دوراهی جنرال دوستم؛ ارگ یا عطا؟
جنرال دوستم که همواره عطش حاکمیت شمال را داشته در بازگشت از تبعید، منتقد ارگ و همراه عطا محمد باقی می ماند یا در بدل امتیازی به بزرگی بلخ بار دیگر به متحدان خود پشت خواهد کرد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۸    ۱۳۹۶/۸/۲۱ کد خبر: 141426 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،حکومتِ پسا طالبان اگر چه با اجماع رهبران سیاسی پایه گذاری اما با همان سنت کهنه گذشته سعی بر سلطه یک قومیت بر دیگر اقوام شد اما هرچه کرزی با سیاستمداری سعی کرد با جلب حمایت برخی رهبران، مقام های دردسر ساز را تحت کنترل داشته باشد، غنی بی محابا به نبرد با تمامی رهبران غیرپشتون رفته و خود را احاطه در مخالفان کرد.

شمال هرچند یادآور جبهه مقاومت دوران طالبان است اما در سال جاری صحنه خشن ترین جنایات، سقوط های به تکرار قندوز و فاجعه میرزاولنگ بود، منطقه ای با رهبران قدرتمند که دهه ها بر سر حکومت شمال دشمن یکدیگر بوده اند اما در یک گزینه اشتراک دارند: نابودی طالبان.

جنرال دوستم و عطا محمد نور از دو قومیتی برمی خیزند که در شمال نفوذ بالایی دارند و در روزگار جدا مانده بنا به اقتضای زمان، متحد یکدیگر شده اند اما در مقابل عطا محمد نور که سال هاست به عنوان والی بلخ به ثروت هنگفت و قدرت بسیار رسیده است، جنرال دوستم بدل به تبعید نشینی شد که قدرت و مشروعیت گذشته را ندارد.

و در حالی که والی بلخ خود را رهبری برای جبهه مخالف می داند و در پی جلب حمایت رهبران مخالف دیگر اقوام است علنا، ارگ را در صورت عدم برکناری اعضای کمیسیون انتخابات، تهدید به سقوط می کند.

در این میان، جنرال دوستم که با کشمکش های بسیار مجبور به ترک افغانستان و انزوای قدرت شد قصد بازگشت به کشور را دارد آنهم در روزهایی که گلبدین حکمتیار به عنوان همراه ارگ با مدیران ارشد کمیسیون انتخابات نشست داشته و جنگ را قومی می داند در حالی که بارها از حضور در انتخابات آینده گفته است.

پس از تشکیل ایتلاف نجات که به عنوان قدرتمندترین جناح مخالف ارگ یاد می شود، دوستم و محقق هیچ گاه به تندی عطا محمد نور نسبت به ریاست جمهوری منتقد نبوده اند و حال با بازگشت رهبر میدان های نبرد به افغانستان، آیا به پست معاونت اشرف غنی باز می گردد یا همچنان منتقد و خارج از دایره حکومت باقی می ماند؟

هرچند جنرال دوستم از سو قصد در جوزجان به سختی جان سالم به در برد، در اتهام ایشچی با شکستی سنگین مواجه شد که عواقب بس گران داشت از نزول مشروعیت اجتماعی تا سفر اجباری به ترکیه، اما چه در کنار غنی باقی بماند و چه با عطا محمد نور، اتهامات وارده همواره فشاری ای خواهد بود از سوی ارگ برای به انزوا کشاندن وی.

شکاف قومیتی درون حکومتی سبب شده است که تمامی هزینه های مادی و معنوی قدرت صرف مقابله با مخالفان شود و در حالی که مناطق یکی پس از دیگری برای طالبان رها می شود و بر کشتارها و جمعیت بی جاشدگان می افزاید این احتمال قوت می گیرد که با گسترده تر شدن دامنه نارضایتی های مردمی، مناطق مختلف چاره ای جز روی آوردن به حاکمیت طالبان نداشته باشند.

هم اکنون نیز حکومت تنها بر نیمی از افغانستان حاکمیت دارد و باقی نیز در تهدید گروه های تروریستی می باشد اما خبر تکان دهنده، جابه جایی های نیروهای داعش در افغانستان و ادغام آنان با طالبان است که در این صورت می تواند سقوط را برای نظام به همراه داشته باشد.

در همین راستا، اگر چه بسیار از رهبران در گذشته با نارضایتی به حکومتداری طولانی مدت عطا محمد نور می نگریستند و خواهان پایان دادن به ولایت وی بودند اما در روزگاری که اکثر ولایت ها در ناامنی به سر می برد، عطا محمد نور به عنوان والی قدرتمندی که ولایت بلخ را از گزند تروریستان امن نگه داشته مورد توجه و حمایت های چهره های سیاسی قرار گرفته است.

