راه استفاده از فرصت چابهار همگرایی منطقه ای است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۶/۸/۲۲ کد خبر: 141493 منبع: پرینت

نخستین محموله کمکی گندم هند از طریق به افغانستان رسید، مقام های حکومت وحدت می می گویند که با گشایش بندرچابهار افغانستان از محدودیت های منطقه ای بخشیده و سبب گسترش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،رامش نوری استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» معتقد است، برای استفاده از فرصت چابهار و همکاری کشورهایی چون هند ایجاد امنیت و صلح در کشور است و افزود: یکی از راه های رسیدن به صلح همگرایی منطقه ای در عرصه اقتصادی است. همگرایی منطقه اقتصادی می تواند کشورها را با هم وصل کند. اما کدام کشورها. ما به طور مثال مشکلی با هند نداریم، ما با ایران هم مشکل آنچنانی که باید داشته باشیم نداریم. اما اختلاف جدی در قضیه مرز سرحدی دیورند میان پاکستان یک اختلاف تاریخی است که هرازگاهی این کشور به بهانه های مختلف وارد قضیه افغانستان می شود و ایجاد ناامنی می کند.

وی افزود: اما پرسش این است که با معمای امنیتی که ما مطرح می کنیم، افزایش همکاری های بیشتر افغانستان با هندوستان زمینه و تصور حذف و تخطی یا تداخل در عمق استراتژیک پاکستان مطرح می شود ومی تواند که ناامنی های گسترده رانه تنها در مسیر راه چابهار ایجاد کند بلکه یک ابزار بسیار خطرناک امنیتی را برای تتمه نخبگان حاکم در قدرت سیاسی ایجاد کند؟

نوری گفت: ما برای اینکه گزینه های اقتصادی را به فرصت تبدیل کنیم نیاز داریم نخبگان سیاسی فکر کنند. اما متاسفانه نخبگان حاکم در قدرت سیاسی فکر استراتژیک ندارند یعنی نگرش شان بیشتر بر پدیده های اقتصادی معطوف به فرصت ها، ضعف ها و قوت های و چالش ها نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چابهار
همگرایی منطقه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است