بی عدالتی قومی در افغانستان تبلیغ می شود
حضور افراد از اقوام به معنی مامور، کارمند، وزیر، الزاما و قطعا به طور واقعی به معنی تحقق حقوق اقوام نیست. در افغانستان از اقوام در وزارت ها هستند. ولی آنچه تبلیغ می شود یک بی عدالتی قومی کامل است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۳    ۱۳۹۶/۸/۲۰ کد خبر: 141369 منبع: پرینت

برتری یک قوم بر اقوام دیگر کشور باعث شده است تا دیگر اقوام از این سیاست حکومت به ستوه آمده دست به اعتراض های گسترده در محیط های اجتماعی و سیاسی بزنند.
قومگرایی شخص رییس جمهور صدای اعضای پارلمان کشور را نیز بلند کرده و آنان بارها به دولت و شخص رییس جمهور در این زمینه تذکر داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در برنامه «اوج» در مورد این مساله می گوید: مکتب قوم گرایی یک بحث است و بحث عدالت قومی بحث دیگری است. افغانستان کشوری است متشکل از اقوام مختلف. اقوام در تصمیم گیری سیاسی، در قدرت، در سیاست، در استفاده از زبان، استفاده از فرهنگ، باید سهم برابر و سهم مساوی داشته باشند.

وی افزود: به نظر من عدالت قومی در کشور ما برقرار نشده است و ما در جستجوی ایجاد و تحقق عدالت قومی هستیم. در جامعه کثیرالقومی ما بسیاری از سیاست های دولت پاسخگو نیست. اولین قانونی که برای یک ساختار متمرکز ایجاد شده است، عدالت قومی این است که حقوق اقوام در اختیارشان قرار بگیرد. اما این بحث یک بحث انتزاعی است. ما زمانی می گوییم که حقوق افغان باید تحقق پیدا کند و چگونه باید تحقق پیدا کند. حق زمانی تحقق پیدا می کند که در قانون تسجیل شده باشد. ما حق های بسیاری داریم که در قانون تسجیل نشده است و در نتیجه ما نمی توانیم بگوییم عدالت رعایت شده است.

پدرام در خصوص زمینه ایجاد تحقق عدالت میان اقوام در کشور می گوید: وقتی عدالت تامین می شود که ما تمام فرصت ها را برای تمام اقوام فراهم کرده باشیم. این فرصت ها شامل فرصت های زبانی، فرصت های آموزش، فرصت های اقتصادی و فرصت هایی برای تصمیم گیری در مسایل سیاسی یک سرزمین است. حضور افراد از اقوام به معنی مامور دولت، به معنی کارمند دولت، به معنی وزیر، الزاما و قطعا به طور واقعی به معنی تحقق حقوق اقوام نیست. شما می بینید که در افغانستان از تاجیک ها وزیر هست. از اقوام دیگر هم در وزارت ها شامل شورای وزیران هستند. ولی آنچه در کل افغانستان دارد تبلیغ می شود یک بی عدالتی قومی کامل است. نباید بحث عدالت را به عنوان یک پروسه عمومی عام برای کل مردم و شامل اقوام مختلف مردم با حضور این یا آن آدم از فلان قوم برابر گرفت.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در پاسخ به این پرسش که چرا خط دیورند را رسمی شده می داند و پیوسته در سخنان خود می آورد گفت: من خط دیورند را برای این به رسمیت می شناسم که یک، اینکه از لحاظ حقوقی خطی پایان یافته است و خطی رسمی میان ما و پاکستان است. و بعد برای اینکه این همه کشتار نشود، جنگ نشود و افغانستان به یک ثبات برسد تاکید کرده ام که این مرز رسمی است. این پاکستان نیست که بر ما ادعای ارضی دارد. دولت افغانستان بر پاکستان ادعای ارضی دارد. اما این خط از لحاظ حقوقی در واقع تمام شده است.

