضعيف هست ، همين عربستان سه مليارد دلار در پروژه طالب سرمايه گذاري كرد تا مانع از تشكيل حكومت مجاهدين شود
بر خلاف نظام حقوقي بين الدول ؛ سفارت دولت اسلامي افغانستان را به گروهك طالب تسليم نمود !
و حالا كه در سوريه و عراق و يمن و لبنان از رقيب منطقه اي شكست خورده هست براي انتقال داعشي ها به شمال ؛ سران شمال را نمك گير ميكند !!
واي بر ملتي كه از يك سوراخ چند بار گزيده شوند !!!!

>>>   این یک واقیعت است که هیچ فردی در این دولت، مقام و یا وظیفۀ اجرا نخواهد کرد، اگر از فرمان امریکا سرکشی کند. اینها باید همان کنند که بادار شان امر می کنند. این مقام را همۀ اینها به قیمت فروش افغانستان به دست آورده اند.

>>>   در طول تقریبا 200 سال در کشور ما حکومت ها تنها در فکر سرکوب کردن و کشتن ملیت های ساکن کشور بوده اند ؛ نه در فکر ترقی و پیشرفت کشور.

>>>   معمای سفر داکتر عبدالله به عربستان سعودی
سفر ناگهانی جناب داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور به عربستان و استقبال بی سابقه و پُر زرق و برق سعودی ها از هیئت افغانستان همه را شگفت زده ساخته است.
این استقبال در حالی صورت می گیرد که داکتر عبدالله بعنوان رییس اجراییه فاقد صلاحیت در حکومت وحدت ملی است و در حسرت دیدار رییس جمهور متکبر و تمامیت‌خواه شب و روز خواب ندارد. افزون بر آن طالبانی را که از حمایت سعودی ها برخوردارند بسرعت در حال اشغال شمال افغانستان اند جاییکه جغرافیای زیست داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور با گذشت هر روز تنگ تر می شود.
اما معمای این سفر عجیب به اینجا ختم نمی شود، سعودی ها تاجیکان افغانستان و جمعیت اسلامی افغانستان را از چشم تهران به دلایل مشترکات فرهنگی، زبانی و همسایگی می بینند. چنانچه سعودی ها در چهار دهه اخیر چه در دور جهاد و چه بعد از آن از هیچ وسایلی برای سقوط حکومت مجاهدین برهبری استاد ربانی، ترور رهبران جمعیت اسلامی افغانستان از احمد شاه مسعود گرفته تا استاد ربانی در همدستی با آی اس آی دریغ نورزیدند. افزون بر آن سعودی ها از تمام گروه های رقیب جمعیت اسلامی از حکمتیار تا طالبان و جنرال دوستم و القاعده حمایت قاطع نمودند. هر عربیکه با مسعود و جمعیت اسلامی نزدیک شد بشمول عبدالله اعزام توسط عوامل سعودی سر به نیست شد.
در جریان جنجال های انتخابات ۲۰۰۹ میان حامد کرزی و داکتر عبدالله ، ترکی فیصل یکی از شاهزاده های با قدرت سعودی به اوباما نامه هفت ماده ای نوشت و در یکی از مواد آن چنین آمده بود:" افغانستان از لحاظ تاریخی سر زمین پشتونها و ازبیک ها است، ریاست جمهوری حق پشتونهاست و هیچ تاجیکی نمی تواند رییس جمهور شود. جناب رییس جمهور اوباما به جنجال های انتخاباتی خاتمه بدهید بهتر است حامد کرزی را بحیث رییس جمهور اعلام کنید".
پرسش اساسی اینست که چه معجزه ای در ریاض رخ داده که عربستان‌سعودی در یک حرکت غیر قابل باور در اوج کشمکش این کشور با ایران از داکتر عبدالله و استاد عطا محمد نور چنان استقبال گرم نمودند که از ملکه انگلستان نه نموده بودند؟
برای پاسخ به این پرسش چند فرضیه را می توان مطرح کرد:
۱)سعودی ها وعده کردند که در آوردن صلح و کشاندن طالبان بر میز مذاکره کمک می کنند. این در حالیست که بار ها سعودی ها حتا در خانه خدا سوگند خوردند ولی عمل نکردند. بار ها کرزی و غنی به عربستان سفر کردند ولی نتیجه نداد. اما برای جناب عبدالله نیز عین وعده را کردند.
یکی از نگرانی های سعودی ها اینست که یک گروه طالبان از تهران حمایت میشوند و انحصار حمایت سعودی و پاکستان بر طالبان به پایان رسیده است. بگونه مثال گروه ملا منان‌نیازی اعلام‌جنگ با پاکستان متحد استراتیژیک سعودی ها در تربیت تروریزم نمودند که روابط گرم با تهران و روسها از طریق حامد کرزی بر قرار نموده اند.
پرسش اساسی اینست که عبدالله چه خدمت به ریاض درین زمینه می تواند؟
۲) ریاض در رقابت با تهران در سوریه، عراق و تا حدی در یمن شکست خورده است و از طرف دیگر روابط سعودی ها با امریکاییها بر سر اتهام حمایت از تروریزم سرد گردیده و از طرف جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد. عبدالله در افغانستان برای ریاض در برابر تهران چه خدمت کرده می تواند؟
۳) روابط ریاض و ارگ هم در زمان کرزی و هم اکنون خیلی گرم است و عوامل ارگ درین سفر تمام حرکات عبدالله و استاد عطا را زیر نظر دارند و حتا فیسبوک چلونکی های معاش خور ارگ و اتمر هم در فوتوشاپ و تقلب و ایجاد تنش دست بردار نشدند. پرسش اساسی اینست که چگونه عبدالله بدون نقش ارگ و امریکا می تواند با ریاض وارد معامله شود؟
واقعیت اینست که شاهان عیاش سعودی حتا شیطان را در مکه بازی داده اند، تمام شبکه تروریستی جهان از گلبدینی ها گرفته تا طالبان و داعش و القاعده و صد ها گروه دیگر از افغانستان و پاکستان گرفته تا خاور میانه و آسیا و اروپا، امریکا و افریقا معاش خور سعودی ها اند.
به باور من خانواده عیاش سعودی که از نام مقدس اسلام و مکان های مقدس مکه و مدینه استفاده ابزاری در راستای تقویت تروریرم، کشتار مسلمانان و بویژه ویرانی افغانستان اعتبار خود را از دست داده اند، به جز از مصرف پول دیگر هیچ ابزاری معنوی ندارند.
آینده نشان خواهد داد که سعودی ها در بدل استقبال پر حرارت از داکتر عبدالله و وعده های خام صلح از وی چه می خواهند.

>>>   به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که بیرون در چه کردی؟ که درون خانه آیی.

>>>   بیرون خانه نسل کشی ومعامله گری درون خانه عکس فیسبوکی

>>>   تـــــــاجـــیــــک ، هــــــزاره ، ازبــــیـــک ! اگر از خـواب بیدار نشوی نابود میشوی!!!!!!!!

>>>   تاجیکها قبل از همه متحد و صاحب یک شورای سراسری شوند که از طریق شورا رهبر و زعیم قوم خود را تعین کنند تا از متفرق بودن، ما حریفان سود نبرند . چنانچه در طول تاریخ بردند .

>>>   کلانان " ما هنوز سرود مضحک وحدت ملی را مبسرایند"
قوم، اساسی‌ترین محور سیاست افغانستان است. یک‌طرف سیاسی بیرون از قوم هیچ‌چیزی برای اندیشیدن ندارد اما یک‌طرف دیگر غافل از همه‌چیز سرود وحدت‌ملی می‌خواند. من به پشتون‌ها حق می‌دهم قوم‌گرایی کنند زیرا هیچ ارزش دیگری جز این نیست که آن‌ها را گِرد هم جمع کند. نه زبان‌شان به غنامندی زبان ماست، نه فرهنگ شان و نه قوت سیاسی شان. البته قوت سیاسی که می‌گویم منظورم از قوت رسمی یا برادران راضی در داخل نظام است. اما دیدیم در قوت غیررسمی نیز در حالی‌که نوددرصدِ خاک افغانستان را گرفته بودند نتوانستند ما را حذف کنند. درد من این است، آن‌طرف قضیه در حالی‌که هیچ ارزشی جز قوم نمی‌تواند در یک محور قرار شان دهد با اتکا به فاشیسم قومی می‌توانند باهم کنار بیایند اما این‌طرف خوش‌باورانه چنان وحدت‌ملی می‌گوید که آدم خیال می‌کند در یک جامعه مدرن علمی نفس می‌کشد. کرزی و اشرف‌غنی یگانه دلیل موفقیت‌های سیاسی‌شان، قومی‌ عمل‌کردن شان است، تا زمانی‌که اقوام هم‌سرنوشت زیر عنوان زبان مشترک و یا فرهنگ مشترک گِرد هم جمع نشوند و برای شکستاندن این طلسم سیاسی تلاش نکنند نه به دیمکراسی می‌رسیم و نه به عدالت اجتماعی. یقین داشته باشید اگر به روی یک‌مشت قاچاق‌بر و رهبرنمای ما آب یخ نزنیم، در انتخابات آینده یا اسماعیل‌یون و یا امرخیل را رییس‌جمهور می‌سازند. بیایید حقیقت ساختار سیاسی افغانستان را بپذیریم، بس است، سال‌ها به‌عنوان نفر دوم، یا سوم بودن را از سرمان بیرون کنیم، بیایید زیر چتر کلان‌تری به انحصارگرایی در سیاست افغانستان خاتمه دهیم تا باشد بی‌سوادانی هم‌چون اشرف‌غنی از ما در مجامع بین‌الملل نمایندگی نکند!
نجیب بارور