این در حالی است که بازگشت جنرال دوستم بیش از آنکه برای حکومت بحران آفرین باشد برای ایتلاف نجات چالش برانگیز است زیرا وی مدت هاست که در برابر ارگ موضع مشخصی دارد اما اگر به مانند گذشته در بدل امتیاز خواهان همراهی با غنی باشد ضربه ای سهمگین برای این ایتلاف خواهد بود بخصوص والی بلخ.

عطا به عنوان سیاستمداری کارکشته به خوبی می داند که باید برای مقابله با تیم انحصارطلب ارگ و رییس جمهوری همچون غنی، همراهی رهبران مخالف حیاتی است تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده قدرتمند ظاهر شود.

و می ماند سرنوشتی که جنرال دوستم با وجود پرونده ای به بزرگی ایشچی و عطش حکومت بر شمال برای خود رقم می زند؟ ارگ یا عطا.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
شمال
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم در فروش و فرار سابقه طولانی دارد.
هر چیز ممکن است ولی استاد ادم راه و رسم خود است و تعلقی به جناع دوستم و تصمیم او ندارد.
فیضی

>>>   دوستم به پایان خط نزدیک است.
انتخاب با خودش است که عزت را در کنار مردم خود انتخاب میکند یا ذلت را در کنار غنی احمدزی.
معاونیت اول را کسی به دوستم تحفه نداده و نه کسی از اوگرفته میتواندتا پایان این دولت دوستم معاون اول است.
اما آنچه لازم است به کارگیری و استفاده عملی از صلاحیت های این پست است که دوستم در این مورد نباید منتظر اجازه گیری باشد چون پست معاونیت صلاحیت ها را در خود دارد.
دبگر اینکه دوستم ناراض های جنبش را دوباره راضی بسازد و خاینینش را به سزا برساند.
آنچه نباید دوستم انجام دهد دوباره سازی شورای هماهنگی است به رهبری گلبدین.
اردوغان هم شاید حال اینقدر عاقل شده باشد که بداند گلبدین نه یک رهبر بلکه یکی از عوامل ISI در افغانستان است.
به هر حال دوستم به هیچ قیمت نباید حاظر به ویران شدن مزار و سقوط شمال به دست طالبان باشد.

>>>   اول جنرال دوستم رهبرازبیک نیست بلکه رهبرحزب جنبش ملی است. ثانیاکسانیکه طی چندین سال درافغانستان بنام رهبرپشتون یارهبرتاجیک قدعلم کرده معنی ضدسایرملل افغانستان رانشان میداددرین گیرودارهمه رهبران بعدازنادرافشاردربرابراوزبیک و ترکمن افعانستان نارفیقی شده حتی عقبمانی فاحش ملی رابوجودآورداین خودیک فاجعه ملی درافغانستان است. اگرچه تفرقه های قومی گذشته دامن خودشان راهم گرفت و اولادهریک این ملتها کشته ومعلول شدندامابرای تاجران سیاسی تاثیری نکرده چون به ضررملت خودوملت برادراهمیت نداده فقط درفکرکیسه بری اند. تازمانیکه رهبران خودخوانده ملتها رااحترام نکنندمیکشندمگرکشته هم میشوندخدابرای شان عقل عطاکند...
قره

>>>   جنرال دوستم ... خود را به اثبات رسانیدند اما حالا با تاسف تاجک ها نیز ...پشتیبانی پشتون یعنی عبدالله را کردند.
تشکر

>>>   امروز وطن و مردم را به پاکستانیهای ... سپرده اند و احمدزی صاحب فرمانبردار نظامیان پاکستان است.

>>>   رهبر اوزبیک ها را نمی گذارند به سرزمین خود بازگردد و کافی ست گزارش های آقای حسن سرداش از جوزجان و فاریاب را دنبال کنید تا بدانید چگونه سرزمین اوزبیک ها به جولانگاه تروریست های افغان تبدیل شده است. اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، اولسوالی پشتونکوت به اندازه تمام فاریاب و جوزجان بزرگ می شود و روزگار هزاره و تاجیک و تورکمن نیز بدتر از آنچه امروز شاهد آن هستید خواهد شد. در مناطق پشتون نشین جنوب و شرق نیز که همه نوع وسایل جرم از اسلحه و مواد مخدر گرفته تا زاد و ولد طالب و کوچی فراوان است و آنان نیز خود در گورستانی که برای دیگران ساخته اند دفن خواهند شد.
گفتن حرف های این چنین تلخ است؟ به وحدت ملی تان بر می خورد؟ بر بخورد! در عوض با واقعیت های دوزخ فغانستان کمی بی پرده تر برخورد می کنید!
Kamran Mir Hazar

>>>   بازی با جنرال دوستم بازی با مردم است
جنبه گیری های حکومت وحدت ملی در مقابل جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری جز قوم گرایی دیگر چیزی را برملانمیکند.

