هويت اصلی ما به جای قوميت "انسانيت" است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۲۲ کد خبر: 141468 منبع: پرینت

تا به هويت اصلی خويش بازگشت نکنيم اين مشکلات، اين تعصبات، اين اظهارات نفرت انگيز و اين حملات ادامه خواهند يافت. هويت اصلی ما به جای قوميت "انسانيت" است. اين و آن قوم اهميت ندارد. انچه که اهميت دارد انسان است. بدون انسان معنی قوم چی است؟

افغانستان به نسل نوين سياسی ضرورت دارد که در مرکز تفکراش به جای قوم انسان باشد. اين قوم و قوم بازی در سياست نهايت خطرناک است. با سياسی کردن قوم اردو، پولیس، قضاوت، حق... هم سياسی مي شوند و اين جامعه را به سوی مرگ و تباهی رهنمای مي کند. يکی از خطرناکترين ضعف های سياسی جامعه ما همين سياسی کردن قوم است.

واقعا چرا ما اسير ساختارهای بازگشت ناپذير ديروزی هستيم و چرا فردا را فراموش کرده ايم. اين سياست نيست بلکه همان رقابت های کهنه قبيلوی است که اختلاف نظرها و سليقه ها را به دشمنی مبدل مي کنند و خواست شخصی خواست قومی تعريف مي شود. در واقعيت اين افراد جز سود شخصی انگيزه ای ندارد.

امروز و فردا از ما مي خواهد که هر چه زودتر اين بازی های خطرناک قرن وسطی توقف کند و حرکت بسوی دنيای نوين انسانی آغاز شود که در آنجا برای تعصب و نفرت وجود نداشته باشد.

روشنیالی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومگرایی
سیاست افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   نجهول نویسی کردی
من را میخواهی بنام قوم خودت ثبت کنی ؟
چرا تو خود را بنام تاجک ثبت نمیکنی که میخواهی مرا اوغان ثبت کنی

>>>   این تعصبات همه پنجشیری ها که قوم اوط ازان بهتر است برای بقای خود به راه انداخته و بعدا اعطا بی همطا به را انداخته دیگرکدام علمیت و شخصیت ندارد صرف علیه قوم ای دیگر تبلیغ میکند و تا حال خود نگاه کره لعنت به تعصب
عبدالله تاجک تبار شاخه عبدالله عبدالله

>>>   خوب و عالی نظر است ..اینها باید اول ادم شوند و باز مسلمان وافعان

>>>   به شرط كه به نام انسانيت و ديمكراسى يك ديكر را جور و جباول، وطنفروشى ، و عقده هاى تان را در مقابل افغانستان نكوشايد!!!

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰   تحمیل نام و هویت  یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است