>>>   با درود و مهر. دوستان گرانمایه
روزگار به نیکویی و شادمانی
از همان روزی که پروزه داعش از سوی راند کورپوریشن برنامه ریزی شد و در عراق و سوریه پیاده شد و تمویل آن به دوش عربستان و قطر و پیاده ساختن آن به دوش اردوعان گذاشته شد برای این کمترین که عمری با تجزیه و تحلیل مسایل راهبردی و منطقه یی سر و کار دارم روشن بود که ایران و روسیه به هیچ رو نخواهند گذاشت این پروزه در این دو کشور به هدف برسد و به بن بست رسیدن آن را پیشگویی می کردم و این را هم نیک می دانستم که سرانجام داعش به شمال کشور ما آورده خواهد شد. تنها چیزی که همواره برآیم به سان کابوس بود سرازیر شدن ده ها هزار تروریست وهابی به کشور در صورت پیروزی بیدار نسبی پروزه داعش در سوریه و عراق بود که خوشبختانه در اثر مقاومت جانانه مردم سوریه و عراق و تدبیرهایی روسیه و ایران تا جایی خنثی شد. به هر رو اکنون که پروزه داعش در موصل و جلب با شکست رو به رو شده است تمویل کنندگان پروزه که میلیاردها دالر روی گروه های تروریستی سرمایه گذاری کرده اند با همه نیرو تلاش دارند دهشت افکندن را از زیر صربه روس ها بیرون و از راه ترکیه و پاکستان به شمال کشور ما برآورند. اما خوشبختانه دیگر نه با گروه چند ده هزاری بل که با گروه های هزاری سر و کار داریم. چنین پنداشته می شود که تنها ده درصد از ۸۰ هزار تروریست حاضر در عراق و سوریه که ۸ هزار نفر شوند اعم از ازبیکستان و ایگور و قرقیز و چچنی به کشور انتقال یابند. در این حال عربستان در صدد خرید شماری از رهبران شمال که بالقوه می توانند جلو تطبیق پروزه گردند برآمده است که امید است در دام فریب دالر های خون آلود باد آورده نیفتند و خطر مدهش آمدن این مهمان های ناخوانده را درک کنند. به هر رو با سرازیر شدن حتا همین ۸ هزار تروریست شمال با خطر بس جدی یی رو به رو خواهد شد.
در مرکز نیز برنامه است تا بخش هایی از طالبان و حزب اسلامی در قدرت شریک شوند.

>>>   به نظر قاصرم قطع روابط سياسي با سعودي مفيد ترأست زيرا سعودي ها سعي دارند با استفاده از روابط سياسي در ترويج وهابيت از طريق ايجاد وتمويل مدارس ديني لانه هاي جاسوسي در كشور ماتاسيس نمايند .
به خصوص در پنجشير سعودي ها سعي دارند درين منطقه ستراتيژيك كه در طول تاريخ وبه خصوص طَي چهار دهه اخير به حيث سنگر مقاومت وازادي تثبيت شده است، بيشترين سرمايه گذاري را در ترويج ويروس سعودي ها يعني مدارس ديني توسط بعضي افراد نفوزي معلومالحال وتعدادي از افراد مربوط به حزب اسلامي گلب الدين انجام دهند.
گرچه به مقاومت روشنفكران آزاده مردم پنجشير مواجه شده اند ولي دشمن كوردل ومكار در صدد طَي مراحل اين پروژه ويرانگر ميباشد.
بِنَا قطع روابط سياسي با سعودي وقطر دگر انگيزه روابط فرهنگي وترويج وهابيت ولأنه هاي جاسوسي مناره دار را كم وبه حد اقل ميرساند

>>>   پاكستان ستيزى ناشيانه بزرگترين خدمت در راستاى منافع برترى جويان افغان ملت است.

>>>   نزديكي به وهابيت خير مي باشد ؟
مگر تمويل كننده مالي اصلي طالبان همين عربستان سعودي نيست ؟
مگر همين عربستان يكي از سه كشور نبود كه آمارات طالبان را به رسميت شناخته بود؟
اين همان طالبان نيست كه قدرت را از احمدشاه مسعود كه شما عكس آن را در پروفايل خود گذاشته ايد ، نگرفت و احمدشاه مسعود را مجبور به فرار به ولسوالي خواجه بهاء الدين در مرز تاجكستان نكرد ؟
آيا همين طالبان نبودند كه منطقه شمالي را به زمين سوخته تبديل كرد ؟

>>>   ساده انديشى و خام انديشى است پشتيبانى سعوديها از مردم افغانستان.
سعوديها ابتدا بايد از كشتار مردم افغانستان بدست طالبان دست بردارند
روشن است نيت سعوديها پشت ساخت و ساز مدرسه هاى دينى مورد پشتيبانى وهابى ها و
دادن بورس تحصيلى رايگان به جوانهاى افغانستان ششتشوى مغزى آنها و نفوذ بيش از پيش در افغانستان است

>>>   برای نظر دهنده اول که گفته عطا شخص معامله نیست.
برادر خودت بیخر استی یا خود را به کوچه حسن چپ میزنی؟ بازی های سیاسی به مراتب بالا تر از این است که بایک جمله عامیانه بگوییم عطا شخص معامله نیست.
عطا بعد از معامله عطا شد در غیر ان در نهایت بنام بچه کاکا نورمامد(نور محمد) باقی میماندو تنها نام پر خانه پدرش باقی میماند وبس چون قوماندان های در ردیف عطا وجود داشت ودارد که امروز حتی نام انها هم فراموش مردم شده

>>>   این نوشته عقلانی نیست
هیچ احمقی با داعش ادم کش و ناموس فروش معامله نمیکند.
من از معامله با اعراب نا مسلمان متنفرم ولی مخالف داشتن رابطه نیستم

>>>   مثل ترکیب رهبری ریاست اجراییه و ارگ هیچ تاجیکی در کمیته گزینش نیست.
1- جاوید شریفی، رییس دادگاه زون چهارم کابل- پشتون- حمایت کننده حنیف اتمر
2- عبدالله شفایی، نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی- هزاره- حمایت کننده سرور دانش
3- ضیا لنگری، نماینده کمسیون حقوق بشر- هزاره- حمایت کننده سیما ثمر
4- یوسف رشید، نماینده جامعه مدنی و رییس فیفا- پشتون- حمایت کننده نادر نادری و سلام رحیمی
5- ماریه اکرمی، نماینده شبکه زنان افغانستان- پشتون- حمایت شنکی کروخیل مشاور ارگ
متن از عین الدین بیگ

>>>   در نتیجه عملیات پاکسازی داعش از موصل اتش بر جان وهابی های سعودی تروریست پرور و اردغان فاشیست شعله ور شده زیرا میدانند کن داعشی های دست پرورده شان نابود میشوند و ادغان ادعا دارد که ترکیه هم باید در عملیات موصل سهم داشته باشد تا به این ترتیب داعشی ها را به شکلی مردم ملکی و بیطرف نجات دهند
و وهبی های سعودی داد و فریاد دارند کن ملشه های شیعه باید در عملیات سهم نداشته باشند تا داعشی ها را به قتل نرسانند.واز تعداد تروریست ها کاسته نشوند لعنت بر تروریسم و تروریست پروران در سراسر جهان.
وطندار

>>>   من ی ایرانی هستم. افرین بر شما مردم افغانستان که عربستان وهابی و جنایتکار را خوب میشناسید. عربستان حامی طالبان است. اینو هممون میدونیم.

>>>   اینکه استاد عطا دزد است مه چیزی گفتنی ندارم ، اما همین بی عقلی اش دور از انتظار بود، اگر استاد عطا شفاخانه دولتی را آتش زد تا کار شفاخانه شخصی اش رونق بگیره مه کاری ندارم ، مگراو درتلویزیون ها سفرهای خارجی مقامات را ندیده بود؟؟؟ اگه عطا زمین های دولتی را به نرخ شلغم لیلام میگذارد واز بخت بلند خودش برنده میشود وآن زمین بیت المال رابپای خود قباله میکندحالا وقت آن بحث نیست ،درین تصویر می بینیم حکمت کرزی درعقبش هست شاید او عمدا ویرا به پیشروی تحریک کرده باشد؟ ای گپ ها که از ده مارکیت شهر بلخ چهار آن از عطا است به این تصویر ربطی ندارد میگذریم ازان ، مگرچرا اینقدر خود خواه وعلاقمند خود نمائی است ؟ فعلا اینکه بنام هرپسر ودخترش یک تلویزیون فعال است به ای تصویر ربطی نداره باشه سروقتش، اما چرا اینقدر حرکت بی وقت ورسوا کن انجام داد؟؟
این حرفها که از ملیون ها پولش یک هزار افغانی برای مقبره مولانا مصرف نکرد اما وقتی موضوع مولانا وترکیه وایران مطرح میشود از روی ریا وفریب کاری صدایش رابلند میکند حالاحرفی کسی ندارد ، مگروقتی این عطا همین قدرنزاکت را نمیدانه چرا عزم وزیر خارجه شدن را داشت ؟ که بعدا طوری تقسیم صورت گرفت تا صلاح ربانی وزیرخارجه وعطا منشی جمعیت باشد اگر این وزیر میشد تاحال خدا میداندچی حرکت های بی موقع که بیادگار میگذاشت ، درینجـا بحث نیست که عطا پنج ملیون دالر را از بابت قالین فروشی پدرش به میراث برده یا همه پول دزدی وحرام است موضوع جداگانه است فعلا جای بحثش نیست ، کاش در سرش چلتـــار می بست تا اگر کسی میدید می گفت عرب است عُرف دیپلماتیک را نمیداند ، این موضوع که وقتی بدربار کرزی مشرف میشد میگفت مادرم پشتون است وبا محمود کرزی معاملات غیر قانونی برای حفاظت خود داشت ازانها یاد نمیکنیم ، اِی حکمت کرزی چرا گذاشت که عطا پیشقدمی بی موقع کند؟ شاید فکر کرده اگر مانع شوم میگوید مه تاجک هستم مرا نگذاشت خودرا کنار شاه برسانم،؛ از تعریف وتو صیف های چاپلوسان فریب خورده ، فـرزند فرزانه بلخ !!!
(گیلگمش)