>>>   همان دوستم بود که غنی وکرزی را در انتخابات برنده ساخت وگرنه هرگز اینوطنفروشان صاحب قدرت نمیبودند وهمیندوستم بود که اًشپز امریکا ودیوانه
غرب را بقدرت وریاست جمهوری رساند. حال صاحب خانه را از خانه میکشند عجیب است
. هه ههههههههههههههههه؟

>>>   عطا محمد نور در بازگشت از ترکيه، طی سخنرانی اخيرش در شهر مزار اظهار داشت که اگر حکومت اصلاح نشود، برای اصلاح آن از هر کشور بيگانه کمک خواهد خواست. اين سخنان آقای نور که با ارزش های ملی و غرور افغانان منافات دارد، با واکنش های سخت و تُند از جانب نزديکترين دوستان و هواداران او مواجه گرديده و آنرا مايهء شرمساری گروه خويش جمعيت اسلامی دانستند.

>>>   بگذار همه ساکت نشته منتظر یک پیام ناگوار که من احساس میکنم روزی جبرا به گوش های مردم شینوانده خواهد شد که از طرف جامعه غرب و همدستان شان سازماندهی ودرحال اجرا شدن است روزی شاهد شیندند بدون اجازه بیرون شدن از خانه تان را به گوش های تان خواهند تحمیل کرد اگر مردم افغاستان به آینده خود نی اندیشند سرانجام مشکلات دامان گیر شان خواهد شد که خود به دستان خود وبه مفکوره وترس خود برای خودش انتخاب نموده .
مردم سربلند وبا عزت افغانستان اگر غوروری دروجود شما کاملا از بین نرفته کاردی که درگلویتان گذاشته با کمی حرکت دورکنید ملت قهرمان افغان اگر نی همه ما شاهد بریدن کلو یکدیگر خود خواهید بود تا سرانجام توبت ما رسد .

>>>   در دنیای سیاست همه چیز امکان پذیر است ،سیاست نه پدر می شناسد و مادر ، ونه دوست و نه دشمن، در سیاست انقدر تکتیک ، چال ،پلان ،بلد باشی که بتونه مانند تخته شطرنج در تخته اول چنان مهره رو جابجای کنی که حریف مات بشه و اگر گفته های نظر دهنده گان واقعیت داشته باشد که واقعیت دارد نظر به اوضاع فعلی افغانستان ،همه چیز امکان دارد و آقایون عطا ، که سالهای پیش در لست سیاه موفیای قاچاق بود ، صاحب میلیون ها دارای که حتی به نیکان خویش پول پس انداز کرده ، نه جناب عطا همه دارو دسته ، هر چیز بعید نبست . بازی خطرناک ست خدا به داد مردم بیچاره برسد که نه نانی برای خوردن دارند نه جای برای خواب ، نه پاسپورت خارجی نه زن و بچه شان در خارج است .

>>>   Soraya Baha
غنی پرونده اتهام احمدایشچی را پاشنه آشیل دوستم ساخته تا وی را بدان وسیله در دام خود اسیر سازد، اگر دوستم باز در چنین دامی با حیله ها و ترفندهای ارگ گیر افتد، نه تنها مرگ فزیکی وی حتمی است بلکه شاهد مرگ سیاسی وی خواهیم بود. پایان

>>>   Mohammad Zahir
اگراين بار غنى و اتمر و استانكزى اين ادم را از همان سوراخ نيش زنند، براى هميش مرده حساب اش كنيد!
اين مرد نبايد دست خود را باز داخل آن سوراخ كند!

>>>   بخاطر بدست آوردن قدرت همیشه در .... غربی ها و روس ها آویزان بودن و هستند. اینها نه وجدان دارند و نه هم غیرت . فقد علاقمند هستند تا ریس جمهور داشته باشند ولو که یهود باشد یا نثارا فرقی نمی کند فقد پشتون بودن اش مطرح است. دوم اینکه چرا جنرال دوستم را خارجی ها اجازه وردو ندادن؟ گلبدین پلید ترین چهره در تاریخ کشور بود که غلامی امریکا را قبول کرد و با کر و فش خیلی بالا وارد کابل شد مگم جنرال غلام خلقه به گوش نبود و بازگشت داده شد. سوم عطا محمد نور از قدرت خیلی بالای در بلخ برخوردار باید به خارجی ها این اجازه را نمیداد. در صورت بازگشت دادن هواپیما حامل دوستم باید داخل فرود گاه مید

>>>   چیزی زیادی به گفتن نیست، صرفن افرادی که دور این جریان سیاسی جدید بنام ائتلاف گرد هم آمده اند. با داشتن طرح خوب، ظرفیت مدیریت درست آنرا ندارند.