وی ادامه داد: بیست بار قرارداد این خط امضا شده است. وقتی که شما به یک کشور همسایه ادعای ارضی دارید. هیچگاه افغانستان اینگونه منافع قدرتمند نداشته است. آقای کرزی نمی گوید که ما بخواهیم مساله را حل کنیم. کرزی یک جانبه می گوید که ما این خط را به رسمیت نمی شناسیم. وقتی به رسمیت نمی شناسید و ادعای ارضی دارید باید علت بسازید و ثابت بکنید. از زمانیکه این بحث مطرح بوده است. از زمان تشکیل پاکستان تا امروز این کشور هیچگاه فرصت پیدا نمی کند که قدرتمند شود که برود و بحث را مطرح کند.

پدرام در خصوص کارهایی که تا بحال انجام داده است بیان داشت: من به عنوان شهروند دو مسوولیت دارم. یک مسوولیتم نسبت به مردم این است که مردمی هستم. اگر من یک جایی احساس کنم که حق قوم من ضایع یا تلف می شود مسلما از حقوق قوم تاجیک یا هر قوم دیگری دفاع خواهم کرد. ما هر داعیه ای را که مطرح کرده ایم چون داعیه درست بوده و طرح درست بوده نتیجه داده است. شما نمی توانید در سراسر افغانستان یک نفر پیدا کنید که قبل از کنگره ملی که من برای کلکانی اجرا کردم، توانسته باشد اعاده حیثیتی کلکانی را کرده باشد. من بوده ام که گفتم که خط دیورند تمام شده است. برای اولین بار شورای تاجیکان را ساخته ام. برای اولین بار بحث حمایت از زبان فارسی را مطرح کرده ام.

وی در خصوص حکومت فدرالی مطرح شده توسط خودش می گوید: فدرالی ما بر اساس تقسیمات قومی نخواهد بود. تقسیمات قومی ملاحظه خواهد شد. ولی اصل اساسی برای ما ترسیم فدرالیزم ساختارهای جغرافیایی و در واقع زون های اقتصادی است که ما در منطقه می توانیم ایجاد کنیم. اگر با این وضعیت ما به طرف فدرالیزم نرویم کشوری به نام افغانستان دیگر نخواهد بود. اگر ما اقوام مختلف بخواهیم یکدیگر را به رسمیت بشناسیم می توانیم یک هویتی ایجاد کنیم که این هویت از به رسمیت شناختن هویت های یکدیگر شکل بگیرد.

پدرام ادامه داد: چرا کسی نمی فهمد که ما در یک جهان دیگری زندگی می کنیم. چرا نمی دانند که ملیت ها آگاه هستند. یکی ازویژگی های جهان مدرن مطرح شدن هویت های قومی است. یک شهروند مدرن دیگر حاضر نیست برده کسی یا قوم دیگری باشد. اینکه می گویند تو حق نداری کلمات دانشگاه و بانو و شهردار و امثالهم را به کار ببری. اینها همه قوم گرایی و زبان گرایی و برده داری است. فرهنگ یکی از جلوه های آن است. حتما که نباید سیاسی باشد. برای هر قومی زبان خودش اهمیت ویژه ای دارد. کسی که زبانش فارسی است باید بتواند از زبان خودش استفاده کند. چرا یک فارسی زبان نتواند در دانشگاه کابل از کلمه دانشگاه استفاده کند و اگر از آن در پایان نامه خود استفاده کند استاد آن را به دلیل قانونی نبودن برخی کلمات فارسی مانند دانشگاه رد کند.