>>>   اشرف غنی جدیداً فرمانی صادر کرده است که به گروپ های مسلح حزب اسلامی تا زمانی که آنها سلاح شان را به زمین نمی گذارند، قوای مسلح حق ندارند که حمله کنند.
حالا تمام طالبان و داعش مسلح به سمت شمال انتقال داده میشوند و نفر های حزب اسلامی قلم داد میشوند.
نیرو های مسلح و خیزش های مردمی منطقه بیست و چهار ساعت برایشان دقت بدهند که سلاح هایشان را به زمین بگذارند،در غیر آنصدرت باید نابود شوند.
فکر میکنم شاید حالا داکتر عبدالله و استاد عطا نیز هیچ عکس العمل تشان نخواهند داد و به مردم خواهند گفت که خیر است،اینها افراد حزب اسلامی هستند و در آینده سلاح هایشان را به زمین خواهند گذاشت.
زیرا آنها قبلاً با دولت افغانستان و مقامات سعودی درین زمینه به موافقه رسیدند.
جنرال دوستم نیز تحت فرمان ترکیه است و بدون اجازه ترکیه هیچ کاری کرده تمیتواند.
ترکیه گرچه با روسیه آشتی نموده است ،اما از لحاظ تاریخی و همچنان از لحاظ این که او عضو پیمان ناتو است،خلاف پلان های ناتو نمی تواند عمل کند.
دریت جا یگانه واریانتی که باقی میماند عبارت از رهبری جدید در سمت شمال و خیزش مردمی و کمک خواستن از پیمان شانگهای است.

>>>   به نظر من بهتر است یکی دوشخص جان خود را از دست بدهد و لی نه مردم خود را

>>>   والله به بالله که کارنیک وپسندیده شده است.
ع

>>>   در مورد استادا عطا محمد نور اطمینان دارم که حچ گاهی کسی بالایش موفق نخواهد شد که مردم خود را در محضر معامله قرار دهد

>>>   سلام علیکم برای تمام خوانندگان محترم!
نمیدانم از کی یا کدام شخص گله کنیم چون ما افغان ها خود را مسلمان میگویم اما پیرو اسلام عزیز اصلا نیستم کشور اسلامی و مردم مسلمان به نام هستیم.
اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.
جناب ها لطفا برایم یک رهبر را بگوید که احداقل 3 ‰ عدالت اسلامی داشته باشد.
ثانیا کدام رهبر قومی شما برای مردم خود خدمت کرده که همه ما و شما از راه الله متعال دوری کرده به حرف های شیطان صفتانه انها روان هستیم. اگر خایین است تمام اینها احداقل در همین 30 سال اخیر که ما به چشم سر دیدیم خایین، جانی قاتل، هستند همه فروخته شده خاریجی ها هستند.
اگر از عدالت واقعی اسلامی حرف میزنیم پس همه این ها باید محکمه شوند حتی از قبر هایشان بیرون انداخته شوند اما دور از راه اسلام شده همه ما مرده پرست و قوم پرست گردیدیم.
شما لطف کنید در کجا قران امده که اگر یک انسان 1 نفر را یا 20 نفر 10000 نفر را قسدا به قتل رسانده الله پاک میبخشد پس قاتل قاتل است اگر یکی را به قتل برسانی یا هزار نفر را برای قاتل قصاص و اتش ابدی تعین شده است.
پس برادران بیاید اول خود را نفس خود را پاک بسازیم بعدا دیگران را. در این مملکت دوزد هم میگوید دوزد صاحب خانه هم میگوید دوزد پس بدان که ذات پاک الله العظیم از ظاهر و باطن ما باخبر است. اولین و مقدسترین جهاد فی نفس است بعدا جهاد فی سبیل الله نه چوروچپاول کردن بیت المال بنام غنیمت شمرده دوران جهاد شرم است به همه رهبران دوز که همه مردم مسلمان ما را به گمراهی کشاندن بنام اسلام ، انشاءالله که ذره ذره حساب خواهی داد از شخص خودم گرفته تا رهبر که بنام جهاد به سوی فساد روان است.
اگر ما خود را به راه قران پاک شریعت واقعی سلامی و عدالت خداوندی برابر کنیم هیچ شیطان داخلی و یا خارجی نخواهد توانست بنام کمونیست، جهادی، طالب دین یا داعش بنام اسلام عزیز یا ازادی های غربی از ما استفاده کنند. هنوز هم در توبه الله العظیم برای همه ما باز است بیاید قبل از مردن خود ایمان خود را تسلیم ابلیس نکنیم بیاید یکدیگر را مانند برادر مسلمان در اغوش گرفته وطن خود اولاد های اینده این وطن را از شرفساد و ابلیس های انسان صفت دور نمایم . بیاید درس تعلیم خود را مطابق علم قران پاک عملی کنیم تا هردو جهان را نصیب خود بسازیم.
هنوز هم وقت است خود را از رهبران، اولاد های شیطان صفت شان که از خون ملت به مقام منزل رسیدن و از دوستان شیطان صفت های انها دوری و نفرت کنیم تا ما را بخاطر منافع شخصی خود غرق گناه نسازد دوری کنیم . با خدا باشیم که خداوند هرگز بنده با ایمان خود را در تاریکی و تنهای رها نمیکند.
حرف ها بسار است اگر از جنایت خیانت فتل و قتال حرف بزنیم هیچ رهبر و قدرت مند را بدون گناه نخواهی دید.
به امید ایمان کامل هدایت براه حق انشاءالله که همه ما مانند یک برادر و خواهر مسلمان بدون تعبیض خوف خطر از یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنیم انشاءالله و تعالی.
با احترام.
قیس

>>>   هنگاميكه عبدالله عبدالله در هر مراسم يا مجلسي، سخنراني مي كند، باور مي كني كه انگار او به پيشگاه آقاي غني عريضه مي خواند. ناتوان تَر از يك كارمند شهرداري.

>>>   هر کی که قطه بازی کرده میداند که رئیس اجرائیه حکومت ملی شباهت بسیار زیاد به شاه قره دارد

>>>   خطاب به بزرگان تاجیک
تا وقتیکه مانند داکتر پدرام نگفتین من تاجیکم تاجیکان هرگز موفقیت ندارد و بالای تاجیک بودن شما هم شک میکنیم چونکه به خاطر بدست آوردن قدرت وثروت در پشت پرده هویت تاجیکان را فروخته اید و معامله کرده اید که میترسید از گفتن من تاجیکم.

>>>   "عبدالله را پول بده بدترین کار رامیکند" یعنی ... هم میدهد.

>>>   چقدر نامرد بودین که نه انتقام رهبر تانرا از کرزی گرفتین و نه انتقام آمر تانرا و نه انتقام همسنگران تانرا
ولی بر عکس به خاطر قدرت و ثروت با کرزی نشستین در یک کاسه نان خوردین و خنده کردین
حالا هم یک تعداد نامردان تان به دنبال بابا کرزی بازنشسته میدود و یک تعداد نامردان دیگرتان به دنبال بابا غنی هدف تان هم قدرت و ثروت به دست آوردن از خون ملت و خون شهیدان

>>>   درین حکومت غیر قانونی اگر عبدالله نبود غنی کوچی هم نیست۰ غنی به اساس قانون اساسی رئیس جمهور نشده که چکوره گک هایش و یک چند تا فاشیستک های قبیله حرف از قانون اساسی و جایگای قانونی میگویند۰ کوچی به امضای عبدالله و عبدالله به امضای کوچی مقرر شده اند۰ زیاد لوده لوده اتن رقص نکنید و اگر سوالی دارید از آقای کری بپرسید۰

>>>   این گرگ ها به هیچکس وفادار نیستند حتی بخود هم ! تاحال بنام تاجک وجمعیت هرچه توانست پول حرام جمع کرد فردا فرصتش میسر شود بجای عبدالله نمی نشیند
ر

>>>   جناب حقگوتخلص خودراعوض کن بجای حقگوتخلص خوراتخیلی ودروغگوبمان فردامیگوئی درانتخابات آمریکاهم کلینتون یاترامف باامضای عبدالله ریس جمهورشد

>>>   هموطنان محترم، نه غني و نه عبدالله با رأي مردم به قدرت رسيده اند، هر دو شان به امر و زور امريكا آورده شدند، اگر عبدالله و غني به رأي مردم احترام ميداشتند، هر گز اين حكومت وحدت ملي را كه مخالف قانون أساسي است قبول نميكردند. و بالاخره ملامت ما ملت خواب برده هستيم، كه هر چيز را قبول نموده و چاكر ديگران ميشويم، ملت بايد متحد شود، و در مقابل همه طاغيان داخل و خارج ايستاده شوند، و خود شان تقدير خويش را بنويسند.

