آبشخور سخن سخیف و فکر مریض حکمتیار
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۶/۸/۲۱ کد خبر: 141387 منبع: پرینت

پرویز مشرف ریيس جمهور وقت پاكستان:
«...اگر هندوستان برای ایجاد یک «افغانستان ضد پاکستان» تلاش کند، پاکستان از گروه قومی پشتون‌ها برای مقابله با هندوستان استفاده خواهد کرد.»
/فرانس پرس

حكمتيار: «جنگ افغانستان جنگ قومي است...»
کنفرانس بررسی اوضاع افغانستان و امکان گفتگو و صلح با طالبان/ اسلو؛

قريشي نماینده پاکستان:
«... جنگ افغانستان جنگ قومیت ها است و تاجک ها و اقوام دیگر قدرت را از پشتون ها تصاحب نموده اند و حالا پشتون های افغانستان به هدف اعاده قدرت از دست رفته شان با حکومت فعلی در نبرد و مبارزه هستند.»

شهید برهان الدین ربانی:
«...با صراحت اعلام می دارم و آن اینکه نا امنی و عدم ثبات در کشور ما ادامه جنگ های دهه نود است ... و ادامه همان سناریوی باطل گذشته می باشد بار دیگر تاکید می کنم که جنگ های امروزی افغانستان ادامه همان مداخلات و جنگ های دیروزی است، با این تفاوت که دیروز سرسپردگان راه آزدی و ملت ما به تنهایی و بدون امکانات بار جنگ علیه تروریزم جهانی را بدوش می کشیدند و امروز نیروهای مشترک جهانی نیز در این جنگ سهیم هستند...»


دکتور عبدالله:
«جنگ افغانستان جنگ قومی نیست بلکه در يك طرف جهل، ظلمت، تاريكى و در جانب ديگر علم، نور و روشنايى است.
اگر این جنگ را قومی بدانیم پس آن سربازی که از فاریاب و بلخ در مشرقی دفاع می‌کند، و آن عسكر كندهارى كه در بدخشان مبارزه ميكند ، آن دفاع و مبارزه برای چیست؟ بدون شك آن سرباز به ‌خاطر دفاع از قوم، قبیله و گروه خاص به آنجا نرفته است.»

نتیجه اخلاقی:
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا، یک طرف سبک سرانه مجری دکترین نظامی اسلام آباد است و از قومی بودن جنگ و منازعه در کشور دم می زند - افغانیت و اسلامیت گفته روند توزیع تذکره های الترونیک را به گروگان می گیرد - که افغانستان را به طرف بی ثباتی غیر قابل بازگشت و تجزیه می کشناند.
طرف دیگر با متانت به عنوان صاحب و مالک کل این سرزمین از تحمیلی بودن جنگ و مداخله پاکستان و قومی ساختن جنگ توسط ISI ، داد سخن می زند و جنگ را نه قومی بلکه جنگ ميان دو فرهنگ مي داند؛
جنگ فرهنگ جهل، ظلمت و تاریکی با فرهنگ علم، معرفت و روشنایی.

اين نوع پندار در واقع «تعهد صادقانه و یکجانبه» شان را در امر حفظ یک پارچگی افغانستان، بخوبی آئینه داری می کند.
برای پای بندی و استواری به این تعهد سال هاست که قربانی می دهند.
بی گمان ظرفیت ظرف این «تعهد صادقانه یکجانه» اگر طرف مقابل خرد ورزی پیشه نکند و سر عقل نیاید و خود را از دایره دکترین نظامی پاکستان بیرون نکنند، لبریز خواهد شد.

برای نسل آینده و نسل جوان امروزین عاقلانه نیست که تجارب و قربانی های پیشینیان و نیاکان شان را نا دیده بگیرند.

توریالی غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
جنگ قومی
نظرات بینندگان:

>>>   گلب الدین افلاس جنگی و سیاسی نموده واین استرس اورا به بیماری
مغزی مبتلا نموده . یعنی منتالی مریض لاعلاج است
داکتر اوریا حبیب

>>>   گلبدين از اول مريض رواني بود، و گرنه إنسان كم عقل هم نميخواهد كه محصل سال اول پوهنتون باشد و ادعاي رهبري سياسي مذهبي ملك را نمايد، عقده حقارت دارد و تا دم مرگ خوب نميشود، و همين مريضي رواني اش به فرزندانش هم سرايت نموده است.

>>>   با تشکر از جناب هیاثی صاحب که با تحلیل مستند و به جا آگاهی مردم ما را در امر درک وضعیت موجود ارتقا بخشیدند.
یک کار پژوهشی در مورد بیانیه ها و اظهار نظر های گلبدین طی سالهای فعالیت های سیاسی اش لازم است تا واضح شودکه که این جناب از روز اول دنبال چه بوده و چرا بوده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است