وی در خصوص زورگویی هایی که قوم پشتون در کشور انجام می دهد بیان داشت: مساله ای که پشتون ها بر سر خط دیورند پافشاری می کنند مساله ای سیاسی است. من با نام افغانستان هیچ گاه موافق نبوده ام، حالا هم موافق نیستم، همانگونه که من به خاطر خیلی از مسایل مبارزه کرده ام و مبارزه خواهم کرد. این پشتون ها هستند که بر سر هر مساله ای ناراحت می شوند و موضع می گیرند. برای درج کلمه افغان، برای خط دیورند، برای قهرمان ملی، برای زبان و کلمه دانشگاه همه و همه این پشتون ها هستند که موضع می گیرند. چرا به این طرف نگاه نمی کنند که ده ها قوم دیگر هم در افغانستان وجود دارند که آنها هم ناراحت می شوند. عادت کرده اند که بر سر هر مساله ای ناراحت شوند. به درک که ناراحت شوند. چرا نباید ناراحتی قوم های دیگر در نظر گرفته نشود و پیوسته قوم پشتون در نظر گرفته شود؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد قهر مان بامنطق پدرام,
خراسانی

>>>   پدرام مردم عمل و قانون است و تنها کسی است که محکم پای ارادتش به مردمش ایستاده است.
شیما از کابل

>>>   من ار بیگانگان هر گز ننالم
که‌با من هر چه کرد آن آشنا کرد
ما از دیورندیست های چون لایق و کرزی و یون‌ و طاقت گله نیست چون از همین راه تغذیه میشوند و بزرگ شدند و نسل به نسل ادامه میدهند. ما را آرش های چرخه گیر و امثالهم کشته و چنان به دفاع از یون و طاقت می پردازند که یاد شان رفته از نظر یون و طاقت ... بیش نیستند.

>>>   پادشاهی کردن سند ملکیت بر کشور را به کسی نمی بخشد. ورنه مغولان با چهارصدسال و انگلیسها با دو صد سال حاکمیت در هند، باید امروز صاحب هندوستان شناخته شده و مردمان هند "مهاجر" پنداشته می شدند!

>>>   يكي و خُلص
در اين ماتمكده نه عقل را مجال است وُ نه منطق آنتن می‌دهد؛ در اينجا همه چیز به خشونت منهتی وُ به انتحار ختم ميشود. قانون در اينجا قانونِ جنگل است وُ عده يي از بزرگان اش حيوان؛ حيوانِ كاملن درنده وُ خُون آشام...
بنابرين شايسته نيست منطق "پدرام" را با انتحار "اصولي" تول و ترازو نماييم.

>>>   اینک یک "قهرمان"؟؟!! دیگر هم پیدا شد!!!

>>>   چه کسانی خطرناک اند؟
=============
از یون ها، اصولی ها، لالی ها و تمام آنهای که افکار و عقاید خود را بصورت علنی و روشن بیان می کنند، باید سپاس گزار بود… اینها تا زمانیکه در مقام های اجرائیوی قرار نگیرند، آدم های خطرناکی نیستند… چنین افرادی در همه جوامع وجود دارند و بر بنیاد اصل «آزادی بیان» هر کس حق دارد که نظریات خود را آزادانه ابراز کند؛ ولی مردم،‌ نیرو های سیاسی، جوامع مدنی و مقام های دولتی با تمام قوا تلاش می کنند که چنین افرادی در مقام های رهبری یا اجرائیوی قرار نگیرند!

برعکس، از آن رهبران و مقام های دولتی - حکومتی بترسید که ظاهرا از دموکراسی، حقوق بشر، برابری، عدالت اجتماعی و وحدت ملی صحبت می کنند، ولی در عمل تطبیق کننده افکار یون ها، اصولی ها و لالی ها اند… چنین افرادی نهایت خطرناک اند؛ قرار داشتن چنین افرادی در مقام های رهبری یا اجرائیوی باعث تباهی جامعه و مردم می شود!

لذا بسیار مهم نیست که چه تعداد «افرادی» در یک جامعه دارای افکار فاشیستی، افراطی، ضد دموکراسی و یا غیر انسانی است؛ بلکه آنچه فوق العاده ارزش دارد، این است که چنین افرادی در رهبری جامعه و یا مقامات اجرائیوی قرار نگیرند (و یا به مجردی که شناخته می شوند، باید طرد و عزل گردند)، در غیر آن، فاتحه آن جامعه و آن مردم را باید خواند...