>>>   دوستم شخصى درجه دوم دولت نه بلكه يك جنايتكار هست!! ديكر اينكه خودت إز ننك و ملى بودند اينقدر لاف نزن!! أين اشخاص را كه خودت ملى و اشخاص بر نفوز مرفيع مى كنى همه جنايت كاران و جواسيس حرفعى هستند!!

>>>   همه ی سران حزب حلق وپرچم ومجاهدین وطالبان دریک دادگاه بیطرف بین المللی وباناظران بین المللی محاکمه شوند، زیرا مطابق قوانین اسلام وقوانین بین المللی هرشخص یاگروهی اگرمرتکب جرم شوند باید محاکمه شوند، مگراینها بالاترین جرم یعنی قتل افراد بیگناه را مرتک نشده اند؟ آیا بانظرمن موافق هستید؟

>>>   دوستم یکشخص صادق وراستکار است. فریب کاری را نمیداند ولی زود استعمال میشود.مخالفین داخلی دولت آن را استعمال میکنند ،هم خودش را نابود میکنند وهم خود را بمقام میرسانند.

>>>   به نظرم جنرال دوستم ومشاورین وحامیانش از درایت خوب برخوردار بوده تکتیک ها ورویکرد های بجا ومناسب انجام میدهند اگر وافعا جنرال دوستم میخواست که به مزار شریف برودراه ها وروشهای بسیار بود که ازان استفاده بعمل می اورداو در بیرون رفتنش از کشور وهمچنان در باز گشتش که شاید نمیخواست وارد مزار شریف شود بهترین مانور را انجام داد با این کار توجه وتعاطف بسیاری هارا بخود جلب نموده از یک طرف وضوی ارگ نشینان را شکست واز سوی هم بیرونی ها رامقتنع ساخت وتفهیم نمود که هنوز وزن ان اقا بجایش باقی وهواخواهانش به او عشق می ورزند واز سوی هم صد درصد زیر قومانده وتابع هدایات انها میباشد
او خوب میداند که تا کنون زمینه ای بر گشتش به درستی مساعد نگردیده کمی وقت دیگر لازیم است تا در صورت مراجعت پخته تر عمل گردد از جانب دیگر ظاهر گردید که همه عمل کرد ها وحوادث از یک منبع هدایت ورهبری میشود واین بازی بصورت سنجیده شده ومبرمج طرح وپی گیری میگردد وواضح است که مهره های این گیم بزرگ را یک بازیگر وان هم خیلی اگاه وماهر می چیند وحرکت میدهد تا هیچ طرف مات نگردیده بازی تا زمان معین ومطلوب ادامه یابد
والله هو الکاشف الزوایا والخفایا والاسرار
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   قصه دوستم در کله پزی مفت شده است
و دیگر کسی در قصه او ازبک کله خا م نیست

>>>   جنرال صاحب در میدان خواهد بود اما:پهلوان زنده خوش است
کسیکه با ملت خود جفا کند همین نتیجه اش خواهد بود!

>>>   جنرال یک پایه استوارومحکم دربرابرزیاده خواهی است وهیچ قدرتی نمیتواند اورا حذف کند حق خواهی وحق گفتن جرم نیست مکلفیت هرانسان همچون جنرال دوستم است با توطئه وترورمیشود یک شخص را حذف کرد اما هیچگاهی حقیقت را حذف کرده نمیشود اگرتوطئه وحذف نتیجه میداشت امین خطرناکترین دکتاتوردرافغانستان بود اما بقانکرد توطه ها علیه جنرال مقطعی وزود گذربوده برحقانیت اووشخصیتش نیز می افزاید.

>>>   دوستم میابد لاکن امید است که به بازوی خود یعنی مردم خود ایستاده باشد. او باید تجربه چندین سال قبل را به یاد داشته باشد که این قبیله گرایان به هیچ وجه دوستم را چیزی نمیدهند.

>>>   میدانیکه با سیاست غرب بچرخد دوستم و امسال آن در آن جایی ندارند.