>>>   دشمنان کور دل خود کامه و قومگر هرروز با دروغ های جدید و تاکتیک های نو در جهت توطعه سازی به اقای عطامحمد نور هستند وتعداد شان هم کم نیست که چنین توطعه ودسیسه کاری را میکنند اما از انجاییکه عزت و ذلت از جانب الله ج است و از جانبی مردم خدمتگار واقعی وراستین شانرا خوب تشخیص کرده اند هیچ حسود کور دل قومگرای معتصب قوم تا کنون نتوانسته که با تمام جهدو جهد شان صدمه ای به حیثیت وپرستیژاین خدمتگار مردم خلل وارد کنند وهمچنان با تمام ترفند و رذالت شان نتوانسته اند که جدایی وتفرقه دربین داکتر عبدالله وستر جنرال عطامحمد نور ایجاد کنند چون دشمن مشرک شانرا خوب شناخته اند که چه پلان شوم را در سر دارند توطعه وپرو پاگن اینها به همان قصه پشه وفیل میماند که پشه به گوش فیل نشست هرچه وزوز کرددید گوش فیل شور نخورد بلاخره پشته گک گفت مه میروم فیل برایش گفت از امدنت کی خبر بودم که ارز رفتن ات خبر شوم برو گمشو هرقدر وزوز کنی چیزی بدست اورده نمیتوانی .

>>>   این حکومت وحدت ملی که ریس جمهور وریس اجرایی ان هردو توافقی دو تیم انتخاباتی است یک سکه و دو رخ است هرگاه یک رخ سکه ناچل گردد رخ دیگر انهم نا چل است و سکه از چلند می افتد ایکاش ریس جمهور انتخابی مردم میداشتیم که نداریم تاصلاحیت عام و تام دولت را میداشت اکنون این دولت بین دو رهبر تیم انتخاباتی مساویانه تقسیم شده ابلهان است که هرروز از معده گندیده خود شان حرف های را از مخرج دهان شان بیرون میکنند بگفته برادر اشرف غنی که سریعا در یک نشست تلویزیونی گفته اجمل غنی بچه کاکای ریس جمهور کلان دزداست و کوچی یک کاکای مزخرف ۸۵ ساله ریس جمهور پول مصارف یک مسجد را به جیب زده و قدیفه همواره کرده پول جمع اوری برای ساخت مسجد کردو دو عراده موتر ضد مرمی دولتی در اختیار اش است و رحیمی ریس دفتر غنی در کمیشنکاری با اجمل غنی شریک است و وافی که در امریکا اشپز بود حالا مشاور غنی شده و مریم سلیمان خیل پدر کلانش با پدر کلان ریس جمهور برادر اندر بودند از میز ارایش اورده شده و خود را خواهر زاده ریس جمهور معرفی کرده چور میکند دروزارت خارجه همین برادراش اذهان کرده که اگر ریس جمهور خواهان اصلاحات است اول از دور وبر خود اصلاحات را اغاز کند واین چنین اشخاص را از دور خود پاک کند .

>>>   هر چند در این میان با پشتون ها بار های متحد شدیم. فورمل های مهم بافت قومی افغانستان را که سیاست را رقم میزنند بخوبی شناسایی کنید و از آنها استفاده کنید. باور کنید اگر اتمر برای استاد عطا در کنار سفارت تاجکستان سفارت نایجریا را هم بدهید برای تاریخ و فرهنگ شما تاثیری نخواهد داشت.

>>>   اگر از نزدیکان استاد عطا باشم و استاد عطا را دوست داشته باشم برایش مشوره میدهم که هر روز صبح که از خواب برخواستی، یک تماس تلفونی با هارون امیرزاده و عبدال لعلزاد بگیر و روی بعضی مسایل مشوره کن. چون صاقانه استاد عطا و اطرافیانش سواد لازم سیاسی را ندارند و البته پایگاه مردمی آنها بحث دیگریست. حتی ریس جمهوران آمریکا و انیگلیس نیز از مشاورین چیز فهم خود استفاده میکنند. ایجاد تیم مشاورین درست خود مهارت رهبریت است.

>>>   اگر عبدالله جدي ميبود سر حرفهايش كه وعده داده بود حالا اين حتمر و غني يكتازي ميدان نميشدند....

>>>   برو غم همان جای را بخور که برایت دانه می اندازد
از این گپ های تو هیچ چیزی بدست نمی اوری
غیر از احمد شاه مسعود استاد شهید دیگر کسی را نمیبینم که چندان ایستاده گی پایه دار داشته باشد
همان که نزد تو محترم است جایش برسد شاید مثل دیکران معامله کند

>>>   من هیچ دلیل موجه برای حمایت استاد عطا از اتمر و اشرف غنی نمیبینم و هر معامله یی که صورت گرفته مطمین باشید که عواقب آن برای مردم و برای خود استاد عطا بسیار زیان بار خواهد بود. یگانه راه حل در مقابل اتمر و غنی ایستادگی است نه تسلیم شدن.

>>>   گژدم همانست که بود

>>>   این ها هر قدر پول زیادتر بگیرد طرف آن میشود به پیش عطا عبدالله ویا غنی فرق نمیکند فقط پول میگوید عبدالله برای خواستگاری دختر عطا برای پسرش ویا خودش شده است معلوم نیست با خیشاوندی می خواهد دوست شود

>>>   آزمودن را آزمودن خطا است.
از خیرخانه

>>>   برادران دری زبا ن با هم اتفاق داشته باشید در غیر ان این کوچی غ به سمت قبلوی خو د می کشانیتا ن

>>>   عجیب است بعد این همه ایتلاف ها شما سوال لیلی مرد بود یا زن

>>>   عبدالله تاجیکان را به همتباران خود پشتونها فروخت. او سالها پیش برای تاجیکان مرده است. و همچنان نزدیک شدن دوباره عبدالله به عطا محمد نور یک دسیسه ای ارگ برای به دام انداختن عطا محمدنور و نابودی تاجیکان است.

>>>   عبدالله در قلمرو عطا
دوتا یار قدیمی باز شد یار
گمانم باز با هم شد وفا دار
نبی جاغوری

>>>   خوب شد ګزشته را به یاد ندارد!!!!!!!!

>>>   چنین حرکتی در زمان جبهۀ ملی نیز صورت گرفت. جبهۀ ملی دوستم-محقق- احمدضیا نیز با همین شیوه از بین رفت. نکتۀ بسی جالب و مهمی را جناب خرمی انگشت گذاشته اند!

>>>   بلى فاشيزم از طريق ديگر نتوانست حالا به وسيله مهره هاى سر سپرده فا شيزم در كوشش است كه به مقصد خود برسد.

>>>   Lalzad
بازی جدید یا نمایش «چهره» های سابق!
من به قربانت این چه نیرنگ است؟
جنگ تو صلح و صلح تو جنگ است!
پرسش نسل جوان: کی به کی پیوسته و با کدام چهره؟
پاسخ فیسبوک: عجله نکنید؛ زمان نشان خواهد داد...

>>>   يك سياستمدار تاجيك حتى به همسرش هم جرئت نمى كند، بگويد: كه سمرقند و بخارا و تمام تاجيكستان و مرو و پنجده، جغرافياى طبيعى و آينده مشترك اوست !؟ اما يك سياستمدار پشتون در فضاى عمومى و خصوصى با جرئت و جسارت اعلام مى كند؛ كه جغرافيايى او تا رود اتك است

>>>   رفتن عبد الله ونشستنش پهلوی اقای نور در زمره ای سایر تکهنات وحدس وگمان ها این شایعه را نیز قوت می بخشد که گویا خارجی ها پیام بسیار مهم وبزرگ را توسط نوکر زر خرید وغلام حلقه بگوش وقدیمی خود به اطلاع جناب نور میرسانند که{ادب گاه محبت ناز شوخی بر نمی دارد== سری موی گر اینجا خم شوی بشکن کلاه انجا} معنی این شعر بیدل انقدر عمیق وپر محتواست که از عهده ای تفسیر و تعبیر ما عاجزان بیرون بوده میسزد تا مولوی تاج الدین خان میمنگی دوباره زنده شود ودر باره ای این دوبیت بیدل هفته ها وماه هاتبصره نمایند وانتقال پیغام خارجی ها نیز به حدی پیچیده ومرموز است که ارزش ان را میتوان از حامل وداکی ان تخمین نمود
تا انجا که ما استشمام مینمایم خارجی ها برای اقای نور گفته باشند!اگر میخواهی زنده بمانی ویا چند صباح دیگر در ارگ ومقام ومنصب جا داشته باشی و...با ما بیا ومانند عین وغین به سجده درا وچون حکمتیار سجده ای سهو بجا بیاور ومانند همه ای غلام های دیگر سر تسلیم فرود اور واز تواضع کار بگیر وبه درگاه ما سر فرود اورواز تک روی ویکه تازی ها ندامت کن و...
دیده شود که جناب نور چه عکس العمل وچگونه انعطاف نشان خواهد داد وجواب نامه سر تا پا تهدید وتطمیع را چگونه جواب باید داد تا انجا که به تبنگ چی مربوط میگردد ایشان در امتحان سخت قرار گرفته اند خداوند منان یار ومددگارش باشد
تبنگ چی

