انتخابات بد، بهتر از نداشتن انتخابات؟
اگر بازی های اطرافیان بدبخت رییس جمهور و رییس اجرایی با نهادهای انتخاباتی ادامه پیدا کند نمی توان سال آینده انتخابات برگزار کرد و شاید هم دیگر انتخاباتی در نظام ما مطرح نباشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۳۹۶/۸/۲۱ کد خبر: 141420 منبع: پرینت

کمتر از 8 ماه مانده به انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی تلاش ها برای به تشویش بردن اذهان عمومی از راه هایی همچون برکناری های پی در پی مسوولان انتخاباتی و دامن زدن به بحث های قومی در کشور شدت گرفته است. دراین میان مسوولان تیفا، طرح خود را برای برگزاری انتخابات بعنوان فرشته نجات برای رهایی از شرایط فعلی مطرح می کند، طرحی که رییس این بنیاد نیز از مورد قبول نبودن آن توسط همه طرفای انتخابات آگاه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز یکشنبه 21 عقرب 96 در نشست خبری گفت: شرایط کشور بسیار حساس شده است، بی ثباتی سیاسی، دامن زدن به مسایل قومی، پرداختن به منافع شخصی، روند سیاسی غیرثابت و بحران زا، نهاد ما را مجبور ساخت که به عنوان یک نهاد مردمی طرح خود را ارایه کنیم.

ایوب زاده بیان کرد: حدود 8 ماه برای برگزاری دو انتخابات بزرگ پارلمانی و شورای ولسوالی ها فرصت داریم اما هنوز هم در برگزاری آن شک فراوان است.
متاسفانه که تعدادی از اطرافیان رییس جمهور و رییس اجرایی در صدد به بحران کشاندن انتخابات و وضعیت آن هستند. اینکه چقدر غنی و عبدالله در جریان این مسایل هستند یک طرف قضیه است اما با تاسف که اطرافیانشان در 10 ماه گذشته به جد تلاش کردند که با بی اعتبار ساختن ساختار انتخابات، مردم را تاحدی بی اعتماد کنند که مسوولان آن نتوانند خو د را دوباره بازسازی کنند.

رییس تیفا تصریح کرد: البته که کمیسیون انتخابات نیز ضعف های زیادی داشت اما تلاش حلقاتی از بیرون که در صدد به بحران بردن انتخابات هستند بسیار جدی، حساس و خطرناک است که شاید با این وضعیتی که آنها پیش می روند نتوان سال آینده انتخابات را برگزار کرد و شاید هم دیگر انتخابات در نظام ما مطرح نباشد!
وی به نگرانی ناتو از روند پیشبرد مسایل انتخاباتی در کشور اشاره کرده و افزود: ناتو و جامعه جهانی هم درک کرده اند که اگر انتخابات شفاف نباشد، افغانستان به مسیری می روئد که همه آسیب پذیر می شویم ؛ آنزمان دیگر مهم نیست که از چه قوم و گروه سیاسی باشیم و همه بدبخت می شویم.

این مقام ارشد انتخابات شفاف،درخصوص دلایل طرح نهادش گفت: دیگر بس است به حد کافی ساختارها بی حیثیت شده اند و شخصیت کشی ها صورت گرفته است و منابع به هدر رفته است و هنوز تمرکز ما بر خیالاتی است که عملی نمی شود. کسانی هنوز به سیاست قبیله ای و سنتی باور دارند و یک کمپاین بزرگ آغاز کرده اند که معتقد اند این نظام به نفع شان نیست و یکی از راه هایی که می توانند آن را بپاشانند نرفتن به سمت انتخابات است.

ایوب زاده افزود: از کارکرد این نظام راضی نیستیم اما در شرایط کنونی باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم. اگر می خواهیم که نظام حفظ شود انتخابات باید برگزار شود؛ برگزاری یک انتخابات بد، بهتر از برگزار نشدن انتخابات است.