>>>   سلام و عرض ادب نثارتان باد!
بنابر وفات قبله گاه بزرگوارم چند مدت از نظر ها دور بودم و مثل خار چشم دشمنان باز پیدا شدم.
جنرال چهارستاره تنها با فاشیست ها مشکل دارد وبس ...
انشاالله بخیر دوباره بیآید...
دوکتور سادات

>>>   من پوره نمیدانم که تصامیم آقای دوستم در مسایل حزبی فردی است یا جمعی .آیا او مشاوران خود را درست شناخته یا میشناسد .
در روش او درمسایل قومی ، حزبی و دولتمداری تصامیم واحد دارد یا از دیگران هم چیزی می پرسد یامی آموزد ؟
در قضیه ای آقای ایشچی چنین پیش آمد خشن و زشت را کدام مشاور
یا مشاورین در یک وقت حساس و باریک به او مشوره داده است ؟
اگر جواب همان باشد که گفته اندصد در صد دسیسه بوده قناعت بخش نیست
با ده ها دلیل که تفصیل دراینجا سخن را در (دایره ای محدود این سایت ) به
درازا می برد .
م.ش. فروغ

>>>   من منحیث یک تاجک از جنرال دوستم پشتبانی میکنم و خواهان وحدت عام وتام حزب جنبش با حزب جمعیت اسلامی و سایر شرکای خوب شان هستم

>>>   دوستم صاحب اول اينكه به رفيق خو ببرك كارمل كه إستاد وپدر خوانده آش نيز بود وفا نكرد دوم داكتر نجيب اله شهيد كه از أين بى سواد جنرال و ادم ساخت وفاه نكرد سوم ائتلاف با صبغت اله ودار دسته آش شمال را به خاك وخون كشاندودر قتل وقتال وچى وچپاول كابل وشهيد سأختن مردم مستقيماءمتهم ومجرم است چهارم اينكه در ائتلاف با شهيد ربانى ، با حكمتيار با كرزى ، و اشرف غنى نتيجه خوب نداده فلهازايك موره سوخته است نبايد اجازه رفتن به تركيه به ان داده ميشد بلكه غرض محاكمه به داد گاه بين المللى معرفى ميشد

>>>   به ملت بزرګ ازبګ رهبر زیرک ولایق بکار است نه جاهل الت دست هر کس مانند دوستم
حسن

>>>   حمایت کردن از احزاب سیاسی امروز افغانستان جواز ندارد وگناه کبیره محسوب میشود چون این احزاب به جز از چپاول غارت یغماگری وکشتار ملت چیزی در طرح کاری شان ندارند بدین ملحوظ خودرا شریک کردن در جرائیم لازم نیست ما توکل به خداداریم به امید سربلندی اسلام هستیم قدرت از ان خدا است وامروز ظالمان توسط ظالمان از بین برده می شوند وراه برای امت سردار کائینا ت باز میشود وروزی مسلمین درین خاک حاکم خواهد بود

>>>   کُـد 91 یعنی کُد دزدی از بیت المال
کُد 91 یعنی کد کیسه بری

>>>   لطفا واژه پساطالبان را اینقدر تکرار نکنید، بجای آن واژه مناسب تر بیابید که هم جزاب وهم تکرارش نکنید، این نویسنده ادبیات خاص ومتفاوتی دارد که نویسندگی اش ضعیف وجمله بندیهای بهم ریخته وبعضا آنقدر طولانی که حتی خودش هم درکوچه پس کوچهایش گم شده وگزاره برای نهاد را فراموش میکند. یک نویسنده خوب باید چنان روان بنویسد که عوام فهم وخواص پسند باشد.
احمد حیاتیش

>>>   _گر در موجودیت امریکا به کابل بیایم، از امت رسول الله نباشم. _ گلبدین

>>>   مشکل به نظر میرسد اگر بگویم یکی ازین مهره ها از اداره وکنترول خارجی ها بیرون اند سیاست کهنه ای انگریز اختلاف بینداز وحکومت کن بهترین وسیله ای نگهداری سلطه ای بیرونی در ماتم سرای ما میباشد وتا این ملت پریشان وبی اتفاق ورهبران وبزرگان وابسته اند این سناریو ادامه دارد در واقع این ا جانب هستند که مهره چینی وتعیین موقف مینمایند احیانا بدون ان که طرف اطلاع یابد ویا در جریان قرار گیرد شرایط را طوری مهیا مینمایند که انها توشله وار در یک جای خاص استاد شوند وگرنه محال است که قبول کرد کرزی با خارجی ها مخالفت دارد ویا این اعمال وحرکاتش حساب شده وتحت نظارت دقیق دیگران نیست همینگونه عملکرد جنرال صاحب دوستم ویارانش پس تحلیل وتجزیه ای واقعیت مسایل برما گران بوده کنه موضوعات وترتیب دسایس محصول جهان بینی های ده ها سال قبل است که امروزه به منصه ای اجر اقرار میگیرد
فقیر محمد شیخانی سانچارکی

