راه های صادارت را جستجو کنیم نه واردات
توقع می رفت بعنوان اولین استفاده از بندر چابهار، صادارت انجام داد چرا که پاکستان در مقابل صادرات کشور مشکل خلق می کرد نه واردات؛ پس چابهار راه بدیل نیست و یک راه جداگانه ترانزیتی است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۲۰ کد خبر: 141364 منبع: پرینت

توقع می رفت بعنوان اولین استفاده از بندر چابهار، صادارت انجام داد چرا که پاکستان در مقابل صادرات کشور مشکل خلق می کرد نه واردات؛ پس چابهار راه بدیل نیست و یک راه جداگانه ترانزیتی است که مانند هر راه ترانزیتی ویژگی های خود را خواهد داشت.

نخسین محموله کمک گندم بلاعوض از هند از مسیر بندر چابهار به مرز نیمروز رسید. هرچند که گشایش بنادر اقتصادی گامی نیک در توسعه روابط ترانزیتی با کشورهای حاشیه این بندر تصور می شود اما همچنان نگرانی ها از بیشتر شدن واردات و بی توجهی بیشتر به هموار ساختن زیرساخت های اقتصادی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شبیر بشیری، آگاه اقتصادی، در گفتگو با تلویزون ملی درخصوص افتتاح بندر چابهار گفت: موقعیت چابهار از نظر راه داشتن به خلیج عمان و دریای هند و سرازیر شدن کالاهای آسیای مرکزی و چین با کمترین هزینه به بازارهای خاورمیانه و کشورهای عربی و نیز منطقه جنوب آسیا بسیار استراتژیک است.

بشیری، استفاده افغانستان از این بندر را نیز مهم می خواند اما می گوید: دیدگاه ها به چابهار بسیار خوشبین است اما باید نگاه واقع بینانه به آن داشت. اگر بحث کاهش وابستگی ها مطرح است روشن است که با جستجوی راه های ترانزیتی به این آرمان نمی رسیم و کاهش وابستگی ها نیاز به سرمایه گذاری های زیربنایی در کشور دارد نه جستجوی راه های وارداتی.

این آگاه اقتصادی بیان کرد: اگر در این گشایش بنادر ،بحث به انزوا رفتن پاکستان مطرح است باید گفت که در امورات حکومت وحدت ملی تا امروز سیاستی را در راس حکومت وحدت ملی ندیده ایم که پاکستان را به انزوا برده باشد و حتی قضیه برعکس این مورد بوده است.

وی افزود: در طی 16 سال موفق به جذب سرمایه گذاری های خارجی نشدیم اما پاکستان تنها در سال 2016 توانست 30 میلیارد دالر سرمایه گذار خارجی جلب کند و روابط بسیار خوب با کشورهای عربی بگیرد و سالانه تنها به آمریکا 18 درصد صادارت داشته باشد.

بشیری می گوید: انتظار می رفت که از بندر چابهار بعنوان اولین عملکرد، کالاهای افغانی صادر شود ولی متاسفانه گشایش بندر با واردات گندم آغاز شد درحالی که در داخل کشور ظرفیت های بسیار برای تولید گندم وجود دارد که با اندکی سرمایه گذاری به شکل ابتدایی می توانیم گندم وافر تولید کنیم.

این اقتصاد دان کشور درخصوص اینکه چطور می توان از چابهار استفاده برد اذعان کرد: واردات همیشه قدم نیک بوده است و روشن است که ما نیز یک کشور وارداتی هستیم. افغانستان همیشه 95 درصد کسر بلان تجارت داشته است و معنی می دهد که 95 درصد نیاز کشورمان را وارد و مصرف می کنیم.

موصوف اضافه کرد: افغانستان، بازار کشورهای چین، ترکیه، ایران، پاکستان و هند است و درست است که ضرورت داریم برای مرفوع ساختن نیازمان، واردات داشته باشیم اما توقع می رفت که بعنوان اولین استفاده از این بندر، صادارت انجام دهیم نه واردات.

بگفته بشیری، پاکستان در مقابل صادرات افغانستان مشکل خلق می کرد نه واردات؛ پس چابهار راه بدیل نیست و یک راه جداگانه ترانزیتی است و مانند هر راه ترانزیتی ویژگی های خود را خواهد داشت.

وی، هر چند که چابهار را قدمی نیک برای توسعه روابط بازرگانی می داند اما اظهار می کند: که رهبری حکومت باید بدنبال واردات محصولات تجار کشور از این راه باشد و زمانی اینگونه سیاست ها موثریت استراتژیک بلند مدت دارد که شرایط را برای داد و ستد معیاری در فاز اقتصادی فراهم کنیم و در سکتورهای مختلف تخصصی عمل کنیم.

این آگاه اقتصادی با بیان اینکه سالانه 8 تا 10 میلیارد دالر واردات داریم این درحالی است که رقم صادارت به نیم تا 600 میلیون دالر می رسد افزود: باید مزیت نسبی برای صادرکنندگان داخلی فراهم شود و با تخصصی کردن سکتورهای مختلف راه ها خودبخود باز می شود چراکه تقاضاها نیز در منطقه وجود دارد و کشورهای متقاضی خود راه را برای صادر کردن کالاهای ما باز خواهند کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چابهار
بشیری
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است