>>>   پشتون یعنی کوکنار، انتحاری، بمب کنار جاده، راکت های کور، لاف و پتاق، گرفتن همایت از آی اس آی و هر بیگانه دیگر، سر بریدن، دست بریدن، قومپرستی، لجاجت و انتقامجوئی٬ ملا عمر، گوبیدین، شاه شجاع و کرزی، تریاک، قاچاق، انحصار قدرت و تمامیت خواهی و غیره و غیره۰۰۰
حالا تمام رهبران غیر پشتون باید هرگونه تفاوت های گذشته را کنار بگذارند و علیه این بدوی ها باید متحد شوند، ورنه تک تک شان بدست این وحشی ها نابود میشوند و اولاد اولاد شان زیر پوشش نام دروغین وحدت ملی غلام و زبون این اوغان های وحشی و تمامیت خواه خواهند شد۰

>>>   برادران تاجک هوشیار و متوجه باشید فریب این تاجران سیاست را نخورید متوجه منافع مردم خودباشید نشود مثل گذشته نقلی بدهن ما کرده و همه منافع مردم ووطن را به منافع شخصی شان بفروش برسانند.ما تاجائیکه این بگفته خود شان رهبران سیاسی به منافع عام جامعه پابند اند آنهارا قابل اخترام میدانیم هرزمانیکه قدم در ضدیت منافع عامه قرار گرفتند قابل احترام نبوده وباید بر علیه آنان قرار بگیریم. همانطوریکه حضرت ابوبکر صدیق (رض)در زمان انتخابش بحیث امیرالمومنین گفت که" تازمانی من از اسلام پیروی میکنم شما از من پیروی کند "
والسلام صابر شمال

>>>   کسانیکه افغانان وارثین اصلی این مملکت هستند هیچوقت به کشور شان خیانت نمیکنند اینها همه بخاطر پول و کسب قدرت تحت نام مقدس جهاد مردم را فریب میدهند و به غیر از ذکر کلمه جهاد هیج برنامه برای شګوفایی افغانستان ندارند

>>>   نور مرد شجا ع است و هر گز نا مردی را قبو ل ندارد خدا و ما همرای نور صا حب تا قطره خون خو د همرای وی استادگی می کنیم هر گز این کو چی نما ها را وقت نمی دهم تا به ابر مرد جها د و مقاو مت دسیسه جور نه شو د

>>>   دو بزرگوار شامل یک پروژه اند ، به رنجش های نمایشی شان خرده مگیر

>>>   افغانان یعنی پشتونها و اینکه اینها چه کرده اند و چه میکنند مثل آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود و درین ۲۷۰ سال هویدا است۰
افغان نوم قومی یک قوم خاص است و نام ملی نیست۰

>>>   Abdul Lalzad
صبر استراتژیک!
==========
اصطلاح جدیدی که باید درج قاموس «مصطلحات ملی» گردد، لقب «صبر استراتژیک» است...
اگر می خواهید شایسته ای این لقب زیبا و پر محتوا شوید، از حق خود دفاع نکنید و خاموش بمانید و یا هیچ مقاومتی نکنید و عاطل بمانید... آن وقت برعلاوه اینکه محبوب همگان خواهید شد و هیچ دشمنی نخواهید داشت، این لقب شایسته هم نصیب شما می شود!
+ + +
انتخاب با شماست!

>>>   سپردنِ سرنوشتِ نیمی از آراء و سرنوشت سیاسی یک حوزه کلان به دست یک «لمپنِ سیاسی» مثلِ عبدالله که توان تعریفِ پایگاهِ اجتماعی‌اش را ندارد دیروز هم نادرست بود و امروز هم و با توجیه نامه نویسی امرالله صالح هیچ واقعیتی تغییر نمی کند‌.
----------
فحش‌دادن به غنی و کرزی، گرهی از کارِ فروبسته‌ی ما نمی‌گشاید. مخالفانِ طالب در مجموع، و مدافعینِ آتشین و پر شورِ تیم «اصلاحات و همگرایی» به طور خاص، به نقدِ درونی و تجدیدِ نظر اساسی نیاز دارند. کرزی از طریق استخدامِ برخی از اعضای طالبان در دولت و همزمان اعطای امکاناتِ مالی و نظامی به «برادرانِ ناراضی» روندِ موجود را از بنیاد دچار مشکل کرد. برای غنی هیچ شرمی نیست اگر به رغمِ تکه‌تکه‌شدن و در آتشِ سوختنِ اردوی ملی و نیروهای امنیتی به صورتِ زنده توسط طالبان، کشتنِ طالب را نسل‌کشی یاد نموده و از آن‌ها حمایت کند. پرسش این است که عبدالله و محقق و خلیلی و عطا کجا هستند؟
می‌توان این فرض را مطرح کرد که غنی در مدیریتِ خود ناموفق نیست و به عنوان «مدیرِفروپاشی» کشور را در کامِ فروپاشیِ مطلق سوق داده است. مدیر ناموفق «عبدالله» و تیمِ اوست که به رغم نیمی آراء نه تنها در برابر تک‌روی‌های غنی نمی‌ایستند، بلکه حتا موضعِ سیاسی مشخص و روشنی ندارند. سپردنِ سرنوشتِ نیمی از آراء به دست یک «لمپنِ سیاسی» مثلِ عبدالله که توان تعریفِ پایگاهِ اجتماعی‌اش را ندارد و از سر درگمی خودش را در تارِ عنکبوتِ جهاد و جهادی‌گری می‌آویزد، خطایی بود که تاوانِ جبران‌ناپذیرش را اکنون به چشمِ سر می‌بینیم.
پایگاهِ اجتماعی کرزی و غنی تعریف شده است و به عنوانِ مدافع پشتون‌ها از هر آن‌که به زغمِ شان پشتون به‌شمار می‌رود، حمایت می‌کنند، حتا اگر طالب باشد. عبدالله پایگاهِ اجتماعی‌اش را چه‌گونه تعریف می‌کند؟ بی‌هیچ تردیدی پایگاهِ اجتماعیِ اشرافی او، مانعِ جهت‌گیری رادیکال و روشن است. این گاهی به نعل و گاهی به‌میخ‌زدن، ریشه در پایگاهِ تاریخی و اجتماعی او دارد. او به عنوان یک لمپنِ سیاسی نه مدافعِ طالب است و نه مخالفِ طالب. موافقت و مخالفتِ او، که حداکثر ناشی از رنج شخصی‌ـ‌فردی است، نه تاریخی، هرگز سیاسی نیست و توان مشخص‌کردنِ مرز دوست و دشمن را ندارد.
عطا نیز به‌دلیل دست‌آوردهای سیاسی و مالی انگیزه‌ي برای جنگیدن با طالب ندارد. مخالفت او با غنی و کرزی در حد «مزاحمتِ سیاسی» است. هر از چندگاهی، لباس رزم می‌پوشد ولی بی‌آن‌که کاری کند در وضعیتی که شمال در مرزِ سقوط قرار دارد، به بزم‌های خارج از کشور می‌رود. ابن خلدون گفته بود: شهر نظامیان را دچار رخوت و سستی می‌کند. این گفته آشکارا در مورد عطا صدق می‌کند. بخواهی‌نخواهی، آن همه مال و منال و دالر و پاساژ و شهرک و زمین‌های شهری و غیر شهری ـ که البته دست یافتن به آن‌ها بدونِ سوء استفاده از موقعیتِ سیاسی و فسادِ سازمان‌یافته محال است‌ـ، هر فرماندهِ نظامی را که فقر و محرومیت را با گوشت و استخوان تجربه‌ کرده، هشیار و محافظه‌کار می‌کند. نگاهِ تجربی به رفتار سیاسی او در چند سالِ اخیر نشان می‌دهد که عطا بیش از آن‌که اهل رزم و ماجراجویی باشد، اهل بزم و سوداگری و مزاحمت است و پاسداری از ثروت‌های بادآورده را بر منافع مردم ترجیح می‌دهد.
جبهه‌ی طالب استراتژی‌های روشن و مشخص دارد. در روز روشن و در برابر نهادهای ملی و بین‌المللی امکاناتِ دولتی را در اختیار طالب قرار می‌دهد. اسرای طالبان را گله‌گله از زندان‌ها آزاد می‌کند. به اردوی ملی اجازه نمی‌دهد که با طالب بجنگند. افسرانِ ضد طالب را آشکارا به حاشیه می‌راند. ادبیاتش روشن است. خواست‌هایش روشن و کردار و گفتارش روشن. جبهه‌ي ضد طالب اما کاملا سردرگم است. نه استراتژی روشنی دارد. نمی‌داند چه بگوید، چه بخواهد و چه کار کند! عبدالله ناکارآمدتر از ان است که تصور می‌شد. اما همان‌گونه که طالب‌گرایی اشرف‌غنی ریشه در پایگاهِ اجتماعی و تاریخی او دارد، ناکارایی عبدالله نیز پایه‌ی اجتماعی دارد. عبدالله به‌هیچ وجه قادر به درکِ درد فروماندگان نیست. گزینشِ محمدخان به جای دوستم، در زمان انتخابات، مشکلات را پیچیده‌تر کرد. به‌هرحال، اکنون زمان آن رسیده است که به‌جای اشرف‌غنی و کرزی، از دوستم و دانش و عبدالله و محقق و عطا و محقق پرسیده شود. انتظار از غنی و کرزی خطاست، خطاتر از آن اما چشم‌پوشی از نقدِ درونی، پاک‌پنداریِ رهبرانِ اتحادشمال و فرافکنیِ مشکلات به رهبرانِ جنوب.
نوشته از اسد بودا

>>>   پشتون وارثین اصلی این دیار نیست قسمیکه بعضی فاشیست های قومی ادعا میکنند. اوغانها یا پشتونها آخرین گروه قومی هستند که به جمع اقوام مختلف این دیار پیوسته اند و کمترین پیوند تاریخی و سابقه آنرا درین خطه دارند.