>>>   وزیر اقوام قبایل هم گند زد!
او گفته که عبدالرحمان خان دست نشانده بوده است و خط دیورند تحمیلی است.
سوال:
کدامت در تقریبن سه صد سال از احمد شاه ملتانی تا غنی دست نشانده نبودید؟

>>>   اینها گپ شان مطابق خواست پشتونوالی هرجای و مکان تغیر میکند فردا باز عبدالرحمن خان در جای دیگر قهرمان است

>>>   از سرحد ديورند به اينسو متعلق به همه يى باشنده گان اين سر زمين است. تاريخ درخشان اين كشور را همه رقم زده اند جز قبيله. تاريخ سياه اين كشور بعد از فروپاشى خراسان بزرگ آغاز مى شود و هنوز كه هنوز است ادامه دارد.

>>>   در بین کور ها یک چشمه پادشاه ست. برای مردم بی سواد و ترسوی افغانستان یک فرد مانند پدرام قهرمان شمرده می شود، اینکه او در گذشته به شوروی خدمت کرده است یا امروز به نفع دشمنان افغانستان سخن می گوید، برای شان مطرح نیست، فقط پایۀ قوی خارجی یا قومی داشته باشد، او را به حیث قهرمان خود می پزیرند. لذا همین دیگ و همین آش نوش جان تان. شما ها لیاقت رهبران شریف را ندارید.

>>>   Abdul Lalzad
معاهده چهارمی به ارتباط مرز ها در زمان نادرشاه در سال ۱۹۳۰ توسط مارشال شاه ولیخان و نماینده برتانیه امضا شده است...

>>>   آیا آنانکه در جنگل های پشاور تربیه شدند باید توقع چنین موارد را داشت؟

>>>   Salehzadh
مه كه ميبينم روز تا روز به جمع هواداران رهبر حزب ما افزوده ميشه.
خواست خداوند اگر بود قدرت گرفتيم در اولين فرصت يون خانم اش و اصولي و چرم چقل را به دار بزنيم و چندين مكاتب دخترانه پسرانه در مناطق پشتون نشين ما درست كنيم كه اول سطح سواد اي مردم بالا ببريم بعد بشانيم شان بگويم خو، اصولي، يون زنش برتان خوب بود يا عبدالطيف پدرام؟
اگر ديديم كه گفتند يون و زنش انگاه ميدانيم كه اي مردم از پدر پدر ديوانه بودند زندگي با اينها وقت ضايع كردن است همه را در ديوانه خانه مندازيم.
اگر گفتند لطيف پدرام در هر ولايت شان بلاك هاي رهايشي درست ميكنيم همه را از داخل خيمه ها به بلاك ها انتقال ميتيم كه زندگي انساني كنند.

>>>   پدرام حالا دیگر رهبرکنگره بلکه رهبر ملتی هست که درآسیاه به کلتور بخصوص خود وجود داشته ووجوددار بدرود

>>>   Bakhtari
اگر ما در برابر مهاجرین بی ...، بی دانشان دون و مهاجرین کوه سلیمان افغان ذلتی خاموش بمانیم . زنده بودن ما تلخ تر از مرگ است .

