سخنرانی رییس‌ جمهور در پایان نشست دادستان ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۰    ۱۳۹۶/۸/۲۲ کد خبر: 141488 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب لوی سارنوال صاحب، جناب سنگری صاحب، جناب برمک صاحب، جناب بیک صاحب همه سارنوال صاحبان، همه قومندان صاحبان امنیه، تمام خواهران و برادران و مهمان های بیرونی ما،
السلام علیکم و رحمت الله برکاته!
خوش گلدین، خوش آمدید، ښه راغلاست!
د خوشحال خان مشهور شعر دی وایي:
عبادت د یوه ځان دی
عدالت د درست جهان دی
نن تاسې له دې مقدسې چپنې سره چې اغوستې موده، د عدالت ممثلین يئ او خدای (ج) په آخرت کې د دې عدالت پوښتنه درنه کوي.

زه اول تاسو ته ښه راغلاست وایم، خپل کورته ښه راغلاست. زه چې څو ورځې دلته ستاسو کوربه یم، د افغانستان د ولس په اراده راغلی یم او زما اوسېدل دلته او هرڅوک چی پس زما نه راځي د اساسي قانون د تطبیق او د عدالت او د اجتماعي تړون مثال دی او دا تاسو پورې تړلې، چې له رای نه نیولې او له رای ورکول او د رای شمېرل د ټولو قضایاو تر حل پورې د عدالت تله همېشه متوازنه او برابره وي.

دوم تبریکی می‌دهم، تبریکی به جناب لوی سارنوال صاحب و همکاران شان که در مدت بسیار کوتاه در حال ایجاد یک فضای بنیادی اعتماد بالای دستگاه عدلی و قضایی افغانستان هستند. من از جرأت اخلاقی لوی سارنوال صاحب و از عمل قانونی شان به نمایندگی از ملت و دولت افغانستان ابراز تشکر می‌کنم. و از هریک از سارنوال‌های ما که در راه عدالت، در تامین آزادی مردم و در حاکمیت قانون سنگر گرفتند و صف گرفتند، از صمیم قلب تشکر می‌کنم.

زه پوهېږم چې دا اسانه کار نه دی، فساد اسان دی، عدالت سخت دی او زمونږ هیله دا ده چې عدالت اسان شي او فساد سخت شي. و از تشریف آوری تان از ولسوالی های افغانستان ابراز امتنان می‌کنم و تقاضای من این است که سلام‌های مرا به همه مردم ولسوالی‌های افغانستان یک به یک برسانید.

دوم، عنوان این مجلس با شکوه یک عنوان نهایت مناسب است، چون هدف اصلی دستگاه عدلی و قضایی ما را از یک طرف تعیین می‌کند و از طرف دیگر می‌گوید که هنوز به آن هدف نرسیده ایم، "به سوی گسترش حاکمیت قانون و تامین عدالت در افغانستان". هرکلمۀ را که بالای آن غور کنید. به سوی گسترش، یعنی از لوی سارنوالی و شخص لوی‌سارنوال تا آخرین سارنوال در آخرین ولسوالی افغانستان باید یک نظم باشد و بررسی شما از آن نظم که هنوز وجود ندارد بجا است و در پیشنهاداتی که در شورای عالی حاکمیت قانون، جناب لوی سارنوال صاحب به نمایندگی شما ارایه خواهند کرد و این هدف واضح است. هدف ما این است که یک مساوات سرتاسری انشاالله و تعالی در کشور در حاکمیت قانون به وجود بیاید. اما نکته اساسی این است که چشمه از بالا صاف شده، مبارک تان باد. اگر از بالا چشمه پاک باشد، انشاالله آب پاک به هم شما خواهد رسید.