>>>   رهبران اوزبیک، هزاره، تاجیک، ترکمن، بلوچ، و بقیه همه رهبران غیر اوغان ها (غیر پشتونها) کشور باید درین مرحله اساس هر فکر دیگر را کنار بگذارند، باهم متحد شوند، وآشکارا تجزیه کشور را از اوغانها عملی کنند۰ وحشت و خشونت و جنگ دائمی اوغانها خاتمه پذیر نیست و درین آتش جهالت و زورگوئی آنها غیر اوغانهای کشور برای همیشه خواهند سوخت و برای همیشه قربانی خواهند داد۰
مثل امیر عبدالرحمن و بقیه نمونه های تاریخی اوغانها، این گروه از طالب، داعش، تکنوکرات، دموکرات، و همه باقی جهت حفظ سلطه قومی خودشان در خدمت هر خارجی قرار خواهند گرفت، تا بتواند سلطه و زرگوئی و اضافه خواهی بیجای ایشان را در برابر غیر اوغانهای کشور تضمین کنند۰
مثلیکه تاریخ گواه است که عبدالرحمن خان نیم خاک و استقال کشور را به انگلیس فروخت، و در مقابل از انگلیس سلاح و پول گرفت، و با آن پول و اسلحه همه اقوام دیگر کشور را سرکوب و مطیع خودش ساخت۰ همه ما شاهد هستیم که اولاده همان عبدالرحمن خائن همه آن کار های عبدرالحمن را بنام ایجاد اوغانستان نوین یا ایجاد اوغانستان مدرن تمجید کردند، و آن همه ظلم ها، نسل کشی ها، و کله منار سازی هایش را بنام از بین بردن ملک الطوائفی در کشور تا امروز پشتیبانی میکنند، و تا امروز از آن دفاع میکنند؛ آن همه در حالیکه وطنفروشی های شرم آور او را چون معائده های ننگین چون معائده پنج ده، و مخصوصن معائده دیورند او را انکار میکنند۰ به همین قسم امروز طالبِ اوغان، داعشِ اوغان، تکنوکرات و دموکرات اوغان هم عمل خواهند کرد، ودر جهت حفظ اهداف پشتونولی بدوی خود از خودفروشی ها و تن فروشی های سیاسی در مقابل پاکستان، عرب، امریکا، انگلیس، و حتی روس، ایران، و چین دریغ نخواهند کرد٬ تا این سلطه و ظلم خودشان را بر مردمان مختلف اصیل این خطه (خراسان باستان) ادامه دهند، با هر وسیله ممکن، و با هر خیانت ممکن۰
تجزیه کشور در مسیر اوغان و غیر اوغان بهترین قدم ابتدائی در جهت نجات اقوام غیر اوغان از چنگال این اریمن ها است۰
بناعن رهبران غیر اوغان روز شان را دیگر تلف نکنند و از این ببعد نه خود و نه هم مردمان خودشان را فریب بدهند۰

>>>   او مردم یاد تان رفت که غنی کوچی تمام تروریستان را با عزت و تحفه ها از زندان ها رها کرد چون بگفته خود این خائن همه گویندگان یک زبان خاص بودند. از این دمبریده های وحشی چه گله دارید؟ فقط هوشیار شوید صفوف خود را متحد و مستحکم کنید. اینها انسان شدنی نیستند.

>>>   دوستم بخاطر چوکی و مقام دولتی یکبار بر اوغان کوچی اعتماد کردی و نتیجه آنرا هم دیدی. حالا بازهم اگر یکبار بر نامرد ها اعتماد کنی و بر سرنوشت هواخواهان و مردمت بازی کنی دیگر قابل بخشش نمیباشی.
اوغان اگر در ورق قرآن هم عهد ببندد روزی که ضرورتش برطرف شد بر آن عهد دیگر وفا نمیکند. تاریخ گواه این حقیقت است.

>>>   دوستم نباید دیگر فریب ارگ را بخورد چون ارگ هیچگاه دوستم را نخواسته ونمی خواهد جز سوی استفاده .
هادی

>>>   اینقدرپولها را اینها ازکجا بدست آورده اند به لحاظ خدا دیگرفریب این دزد هارا نخورید

>>>   دوستم بچیم حالا کار خودت است که به طرف انسانیت میاید و یا باز همان معلم بیسواد و دزد حرفوی عطا چور را انتخاب میکنید این مربوط به شخصیت شماست. که به طرف روشنی میروید و یا تاریکی.