>>>   فاشست قبيله اوغان سازي دارد و عبدالله موج سواري!
سند قوم‌گرایی اداره ‌ی امور و دست نا مرئي قصر سپيدار در آن..!!
عبدالله اگر ملائيكه هم در سياست شود، وي همان عبدالله عوام فريب، موج سوار، شكست خورده، متردد، بي برنامه، بادي گارد و هويت فروش است. كارهاي بزرگ را نبايد از آدم هاي بي هويت و كوچك
توقع داشت!

>>>   این جنگ سالاران دزد برهیچ اصل و تعهد ومعامله ئی پابند نیستند ، وقتی لقمه چرب تر را ببینند فرزند خودرا هم زیر پا میکنند ، اشرف غنی هم برای اینکه دربین این گرگ ها نفاق باندازد با هرکدام تنها جلسه وصحبت میکند واین کارش نتیجه هم داده ،شنیدید که عطا گفت عبدالله ناتوان است ، چند روزی برای عطا فرصت میدهد وقتی ع را از صحنه خارج کرد نوبت عطای پول پرست هست که اورا به دنبال دالر بفرستد

>>>   يك حرف كوتاه با عطا محمد نور؛
تو از همان آغاز خام بودى و خام بازى كردى ، اين كه تسليم امريكاى ها شدى و با اخطار يك خورد ضابط تگزاسى رنگ هاى سرخ و سبز و زردت پژمرده شد ، اين اشتباه و خطايت به جايش !!!
واما حق گداى نمى شود ، اگر جرئت دارى آشكارا و شفاف يك كنفرانس مطبوعاتى داير كن و به غنى واتمر هشدار بده تا به خواست هايت حتا اگر شخصى هم باشند برسى ، در غير آن اكت هاى دروغين را كنار بگذار ، و بيش از اين مردم را فريب مده .
اگر روزى واقعن جرئت كردى كه حاكميت غنى را به چالش بكشى و براى تغير نظام قد بلند كنى، صاحب اين قلم ، صادقانه از تو دفاع خواهد كرد. اما هر كار مى كنى ديگر منار فاشيزم را بلند تر مكن كه ديگر اين شهر گنجايش جفا كارى را ندارد.

>>>   امروزه متاسفانه همه قضاوت ها مغرضانه ویک جانبه شده است هیچ کسی از خدمات شایان ودفاع های جانانه و همت والای عطامحمد خان نور ستایش نمیکند انهای که این استعداد ولیاقت ویا ابن بخت بلند را ندارند تاباین مدارج عالی برسند از کبر وغرور ویابخل وستیزه با اقدامات نیک ایشان که هنوز معلوم نیست که جناب نور چه میخواهد وبرای که میخواهد مخالفت میورزند
نه در گذشته ونه در حال کسی جلو خود نمای قدرت واستعدادکسی را نگرفته وهر که میتوانست درین میدان جولان نماید که نتواستند حال میخواهند که یکبار دیگر اقای نور شکار خودرا برای انها واگذار شود که در گذشته این کار ثمر بخش نبوده انهای که از مبرکه ای شمشیر زنی های نور به لب نان وجاه رسیدند بیدرنگ در پی تضعیف وبر اندازی خود اوشدند وبزرگانی که از مصارف سخاوتمندانه ای ایشان ودفاع های شجاعانه ای موصوف به مقام ومنزلت رسیده بودند از همه امتیاز های موعود وسهمیه های توزیع شده فقط یک وزارت به چند ولایت شمال جمعیت دادند ولی ازسوی اقای نور جزبردباری وصبر وتحمل چیزی ندیدند گویا ازین روش مدبرانه سودبرده اند وبه ان خو کرده اند
جای بسیار تعجب است کسیکه با چشمان اشک بار التجا مینماید واز ریس ارگ گیلایه مینماید که سه ماه میشود برای او وقت ملاقات نداده اند چطور میتواند حقوق دیگران را بگیردبا این همه ارزو میبرند تا هرچه است با این روند بسازند واین خفت وذلت را همچو انها قبول نمایند وصدای خودرا بلند نکنند و...
ما هم مانند دیگران از جناب نور گیلایه داریم که چرا تا این اندازه وبرای مدت دوسال سرنوشت خود وملت فداکار را بدست عناصر ضعیف وفاقد اراده دادند ودیگران را به شانه های ما بار ساختند هنوز که دیر نشده از تبلیغات مغرضین نه هراسند ویک بار دیگر این موقع مساعد را از دست ندهند وبدانند که جمعیت مال سمت ومنطقه نیست روی یک ارمان عالی بنا یافته ومال میراث کسی هم نیست این تنظیم مربوط جانباز ها وشهدای جمعیت است نه مال شخصی ومیراثی هیچ کسی دیگری
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   اگه راسته بگویم امی عبداله جان خو بدرد ملت نخورد استاد عطا از داکتر عبداله کرده فهمیده است خیر است اگر دکتورا نداره زعیم ملی ما استاد عطا است باید خودرا آماده سازد بجز از این دگه زدنک نداریم خداوند نگهدارش باشد مرد خوب است ...فرمولست

>>>   در این برهه اساس از تاریخ کشور از نگاه من، کارهای خوبی که آقای نور به آنها مبادرت ورزیدند میتوانند اینها باشند:
۱- از صحنه بیرون کردن پادوهای کرزی - احمدزی یعنی قانونی، امرالله، عبدالله ، بسم الله ، احمدضیا، ... که ۱۵ سال تمام ظاهرآ به نماینده گی از جمعیت اسلامی ، جبهه مقاومت ضد طالبان وسر انجام از نام پارسی زبانان صرف بخاطر منفعت شخصی و خانواده گی خویش از بن شروع تا تشکیل حکومت وحدت ملی به خواستهای داد خواهان مردم خیانت کردند و تمام سنگر های بدست آورده و تسخیر شده را یکی پی دیگری از دست دادند.
۲- بیرون راندن عبدالله قندهاری از صحنه سیاسی کشور از نام جمعیت اسلامی که از روز ورودش در پنجشیر تا امروز به شمول بن به جز از جاسوسی و خیانت به جنبش آزادیخواهی مردم افغانستان و تضعیف جبهه مقاومت ضد طالبان هیچ کاری نکرد و در آینده نخواهد کرد.
۳-چیز بیسار مهم دیگری که عطاء محمد نور تصمیم گرفت این است که بالاخره سیاست های استانی را کنار بگذارد و با آمدن خود در کابل وارد سیاست های سراسری در مقیاس کشور گردد.
که البته این کار کرد های استاد عطاء تا اینجا در خور ستایش و تحسین است.

>>>   تبصره خوبيست . آفرين هارون ميرزاده !

>>>   برای من، بیش ازینکه استاد عطا ملامت باشد مقصر اصلی بیکاره گی و بی عُرضه گی بیش از حد عبدالله است که کار را بدینجا کشانیده است. وقتی اشرف غنی بر استاد عطا فشار اقتصادی و روانی وارد میکند ولی از عبدالله صدایی بلند نمیشود، این عمق فاجعه است. این درحالیست که، به گزارش روزنامه های غربی، مجموع سرمایه های خانواده کرزی و گل آغا شیرزی هر کدام به یک میلیارد دالر میرسند و تنها خرج دسترخوان ظاهر قدیر، به اعتراف خودش، ماهانه ۴۰۰ هزار دالر است. اینها نه تنها تنبیه نمیشوند بلکه فرودگاه بنام شان میشود و لقب “زعیم ملی” هم میگیرند. وقتی عبدالله از یک شخصیت نسبتن نیکنام و محوری تاجیک دفاع کرده نمیتواند، از منافع حوزه بزرگ ایکه به او رای داده بودند و بر او حق بزرگی داشتند، چه وقت و چگونه دفاع خواهد کرد؟!

>>>   محمد ناصح، نویسنده و اگاه امور سیاسی:
"برای من، بیش ازینکه استاد عطا ملامت باشد مقصر اصلی بیکاره گی و بیعُرضه گی بیش از حد عبدالله است که کار را بدینجا کشانیده است.

>>>   اشرف غنی با یک تیر دو فاخته میزند.
هم داکتر عبدالله را از قدرت برطرف میکند و هم ولایت بلخ را از چنگال عطا محمد نور خلاص میکند.
عطا محمد نور یک چند وقت مثل مارشال فهیم در کابل یک وظیفه خواهد داشت و چند وقت بعدش مثل مارشال فهیم توسط دوا کشته خواهد شد و یا هم کس دیگری عوض اس مقرر خواهد شد.
اما داکتر عبدالله نیز با اعتلاف اش با رییس پارلمان سابق،وزیر دفاع سابق،رییس امنیت سابق،یعنی قانونی و بسم الله خان و امر الله صالح،میخواهد جایگاه خود را حفظ کند.

>>>   سخنان استاد عطا را میتوان در حد یک انتقاد منطقی برای اصلاح گام های بعدی عبدالله بازگو کنیم نه براداشت را که شما از بیانات استاد عطا نمودید گویا ایشان به فکر جذف داکتر عبدالله و یخاطر قدرت طلبی خود بر آمده اند، نخییر اینطور نیست ، عملکرد ضعیف داکتر عیدالله در طی مدت که در حکومت وحدت ملی اند باعث این همه انتقاد ها تند شده است. استاد عطا برای حفظ موقف خود به عنوان والی بلخ مبخواهد که داکتر عبدالله در بازی قدرت کمی هوشیارانه عمل کند
احمدی

>>>   سیاست بسیار رول مهم درشراندازی دارد مثلا*جمیعت را دربین خودش شر می اندازد احزاب را دربین خودشان میندازد دو دولت که باهم دوست است میندازد .عاقبت ماوشما بخیر میگن قصاب که زیادشد گاو مردار میشود.