تامین عدالت به اندازۀ قربانی‌های دستگاه امنیتی و دفاعی ما اهمیت دارد. چیزی‌که آنها به خون خود می‌کنند، شما به قلم تان می‌کنید. زور قلم تان را و اهمیت قلم تان را هیچ وقت فراموش نکنید، چون هم مال مردم را شما گرفته می‌توانید و هم زندگی شان را شما به صورت قانونی از پیش شان گرفته می‌توانید و این اعتبار به گلوله نشده است، به قلم شما شده است. بنابر این مردم افغانستان که همیشه خواهان یک نظام عادل بودند، می‌خواهند که همین نظام از دستان قوی شما و دست های پاک تان تامین شود و من اطمینان دارم که انشاالله با تعهد و روحیۀ که می‌بینم این هدف مردم افغانستان به جای آورده خواهد شد.

عدالت در دین مبین ما و در فرهنگ عظیم ملی ما ریشه‌های بسیار وسیع دارد. ثمه به ثمه د خوشحال خان اشعار وګورئ، د سعدي اشعار وګورئ د امیر علي شیرنوایي اشعار وګورئ ۹۵ فیصده دا یو دي.

و این را فراموش نکنید که در فرهنگ عظیم ما مردم ریشه استند و حکومت درخت است. درخت هرچه توانا باشد، هرچه بلند باشد اگر ریشه اش ضعیف باشد چپه می‌شود و بعد از آن دستۀ تبر از پیش اش ساخته می‌شود و نه سایۀ عدالت، از این جهت لازم است که ما باید بفهمیم که این کدام چیزی وارد شده نیست. یک هزار و چهارصد سال می‌شود که نوشیروان وجود ندارد، امروز هم در فرهنگ اطرافی ما یاد از عدالت انوشیروان می‌شود، همین قسم نام بگذارید که از هر کدام تان نام نیز یاد شود.

و در این بخش من باز هم می‌خواهم تکرار کنم که من مداخله نمی‌کنم و هیچ کس را اجازه مداخله در فیصله‌های عدلی و قضایی افغانستان نمی دهم. این جهت منفی قضیه است، چون ما مردم باید اول از زور گپ بزنیم چون تهدید می‌شویم و تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم. افراد مسلح غیرمسوول به وضاحت برایتان می‌گویم اگر غیر مسولانه رفتار کردید در قفس انداخته می‌شوید.

مردم افغانستان از دست بی‌قانونی به بینی آمده اند و حالی که دستگاه از بالا پاک شده مردم انتظار این را دارند که در پایین نتیجه این را بیبینند و این باید وضاحت داشته باشد. اما مثبت چیست؟ حمایت کامل من را به استقلال عدلی و قضایی ببینید، و حمایت کامل دولت را به حیث دولت تان. دولتی که به اساس قانون استوار نباشد، مثل یک بید است که به یک باد تکان می‌خورد. این حاکمیت قانون است که درخت را به یک سنگر وسیع و مستحکم بدل می‌کند.

نو دلته باید پوه شو چې څه باندې غږېږو، او بلې خوانه په دې هم پوه شئ، ترڅو چې افغانستان کې عدالت نه وي، سوله نه راځي، د سولې مانا دا ده هغه څوک چې پخوا یې په ټوپک او باروت باندې اتکا کړه سبا چې سوله راغله او انشاالله راځي، باید اطمینان ولري چې ځان او مال یې محفوظ دی، په آزاده باندې غږېدلی شي، اساسي قانون باندې که عمل وکړي، هیڅوک به ورسره غرض نکړي.

جادارد که از قربانی‌ها و شهدای دستگاه عدلی وقضایی ما احترامانه یاد کنیم، خداوند (ج) همه این ها را مغفرت کند، امید است قسمی‌که به وضاحت وعده کردیم، به خانواده های اینها به صورت دوامدارسیده گی شود. و همچنین شهدای قوای امنیتی و دفاعی خود را احترام و اعتزاز می‌کنیم و برای زخمی‌ها شفای عاجل می‌خواهیم.