>>>   بگذاريد كه چاي سيايش را بخورد و ماشكي بياندازد غرضشه نگيريد

>>>   برخیز که صبح شده

>>>   باشناختی که مه از سیاست دوستم داریم و تجارب چند سال اخیر پیمانهای دوستم نشانگر آنست که و ااینبار هم به ایتلاف جدید پشت خواهد کرد.
و این کار وی دلایل مختلفی دارد. دلیل عمده و اصلیش آنست که دور برهای آقای دوستم را کسانی تشکیل میدهد که از لحاظ مفکوره ای با اعضای این ایتلاف ضدیت دیرینه دارند.
هروی

>>>   معاون صاحب عنقریب وارد کشور می شوند باز معلوم خواهد شد که جنرال دوستم کی است

>>>   معاون صاحب عنقریب وارد کشور می شوند باز معلوم خواهد شد که جنرال دوستم کی است

>>>   جنرال دوستم رهبر ملیونی جنبش ملی اسلامی افغانستان است همچنان معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان اگر دوستم نیست دولت غنی قانونی نیست .

>>>   این نوشته بالا صد در صد واقعیت دارد که "اوغان اگر در ورق قرآن هم عهد ببندد روزی که ضرورتش برطرف شد بر آن عهد دیگر وفا نمیکند. تاریخ گواه این حقیقت است."
حالا آقای دوستم اگر بازهم بر اینها و وعده هایشان در مقابل چند چوکی نمایشی دل ببندی واه بجانت و حیف پیروانت۰

>>>   دوستم و احمد ضیاه خان اگر بازهم به ارگ اعتماد و معامله کنند دیگر ارزش ....را هم نخواهند داشت۰

>>>   واقعا به شما که بدون مقدمه و سنجش می نویسید گفت وطن پرست .سالها اجداد ما وهمه اقوام ساکن در افغانستان مثل برادر درکنار هم زندگی کردن .آنها مردانگی شان صداقت شان وفاداری شان نظر به من وتو و نسل فعلی خیلی خوب وباارزش بود آنها هیچ وقت مثله نژاد و طائفه سمت و زبان را به میان نیاوردن اصلا روی چنین مسائلی فکر نمی کردن. زمانه خراب شده و حالا من وتو هرروز که از خواب بیدار میشویم .شروع میکنیم به ازبک و هزاره این کار را کرده پشتون وفارسها این کار را کرده یک زره از خدا بترسید در تمامی دنیا درهر کشور بیش از چهار وپنج طائفه مثلی برادر زندگی می کنند .اصلا بین شان تفاوت وجود ندارد اما درکشور ما چطور زندگی می کنند. هموطن اگر به عمق ماجرا نگاه کنید .بدترین وسخت ترین وخشن ترین روی همین مسايل دهه 70 بود که کشور ویران شد مردمان بیگناه زیاد کشته شدن و میلیون ها نفر آواره و مهاجر گردیدن و همچنین کار های ناشایست گفتن اش خیلی سخت است در جای خودش

>>>   از قریه بازارک ولسوالی پنجشیر هستم نمیخواهم اسم خود را بگویم ولی بخاطر افغانستان و افغانها واقعیت را میگویم!!!
حکومت داکتر نجیب بود هر روز یک گروه نزد مسعود میآمد در لباس خود ما ولی زبان را نمیدانستند و تنها با مسعود در یک اطاق مخفی ملاقات میکردند،
یک روز دلم طاقت نکرد از مسعود پرسیدم اینها از کدام قریه هستند و چی خوب زبان روسی یاد دارند؟

از قریه بازارک ولسوالی پنجشیر هستم نمیخواهم اسم خود را بگویم ولی بخاطر افغانستان و افغانها واقعیت را میگویم!!!
حکومت داکتر نجیب بود هر روز یک گروه نزد مسعود میآمد در لباس خود ما ولی زبان را نمیدانستند و تنها با مسعود در یک اطاق مخفی ملاقات میکردند،
یک روز دلم طاقت نکرد از مسعود پرسیدم اینها از کدام قریه هستند و چی خوب زبان روسی یاد دارند؟
مسعود خنده کرد و گفت: حاجی صاحب چی کار داری هر گپ را میپرسی، وقتی خیلی زیاد آزارش دادم، بلاخره گفت حاجی صاحب اینها شوروی ها هستند به کسی دگه نگو که گپ خیلی افشآ میشود، چرا که من به مردم خود گفتیم اینها عساکر روسی هستند مسلمان شده اند، ولی در حقیقت نه مسلمان شده اند و نه هم کدام ضرورت دارند، اینها خیلی مرا کمک مالی و نظامی میکنند فقد من و عبدالله در جریان هستیم و حالی تو هم خبر شدی، دگه خودت بفهم حاجی صاحب.
از همان روز مملکت را رها کردم و به خارج از کشور مهاجر شدم.
من هم در ابتدآ فکر میکردم در مقابل نجیب جهاد فرض است، ولی افسو ای ملت.
تشکر،
بهزاد هروی، عضو حزب خاص، از هرات.