>>>   من بارها در مطالبی که از اقای پدرام خوانده ام خواسته ام نظر بگذارم و به برادران و خواهران افغانستانی بگم که چه شخصیت با ارزش و آگاه و روشنی را در میان خود دارند اما همیشه ترس این را داشته ام که اظهار محبت به ایشان از طرف یک ایرانی برای ایشان دردسر شود چرا که بازار تهمت بستن داغ است اما این بار و به بهانه این نوشته اقای برنا صالحی می نویسم که ایشان با این که نماینده پارلمان افغانستان و نماینده بدخشان اند اما بنده هم به عنوان یک ایرانی همیشه از خواندن نوشته های ایشان و دیدن ویدیوی سخنرانی های ایشان لذت برده ام و یاد گرفته ام.
مخصوصا سخنرانی هایی که در مورد پان تورکیسم و دشمنی قدرت های جهان با فرهنگ فارسی کرده اند بسیار برای بنده شنیدنی بوده چرا که این موضوعات منحصر به افغانستان تنها نیست.
من مطمئنم مردم افغانستان هنوز اقای پدرام را نشناختند وگرنه در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری که ایشان کاندید شده بود دکتر پدرام را انتخاب میکردند.
نظریه اداره کشور به صورت فدرال پاسخگوی نیاز تمام اقوام و مذاهب افغانستان است و موضع گیری های محکم و استقلال گرایانه ایشان تضمین کننده اعتبار و استقلال افغانستان در جهان است.
فقط از خداوند میخوام که ایشون را حفظ کند و از گزند بدخواهان نجات بدهد. قدرت های دنیا نشان داده اند که تحمل آگاهی مردم جهان را ندارند و کسی را که به زیر استعمار فکری انها نرود تاب نمی آورند و تحمل نمی کنند.مرحوم احمد شاه مسعود را هم به همین دلیل شهید کردند. انشاالله هر چه خاک اوست بقای عمر دکتر پدرام باشد.
دوست دار اقای پدرام از ایران

>>>   درود بر آقای پدرام

>>>   زمانی که شما اقرار میکنید که پدرام قومگرا آقا پس در پهلوی قوم خود برود و از آنجا مبارزه در مقابل روسها را شروع کند که از صدها سال به اینطرف مثل بازیچه دست نگهداشته. اما چای ناخورده جنگ نمیشه.

>>>   پدرام صاحب شاخ قلدران را در مجلس شکست و پوز‌شان را یک یکی به خاک سیاه مالید.

>>>   Partaw Naderi
اگر بحث در پیوند به مرز دیورند،خیانت ملی است،چرا نخست نمی رویم امیر عبدالرحمان را که پس از امضای قرارداد دیورند از انگلیس لقب شوالیه یافت، در دادگاه تاریخ به جرم خیانت ملی و وطن فروشی محاکمه نمی کنیم!

>>>   عطا صفوی
مهر تایید برجعلی بودن تاریخ قریب به دوصده اخیر افغانستان...!
خاین و یا قهرمان؟ سیاه ویاسفید؟
-----------------------------------------------------------------
هموطنان پشتون مان تا دیروز امیرعبدالرحمن خان راقهرمان... قلم دادمینمودند ، ولی ناگهان در چند روز اخیربا دیدگاه همچون باد های موسمی به وی مهر خاین بودن وهم دست نشانده را زدند . بلاخره بااین سردرگمی تکلیف مردم ومشکل تاریخ چه خواهد شد؟ این دیگر غیرممکن وبدور ازمنطق انسانی است که یک شخص درعین زمان هم خاین وهم یک قهرمان بوده باشد...این شباهت به آن دارد که برای مردمان یک جامعه قبولانده شود که دروقت ضرورت رنگ سیاه را باید سفید بگویید ویاهم برعکس.. قطعآ دیگر نباید شکی داشت که تاریخ قریب به دوصده اخیر این سرزمین کاملا سراپا جعلی وسیاه است .

>>>   این اشتباه بزرگی است که شخصیتی چون پدرام را قوم گرا بدانیم
پدرام شخصیتی ملی ووطن پرست است.
هزاره

>>>   به سلسله ی حمایت های مردمی:
اعضای جامعه ی مدنی،جمع کثیری مردم ازغرب کابل،نواحی 6 و 13، قمندانان ولایت سمنگان،محصلین وتعدادی هموطنان ما ازبغلان،اعضای جامعه ی مدنی و جوانان قوم شریف ایماق برای حمایت از موضگیری های اخیر دکتر پدرام به اقامتگاه شان آمدند.