مساله سوم من، نقش ولسوالی‌ها است. نقطه اول این است که امروز، قوماندان امنیه یک ولسوالی دو تا پنج موتر داشته می‌باشد، ولسوال یک موتر سایکل داشته می‌باشد و سارنوالی یک بایسکل ندارد، این قابل قبول نیست. شرایط جنگی بود، شرایط خاص بود، اما سرمایه‌گذاری نا متوازن بود، سر نهاد‌های ما، سرمایه‌گذاری روی نهادهای ما باید متوازن شود. از بیک صاحب و برمک صاحب ابراز امتنان می کنم، از تفاهم نامه های که امضا کردید و از اقداماتی که نمودید، هدایت واضح من این است که من یک پالیسی ملی به سطح ولسوالی می‌خواهم، که در آن ولسوال، قوماندان امنیه، سارنوال، مدیر معارف و غیره به حیث یک شبکۀ مرتبط و محترم باهم کار کنند. شما هرکدام تان وابسته به یکدیگر هستید، و ازین حالت که همه چیز به استعمال سلاح تعلق دارد، و هرکه سلاح اش بیشتر بود، احترام و اهمیتش بیشتر باشد، ما باید ازین حالت برائیم. این حالت نشاندهنده یک بحران ملی است نه ثبات. روزی‌که سارنوال افغانستان، ولسوال افغانستان و قوماندان امنیه افغانستان، با مساوات به حیث سه عضو متمم یکدیگر با دستگاه اداری ما و دستگاه عرضه خدمات ما همسان شدند، انشاءالله و تعالی باز مردم نتیجه را می‌بینند.

چیزی‌که جناب لوی سارنوال صاحب پیشنهاد کردند، با مشارکت جناب سنگری صاحب، و ستره محکمه که قاضی ماست که همیشه مرجع عدل و انصاف بوده باشد، باید به یک شبکه مبدل شود. در این‌جا من از شما یک پالیسی خاص و طرح خاص را خواهان هستم، انشاءالله و تعالی آن روز هایی را که سارنوال صاحب های ما در دوکان های کرایی بودند باز نبینیم. معنی این چیست؟ معنی آن اینست که به همان احترامی که من به لوی سارنوال صاحب، سنگری صاحب و تمام اعضای دستگاه عدلی و قضایی رفتار می‌کنم، قوماندان امنیه با سارنوال و ولسوال باید رفتار داشته باشد. اگر از این عدول می شود، جناب برمک صاحب، فرهنگ ما تغییر کرده نمی باشد. یکی از معیار های اصلاحات ما همین است که همه باهم کار کنیم. و انشاءالله تعالی این پالیسی عملی می‌شود.

نقطه چهارم، که در بیانات لوی سارنوال صاحب، برمک صاحب و بیگ صاحب، نقطه اصلی ما این است که هدف ما ثبات است، ما دریک جنگ تحمیل شدۀ دفاعی هستیم، از آن جهت مجبور هستیم که از خود دفاع کنیم. از نگاه شرایط امنیتی همین قدر برایتان اطمینان می‌دهم که سال آینده، سال دفاعی نخواهد بود، سال تعرضی خواهد بود. قول اردوهای افغانستان، قطعات خاص افغانستان، قطعات خاص پولیس افغانستان، همه آماده گی داریم که تا آخرین قطره خون خود ازین خاک دفاع کنیم، مگر حالا هدف هر عملیات ما تحکیم ثبات خواهد بود و حفاظت دستگاه عدلی و قضایی ما که در صدر کار ما قرار داشته باشد.

بازهم تکرار می کنم، ثبات از راه حاکمیت قانون بوجود می آید، از راه تامین عدالت، معیار ثبات یک طفل یتیم است که میراث اش را یک زورگوی محلی خورده نمی‌تواند. معیار ثبات یک زن بیوه است که کس او را مجبور کرده نتواند که خلاف شریعت و خلاف قانون رفتار کند. معیار یک دهقان است که یک فرد معتبر زمین اش را به‌ زور از پیشش گرفته نتواند. وقتی که جناب لوی سارنوال صاحب از حقوق و آزادی های ما صحبت می کند، این آزادی ها در هوا نیست. این آزادی در وجود و در تن و خون ما است. خواهران و برادران یک چیز را در افغانستان درک کنید، قضاوت مردم ما بسیار عادلانه است.