>>>   به يك تعداد حيران هستم!
نه از حالت فعلى استاد عطا خوشنود اند ، نه از مذاكرات او، نه از پول دارى او، نه از حرف هاى او، .... خلاصه اين جماعت متاسفانه با خود شان هم توافق ندارند.
ممكن انتظار داشته باشند كه استاد با يك لشكر عظيم حركت و ارگ را تصرف كند !
يا اينكه منتظر اند استاد منزوى واز صحنه خارج شود تا بگويند " ديدى من مي دانستم"!
نه برادر ها!
اين تخيل شما نه واقعى است نه ممكن و نه راه حل!

>>>   بهرحال نقشه ابر قدرتها چه خواسته ویا نخواسته تطبیق میگردد بنشینید وببینید زمان جواب تان را دارد الخیر الخیر الخیر

>>>   غطا به ع :
اشرف غنی گفت:ده ملیون دالر بتو میدهم وحساب هاب بانکی ات را هم که در خارج است آزاد میکنم،
ع : پنج ملیون رابمن بده من از ریاست میاست تیر هستم تو میدانی واو

>>>   این اصول سیاست است که دوست همیشه دوست نمیباشد و دشمن همیشه دشمن نه میباشد......

>>>   تازمانیکه همدست نشوند و قوماندان های ساختگی شان را که همه روزه مردم را در ولایات و قریه جات کشور جبر میدهند سبک دوش دودست از حمایت شان بر ندارد این حزب در حالت دگرگونی خواهد ماند. دوم مشوره من به صلاح الدین ربانی است که در سمت شمال تنها یفتل ها را مربوط خود نداند بلکه راغ بهارک یمگان رستاق دهدادی. فاریاب. شبرغان. خان آباد و بغلان جدید را نیز مربوط خود بداند . سیاست این گونه است. از آشور زرد و دیگران بگزر و مردم را خراب نساز
بدخشانی

>>>   جمیعیت ، تاجک ، جمیعت ، تاجک چی معنی من می پرسم که جمیعیت ،عبدالله وعطا محمد بنام جهاد دفاع گراسلام بود ویاازتاجک ؟ معلوم میشود که مبارزه شان برضد کفرنبوده بلکه برضدپشتون بوده ومردم را ناحق بنام جهاد واعلای کلمت الله مصروف ساخته بودوبه شهادت رسانده حالا هویت اینها بمردم معلوم شد که خواستارچی است

>>>   حمایت این جانب بسوی آقای نور حرکت کرد.
ع

>>>   رئیس صاحب جمهور برای عطا وعده نموده که حساب های بانکی بلاک شده اش را دوباره آزاد میسازد

>>>   راستش دلم به عبدالله میسوزد اومیخواست هم لعل بدست اید وهم دل یار نه رنجد یعنی هم ملت با او باشند وهم خاطر جان کیری ودیگر ارباب ها ملول نشودمتاسفانه هردو را از دست داد خارجی ها را بخاطری که اهل سیاست دوستی وروابط را نمی شناسند هرگاه به مقاصد سیاسی شان نایل ایند دیگر اجنت های خودرا دور می اندازند پشت پا میزنندنزد انها هرکسی صرف وسیله واسباب است از وسیله صرف برای رسیدن به هدف استفاده میگردد برای انها پایمردی ووفاداری ودوستی بی ارزش و چیزی پیش پا افتیده به نظر می اید از کشور ها وانسانها کمال استفاده را می برند ولی جزءی ترین نفع ومفاد شان برای کسی نمی رسد او میگفت
اگر از اسمان افتم امید زندگیدارم
وگرازطاق ابرویش بی افتم برنمی خیزم
بیچاره هم از اسمان افتید وهم از طاق ابروی جان کیری او بیچاره از خجالت به کسی چیزی نمیگویداورا فریب داده بسیار وعده ها برایش داده بودند حتی شاید برایش گفته بودند توبرای فعلا به نفع غنی خان تنازل کن بعد از دوسال تورا بجای او نصب مینمایم نه این شد ونه ان هم لعل را از دست داد وهم دل یار{ملت }رنجید چنانچه میگویند لگد فیل را فیل تحمل میکند نه این مور ضعیف وبیکس وبی کوی امروزه که قانونی ومحمدی وصالح دم از طرفداری او می زنند اینها نیز اهل غرض هستنددرین دوسال واندی کجا بودند که امروزه یکباره سبز شده اند ودر لجن زار رویده اندبا این نمایش برادران پنجشیر اخرین میخ را در تابوت جنازه ای خود می کوبند دیگر کسی دنبال انها نخواهد رفت اگر قرار باشد که به انها مزدور باشیم ودنباله رو قبول دارند ولی به برادری وبرابری معتقد نیستندان مسکین ها فکر میکنند هر انچه تا امروز انجام شده از کمال وبرکت خودشان است بیخبر از این که تاکنون همه به احترام خوشنودی روح پر فتوحی قهرمان ملی از همه حقوق وامتیازات خود میگذشتند اکنون که مردم فهمیدند خود انها از روحانیت ومعنویت ان قهرمان دلیر بهره برداری مینمایند واستفاده ای سوء مینماینددیگر ضرورت احساس نمیشود که انها از ما جلو بروند ودر پیشاپیش ما قرار داشته باشند هرچه باهم یکجا ومساویانه اگر حرکت نمایندبلی وهنوز ما همراه با انها حرکت خواهیم نمود وباز مسعود وجناب مارشال فهیم مردهای مومن وبا خدا بودندبخاطر خداهم بود میشد از انها اطاعت وپیروی نمود ولی اینهای که سالها سر بسجده نمی نهند واز اسلام وقبله روگردان اند چطور با انها به صفت پیروان راه مسعود ومارشال فهیم یکجا برویم روحانیت ان دوشخصیت نامی وگرامی مارا نفرین خواهد نمود
نیم جان از نیم روز

>>>   من یک رییس ریاست ۱۰ امنیت مسعور را ملاقات کردم او گفت که والله ،، دغه،، گفت نماندیمش! پس قضاوت کنید کجا انها برای اسلام جنگیدند بلکه ؟ بلکه انسانهای بیگناه را از دم شمشیر تیر کردند.

>>>   يك قندهاري ...مانند امده فارسي زبانها را فريب داده و از سهم فارسي زبانها به نفع شخصي اش استفاده مي كند . نميدانم فارسي زبانها چه وقت هوشيار مي شوند

>>>   بحران امروزي برميگردد به ناكارايي عبدالله ، هر نوع اعتماد و حمايت از اين آدم تكرار اشتباه خواهد بود!
اين درست كه عبدالله جايگاه قانوني دارد از همين خاطر مردم ما ٢ سال تمام انتظار كشيدند ولي از سنگ صدا بيرون شد،نه از عبدالله!
همه ميدانيم كه در اين كشور حرف اول را زور مي زند نه قانون و تاجيكان براي گرفتن حق خود به شخصيت بي زبان، نرم و بي حركت چون عبدالله نياز ندارند!
تداوم حمايت از اين شخصيت باعث إيجاد درزهاي بيشتر ميان تاجيك ها مي شود، بهتر است براي فاتحه او جلسه بگيريد تا به حمايت او!

>>>   #شما ها که سالها #معامله کردید بد نبود ؛ امروز اگر #عطا_محمد_نور با #غنی دارد معامله میکند یا کنار می آید بگذار کنار بیاید ، شما را در #کابل چی درد رسیده ، روزهای #دشوار در کنار تان ایستاد ولی نامردانه در #رهبری_جمعیت از عقب خنجرش زدید و تخریبش کردید ، حالا حق دارد با هر که خواسته باشد کنار بیاید و شما هم از #بن تا #کابل سالهاست معامله کردید و میکنید.

>>>   تاجیکان یک قوم بزرگ و بالغ اند نه صغیر تا یک غیرتاجیک از آنها وکالت و سرپرستی کند. سپردن نمایندگی تاجیکان به یک غیرتاجیک خیانت و توهین بزرگیست به تاجیکان!

>>>   خداوند سخت از این وطن فروشان پرسان کند ما جه کنیم به گفته هاتی ما چیزی تغیر نمیکند هر کاری که بادران شان کند امان میشود .
ررر از کارته نو

>>>   من باحچ تنظیم و حزبی عضویت وعلاقمندی ندارم به شکل مستقلانه ابراز نظر میکنم
در قمست دوزدی همه ما وشما به شکلی از اشکال دوزد هستم یکبار فکر کیند که هستید یانه .
همه ما وشما بی احساس و نامرد هستم اگر نیستم بگوید که چطور مسله شمله ممله همه بی معنی است .
مردم های بودند که تفنگ سالار گفتن مانند کرزی ودیگرانش تا توانستن مردم ما را خلع سلاح و امروز در نظر دارند پنجابی ها را یکبار دیگر به شکلی از اشکال بالای مسلط نمایند به همین ترتیب یهودیت را ضمش .
خلاصه شما مردم حرفی به گفتن ندارید بی هوده سر خود را به درد نیارید تا تا که دوباره مرد نشوید و نامردهای دوزد را از سرزمین دور نکیند همین طور باقی خواهید مان تشویش نکنید

>>>   کسیکه از دروغ ملاقات ریاست ده مسعود را استدلال کرده برایش میگویم که این امر یک تهمت بیش نیست وافترای بزرگ میباشد یکی از دغه گوهانجیب بود که اورا نکشت ودیگرش اسدالله سروری وسومی هم جمعه احک وصدهاطالب وصاحب منصب ها را اسیر میگرفت ورها می نمود ودیگر دغه گوها همین عبدالله قندهاری است که در پهلویش گرفت تا وزارت خارجه وریاست جمهوری رسانید تهمت هم حد وبی انصافی هم اندازه ای داردخداوند شما را هدایت کند
تبنگ چی

>>>   امید. عبدالله وعبدالله نیک اندیش باشد وسخنان عطا را آنقدر جدی نگیرد انتقاد. به جای است باید عبدالله کمی خود را حرکت دهد ،سیاست به لباس فاخر وجاه وجلال نمیشود باید در سیاست دقت بخرچ داده شود.
امید این دو. به یک توافق کلی برسند واختلاف را کنار گزارند تا باشد سبب نفاق زیاد. نشود .
عبدالله ریحان

>>>   دفعتاٌ عبدالله جان پشتون نما شد و عطا لوگری رهبر تاجیکان.