>>>   حسین پنجشیری
اینها اصلآ نماینده پشتونها نیست چون پشتونها آنقدر نفوس ندارند که 110 نماینده داشته باشند تمام اینها بالای ملت تحمیل شده اند و قوم پشتون هم آنقدر مدنی نیست که از رای و انتخاب چیزی را بداند

>>>   آزاد منشان
بابا های افغانان=پشتونها ها یکایک خاک وطن را فروختند، به واپس گيرى اش، منى نسل امروز و فراد خون بديم؟؟؟؟
اين چه منطق است؟؟؟

>>>   این روزها ، به یک حساب ، روزهای " پدرام " اند. پدرام ، گفتمان روز را تعیین کرده است. در همه جا، سخن از پدرام است. در میان مردم ما محبوبیت پدرام ، در همین چند روز به اوج رسیده است. دسته دسته مردم از چهار سوی افغانستان به دیدارش می آیند و حمایت خویش را از او اعلام میدارند. به ویژه جوانان با یک شور و شوق زیاد از پدرام یاد می کنند و میخواهند در کنارش باشند. آرزوی من این است که جناب پدرام بتواند از این موقعیت به سود همبستگی بیشتر و سازماندهی بهتر مردم بهره گیرد. در چنین حالت ها، میشود حرکت های بزرگی را بنیاد نهاد. اگر گپ تنها به چای نوشیدن و قصه کردن و " آمدی تشکر" ختم شود و دیگر هیچ دستآوردی از این همه جنبش، از این موقعیتی که ایجاد شده است، نداشته باشیم ، کار خوب نمی شود.

>>>   استاد اسد «حبيبى» مرد فرزانه و مبارز عدالتخواه روزگارى برايم گفته بود؛
"گاهى تاريخ را تصميم دو يا سه نفر مى سازد و تاريخ مثال هاى فراوان در اين باب دارد " بلى من هم به همين باورم ، تاريخ را مى تواند تصميم جمع كوچك مسير بخشد اما حماسه آن را بايد نسل هاى پويا به فرجام رسانند. ما در همين راستا بايد حركت كنيم .

>>>   Zalmay Salehzadh
مه به پدرام صاحب قول داديم كه تا پيروز ات نسازيم در نيمه راه از قول ما بر نميگرديم.
بگذار مردم بدانند كه ما پنجشيري ها ولايت پرست نيستيم، هر كسي بخاطر خدا و مردم قدم مردانه بردارد ما با ايشان ايم.
براي ما ولايت و قوم مطرح نيست.

>>>   کثیف ترین مردم درسدحد است همه مفت خور درد چرسی شرابی بی سواد غول نصواری پودری عاق پدر ومادر که هروز راه ها مگیرند ومال مردم را به غارت میبرند چی بدرد میخورند وحالا ما خودرا جمع کرده نمیتوانیم باز جای را هم میگیم از ما است دست همه پشتون ها به گدایی دراز است کون لچ اتش بازی ان خو حکومت افغانستان نیست دریک روز تاکابل میرسند حکومت خودرا اداره کرده نمیتواند یک ریس جمهور دیوانه وبیغیرت ونا دان داریم که ازآن چیزی جور نمیشود.

>>>   تا وقتی که تمام خانه های شهرک امان الله خان در جلال آباد بفروش نرسد، لطیف پدرام از گفتار خود عقب نشینی نمیکند.

>>>   خط دیورند به ما نه فایده دارد و نه هم کدام ضرر میرساند. به نظر بنده و میلیون ها نفر دیگر افغان باید این خط به رسمیت شناخته شده و ملت ما از شر آنها خلاص شود. لاکن شرط اینست که دیگر بنام طالب و داعش در کشور ما روان نکنند.
بااحترام
شاهین شمالی