زه ویاړیم چې ددې ولس ولسمشر یم. د دې ولس حوصلې ته وګورئ، او د دې ولس جرأت ته وګورئ، سره اردو راغله، دا ولس ؤ چې ماته یې کړه یا بل څوک؟ څلوېښت کاله ده چې مونږ وینې سره سر و کار لرو، اما د دې ولس هیله نه ماتېږي. ولس نهیلی نه دی تاسې یې مه نهیلي کوئ. او په دې باندې یقین ولرئ چې دې ولس ته خدای (ج) یوه اراده ورکړې چې اصلاحات غواړي، دا هغه وخت نه دی چې د امان الله خان غوندې اصلاحاتو ته ولس شا وګرځوي. ولس له تاسې نه اصلاحات غواړي، دا له مونږ او تاسو نه جرات غواړي چې د ولس په نبض باندې حرکت وکړو، او انشاالله و تعالی دغه لویه برنامه چې د ولس د ثبات لپاره ده، د ولس د امنیت لپاره ده، او د ولس د هوسایي لپاره ده، بیا به پلي شي.

نقطه آخر این است، که تشکیلات تحت نظر شما است لوی سارنوال صاحب! از طرف من مطلق صلاحیت دارید که تشکیلات تان انعطاف داشته باشد. در جایی که مقدار قضایا زیاد تر است، زیاد تر نفر روان کنید، در جایی که کمتر است کمتر روان کنید. هم چنین از نگاه امکانات و بودجه انشاءالله و تعالی روز بروز توجه ما زیاد تر خواهد شد. باز هم، من از سهم بسیار فعال خواهران و برادران ابراز امتنان می‌کنم، از معاون صاحب لوی سارنوالی، منع خشونت را تبریکی می‌دهیم، از وظیفه شان که از سارنوال های با تجربه و موفق ما هستند، من حتی شما را نخواستم از خاطری که سر قضاوت لوی سارنوال صاحب و سر شهرت شما اعتبار داشتم، همه شما سهم گرفتید، نتایج مشوره و نتایج تحلیل تان را مخصوصاً طبقه‌بندی مشکلات و پیشنهاد های اقدامات را انشاءالله و تعالی لوی سارنوال صاحب به شورای حاکمیت قانون خواهند آورد و در آنجا فیصله خواهد شد.

بازهم از اینکه جناب برمک صاحب، جناب سنگری صاحب، جناب بیگ صاحب، جناب ستانکزی صاحب و دیگر همکاران حضور دارند و هم چنین از همکاران بین المللی ما که شما را تقویه کردند، از صمیم قلب تشکر می کنم.
یه شه سن افغانستان، تل دی افغانستان، زنده باد افغانستان، پاینده باد دستگاه عدلی و قضایی ما

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سخنرانی
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   غنی!! باز لاف و گذاف زد و با آواز کریه گفت:
"افراد مسلح غیرمسوول به وضاحت برایتان می‌گویم اگر غیر مسولانه رفتار کردید در قفس انداخته می‌شوید."؟؟!!!!

غنی جان!
ناحق گردنت را نه پندان!!!! مبادا روده قاقت صدمه ببیند!!!