>>>   مردم در همان شش ماه اول باور خود را نسبت به عبدالله از دست داده بودند. حالا او در هر دو صورتى كه به مردم نشان داد، مساوى به صفر است:
يا او ترسو و بى صلابت است؛
يا او گماشتهء چنين مأموريت است كه مقاومت را تضعيف نمايد و به صفر تقرب دهد.
فكر بديلش كنيد!

>>>   كسي كه در تمام اين پانزده سال كشتي نجات مردم را به ساحل پيروزي برده نتوانيست بدون شك شخص ناكام و ناتوان است و ازين به بعد هم از او كاري ساخته نيست و نخواهد بود . اين كه او به خود نمي گيرد و در مقابل تمسخر و ريشخندي كرزي و غني خم به ابرو نمي آورد و مصروف سرخي و سفيدي خودش است از كمال بي همتي اوست . بهتر است مردم در جستجوي كسي ديگري باشند .

>>>   حقیقت دراصل خود تلخ است وبیان حقیقت هم تلخ است طی چندین قرنم فارسیزبانان هرگز باهم نجوشیده اند وهرگز اتفاق نداشته اند با انکه اکثریت هستند شماتاریخ کشوررا مرورنمائید که هکمواره ازبی اتفاقی غلام مزدور تباه وبربادبوده اند وغربذاین حقیقترا دردرازنمای تاریخ افغانستان بدرستی معلومداشته اند وبهمین ملحوظ همواره افغانرا باتلاتی قدرت نشانده حمایه کرده وبهره برداری نموده است به نفع خود عطای خطا که ازصنف ششم برامده هرگز سویه نداشته وتوان هیچ مقامیرا ندارد این گرکک برفی عنقریب مضمحل میشود انشائ الله خداوند به تکبران تاریخ بشر عمرکوتاه داده است واین خبیث نهایت متکبرگردیده است مانند حمزه کل اختیارربانی که لگام دردهن ربانی انداخته بود ومعاون اوبود درارگ بسربی ارزش این ملعون مرمیزده شد وبجهنم شتافت اکنون رونمد ونوبت
عطای خطا رسیده است -----سلطان عادل

>>>   تقرر رحمن اغلی، بخشی از توافق تازه استاد عطا با ارگ بوده است، این واقعن امیدوار کنند است. مادامی که سیاستگران و رهبران از خانواده و ولایات شان در مقرری ها بیرون نشوند، نمی‌توان به آینده بهتر امید بست.
فرهاد ميهن پور

>>>   یک رفیق دوران جهاد و مقاومت داکتر عبدالله:
سپردن مسولیتی به این کلانی برای داکتر عبدالله مثل اینست که تانک چاین دار را بر بایسکلی سوار کنی.

>>>   مصاحبه عطا محمد نور را شنیدم سراسر اکت و کلان کاری بود یک بار به عقب خود نگاه کن که چندین بار از جبعه فرار کردی و ریش های خود را تراشیده دوباره از را پاکستان امدی حال هم خدا نخواسته کدام روز بد بیاید از همه اولتر عطا محمد نور خواهد فرار نمود در مصاحبه خود گفت من ادم سریع هستم این حرفهای احمدشاه معسود است که این برادر ما به زبان اورد ولی حال زمان تغیر کرده عطا احمد شاه مسعود نیست و همچنان شرایط هم تغیر کرده
در یک قسمت از مصاحبه اش از موره های سوخته یاد کرد انهای موره های هستن با وج.د که در خانه های خود هستن ولی حکومت و مثل عطا مردم از ایشان میترسند این هم نام شان را میگرید و میگوید موره های سوخته حال شما خود تان قضاوت کنید که کی موره سوخته است ایا همین حرف این ادم به ادرس هم سنگر هایش حرفای خوبی بود در حقیقت این حرفهای کسانی میباشد که در فیسبوک برایش فعالیت میکنند و همچنین حرفها را میگویند.
در قسمت بچه های شان گفت دپلومات هستن حال چی فرق میکند یک ادم ماستری دارد تحصیلات فوقعاده دارد خودش فرزند ارشد اش به گفته خودش در انگلستان اکادمی نظامی را خواند و فعلا هم در امریکا درس میخوانند که ماهانه مبلغ 25000 تنها پوهنتونش مصرف دارد حال شما خود تان تصور کنید که این مصارف را این عطا محمد خان از کجا بدست میارد وزارت معارف از ایشان است تمان نزدیکانش تعین است همچنان وزارت اقتصاد نزدیکانش میباشد.
خوب بهر صورت کلان کاری های زیاد کرد حال دیده شود که بدون مهره های سوخته چی میکند در معامله خود کامیاب میشود یا خیر البته تمام این صحبت ها بخاطر یک تعداد مزاری ها ایت که مربوط جمعیت هم نیستند .
کریم کریم از لندن

>>>   عبدالله جان خسته شده بهتر است برود نزد زن و فرزندش.
از غنی هم عمری باقینمانده سرطان معده اش بر مغزش سرایت کرده.
گلبدین هم که مثل پهلوان فیض نتیجه اش از قبل معلوم است.
کرزی که مشغول مصرف پول های هوایی برای جرگهگی است.
جز من و نور کسی نمیماند
یا منم پادشاه و یا عطا محمد نور
شهدای شمشاد را هم خداوند ببخشد.

>>>   قومگرایی جنایت است

>>>   عبدالله فرد دوم دولت است باید این عطا ....را مانند توشله رخصت کند چون عطا....

>>>   دزد های شمالی نماینده هیچکس نیستند ونه هم پنشیری ها نماینده کسی هستند آنها غارتگران عاصبان دزدان هستند

>>>   بهتر است هرکسی را خداوند آنچه لایق دیده بهمان اکتفا کند تا همه این جنجال ها ختم شود:
ازره ما برود جوالی گری کند
پنشیری مابرود پنچر مینی ودریوری کند ازبک مابرود نفرخدمتی پالوانی کند
تاجک های شمالی مادزدی وباقی تاجک ها باسهم کم درحکومت چاپلوسی وقناعت کنند
پشتون ها حکومت کنند

>>>   این ها رهبران تاجکها نیستتند این سودا گران ابرو عزت تاجکها هستند

>>>   سلام.
ارمان های مسعود را جمعیتی ها وشورای نظار فرا موش نکنند.
همه میدا نند که ارمان هایش ویرانی شهرها بغارت بردن با نگها ودارائی های عامه چور خانه های اهل هنود ودرمسالها.تجاوز به ناموس مردم.چور وحریق سرای شهزاده ،چور بیز مرکزی ووزارت خانه ها وقتل عام توسط راکت از کوه تلویزیون وغیره بود که شد. ،وهنوز ادامه داشت.ولی قهرمانانه کشته شد.
ای کشته چرا کشتی تاکشته شدی زار.
حکیم پروا

>>>   این حرف های ضایع کردن وقت پیش نسیت زیرا رئیس جمهور را امریکا وغرب تعین میکند

>>>   نه معلم عطا و نه عبدالله به درد تاجک ها میخورند ... اینها در جمع کردن پول مصروف هستند خدا بزن شان /....های که نام تاجک بد کردن

>>>   برادران تاجك ما كه حق تا جك را طلب ميكنند بروند به تاجكستان انجا وطن ايشان است اكر بشتون حق طلبلى ميكنند بروند به بشتون خوا اكر ازبك ها حق طلبى ميكنند برووند به ازبكستان اينجا افغانستان است !
با احترام خادم اين سرزمين

>>>   دزد خورد ارمانهای دزد کلان را پوره کرده نتوانست. دزد پکول ګچ کلینر کاماز بز شادګل موش کابل نمیدانم که این بزدل کدام مکتب داشت که دیګر دزدان و چپاولګران راه این دزد کلان را ادامه نداد.

>>>   حامي أين كشور بشتون ها بوده ومي بأشند وسزاوار رهبري كشور اند

>>>   سلام.
به اساس اخبار تائید نشده خدمات دولتی ، وقت استاد عطا بسیار کم مانده عنقریب به دست بوسی استاد ربانی ومسعود خواهد رفت وانتقام مظلومان گرفته میشود.این آرگاه وبار گاه را که طور نا مشروع تدارک نموده دوباره به بیت المال تسلیم.ومورد باز پرس الاهی قرار خواهد گرفت.از نزد شان سخت باز خواست شود.
سالم پنجشیری.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است