>>>   زنده باد پدر ام

>>>   باسلام از آقای پدرام بخاطر مبارزات ومطالبات حق خواهانه شان از نظام فاشسیت پشتون والی صمیمانه ابراز تشکری و قدردانی مینمایم
مردم غیر پشتون باید قدر این گوهر گران بها را بدانند و با جان و دل ازش حمایت نمایند فرقی نمیکند که تاجیک باشی یا هزاره و ازبک خوب اگر بیندیشید همه تحت ظلم ستم قوم پشتون بودیم اینها حاظر نیستند که ما حتی دارای هویت و فرهنگ و زبان خود باشیم مگر ما افغان یا پشتون هستیم که باید افغان معرفی شویم در ادارات دولتی مجبور باشیم به زبان پشتو صحبت کنیم و از بزبان آوردن واژه و لغاتی که فارسی و مختص ما فارسی زبانان است جلوگیری بعمل بیاورند ایا این درست است؟ معلوم است که نه باید پشتونها بدانند و متوجه باشند که دیگه دوره زورگویی تان بسر رسیده ما حق و آزادی خودرا میگیریم حتی اگر شده به زور هم میگیریم وحاضر هم نیستیم بخاطر ذخایر قومی تان در آنطرف مرز افغانستان قربانی بدهیم دوست هم نداریم به پاکستان تجاوز یا به ناحق ادعای مالکیت در خاک کشور پاکستان داشته باشیم وحق پیروز است
خدا یار و یاور تان آقای پدرام

>>>   بعنوان یک هزاره
می گویم درود و رحمت خدا بر تو پدرام جان
درود بر ان شیری که خوردی
حرف دل ما را زدی
افغانستان باید فدرالی شود

>>>   زنده باد مرد دلیر، نترس، و تابو شکن داکتر لطیف پدرام۰ خداوند محافظ شما باشد و همیشه موفق و سرفراز باشید۰ آن نامرد های تیکه دار قومی معامله گر و سرخم بشرمند۰

>>>   مشکلی اصلی اینجا است کسی حقیقت رابیان میکند این مردم بجز از تفرقه قوم گرای اینطورفکرمیکند صاحب اصلی این وطن استن این ها استن فاتح جنگ خود رامیداند معلوم است که دراین وطن زحمت کشیدن ........

>>>   میلونها پدرام پیدا شود باز هم پشتون یک قوم سربلند است و تا کی افغانستان است همین پشتونها رهربرهایتان است

>>>   بریده‌ای از گقتار دکتر پدرام در تلویزیون خورشید:
فارسی نگویید پشتون ناراحت می‌شو، سرودملی نگویید پشتون ناراحت می‌شود، دانشگاه نگویید پشتون ناراحت می‌شود، هویت نگویید پشتون ناراحت می‌شود- چرا شما همیشه نگران ناراحتی پشتون هستید؟ چرا ناراحتی اوزبیک و هزاره و تاجیک را در نظر ندارید؟ چون برده هستید!

>>>   عده از دشمنان زبان دری حتی در کمپنی مایکروسافت دست به تحریف زبان در شده اند و در کی بورد زبان دری چندین کلمه پندک دار از خو اضافه کرده اند و میگویند که این پندک ها از زبان دری است و کمپنی خائن و احمق هم باور کرده و کی بورد فارسی و دری را جداساخته است و کی بورد دری را با چرندیات وکثافات آلوده ساخته است

>>>   رهبران پشتون ها در صدد ایجاد و حدت میان پشتون های که سال اختلاف داشته اند هستند البته این یک قدم نیک است که باید عملی شود ولی وسیله رسیدن به این هدف نوع حرکت که تعیین کننده باشد و ما را دچار مشکل نسازد باید جستجو کرد . اینها با دامن زدن به مسایل قومی باعث شگاف های عمیق اجتماعی شده اند امروز اقوام درافغانستان موجودیت یک دیگر را تحمل کرده نمی توانند . بنا هدف های کلان که همان آبادی وپیشرفت کشور ما باشد ما را باز میدارد مجبورا با این چنین اعمال خود روز های بد را بازهم تجربه کنیم .
لطیف پدرام راست میگوید سال هاست که اقوام دگر داد از عدالت میزنند و برای رسیدن به وحدت ملی جان داده اند و حاصل خوبی نداشته است .
خوب است بی پرده گفته شود همین شخص با جرات است . متعصب نیست

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم  زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع  "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد،  اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!