مردم وقتی این لاف و پتاق غنی را شنیدند زهر خند زدند و بین خود گفتند که باز کدام چیزی خورده که مثل دو سه سال پیش در جلال آباد در مورد غاصبین زمین گفت: نمانین شان سر شان فیر کنین و بکشید شان!!! سر انجام فیلیلیفس !!! بر آمد!!
غنی خفه نشوی با این خصوصیاتی که تو داری والله اگه ... کلانت جرات کند که حتی یک گنجشک اشخاص مسلح غیر مسئول را در قفس انداخته بتواند!!
اشخاص مسلح غیر مسئول اطراف ترا گرفته اند در هر روز تجلیل "قهرمان ملِی"؟؟!! موترها از لنده غران مسلح پر میشود و در همین پایتخت با فیرهای هوایی باعث کشته شدن و زخمی ساختن ده ها افراد مظلوم میگردد!! خلاصه بخاطر خدا لاف و پتاق نزن که مردم خندیت میکنند!!! شاید تو فکر کنی که چند تا بیوجدان دزد که بریت چک چک میکنند براستی به چپهای تو باور دارند!! آنها وقتی جلسه را ترک میکنند لاف و گزاف تو نقل مجلسهای شان است!!!
روزهایی را بیاد بیاور که لگد زدن عبدالله بر یکی دو عکس در لویه جرگه چه لرزه را بر اندام تو مستولی ساخت!! تو خو خود را دومین متفکر جهان میدانی!! کارهای بچه سقاو حبیب الله کلکانی را نکو که در قندز چندین نفر را در قفس انداخته و آویزان کرده بود!!
همین اکنون دزدهای اطراف تو و گلمرجان وعده ای از وکلا و سناتوران بیش از 1500 گروپ مسلح دارند که در اطراف افغانستان نه برای مردم دارایی ماندند نه برای مردم ناموس ماندند و نه به جان انها صرفه میکنند فقط کشته میروند نه در قصه تو هستند و نه در قصه دو تابعیته دیگر تو!!
خلاصه کلام اینکه اینقدر لاف و گزاف نزن!! شوله خوده بخو و پردیته بکو!! بزرگترین آرمان تو یکبار درآمدن در ارگ بود که آنهم با هزاران خفت عملی شد!! تاریخ جل کثیف را از آب میکشد!!!
واسلام

>>>   !
ناحق گردنت را نه پندان!!!! مبادا روده قاقت صدمه ببیند!!!
مردم وقتی این لاف و پتاق غنی را شنیدند زهر خند زدند و بین خود گفتند که باز کدام چیزی خورده که مثل دو سه سال پیش در جلال آباد در مورد غاصبین زمین گفت: نمانین شان سر شان فیر کنین و بکشید شان!!! سر انجام فیلیلیفس !!! بر آمد!!
غنی خفه نشوی با این خصوصیاتی که تو داری والله اگه ... کلانت جرات کند که حتی یک گنجشک اشخاص مسلح غیر مسئول را در قفس انداخته بتواند!!
غنی!! باز لاف و گذاف زد و با آواز کریه گفت:
"افراد مسلح غیرمسوول به وضاحت برایتان می‌گویم اگر غیر مسولانه رفتار کردید در قفس انداخته می‌شوید."؟؟!!!!

غنی جان!
ناحق گردنت را نه پندان!!!! مبادا روده قاقت صدمه ببیند!!!

مردم وقتی این لاف و پتاق غنی را شنیدند زهر خند زدند و بین خود گفتند که باز کدام چیزی خورده که مثل دو سه سال پیش در جلال آباد در مورد غاصبین زمین گفت: نمانین شان سر شان فیر کنین و بکشید شان!!! سر انجام فیلیلیفس !!! بر آمد!!
غنی خفه نشوی با این خصوصیاتی که تو داری والله اگه ... کلانت جرات کند که حتی یک گنجشک اشخاص مسلح غیر مسئول را در قفس انداخته بتواند!!
اشخاص مسلح غیر مسئول اطراف ترا گرفته اند در هر روز تجلیل "قهرمان ملِی"؟؟!! موترها از لنده غران مسلح پر میشود و در همین پایتخت با فیرهای هوایی باعث کشته شدن و زخمی ساختن ده ها افراد مظلوم میگردد!! خلاصه بخاطر خدا لاف و پتاق نزن که مردم خندیت میکنند!!! شاید تو فکر کنی که چند تا بیوجدان دزد که بریت چک چک میکنند براستی به چپهای تو باور دارند!! آنها وقتی جلسه را ترک میکنند لاف و گزاف تو نقل مجلسهای شان است!!!
روزهایی را بیاد بیاور که لگد زدن عبدالله بر یکی دو عکس در لویه جرگه چه لرزه را بر اندام تو مستولی ساخت!! تو خو خود را دومین متفکر جهان میدانی!! کارهای بچه سقاو حبیب الله کلکانی را نکو که در قندز چندین نفر را در قفس انداخته و آویزان کرده بود!!
همین اکنون دزدهای اطراف تو و گلمرجان وعده ای از وکلا و سناتوران بیش از 1500 گروپ مسلح دارند که در اطراف افغانستان نه برای مردم دارایی ماندند نه برای مردم ناموس ماندند و نه به جان انها صرفه میکنند فقط کشته میروند نه در قصه تو هستند و نه در قصه دو تابعیته دیگر تو!!
خلاصه کلام اینکه اینقدر لاف و گزاف نزن!! شوله خوده بخو و پردیته بکو!! بزرگترین آرمان تو یکبار درآمدن در ارگ بود که آنهم با هزاران خفت عملی شد!! تاریخ جل کثیف را از آب میکشد!!!
واسلام

