غنی نه مشروعیت دارد و نه حکومت اش قانونی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141605 منبع: پرینت

حامد کرزی یا اشرف غنی؟

حامد کرزی را هیچگاه نمی بخشم بخاطر از دست دادن بهترین فرصت ها برای بازسازی بنیادهای دولتی و شرایط اقتصادی زندگی مردم. "جامعه بین المللی" به معنی واقعی آن نه تنها دولت ها بلکه جامعه مدنی کشورهای غربی و افکار عمومی آنها بخاطر افغانستان بسیج شده بودند. این فرصت دیگر بازگشتنی نیست. وی مدیر نبود. افغانستان را به شیوه قدیم ملوک الطوایفی_قومی اداره می کرد. با همه کنار می آمد در نتیجه اداره ضعیف داشت.

اشرف غنی برای استفاده از کمک های بین المللی مهارت بیشتر از خود نشان می دهد. اگر نصف پروژه های راه که با تبلیغات موثر به رخ مردم می کشد، عملی شود من راضی ام. او مدیریت موثرتری نسبت به کرزی برخوردار است تا حدی که این مدیریت گاهی نزدیک به خودکامگی می کشد. از قرار معلوم وی تنها در تلویزیون داد نمی زند حتی وزیران را به مثابه کارگران خود تلقی می کند و سر آنها دادوفریاد می زند.

حامد کرزی دست نشانده مستقیم امریکا نبود. گرچه آنچه را که "جامعه بین المللی" می گویند و در زمان کنفرانس بُن از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، جاپان و حتی ایران تشکیل شده بود، امریکا قدرت عمده بود و حداقل در شکل حامد کرزی مشروعیتی داشت که روی آن اتکا می کرد و تا حدی در سیاست خارجی یک سیاست افغانی سنتی (تا حدی مستقل) را اجرا می کرد.

زمانی که بارک اوباما در سال 2013 به دیدار سربازان امریکایی در پایگاه بگرام آمد، حامد کرزی نپذیرفت به دیدن او برود. آن را همه می دانستند و داکتر سپنتا در کتاب خاطرات خود توضیحی در اینباره داده است.

اشرف غنی اگر تمایلات قومی مانند حامد کرزی دارد، تمایلات ناسیونالیستی و یا بهتر بگویم آنچه را که نسل من به آن خیلی وابسطه بود، وطن پرستی در او کمتر است. رفتن در همان پایگاه بگرام به دعوت نه رییس جمهور بلکه وزیر خارجه امریکا و سپس پشیمانی و شرم از عمل خود دستکاری در عکس ملاقات در یک سالن افسران ارتش امریکا، توهینی بود به همه آنهایی که هنوز احساس میهن دوستی در آنها زنده است.

اشرف غنی نمی داند که اگر او به امریکا محتاج است، امریکا هم برای سیاست آسیایی خود به افغانستان نیاز دارد. این احساس کم میهن دوستی در او از کجا منشا می گیرد؟ از اینکه سال ها در خارج کشور و در یک سازمان بین المللی کار نموده؟ فکر نمی کنم درست باشد. چرا چنین احساس وطن دوستی در من بعد از 43 سال زندگی در خارج و 3 دهه شغل در مقام بالا در یک حزبی که در آن سال ها در قدرت بود از میان نرفت بلکه بدبختی افغانستان که تا حد زیادی قربانی تجاوزات خارجی بود، در تحکیم آن سهم گرفت؟

به هر صورت نباید فراموش کنیم که بر خلاف حامد کرزی که هم از مشروعیت برخوردار بود و هم هر دو دوره ریاست جمهوری خود را محصول انتخابات (با تقلب یا تقلب کمتر) بود. اشرف غنی مستقیما و بطور علنی توسط جان کری وزیر خارجه امریکا به این کرسی منسوب شده است. او نه مشروعیت دارد و نه حکومت اش قانونی است. او برخلاف تعهد اش نخواست که به این حالت پایان بخشد. ترس آن می رود که او "شریک" قدرت اش این وضع را با انتخابات یا بدون انتخابات ادامه بدهند.

پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی طالب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است