جامعه جهانی مفسدان را چاق ساخته است
جامعه جهانی اینقدر زمینه سازی کرده و مفسدان را در کشور ما چاق ساخته است که امروز آنها را از جای شان برکنار کردن کاری ساده نیست و حتی رییس جمهور هم این توانایی را در خود نمی بیند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۶/۸/۲۰ کد خبر: 141309 منبع: پرینت

در نشست هماهنگی کشورهای کمک کننده به افغانستان بار دیگر از گستردگی فساد در دستگاه دولت افغانستان انتقاد می شود. معاون سفارت آمریکا در کابل می گوید که فساد در نهادهای دولتی مشروعیت و توان حکومت را کاهش داده و طالبان از موجودیت این معضل به سود خودشان بهره می برند. هرچند این مقام بر حمایت جامعه جهانی از افغانستان تاکید می ورزد اما ادامه این کار بر مبارزه حکومت افغانستان با فساد مشروط شده است. اما چرا حکومت جلو چهره های آلوده با فساد را در نهادهای امنیتی نمی گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید اکرام افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان در برنامه «فراخبر» درمورد فسادی که در نهادهای امنیتی کشور وجود دارد گفت: در این هیچ شکی نیست که فساد در نیروهای امنیتی باعث ضعف نهادها شده است و این نهادها نتوانسته است که وظیفه ای که تامین امنیت مردم است و کنترل اراضی دولت است آن را در دست داشته باشند. نه تنها این نهادها در انجام وظیفه خود ناکام مانده اند بلکه این نهادها مبدل به مراکز تسهیل جرایم و تقویت هراس افکنان شده اند. افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است. نزدیک به هفتاد تا نود میلیارد دالر سالانه تجارتی است که در بخش مواد مخدر می شود. بدون هماهنگی و بدون همکاری نهادهای امنیتی این امکان ندارد که انجام شود. ما و شما از طریق نیویورک تایمز و دیگر رسانه ها دیدیم که چگونه در ولایت های مختلف، مخصوصا هلمند ولسوال ها در مواد مخدر دست دارند و در فرماندهان پولیس زمینه سازی می کنند. این تبانی بین نهادهای دولتی و افرادی که در نهادهای دولتی وجود دارد و کسانی که قاچاق مواد مخدر را می کنند وجود دارد. تا افرادی در نهادهای دولتی به شکل بسیار سیستماتیک به آنها کمک نکند، امکان پذیر نمی باشد و امکان ندارد که این فساد در آنجا واقع شود و این فساد و این رشوه از پایین به بالا نیاید و تامرکز هم نرسد.

وی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که نهادها را فاسد ساخته اند و نهادها را به مراکز فساد تبدیل کرده اند که نهادها خودشان به شکلی ترویج فساد را می کنند و این را هم ببینیم که وقتی سلاح به دشمن فروخته می شود و وقتی امکانات برای آنها داده می شود، آنها حتی ضرورت به این پیدا نمی کنند که از بیرون از افغانستان سلاح بیاورند. چرا که حتی به قوماندان های خود گفته اند از داخل افغانستان سلاح بخرند. چرا که هم دسترسی به آن آسان است و هم به قیمت کمتر به دست می آید.

افضلی در خصوص فساد در دیگر نهادهای کشور می گوید: در حال حاضر حتی پارلمان ما هم فاسد است. اکثریت اعضای پارلمان به فساد متهم هستند. خدا داند فاسدان در پشت پرده به اعضای پارلمان چه وعده ها می کنند این موضوع بسیار مهمی است. چون همین اعضای پارلمان هستند که یک تعدادشان برای فساد زمینه سازی می کنند. اینها افرادی هستند که در مقابل رای خود، برای وزیرانی پست های بسیار مهم امنیتی را در نقاط بسیار مهم کشور خصوصا در جاهایی که مواد مخدر کشت می شود و ترافیک می شود، داده اند. اینها کسانی هستند که زمینه سازی می کنند برای اینکه پسته ها خریده شود و فروخته شود یعنی در این بین اینها همان کمیشن کاری خود را می کنند و اکثریت آنها دست در قاچاق مواد مخدر دارند. اینها افراد نیستند که به این شعارها به وزیر داخله رای دهند. این شعارها داده شده اما در حد همان شعار باقی مانده است.

رییس دیدبان شفافیت افغانستان، جامعه جهانی را دخیل در گسترش فساد و سازو کار با مفسدین می داند و می گوید: برای محو فساد اگر اراده ای قوی وجود داشته باشد حتی در کوتاه مدت یعنی شش ماه تا یک سال امکان دارد انجام شود اما این در توان قدرت وزیرداخله و وزارت داخله نیست. حتی در توان و قدرت رییس جمهور هم نمی باشد. در اینجا یک اراده قوی از جانب جامعه بین المللی هم نیاز است که باید یک اراده قوی داشته باشند برای اینکه افراد فاسد برکنار شوند و مجازات شوند. در اینجا ما همین اراده را از تمام بخش ها نمی بینیم. ما واقعا شعارها را می بینیم که از طرف جامعه جهانی داده می شود اما باز هم همین جامعه جهانی اینقدر زمینه سازی کرده اند و این مفسدان را چاق ساخته اند که امروز آنها را تکان دادن و از جایشان برکنار کردن کاری ساده نیست و حتی رییس جمهور افغانستان هم این توانایی را در خود نمی بیند. ما شاهد این هستیم که در سال های اول یک سری تغییرات مثبتی در حال رخ دادن بود. اما دیدیم که یک سری جلوگیری هایی در مقابل حکومت ایجاد شد و دیدیم که چگونه حکومت تضعیف شد و به حالتی رفت که حتی خود خارجی ها پس آمدند و گفتند که شما نمی توانید درست مدیریت کنید و این وضعیت را شما درست مدیریت نکردید و مسایلی را مطرح می کردند که حکومت افغانستان را مجبور به این می کرد که به یک شکلی با این مفسدین بسازند.

وی ادامه داد: یعنی از یک طرف می گویند که با فساد مبارزه کنید و از طرف دیگر توقع شان این است که همین مفسدین را خوش نگاه کنید و وضعیت سیاسی را هم مدیریت کنید. این اراده نیاز است که از تمام جوانب ذی دخل به شمول جامعه جهانی به شمول حکومت افغانستان، به شمول مردم افغانستان این اراده وجود داشته باشد. اگر سیاسیون افغانستان این اراده را نداشته باشند که فساد از بین برود و اینها نفع خود را در ادامه جنگ ببند و نفع خود را در ادامه همین فساد ببنند پاک کردن نهادی مانند وزارت داخله از فساد کاری ناممکن خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جامعه جهانی
مفسدان
نظرات بینندگان:

>>>   بلی واقعیت همینطوراست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است