وی، از مهندسی شدن انتخابات پیش رو هشدار داده و بیان می کند: روی سناریوی برکناری کمیشنران و برکناری وریماچ یک ماه است که بحث می شود، یک تعداد خوشحال هستند ویک تعداد نظری ندارند اما بدانید که اطرافیان رییس جمهور تیم بعدی را مشخص کرده اند! آیا از پیامدها و عواقب این مسایل آگاهی تکنیکی وجود دارد؟ با تاسف که بیشتر اطرافیان حکومت بیشتر عاشق یافته های سیاسی خود هستند و بخش های تکنیکی، ارزش ها و حفظ آن مورد توجه نبوده و نیست.

این آگاه انتخاباتی تصریح کرد: "فرض کنید کسانیکه برکنار شده اند بروند چه کسی بجای آنها می آید؟ آیا آن فیلتر پاک و با عزت در حکومت وجود دارد که کمیشنران جدید توانا و رویایی بیایند؟ کمیته گزینش دو سال طول کشید تا تشکیل شود و بالاخره با تولیدی آمد که هنوز هم مردم از آنها راضی نیستند، آیا می خواهید باز هم به آن فیلتر بروید و دو سال دیگر را عبس کنید و باز هم صاحب کسانیکه شوید که هویت مستقل ندارند!"

تیفا بر این باور است که برکناری کمیشنران راه حل نیست، ضعف ها وجود دارد اما اصلاحات باید در استراتژی،عملکرد، مدیریت و رهبری این پروسه بیاید. اگر کمیشنران برطرف شوند ممکن است در طول چند سال دیگر هم صاحب انتخابات نشویم. اطرافیان حکومت یک تعداد افراد را بجای افراد عزل شده شناسایی کرده اند و جایگزین ها همه مشخص است.

ایوب زاده تاکید می کند که نباید اصلاحات را به چند چهره محدود کرد و می افزاید: تمرکز در اصلاحات بجای تغییر چهره ها باید بر سیستم، مکانیزم، کارشیوه، مدیریت و رهبری بیاید اما متاسفانه که عوام فریبی می کنیم. مقصر اصلی حکومت است که به آن عده از اطرافیان خود اجازه می دهد که زنگ بزنند اخطار بدهند و کمیشنران را مجبور به استعفا کنند.

وی افزود: اگر حکومت ذره ای به عزت و نظام فکر می کند آجندای اصلاحی روی دست بگیرد. دیگر زمان آن گذشته است که جامعه جهانی چک سفید برای برگزاری انتخابات به انها بدهد. اگر جامعه جهانی قانع نشود که اینها به اصلاحات باور دارند، مطمینا که از آنها حمایت نمی کنند.

ایوب زاده گفت: حکومت ساختار و پروسه انتخابات را سخت با چالش مواجه کرده است و حتی جو سیاسی انتخابات را بحران زا کرده است. می بینید که یک آدم کلان می آید و همه چیز را نادیده گرفته و بحث قومی را مطرح می کند. حکومت صادقانه روی مکانیزم و روش های مدیریتی انتخابات کار کند که اگر با این وضعیت ادامه دهد، دیگر انتخاباتی وجود نخواهد داشت.

رییس تیفا، معتقد که با هر ظرفیتی که هست باید به سمت انتخابات رفت و در اینباره به کارگزاران انتخاباتی خطاب کرد: از تمام مسایل شخصی، کسانیکه شما را تشویق می کنید بگذرید، از آبروریزی که کوچکترین معلومات را با مردم شریک می کنید و افشاگری یکدیگر را می کنید بگذرید، بحد کافی ضعف دارید به عنوان شهروند این کشور عزت خود و سیاست کاری را حفظ کنید.

وی خاطر نشان کرد: نگران نظام دمکراسی و انتخابات و بازی های اطرافیان بدبخت حکومت هستم اگر این بازی ها ادامه پیدا کند، دیگر انتخاباتی برگزار نمی شود و اگر هم برگزار شود، بحدی مهندسی شده است که دیگر رای مردم در آن مطرح نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
ایوب زاده
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است