>>>   ".....سخن"و مسئولین مطبوعات غنی اگر راستی اولاد پدر اند نوشته طنزگونه بالا را بملاحظه غنی وطنفروش که گفته میشود موضوع دیورند را توسط قدمشاه خاکفروش در لندن امضاء نموده، برسانند!!!
شهید نجیب الله با گردن افراشته در حالیکه در بند امریکا و پاکستان بود بر روی آنهائیکه از او تقاضای امضای خط دیورند را نموده بود "تف " انداخت و جام شهادت نوشید. او که از نظرتبعه های بیمقدار غرب و مجاهدین بی همه چیز گویا کمونیست و بیخدا بود در حقیقت حتی در هنگام مرگ مردانه خود، بر روی همه ....دالر "تف" کرد.

>>>   ".....سخن" و مسئولین مطبوعات غنی اگر ربستی اولاد پدر اند باید نوشته طنزگونه بالا را به غنی مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهند. در تلویزونها طی مصاحبه ها گفته میشود که قدمشاه وطنفروش با هدایت غنی وطنفروش و جاسوس پست فطرت امریکا موضوع خط دیورند را امضا نموده است. این رئیس جمهور نیست یک مزدور بی همه چیز CIA است.
رئیس جمهور افغانستان شهید داکتر نجیبالله بود. داکتر نجیب الله را این وطنفروشان و جاسوسان امریکا و ر هبران بیمقدار جهادی که سالهاست ..ی آی اس آی پاکستان را می لیسند، گمونیست و بیخدا میگفتند . ولی آن شهید رادمردی بود که در بند امپریالیسم امریکا و پاکستان بر روی آنهایی که از اوامضای دیورند را میخواستند تف انداخت و با گردن بلند مرگ و شهادت را پذیرفت و نام پر آوازه خود را ثبت تاریخ پر افتخار کشور خود ساخت.
بگذار جواسیس "القاب" های ساخته گی "متفکر دوم جهان" و "قهرمان ملی" و "شهید صلح"؟؟؟؟؟ چند روزه را بخاطر دزدی هرچه بیشتر داراییهای این وطن بر روی خود بگذارند.
ولی قهرمانان واقعی تاریخ کشور مانند آفتاب در آسمان این کشور خواهند درخشید.

>>>   ((افراد مسلح غیرمسوول به وضاحت برایتان می‌گویم اگر غیر مسولانه رفتار کردید در قفس انداخته می‌شوید.))!!!!
از غنی گنکس بپرسید جمله بالا چه معنی دارد: از افراد مسلح ((غیر مسئول)) میخواهد که ((غیرمسئولانه)) رفتار نکند!!!
افراد مسلح غیر مسئول را باید خلع سلاح بسازی، غنی گنکس!!!!

>>>   منظورش گلبدین و افراد مسلح اش در بعضی قرا و قصبات است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است