مسعود خنده کرد و گفت: حاجی صاحب چی کار داری هر گپ را میپرسی، وقتی خیلی زیاد آزارش دادم، بلاخره گفت حاجی صاحب اینها شوروی ها هستند به کسی دگه نگو که گپ خیلی افشآ میشود، چرا که من به مردم خود گفتیم اینها عساکراز قریه بازارک ولسوالی پنجشیر هستم نمیخواهم اسم خود را بگویم ولی بخاطر افغانستان و افغانها واقعیت را میگویم!!!
حکومت داکتر نجیب بود هر روز یک گروه نزد مسعود میآمد در لباس خود ما ولی زبان را نمیدانستند و تنها با مسعود در یک اطاق مخفی ملاقات میکردند،
یک روز دلم طاقت نکرد از مسعود پرسیدم اینها از کدام قریه هستند و چی خوب زبان روسی یاد دارند؟

از قریه بازارک ولسوالی پنجشیر هستم نمیخواهم اسم خود را بگویم ولی بخاطر افغانستان و افغانها واقعیت را میگویم!!!
حکومت داکتر نجیب بود هر روز یک گروه نزد مسعود میآمد در لباس خود ما ولی زبان را نمیدانستند و تنها با مسعود در یک اطاق مخفی ملاقات میکردند،
یک روز دلم طاقت نکرد از مسعود پرسیدم اینها از کدام قریه هستند و چی خوب زبان روسی یاد دارند؟
مسعود خنده کرد و گفت: حاجی صاحب چی کار داری هر گپ را میپرسی، وقتی خیلی زیاد آزارش دادم، بلاخره گفت حاجی صاحب اینها شوروی ها هستند به کسی دگه نگو که گپ خیلی افشآ میشود، چرا که من به مردم خود گفتیم اینها عساکر روسی هستند مسلمان شده اند، ولی در حقیقت نه مسلمان شده اند و نه هم کدام ضرورت دارند، اینها خیلی مرا کمک مالی و نظامی میکنند فقد من و عبدالله در جریان هستیم و حالی تو هم خبر شدی، دگه خودت بفهم حاجی صاحب.
از همان روز مملکت را رها کردم و به خارج از کشور مهاجر شدم.
من هم در ابتدآ فکر میکردم در مقابل نجیب جهاد فرض است، ولی افسو ای ملت.
تشکر،
بهزاد هروی، عضو حزب خاص، از هرات.

مسعود خنده کرد و گفت: حاجی صاحب چی کار داری هر گپ را میپرسی، وقتی خیلی زیاد آزارش دادم، بلاخره گفت حاجی صاحب اینها شوروی ها هستند به کسی دگه نگو که گپ خیلی افشآ میشود، چرا که من به مردم خود گفتیم اینها عساکر روسی هستند مسلمان شده اند، ولی در حقیقت نه مسلمان شده اند و نه هم کدام ضرورت دارند، اینها خیلی مرا کمک مالی و نظامی میکنند فقد من و عبدالله در جریان هستیم و حالی تو هم خبر شدی، دگه خودت بفهم حاجی صاحب.
از همان روز مملکت را رها کردم و به خارج از کشور مهاجر شدم.

>>>   ما در دو جهان غیر خدا یار نداریم
جز یاد خدا هیچ دگر کار نداریم
ما مست سبوحیم زمیخانه توحید
حاجت به می و خانه خمار نداریم
در دروی زمین چون دل ما گنج معانی است
دینار چه باشد غم دینار نداریم
مایم و گلیم و نمد کهنه و کنجی
بر سر هوس جبه و دستار نداریم
ما شاخ دختیم پر از میوه توحید
هر رهگذری سنگ زند عار نداریم
گر یار وفادار نداریم ولیکنت
ما یار به جز حضرت غفار نداریم
بشنو زدل زنده شمس الحق تبریز
از دوست به جز وعده دیدار نداریم

>>>   این قصه مسعود و قریه بازارک را از همانجایت کشیدی۰

>>>   لطفا هرمریض ودیوانه را جنرال خطاب نکنید اینها بیسواد اند کجا مکتب خوانده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است