>>>   تاکه اوغان است فاشیزم هم است۰ اینها فکر میکنند مالکان این کشور هستند و بقیه مهاجر یا شهروند درجه دو یا درجه سه۰ همه غیر اوغانها متحد و یک پارچه شوید و محکم بر دهن این شئونیست های غول و بیفرهنگ بکوبید۰

>>>   اوغان یا پشتون دلیل، منطق، و اسناد تاریخی را قبول نداردو مغز آنها هنوز آنقدر انکشاف نکرده که بر مبنای عقلانیت و شعور انسانی بحث کنند. فقط غوارو نه غوارو را میدانند.

>>>   نظام متمرکز یعنی دیکتاتوری و مخصوصن دراوغانستان یعنی دیکتاتوری یک قومی۰

>>>   بلی گدودی قومی تبلیغ میشود ازطرف شما

>>>   پشتونها خود را رهبری کرده نمیتوانند تو در بالا آمدی لاف میزنی که رهبرهایتان هستند. برو لافوک یک رهبر انسان مانند پیدا کنید که از عذاب جهالت وحشت انتحار و انفجار تان مردم خلاص شوند. مردار کردید، با این همه غولگری و جهالت که دارید مردم حق دارند شک کنند که انسان هم هستید یا نه.

>>>   جناب پدارم حرف حق زدن من تاجیک نیستم پدرم اهل هرات و فارس هستم اما تمام اقوام کشور خراسان مخصوصا تاجیکها عزیز من هستن و برادر من تاجیکها مردم متمدنی هستند امیدوارم که جناب پدارم در راستای اتحاد اقوام عزیز کشور و ریشه کن کردن جنگ و قطع کردن دست خارجیها در وطن پیروز باشند من به عنوان یک غیر تاجیک برادر عزیزم پدرام را به عنوان رئيس جمهور قبول خواهم کرد و امیدوارم ایشان همیشه همنطور متمدن رفتار کنند و به محض رسیدن به قدرت دیگر اقوام را هم در پستهای کلیدی کشور خراسان عزیز شریک کنند و همه با هم خراسان زیبای خود را از کشورهای جهان اول هم زیباتر بسازیم و دولتی را بسازیم که در جهان زبان زد و بی همتا باشد جناب پدارم اگر شما خدایی نکرده در مسیرتان موفق نشوید من خودم زندگی و کارم را در خارج از کشور رها خواهم کرد و با برنامه هایی که آماده کرده ام حزبی را پایه گذاری خواهم کرد که پیروزی اش قطعی است به امید خد و با همکاری تمام اقوام خراسانمان را آباد خواهیم کرد زنده باد خراسان زمین

>>>   چطور عدالت میخواهی که زبان..دعه.. را میبری و بزرگان اش را دشنام میدهی و امان الله خان عازی را هم احانت میکنی وباز عدالت میخواهی. درحالیکه خود عادل نیستی

>>>   حرف هائیکه پدرام مردانه وار میگوید گپ دل اکثر مردمان کشور است، کسی تا حال جرعت گفتن آنها را نداشت، و پدرام با شهامت راستی و بدون پرده و ریا شجاعانه و مردانه وار آنها را با صداقت و با صرائت بیان میکند۰ مرد باید همینگونه باشد وهمینگونه سخن گوید۰ زنده و سربلند باد آقای پدرام دلیر۰ دشمنانت زبون باد۰

>>>   پشتونها خود را رهبری کرده نمیتوانند تو در بالا آمدی لاف میزنی که رهبرهایتان هستند. برو لافوک یک رهبر انسان مانند پیدا کنید که از عذاب جهالت وحشت انتحار و انفجار تان مردم خلاص شوند. مردار کردید، با این همه غولگری و جهالت که دارید مردم حق دارند شک کنند که انسان هم هستید یا نه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است